Отговори
# 180
  • Мнения: X
Скрит текст:
Не сте обсъдили най-безотговорните родители - тези, които могат да си позволят ЧУ, без да продават апартамента, но не виждат и 1 причина да го правят. До 7 клас със сигурност, след 7-ми - само като резервен вариант на неприетите в топ 10 ДУ, за университета поне са по-склонни.
Вероятно съм глупава и не разбирам защо искате всички да вкарате в един калъп с убеждението, че е най-удобен за всички..Имал някой пари, не се налагало да продава нищо и въпреки това, леле ужас, детето му не било в частно, дори родителят не се бил замислял в тази посока...Хората са различни, може да са съвестни много от тях, отговорни и финансово доста добре безпечени в добавка, НО пак да имат своите доводи за избор на ДУ. Различният им избор по никакъв начин не дава право на когото и да е да ги окачествява като такива или онакива, а най-вече като безхаберници, нехаещи въпреки възможностите си за образованието на децата. Със завиден размах генерализирате..При такива дискусии винаги си напомням, че слава богу познавам супер хора, при това не единици,  с деца в ЧУ, които никога не биха направили подобни необосновани обобщения..
Русалка, мисля, че не си схванала сарказма на gadamer Simple Smile - според мен човекът е на твоето (и моето) мнение, просто влиза в тона на дискусията. Или аз нещо губя форумските си способности Simple Smile  
Според мен родители с деца в ЧУ има от всякакъв профил, както и родители с деца в ДУ. Някак тук се налага тезата, че ако едно дете не е в ЧУ, то това е, защото родителите му не могат да си го позволят, а ако могат с някакви компромиси и не искат да ги правят - са безотговорни. А ако пък могат без компромиси и все пак не го правят, вече са безотговорни на н-та степен.
Колкто до обратното, което change my mind коментира  - със сигурност има и родители с деца в ЧУ, които могат да си позволят и апартаменти, и круизи, и пътувания на пазар до Милано, само че като гледам каква тревога и брожение настъпва при всяко споменаване за увеличение на такси, което е повсеместно, ми се струва, че в този форум такива са малцинство, а повечето правят по-големи или по-малки компромиси, за да си позволяват ЧУ,  дали е защото нямат добра алтернатива за ДУ (Пипи си беше признала нещо в този дух, и Еовин също, за други не се сещам) или просто защото са убедени, че ДУ никъде за нищо не става, е отделен въпрос - а може и двете едновременно да е, психология. Не е към никого персонално, просто общо впечатление от коментарите. И няма да споря по него.  
gadamer, почнах първа Grinning

Последна редакция: ср, 20 мар 2019, 20:43 от Анонимен

# 181
  • София
  • Мнения: 4 101
Разпознах се и бързам да се запиша в темата - богата, красива и умна. И децата отговарят на описанието.
Засега само време да чета толкова дълги постове нямам, но не от работа, а от забавления.

Съществено увеличение на таксата в ПЧМГ има, интересно ще засегне ли настоящите ученици. Мнения?
 

# 182
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 611
Ще ги засегне, Ели.

Трябва да отбележа, че проблемите на ДУ и ЧУ са толкова различни, ме не върви да се споменават заедно.
А кой за какво си харчи парите и как е много лично.
А се оказа, че само 1.6% от децата са в ЧУ, т.е. outliers:)
 

# 183
  • София
  • Мнения: 10 825
Скрит текст:
Ще ги засегне, Ели.

Трябва да отбележа, че проблемите на ДУ и ЧУ са толкова различни, ме не върви да се споменават заедно.
А кой за какво си харчи парите и как е много лично.
А се оказа, че само 1.6% от децата са в ЧУ, т.е. outliers:)
 
Анджък де, аз това от кога го пея! И за да е още по-ясно, това са 10000 деца и то основно в София.

