Целта на програмата е да помогне на младите хора – ученици от 9 до 11 клас, на които скоро предстои да започнат самостоятелен живот, да получат необходимата информация за света на финансите и да се научат как да разпределят своя бюджет и да правят разумен избор относно личните си финанси.
Програмата „Нашите пари“ осигурява различни стимули за участниците в нея – безплатно обучение и допълнително заплащане за учителите, сертификати за училището и за всеки ученик, успешно преминал програмата, както и безвъзмездно предоставяне на учебните материали.
Проучване на „Алфа Рисърч“, подкрепено от Visa в България, показва обезпокоителна липса на познания за финансови термини, дейности, услуги и планиране на личните финанси сред юношите.
Представително проучване на „Алфа Рисърч“ с подкрепата на Visa в България сред ученици от 9 до 12 клас показва относително ниска самооценка у гимназистите за тяхната финансова подготовка:
• 55% от юношите се определят като недостатъчно финансово грамотни
• Само един на всеки 14 ученици (7%) се смята за много добре подготвен, що се отнася до личните им финанси.
Ниската самооценка за финансовата грамотност на учениците се потвърждава в значителна степен от познанията им за различни термини и практически въпроси от финансовия сектор:
• От общо 20 понятия във финансите юношите смятат, че познават едва половината от тях, а в същото време само 3% се смятат за добре запознати с всички.
• Най-познати са често споменаваните в медийни и рекламни кампании понятия като дебитни карти (41%), кредитни карти (40%), застраховки (36%) и кредити (35%).
• По-специфични понятия като инфлация, просрочие, първоначален капитал и др. остават извън познанията на учениците, показва проучването.
Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор:
• Повечето юноши знаят за съществуването на Българската народна банка (59%), Националната агенция по приходите (42%) и Комисията за защита на конкуренцията (38%).
Други държавни институции в сектора остават по-слабо познати или напълно непознати. Подобни нива на осведоменост са регистрирани и що се отнася до частните финансови институции:
• Парадоксално учениците познават най-добре заложните къщи (58%).
• Едва след тях идват застрахователните компании (55%) и банките (52%), небанковите финансови институции (39%) и лизинговите компании (36%).
Учениците също така не са запознати до голяма степен с ключови регулаторни функции на държавата, които ги засягат като граждани и бъдещи ползватели на финансови услуги:
• 74% от всички юноши не знаят каква сума се гарантира от държавата в случай на фалит на банка
• 79% не знаят, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им
• 51% не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото
Решаването на математически задачи в сферата на финансите се оказва сериозно предизвикателство за учениците, показва проучването. От седем задачи учениците са успели да решат средно по три. Учениците от по-долните класове (9 – 10), от по-малките градове, както и от професионалните гимназии показват по-слаби от средните умения и съставляват най-рисковата група, която скоро ще навлезе на пазара на финансовите услуги. Някои от тях са успели да решат едва една от общо седем задачи.
Проучването на „Алфа Рисърч“ е национално представително за учениците от гимназиалните класове в България. То е осъществено чрез преки стандартизирани интервюта сред 1000 ученици от 9, 10, 11 и 12 клас. Проучването е финансирано от Visa в България и е извършено от агенцията за маркетингови и социално-политически проучвания „Алфа Рисърч“ в периода 8 – 15 април 2016 г.
Споделете своя собствен опит и наблюдения за нивото на финансовата грамотност на българите и дали разговаряте на подобни теми у дома с децата си?
Защо финансовата грамотност е важна за Вас и Вашите деца?
„Нашите пари“ е програма, осъществявана от Visa с подкрепата на всички български банки.