И пак за проговарянето...

  • 17 843
  • 139
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 9 276
Анелия, щом разбира и е контактен, тогава не се тревожи толкова.

За клипчетата на английски и моето мнение е да ги махнеш, за да не се обърква детето. Казват, че децата не научават говор от тях, но това не е съвсем вярно, прихващат думи и от там. След като дъщеря ми повтори donkey от таблета, вече останаха само игри без говор и единственият говор, който се чува е на човекът, който играе с тях.

И последно факторът среда е разбира се важен, но факторът индивидуалност е 100% реален. Това ти го казвам като майка на близнаци, отглеждани в 100% еднаква среда и прохождащи и проговарящи по различно време.

# 46
  • София
  • Мнения: 62 595
Аминка, леко бъркаш двата щата. \дете, което е в двуезична среда се справя с лекота с езика, ако всичко си върви по часовник. Обаче дете, което  проявява други особености, е по0добре да мине на основния език 0 дали ще е чужд, дали ще е български, но да е на един език.

# 47
  • BG
  • Мнения: 905
Аминка, леко бъркаш двата щата. \дете, което е в двуезична среда се справя с лекота с езика, ако всичко си върви по часовник. Обаче дете, което  проявява други особености, е по0добре да мине на основния език 0 дали ще е чужд, дали ще е български, но да е на един език.
Абсолютно така казваше и нашата логопедка! А бг татко пак е на на всяка манджа мерудия, надявам никой да не му се връзва сериозно. Mr. Green Mr. Green Mr. Green
И аз се радвам, че не чаках сам да проговори, а тръгна на логопед, отделно добре му влияе градината.
Има и тема за труднопроговарящи деца- може да попитате майките минали по този път.

# 48
  • Мнения: X
Не е това фактора.
....
Бгтатко, вие (ти, съпругата или някой от близкото обкръжение) пробвали ли сте да говорите на английски с дъщеря си? Simple Smile
Че е фактор, фактор е - това е доказано, има научни статии. Но говорим средно взето, мъничко забавяне с проговарянето, силно билингвна среда и т.н. Средно взето нищо не значи за едно конкретно дете, примерно на мои познати смесен брак нейният майчин език е един, неговият друг, помежду си си говорят на трети, пък детенцето проговорило на 1 годинка и малко. Та този ефект е много много слаб според мен и не знам дори за нашето дете дали има някакво съществено забавяне от това. А пък само от клипчета по време на хранене - никакво значение няма за мен това. Според мен е най-показателно родителите на каква възраст са проговорили, но трябва да има паметливи баби и дядовци, за да се разбере това Simple Smile

Не, не сме чак толкова амбициозни родители, въпреки че английският ни е добър и на двамата. Понякога, когато показват някакви образователни филмчета по бейби ти ви, превеждам, също ако почне тя спонтанно да брои на английски - поправям, където сбърка и се включвам, за да докараме до 10. Но на този етап се фокусираме върху българския, защото активно попълва речник в момента, почва да конструира изречения и т.н. Английският принципно ни залива отвсякъде - песни по радиото, някои от най-хубавите играчки са купени в чужбина и "говорят" на английски (може би от там е научила броенето), според мен е неизбежен, но тъй като тя вече загуби интерес към бейби ти ви, а телефона засега го ограничаваме и го пазим за много критични ситуации само (клипчета с маша са обсесията ѝ в момента по някаква причина), та не е изложена особено много на английски и не виждам смисъл да ѝ говоря. То в доста детски градини май учат от рано английски, така че сигурно скоро ще се върнем на английския, но засега не виждам смисъл. 

# 49
  • София
  • Мнения: 62 595
какво за научните статии? какво за семейството на твои познати? Мога да те зарина със статии и примери всякакви, но всички тези статии и случаи трябва да бъдат преработени и превърнати в  знание, което да се приложи на практика и да е от полза за всеко следващо дете. Това се казва експертиза и всеки я развиваа в професионалната си област с постоянно учене и трупане на опит. Пишеш общи приказки,  които са на ниво "да си пофилософсстваме в градинката".