# 184
  • Мнения: X
Ще ги засегне, Ели.

Трябва да отбележа, че проблемите на ДУ и ЧУ са толкова различни, ме не върви да се споменават заедно.
А кой за какво си харчи парите и как е много лично.
А се оказа, че само 1.6% от децата са в ЧУ, т.е. outliers:)
 
Само че ако вземем само извадката от родители с  деца в ЧУ, пищещи във форума,  и разгледаме само нея, те стават генерална съвкупност  - и вътре се наблюдават различни случаи, и тези, които си позволяват таксата без компромиси, са outliers, според мен, въпреки че не мога да го докажа с данни, а е само на база форумни мнения, а и на субективния ми личен опит в реала. И затова е просто форумно мнение. Макар че назад Мецан и други бяха коментирали в тази посока. Но макар да съм съгласна с тях, че повечето родители в ЧУ правят финансови компромиси за таксата (макар и да не го признават, явно е нещо срамно, според тях), не съм съгласна, че увеличените такси ще доведат до съществен отлив от ЧУ.  Гледайки с каква страст тук се защитава ЧУ срещу ДУ си мисля, че просто родителите ще почнат да правят още по-големи компромиси, като цяло. Или ще си увеличвата доходите, разбира се, и това е вариант, но за мен е много по-малко вероятен. Естествено, ще има и единици, които ще се откажат, но мисля, че ще са изключения. И си мисля, че администрациите на различните ЧУ също така смятат и на това разчитат. И поради масовото облъчване по социалните медии за това колко е зле в ДУ и колко добре - в ЧУ - а виждам, че социалните медии са вече съдът от последна инстанция (за мое съжаление), още повече ще расте броят родители, които ще са съгласни на все по-големи финансови компромиси, за да учат децата им в ЧУ.

Последна редакция: ср, 20 мар 2019, 18:17 от Анонимен

# 185
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 611
Дори пишещите тук са твърде малко, за да е верен какъвто и да е извод. Единствено може да се каже нагласата на макс 5 души от макс 7-8 училища. Буря в чаша вода Simple Smile

Но къща с 10 кв двор и закуска в мазето са изключително неадекватни и заслужава обсъждане. Някакви психологическо-педагогически недоказани експерименти пък са направо престъпни.

# 186
  • Мнения: X
Дори пишещите тук са твърде малко, за да е верен какъвто и да е извод. Единствено може да се каже нагласата на макс 5 души от макс 7-8 училища. Буря в чаша вода Simple Smile

Но къща с 10 кв двор и закуска в мазето са изключително неадекватни и заслужава обсъждане. Някакви психологическо-педагогически недоказани експерименти пък са направо престъпни.
Според мен са много повече от 5 души тука. Но да, малко са и няма направено нормално проучване, но емпиричните данни показват, че таксите се увеличават, а приемните изпити си остават, тоест, поне до тук ЧУ не страдат от отлив на желаещи, щом се роят като пчелни кошери и щом училище с 0 опит и такса като за утвърдено ЧУ  предизвика такъв ентусизаъм и участие в приемната процедура (Мецан беше коментирал и това, и споделям мнението му).  Малко са, ама не са само тук, а са навсякъде в социалните медии. И като се съберат от всички медии, вече не са толкова малко.  И оказват влияние.

# 187
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 182
Пошегувах се в предишния си пост, прави сте. Провокира ме наклонът, по който се хлъзна темата. Твърде много недоказуеми твърдения се хвърлиха като факти.

# 188
  • София
  • Мнения: 16 510
Петя, мен влак ме е "хващал" на моста. Бях с училищна чанта, торба за физическо и по шлифер. Един батко от гимназията ме дръпна на тръбите отстрани и ме закри с тяло от влака, да не би да ме отвее течението от минаващия влак со се  шлифера.

# 189
  • Мнения: 5 425
Ежко, опитвам се да проумея гледната ти точка и моля за малко повече конкретика - кои точно безумия на МОН визираш? И по какъв начин те пречат на АК да осигурява добро образование (както си е било и досега)?
Разбира се. Да вземем двустепенното гимназиално образование:
- Преди въвеждането му, изборът на профил означаваше просто повече часове по дадена дисциплина. Сега означава да избереш да учиш ИЛИ математика с физика, ИЛИ български с история, ИЛИ химия с биология, ИЛИ чужд език (напр. немски). Какво правим, ако както при големия син, ученикът се интересува И от история И от химия И от немски?
- Преди въвеждането му, материалът се разпределяше в 4 години (това за АК). Сега непрофилните предмети са сгъчкани в две години. Губят се междупредметни връзки, губи се някакъв резерв от време, осигуряващ трайно усвояване на материала. Губят се и значителни части от самия материал по непрофилните предмети, особено хуманитарните.
- Даже няма да започвам темата за ограничаването на избора за последващо следване.
- Не смея да мисля за отражението върху качеството на набързо изготвените учебници по новите учебни програми ...
Всичко това в името на какво? Да се даде възможност на ученика в АК да напусне образованието в 10-ти клас и да се влее в редиците на нискоквалифицираната работна ръка? Или в името на тясната специализация още от гимназията???

