И пак за проговарянето...

  • 17 850
  • 139
  •   1
Отговори
# 60
  • Sofia
  • Мнения: 11 001
O, не се карайте, за експеримент е твърде късно, младежът е вече на 6г - най-общителният младеж в квартала, постоянно напада чужди хора да им обяснява разни работи, най-честите му жертви са непознати в метрото, на които обяснява семейната история до девето коляно Simple Smile Сигурно има нужда да навакса Simple Smile

# 61
  • Мнения: 403
Как не ви омръзна вече... как може да влизате само за да създавате дразги, преувичавайки и изопачавайки думите на другите, дами и господа? В самата тема на крака ви дойде логопед, вие решавате, че ще противоречите и ще се опитвате да се наложите, нарочно.
Всичко ще свърши добре за авторката, искрено се надявам.
Днешното поколение има нужда от отговорни родители.

# 62
  • София
  • Мнения: 62 595
Цитат

В гугъл може да излезе всичко. Проблемът е, че за толкова дълъг период от време се намесват една камара други фактори, които намаляват надеждността на резултатите. И това се знае също. Човек трябва да изчете и проучи достатъчно голямо количество материали по въпроса. При това да се чете с разбиране и критично мислене. Колкото статии има в едната посока, толкова ще намериш и в другата. Никой не знае какво ще се случи за седемнайсет години, а особено възрастта от 5 до 17 обхваща няколко възрастови периоди, включително откъм когнитивно и психично, социално развитие.

Грийн, благодаря за подкрепата. Реакциите на някои участниици в темата са част от нещата, а както се казва, който го е страх от мечки не ходи в гората. Напълно разбирам съпротивата и желанието за опониране, защото човек най-субективно и най-родителски трудно възприема нещо, което противоречи на сегашното му виждане, особено когато го засяга лично. Аз самата като майка съм го изпитвала, когато бяха малки децата, това е по-силно, винаги гледаме и се надяваме само на положителното. За мен не е проблем да обясня, просто тук на всеки родител е по-лесно да оспори, отколкото да го направи лично, когато е на консултация. Аз съм ок да отида в гората, защото мога да обясня и да аргументирам всяко нещо, което казвам или правя и какъв ефект може да се очаква. Бъгътаткото няяма да посмее да се изрепчи със статии в ръка, водейки детето си на консултация, защото просто ще му е неудобно, а ще го направи после във форума, при това надълго и нашироко. Simple Smile

Последна редакция: сб, 10 мар 2018, 22:20 от Andariel

# 63
  • Мнения: 9 276
Първо твърдеше, че нямало как да се разбере, сега пък твърдиш, че имало много "статии" за обратното. Ами дай ги да ги видим, нали за това те помолиха хората. И тук не става въпрос за "статии", а за проучвания. Хората, които правят проучвания знаят как се събират данни, отчитат се различни фактори и се правят статистически анализи. А проучвания, които обхващат дълги периоди от време, по принцип се правят за много неща и щеше е супер странно точно за това да няма проучвания.

# 64
  • Мнения: X
LillyM, оооо the Journal of Pediatrics - звучи ми някак свързано с темата, но какво разбирам аз.... Сега само да не Ви залеят със статии, безброй научни статии? Grin Но по-скоро някак не ми се вярва Simple Smile По-скоро ще обяснят, че тия научни статии трябва някак да се пречупят през живата експертиза и тогава ще значат точно обратното на казаното, което "всеки го знае".

O, не се карайте, за експеримент е твърде късно, младежът е вече на 6г - най-общителният младеж в квартала, постоянно напада чужди хора да им обяснява разни работи, най-честите му жертви са непознати в метрото, на които обяснява семейната история до девето коляно Simple Smile Сигурно има нужда да навакса Simple Smile
Сигурно сте посещавали поне по 25 часа седмично логопед и други специалисти, за да има подобен грандиозен напредък! Wink

(без никаква ирония) Да Ви е живо и здраво детенцето, все така да Ви радва!

пс. на мястото на авторката бих помолил за заключване на тази тема. Не знам как изобщо съществува още този форум при положение, че нова тема в гигантски раздел като 1-6 години се пуска веднъж месечно и в редките случаи, когато не е напълно малоумна, я натролват по безобразен начин за отрицателно време...