Добре, че вече има сто канала като бейбитиви, та да го играят бавачки на детето! За мен не е много за хвалба, че детето учи цветовете или броенето на английски от филмчета, а не при общуване с възрастните и от нормалния живот вкъщи. Но иначе звучи много гордо, направо намеква за гениалност у детето и напредничавост у родителя. А всъщност е жалко.

# 50
  • Sofia
  • Мнения: 11 001
Сегашните деца няма да живеят в средата такава, каквато я познаваме. Харесва ли ни или не дигитализацията ще ги залее отвсякъде. Дали им правим услуга, като се стремим да я ограничаваме е като хвърляне на боб за бъдещето за мен. Според мен е грешка да прехвърляме автоматично към тях теориите от нашето детство.
И пак не разбрах - ако детето няма отклонения, като аутизъм и др., какво е значението за него дали ще проговори на 2г или 3г? Изобщо не мисля, че това е показателно за речника му като възрастен и се налага да правим усилия за по-ранно проговаряне.

Последна редакция: сб, 10 мар 2018, 20:56 от NBM

# 51
  • Мнения: 403
Цитат
какво е значението за него дали ще проговори на 2г или 3г?

Трябва да се интересуваш и стремиш детето ти да върви напред с развитието и речта си, не да ги задържаш съвсем умишлено... мое мнение, моля не го приемайте като заяждане.

# 52
  • София
  • Мнения: 62 595
Едно дете на 2 отдавна е проговорило, а на 3 вече е  със сформирана езикова система. На 2 долната граница е използване на фрази от поне две думи. На 3 вече всичко си е както трябва - морфология, синтаксис и т.н., а отклоненията от правилата на езика са минимални и детето по-скоро усъвършенства езика, трупа речник. Ако не изговаря правилно, заменя или липсват срички, звукове и т.н., вече трябва да се държи под око и с повишено внимание от страна на възрастните. Сега става много удобно да се разтяга границата на "нормалното", при това само за едно поколение изведнъж започна да се оказва, че е ок това, което ти пишеш - ако няма отклонения, каккво значение имало дали проговаря на 2 или на 3. Децата били различни. Не, не са различни децата, а оправданията са повече.

# 53
  • Мнения: X
Не си губете времето повече.
Това е най-смисленото нещо, което сте казали по темата до момента Simple Smile

Иначе наистина съжалявам, ако детенцето Ви е с тежка симптоматика и се чувствате зле и Ви е трудно... Изобщо не ми е била идеята да принизявам проблема на родителите на дечица, които имат действителни проблеми. Грижете се за себе си, защото и родителите са хора, не само децата и нерядко родителите имат повече и по-спешна нужда от помощ,  но забравят за себе си, когато са особено отдадени.

Тък като детенцето Ви е само на три - сърдечно Ви пожелавам да е от тази група диагностицирани с аутизъм, при които диагнозата отпада със съзряването или детето функционира в рамките на стандартното за населението. Каквото и да се случи - обичайте го такова, каквото е, бъдете щастлива, че го имате и гледайте напред в живота си!
Скрит текст:
Growing evidence suggests that a small minority of persons with autism progress to the point where they no longer meet the criteria for a diagnosis of autism spectrum disorder (ASD). Various theories exist as to why this happens. They include the possibility of an initial misdiagnosis, the possibility that some children mature out of certain forms of autism and the possibility that successful treatment can, in some instances, produce outcomes that no longer meet the criteria for an autism diagnosis.

You may also hear about children diagnosed with autism who reach “best outcome” status. This means they have scored within normal ranges on tests for IQ, language, adaptive functioning, school placement and personality, but still have mild symptoms on some personality and diagnostic tests. (от тук)

# 54
  • София
  • Мнения: 62 595
ти психиатър ли си, що ли? диагноза аутизъм се поставя от детски психиатър. Психолог или логопед може само за себе си да изгради някаква хипотеза на база диагностика, но няма право да я "лепва". Да не говорим за човек без професионалнна подготовка.