# 190
  • София
  • Мнения: 7 368
Много забавна дискусия, само смисълът й не е ясен. Значи, ако правилно разбирам дотук, в южните квартали живеят млади провинциалисти, които по липса на възможност за повече, купуват апартамент в "ливадите". После обаче се светват, че им трябва училище - и изправени пред свършен факт и липса на заветното "добро" ДУ, плащат такси за частното. За да си оправдаят житейската безизходица, започват да твърдят, че то било по-хубаво, въпреки, че на всички е ясно, че най-добри са няколкото ДУ, които са познати само на живеещите "в центъра".
Joy точно! Право в десятката! Beers

# 191
  • Мнения: 9 045
Разпознах се и бързам да се запиша в темата - богата, красива и умна. И децата отговарят на описанието.
Засега само време да чета толкова дълги постове нямам, но не от работа, а от забавления.

Съществено увеличение на таксата в ПЧМГ има, интересно ще засегне ли настоящите ученици. Мнения?
 
Станахме две Simple Smile

Частично!

# 192
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 828
Не смогвам да изчитам тая тема, а и не смея да пиша, че татко мецан баш като татко ми се кара Simple Smile), но точно днес се зачетох и да се изкажа пак по вечния спор.
Ще започна с голям оф топик, просто темата е такава, предполага всякакви отклонения (хаха това може да се възприеме двусмислено...)
По принцип предпочитам частното (здравеопазване, образование, работа), защото дава повече опции, възможности за избор, вид бягство от реалността е. Каквото и да си говорим, ако не си в собствен балон, животът в България не е розов. Предполагам сте чели страшните разкази как протича едно 'безплатно' раждане в държавна болница. Виждали сте и по-старите, неремонтирани входове на панелени блокове в Дружба (не обиждам на квартал, само пример). Чували сте как се удрят деца в ясла и се държат затворени вътре на слънчево време, по 30 броя в стая...
Е, ако можем, предпочитам да не сме част от това. Може да е зариване на главата в пясъка, но както казах, частното дава илюзия, че сме 21ви век поне понякога и че не е нужно всичко да търпим, защото "то си е така било винаги" или друг смешен аргумент.
При училищата обаче има няколко специфики...повечето сте ги изброили. Малкият % деца, което все още го прави вид елитарно и може да доведе до конфликти сред децата (пример- всичките му приятелчета са в ДУ, синът ми в ЧУ, на по-късна възраст ще е повод за сравнения и пререкания). Неутвърден модел- вид експерименти, а ако търсим само ЧУ с много история, изборът се намалява рязко и една от основните идеи отпада; по-слаб контрол, с плюсовете и минусите на това...И най-вече, че решението вече не е лично за мен, а за друг човек, което го прави по-сложно. Ако се окаже грешка и едно добро ДУ все пак има повече плюсове, последиците ще ги носи детето...И да, финансовият аспект, за мен две такси по близо 1000 лв не са малко пари и например при развод (а всичко се случва) няма да мога да си ги позволя.
С оглед на различните аспекти и за да не ползвам рамки, се опитвам  да не деля училищата на ДУ и ЧУ. А на добри и лоши, академични и 'иновативни'. То дори това е условно, защото са все субективни понятия. И като правя избор, гледам критерии (за мен са- локация, учители, спорт и занимания, поносима база, създаване на любов към знанието/интересно поднесен материал). На такива критерии могат да отговарят и ДУ, и ЧУ, чисто теоретично. Това втрещява някои потребители, но все се надявам да е вярно. Иначе 98.8% от децата ни не са добре образовани....
Та, изборът ми за момента е между едно ДУ и едно ЧУ, но това може да се промени до другата зима, когато ни идва времето. Повече клоня към частното по изброените горе причини и  не само.