ппс. ако не я заключите темата и решите да идете на специалист, както някои Ви съветват (детски психиатър / невропсихолог моля) - информирайте ни какво е казал за голямото забавяне с проговарянето на година и 7 месеца и най-вече (искрено ми е любопитно) за наличието на телевизор в къщата и клипчетата на английски по време на хранене като основна причина за това "забавяне".

пппс. имам чувството, че са се побъркали хората с това ходене по логопеди и психолози. В съседната тема някакво дете пък било прекомерно развито, надарено било. И вместо да се похвали майката и да заспи доволна, че са признали гарджето - сега на какъв психолог да ида, къде да го тестват.... Ужас! Ако по-късно проговори - психолог, логопед, възможен аутизъм. Ако пък надарено - психолог, логопед, пак хубаво, че никой не е казал за възможен аутизъм. Ние на логопед със сигурност ще идем, ама малко по-натам, защото подозирам, че детенце като мен няма да може да казва хубаво "р" и "л". За което като бях малък ни тестваха в училище (2-3ти клас) и ни пращаха на логопед. И имаше полза! Научи ме да казвам "р", с "л" имаше частичен успех - българското твърдо "л" не мога да го кажа. Помня, че ми бъркаше с пръст в устата, за да ме научи да казвам "р". Живо ме интересува дали в днешно време има някакви по-модерни методи или днешните логопеди не се занимават вече с такива прозаични проблеми.

Последна редакция: сб, 10 мар 2018, 22:42 от Анонимен

# 65
  • София
  • Мнения: 62 595
ти май много държиш да се правиш на интересен на чужд гръб. Не на мой, а на гърба на родителите. Ако искаш да ми кажеш нещо - моля да се обърнеш към мен, а не по свекървенски "кказвам ти дъще - сещай се снахо". Би а мен!

Лили, няма да се хвана на тази въдица, колкото и да се опитваш да ми я пробуташ. Не си държа един поменик от линкове, само и само да угодя на някого, защото така му е дошло. Толкова много неща съм изчела, били те статии, модели, и т.н., че да ме караш да ти давам линкове е като да накараш някого да търси игла в купа сено. Ми, няма как да ти ги дам, и ти много добре го съзнаваш, но се опитваш да ме притиснеш. Затова писах за професионалната експертиза, която всеки развива с обучението, надграждането и опита. В момента само книгите, които съм си купила и изчела професионално са цял библиотечен шкаф, а като добавим електронните ресурси, това си е една прилична библиотека. Нима очакваш да се правя на търсачка по ключови думи и да ти върна резултат?

Последна редакция: сб, 10 мар 2018, 22:30 от Andariel

# 66
  • Мнения: 1 315
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3465788/   не съм ровила много. Сигурно има и в обратната посока. 

# 67
  • София
  • Мнения: 62 595
Всичко има, но това не означава, че трябва да си играя на "питай гугъл или отговаряй на пуснати линкове". Не участвам в такива безсмислени игри, защото нито искам, нито трябва да потвърждавам или опровергавам някакви статии, само защото някой ги е пуснал като линкове.