# 55
  • Sofia
  • Мнения: 11 001
Едно дете на 2 отдавна е проговорило, а на 3 вече е  със сформирана езикова система. На 2 долната граница е използване на фрази от поне две думи. На 3 вече всичко си е както трябва - морфология, синтаксис и т.н., а отклоненията от правилата на езика са минимални и детето по-скоро усъвършенства езика, трупа речник. Ако не изговаря правилно, заменя или липсват срички, звукове и т.н., вече трябва да се държи под око и с повишено внимание от страна на възрастните. Сега става много удобно да се разтяга границата на "нормалното", при това само за едно поколение изведнъж започна да се оказва, че е ок това, което ти пишеш - ако няма отклонения, каккво значение имало дали проговаря на 2 или на 3. Децата били различни. Не, не са различни децата, а оправданията са повече.

Не отговорихте на въпроса ми - това определящо ли е за бъдещото му развитие? Твърдите ли, че децата, които проговарят по-късно изпитват затруднения с речта като възрастни и двете са в пряка връзка (пак отбелязвам, че не говоря за различните отклонения)?
Аз също не се заяждам, а действително питам.
Защото, ако времето на проговаряне няма доказана, пряка връзка с бъдещото му развитие не виждам причина да се притесняваме излишно. Между другото аз се консултирах с логопед, заради забавения говор. Обясниха ми, че децата са индивидуални и проговарянето до 3г възраст е в рамките на стандарта.

# 56
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма как да отговоря на неправилно зададен въпрос, защото няма как да се направи връзка за тооооолкова голям период от време, който засяга поне двайсет години.
Ще се изразя така - при децата, понеже те са развиващи се индивиди и това е основната им природна и житейска задача - да се развиват, включително мозъкът да се развива. По отношение на езика (в частност проговарянето като част от езика), се получава една равностойна двупосочна връзка между език и мислене. Едновременно мисленето формира езика, и езикът формира мисленето. Не само изразяваме мислите си на определен език, а и езикът прави мислите ни. Затова "мислим различно" на български, на английски или на руски - защото всеки език носи и отразява историческото вграждане на мислите на носителите на всеки език. За децата е критично важно езикът да се развива своевременно, защото това влияе въърху мисленето и комуникацията с околния свят и другите хора. Затова децата, които бързо дръпват с езика са, бързо дръпват и в обучението, и в комуникацията, и във всичко. Децата със затруднения с езика започват да изпитват затруднения в комуникацията първо,  защото околните не ги разбират, децата не могат да се изразят, и това се отразява и на поведението, защото другите деца или ги игнорират, или ги дразнят, често и възрастните постъпват така.

# 57
  • Мнения: X
Между другото аз се консултирах с логопед, заради забавения говор. Обясниха ми, че децата са индивидуални и проговарянето до 3г възраст е в рамките на стандарта.
За експеримента - идете и при детски психиатър или детски невропсихолог, кажете му, че сте чели в бг-мамма, че според мненията в бг-мамма децата на 2 отдавна са проговорили, пък на 3 владеят толкова добре езика, че са готови да си напишат магистърската теза и вижте какво ще Ви каже за забавянията.

# 58
  • Мнения: 9 276
Няма как да отговоря на неправилно зададен въпрос, защото няма как да се направи връзка за тооооолкова голям период от време, който засяга поне двайсет години.

Наистина ли? Ето какво излиза в гугъл.


Kids who are way below average in talking at age 2 show slightly higher levels of bad behavior at that age, researchers report today (July 4) in the journal Pediatrics. But from age 5 to 17, those kids are emotionally and behaviorally on par with their peers.

The results suggest that a "wait-and-see" approach is fine for late-talking kids as long as there are no other signs of delay, said study researcher Andrew Whitehouse of the University of Western Australia.

https://www.livescience.com/14889-late-talking-toddlers-language-delay.html

# 59
  • София
  • Мнения: 62 595
Стига си писал глупости! ако толкова искаш да си правиш експерименти, правИ ги със своите си деца, а не да пращаш другите хора, за да си начешеш самолюбието! Аз стоя зад думите си и съм абсолютно сигурна в това, което пиша, защото това са базови неща и всеки, който работи в тази област ги знае. А това, че обичайно се казва "ама, то е индивидуаллно, дайте да видим накъде...", си е жива застраховка.

Общи условия

Активация на акаунт