Q&A
Обобщени въпроси и отговори от темата *
Колко време обикновено отнема на децата да преминат от срички към първи думи?
Какви са обичайните етапи в развитието на речта при децата?
Какви са ефектите и последствията от излагането на деца на чужди езици чрез телевизия или песнички?
* Предложените въпроси и отговори се генерират машинно от автоматизиран езиков модел на база потребителските мнения в темата. Генерираното съдържание може да е непълно, неактуално, подвеждащо или неподходящо. Вашите оценки спомагат за подобряване на модела и неговото усъвършенстване.
-
Колко време обикновено отнема на децата да преминат от срички към първи думи?
Различните деца достигат този етап в различни възрасти. Някои започват да произнасят думи на 2 години и половина, докато други може по-рано или по-късно. Например, някои деца могат да произнасят думи на 1 година и 3 месеца и след 2 месеца могат да ги комбинират в изречения. Важно е обаче да запомните, че всяко дете е уникално и развитието му може да варира.
-
Какви са обичайните етапи в развитието на речта при децата?
Обичайните етапи в развитието на речта при децата включват различни фази. Например, на 13-18 месеца детето разбира значението на думи, които обозначават хора, животни, предмети, играчки, части от тялото и разбира значението на думи, които обозначават някои действия и състояния. Във възрастовата група 1 година и 3 месеца децата използват думи (включително звукоподражателни междуметия), които назовават лица от близкото обкръжение, животни, предмети, играчки и използват някои местоимения и частици, които обозначават елементи от познати ситуации.
-
Какви са ефектите и последствията от излагането на деца на чужди езици чрез телевизия или песнички?
Излагането на деца на чужди езици чрез телевизия или песнички може да повлияе на тяхното езиково развитие, но това влияние обикновено е незначително в сравнение с други фактори, като индивидуалното развитие на детето. Някои проучвания показват, че децата, които растат в многоезична среда, може да проговорят по-късно. Въпреки това, това забавяне обикновено не е драматично и няма дългосрочни последици. Важно е да се гарантира, че времето пред екрана е балансирано с други дейности за развитие на езика като четене и разговор.
-
Какви са препоръките за насърчаване на развитието на децата?
-
Какви са някои от предизвикателствата при отглеждането на деца?
Аз съм лингвист и полиглот. Каквито и клипове да гледа, аз ползвам същия речник. Включвам го в българската граматика (примерно добавям към думата наставки, окончания по бг) и синтаксиса го преобразувам в различните варианти според бг граматиката, така че детето да схване подлог, сказуемо и допълнения и да си избере (запомни) най-лесния вариант. Говоря му на английски, испански и още два-три езика... И детето знае, че това, което е научило от клипчето и мама го знае и мама го разбира. Речник и междуметия главно като беше по-малък, а сега и фрейзъл глаголи. В моето семейство сме полиглоти и у нас се говори на "мешена салата". Въпреки този факт, детето ми ползва активно българския език, защото това е езикът, който мажоритарно чува около себе си - на парка, в магазина, на градина, на лекар... Хич не подкрепям, че речника на чужд език затруднява децата, по-скоро затруднява родителите, които ако не познават чуждия език, блокират и комуникацията с детето. За това и детето евентуално мълчи и повече слуша и после изведнъж проговаря - като си свери часовника с околността, не само от мама и тати.