# 193
  • София
  • Мнения: 16 210
Ежко, опитвам се да проумея гледната ти точка и моля за малко повече конкретика - кои точно безумия на МОН визираш? И по какъв начин те пречат на АК да осигурява добро образование (както си е било и досега)?
Разбира се. Да вземем двустепенното гимназиално образование:
- Преди въвеждането му, изборът на профил означаваше просто повече часове по дадена дисциплина. Сега означава да избереш да учиш ИЛИ математика с физика, ИЛИ български с история, ИЛИ химия с биология, ИЛИ чужд език (напр. немски). Какво правим, ако както при големия син, ученикът се интересува И от история И от химия И от немски?
- Преди въвеждането му, материалът се разпределяше в 4 години (това за АК). Сега непрофилните предмети са сгъчкани в две години. Губят се междупредметни връзки, губи се някакъв резерв от време, осигуряващ трайно усвояване на материала. Губят се и значителни части от самия материал по непрофилните предмети, особено хуманитарните.
- Даже няма да започвам темата за ограничаването на избора за последващо следване.
- Не смея да мисля за отражението върху качеството на набързо изготвените учебници по новите учебни програми ...
Всичко това в името на какво? Да се даде възможност на ученика в АК да напусне образованието в 10-ти клас и да се влее в редиците на нискоквалифицираната работна ръка? Или в името на тясната специализация още от гимназията???


С някои неща съм съгласна, с други - не. Досегашният модел изобщо не беше цвете. 8-ми клас се учеше в гимназията, но изцяло спадаше към основното образование. Всички разказвателни предмети, учени в 9-ти клас, също спадаха към основното образование и съответно, целият хорариум от часове в 8-ми, а по разказвателните предмети и в 9-ти клас, изобщо не се включваше в дипломата за средно образование. В 9-ти клас учиш по учебници за 8--ми клас, свидетелство за основно образование получаваш в 9-ти клас... А 12-ти клас си беше направо излишен. Пълна дивотия беше това. По новата система, основно образование се завършва в 7-ми клас. Гимназията си е гимназия. Това е по-правилно. Материалът не се намалява, хорариумът не се променя /незначителни промени има/, просто се преструктурира. И без това материалът по много предмети беше излишно разтеглен, за да оправдаем наличието на 12-ти клас. Общообразователната подготовка би могла да се събере от 1-ви до 10-ти клас и да се даде възможност в 11-ти и 12-ти клас, когато вече децата имат по-ясно изявени интереси, да задълбочат интересите си по конкретни предмети. Няма лошо в това по принцип. Не виждам и как ще пострадат междупредметните връзки. Това не е ранно профилиране още в началото на гимназията, което и аз не одобрявам, а профилиране, или по-скоро задълбочаване на познанията по интереси, след приключване на общообразователната подготовка. Като идея не е лошо. Проблемът е в изпълнението. Проблем за мен е и изкуственото разделяне на гимназията на 2 етапа и издаване на диплома за средно образование, която ще включва само вторият гимназиален етап - т.е. профилираната подготовка. Все едно никога не си учил история, физика и т.н., защото са били изучавани в предходните години. Това не беше нужно /профилирана подготовка в последните класове може да се осъществява и без зорлем да ги обособяваме в отделен етап/, глупаво е и е потенциален източник на проблеми, основният от които е, как това ще се отрази на приема в университетите /наши и чужди/ и дали няма да лимитира изборът на децата.
Но това не води до извод за все по-голяма намеса на държавата. То си е поредната реформа, както и много други преди нея, включително предишната система, по която учеха синовете ти и голямата ми дъщеря, включваща описаните по-горе безумия. Т.е. няма нови механизми на регулаци и контрол и увеличаване на държавната намеса.

# 194
  • Мнения: 6 326
Все си мисля, че за една жена е по-важно за кого ще се омъжи, отколкото какво ще учи/работи, или пък нещата са свързани? Една позната, успяла по тукашните критерии, образована, езици, кариера, шеф за БГ на ........, няма значение, напусна голямата фирма в мига, в който се ожени за човек с много много пари.

Общи условия

Активация на акаунт