# 68
  • Мнения: 17 543
[quote
Скрит текст:
author=Andariel link=topic=1023969.msg36408290#msg36408290 date=1520710848]
Няма как да отговоря на неправилно зададен въпрос, защото няма как да се направи връзка за тооооолкова голям период от време, който засяга поне двайсет години.
Ще се изразя така - при децата, понеже те са развиващи се индивиди и това е основната им природна и житейска задача - да се развиват, включително мозъкът да се развива. По отношение на езика (в частност проговарянето като част от езика), се получава една равностойна двупосочна връзка между език и мислене. Едновременно мисленето формира езика, и езикът формира мисленето. Не само изразяваме мислите си на определен език, а и езикът прави мислите ни. Затова "мислим различно" на български, на английски или на руски - защото всеки език носи и отразява историческото вграждане на мислите на носителите на всеки език. За децата е критично важно езикът да се развива своевременно, защото това влияе въърху мисленето и комуникацията с околния свят и другите хора. Затова децата, които бързо дръпват с езика са, бързо дръпват и в обучението, и в комуникацията, и във всичко. Децата със затруднения с езика започват да изпитват затруднения в комуникацията първо,  защото околните не ги разбират, децата не могат да се изразят, и това се отразява и на поведението, защото другите деца или ги игнорират, или ги дразнят, често и възрастните постъпват така.
[/quote]
Абсолютно подкрепям Андариел.
И мога да дам пример с моите деца. Каката на 3г и 4 месеца имаше речник от не повече от 10 думи. Отвсякъде чувах:"Дай й време ще навакса", включително и в рехабилитационния център, където ходехме на ерго и кинезитерапия, заради общото забавяне в развитието - физическо, двигателно, когнитивно, речево. Ноо, когато назначиха логопед в центъра и тя чу детето как говори на 3г и 8м (беше разширила леко речника с няколко осакатени думички) тя веднага започна работа с детето. Дъщеря ми проговори фразеологично на 3г и 9м, по времето когато тръгна на логопед. И в нашия частен случай непрекъснато ми се повтаряше, че нищо му няма на детето и ще навакса изоставането. И само аз, брагодарение и на контактите си с други осиновители и техните деца виждах, че нещо не е съвсем така. Просто имах база за сравнение, която другите нямат. И за съжаление притесненията ми се оказаха основателни. Детето е в първи клас и има трудности с овладяването на материала, с поведение и контакт с връстниците си, въпреки че отдавна говори "нормално".
Синът ми проговори фразеологично около годинката, на 1г и 3м започнва да съставя изречения с пряко допълнение, а на 18м вече използваше изречения с по 4-5 думи и сам се коригираше, когато кажеше нещо неправилно. Още от самото начало говореше много ясно дори и за странични хора, защото изговаряше правилно 99% от думите. И същевременно както казва и Андариел се развиваше много добре и в останалите области. Не е ходил на ясла, две години беше отглеждан изключително от възрастната си баба, дълго време е бил оставян да се занимава сам, но е много общителен и лъчезарен. Адаптира се само за седмица в ДГ, има приятели и ходи с желание.
На 2г и 3-4 месеца го " зарибих" с руски филмчета на таблета и постепенно вкарвам руски думи. Не го насилвам. Гледа и тв на английски, но за сега не проявява интерес да повтаря думи или да пита за значението им. Времето му пред електрониката е 30-60минути на ден, най-често в долната граница, защото предпочита да си играе със сестра си, която пък не проявява интерес към електроника (е, не съвсем, но значително по-малък от него).
Ако авторката има някакви съмнения, това което може да направи на този етап е да провери слуха и за къса юздичка под езика. Това са реални проблеми, които се пропускат. Другото, което може да направи, в случай че няма физически проблем, е гимнастика за развързване на езика и говорене на детето на правилен език, а когато се стреми да го научи на нова дума да са лице в лице. И да говори, много. Детето трябва да натрупа първо пасивен речник, да запомни граматичните модели. Спомнете си как сте учили чужд език, как постепенно ви се е пречупвал езикът, как сте трупали речник. Разликата между ученето на родния език от бебето и чуждия от ученика е, че малкото дете учи граматика от живия език, а ученикът изучава по система.

# 69
  • Мнения: X
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3465788/   не съм ровила много. Сигурно има и в обратната посока. 
Статията, която пуснахте, е супер! А четохте ли я? Първо част от предикциите ги правят на база развитие на етап 8г. възраст, което очевидно не е релевантно в случая. Пускам това, което според мен е релеватно и го преразказвам/превеждам (като ще се радвам да видя друг превод/тълкувание, ако някой се счита специалист по цитираното).
Скрит текст:
Infant Development and Educational Outcome
In this sample, 67% of the sample had ordinary secondary level qualifications or less and 33% had advanced secondary level qualifications or above. For motor developmental domains and teething (adjusted for confounders), there was no relationship between developmental and later educational attainment (standing: p = 0.9; walking: p = 0.3; teething: p = 0.6). There was a statistically significant association between speech development and educational attainment (p = 0.004), the later developers were less likely to progress to “A” levels; however, the effect is small (odds ratio, 0.97; confidence interval, 0.96–0.99). Thus, for each month later that an infant developed speech, the odds of progressing to “A” levels were reduced by 3% (after adjustment). The effect was only slightly attenuated when the slowest 5% of infants were excluded from the analysis (OR, 0.976); thus, within the reference range of speech development, a 2-month difference in age of speaking equated to a 5% difference in odds of progressing beyond basic education. The effect was no longer significant when IQ at age 8 was added into the model as an independent variable.
Значи тествали са вероятността ако детето проговори по-късно (каквото и да значи това в техния случай, защото тук цяла тема сме изписали в детайли какво точно е "да проговори") има статистически значима вероятност да се справя по-зле в училище. А именно - за всеки 2 месеца по-късно проговаряне вероятностите (odds) да продължат след основно образование намаляват с 5%. Самите автори наричат ефекта малък. И най-интересното. В момента в който добавят IQ към модела, ефектът изчезва!!! Т.е. не е до кога са проговорили да кажат, че имат бубу и че искат биба, а си е до IQ, за което е учебникарски факт, че корелира силно с представянето в училище.

Между другото - не откриват връзка между възрастта на която са проходили и възрастта, на която са им поникнали зъбките с успехите в училище (и предполагаемо и в живота).

Както казах - супер статийка, мерси за нея!

Последна редакция: сб, 10 мар 2018, 23:36 от Анонимен

# 70
  • София
  • Мнения: 62 595
ЛЛ на детето трябва да даде препоръка за проверка на слуха, дори най-лесните проби за слух сам може да ги направи, ако обаче му светне да ги направи, и дори сам може да види дали юздичката е наред. Макар че дори при къса юздичка едно дете може да си проговори нормално, освен ако не е някакво суперочевадно скъсяване, което и ЛЛ го вижда с просто око.

# 71
  • Мнения: 403
Защо му е на някой да ходи на логопеди и други? Питайте първо бг мамите и татковците, най-компетентно звено.

# 72
  • Мнения: X
Защо му е на някой да ходи на логопеди и други? Питайте първо бг мамите и татковците, най-компетентно звено.
Mrs.Green, аз не мога да разбера Вашата теза каква е? Освен, че ако не е проговорило на година и 1/2 може да има проблем в аутистичния спектър. Което разбира се може, но много, много по-вероятно е да няма, клонящо към невъзможно след уточненията на авторката, че детето е много контактно.
Моите тези са простички:
1. На детето почти сигурно нищо му няма
2. Ако майката се притеснява (както очевидно се), да не пише теми в бг-мамма, да не слуша дори виртуални логопеди дошли на крака и прочели безброй статии, но неспособни да цитират нито една, а да иде на детски психиатър или детски невропсихолог, а именно доктор (медицински) по възможност и доктор като образователна степен (PhD). Между другото логопедът също писа нещо в тази посока, че психиатри поставяли диагнозите.
3. С подобни теми се спекулира прекалено много по различни причини. Както от лаици, така и от специалисти. Както от хора, за които темата е болезнена, така и от хора, които са обръгнали на подобни проблеми и се водят от друга мотивация, различна от съчувствие или желание да помогнат.

Обяснете с какво по-точно не сте съгласна и разяснете Вашите тези. С тези подмятания от по 1 изречение с какво допринасяте по темата? Оставям Ви на спокойствие да се изкажете, за мен лично темата се изчерпа и както много хубаво ме посъветвахте - няма повече да си губя времето с нея.  

# 73
  • Мнения: 9 276
Andariel, не съм имала за цел да се заяждам, но когато твърдиш, че такава връзка не може да бъде установена, не си мисли, че срещу теб стоят глупаци, които няма да проверят такова твърдение. Съжалявам, но напоследък съм станала много чувствителна, защото от всякъде ни заливат с фалшиви новини и дезинформация и проверявам всичко.

Няма нужда дадаваш линкове към проучвания, ние можем да си ги намерим и сами, поисках ти ги защото ме провокира, първо твърдиш, че ги няма, после, че ги има и че си ги чела и т.н.

# 74
  • София
  • Мнения: 62 595
Е, те този твой пост изби рибата! От какъв зор изпращаш жената на детски психиатър, по това, което тя описва, няма симптоми като за психиатър.  Авторката най-добре да отиде физически на консултация, ако има съмнения. И не, не я карам да се консултира с мен, ако решиш да ме обвиниш и в това. Аз насила никого нищо не карам, нито си търся зорлем пациенти.
Сопи те правиш разлика между психиатър и невропсихолог!
И продължаваш не по мъжки да ме атакуваш косвено. Ми, да, прочела съм предостатъчно, а ако на теб не ти харесва, това са си твои кахъри, а не мои.

Общи условия

Активация на акаунт