Отговори
# 195
  • Мнения: X
Разбира се. Да вземем двустепенното гимназиално образование:
- Преди въвеждането му, изборът на профил означаваше просто повече часове по дадена дисциплина. Сега означава да избереш да учиш ИЛИ математика с физика, ИЛИ български с история, ИЛИ химия с биология, ИЛИ чужд език (напр. немски). Какво правим, ако както при големия син, ученикът се интересува И от история И от химия И от немски?
По косвени доказателства АК е с профил чуждоезиков. Значи вторият чужд език е профилиращ. Едва ли училището е фиксирало четирите профилиращи предмета на входа. Значи два могат да се изберат допълнително. Избира си история и химия към двата езика.

- Преди въвеждането му, материалът се разпределяше в 4 години (това за АК). Сега непрофилните предмети са сгъчкани в две години. Губят се междупредметни връзки, губи се някакъв резерв от време, осигуряващ трайно усвояване на материала. Губят се и значителни части от самия материал по непрофилните предмети, особено хуманитарните.
Не знам как е било в АК досега, но знам как е в друго училище с ИИЧЕ. Санака вече го е описала. В девети клас учиш предмети от осми и завършваш основно образование в девети вместо в осми. В десети учиш предмети от девети, а в 11-12 клас - доучваш по учебници даже от десети клас. Може би това е създало у теб грешното впечатление за вместване на материал от четири години в две.
- Даже няма да започвам темата за ограничаването на избора за последващо следване.
Това сме го коментирали доста. Преди да видим каква е реалността, няма как да говорим за ограничаване.
Възможно е на практика да няма такова. Оценките така или иначе са налични. Просто са в два различни документа за двата гимназиални етапа. Писала съм го и преди. За мен удостоверението за завършен първи гимназиален етап е достатъчно представително. Ще видим какво мислят чуждестранните университети по въпроса.
- Не смея да мисля за отражението върху качеството на набързо изготвените учебници по новите учебни програми ...
С това съм съгласна. Учебниците, с които съм имала досег или са буквално преписани от старите такива с леки корекции и допълнения където е необходимо, или пълни с грешки. Грешки има и в учебни тетрадки, сборници, книги за учителя. Интересно ми е какви оценки се поставят на контролни, принтирани от такива книги за учителя, в които има сгрешени отговори или изобщо липсва верен отговор сред посочените за избор. Най-лошото е, че учебните комплекти освен през МОНските комисии са минали и през оценка на преподаватели в стотици училища и са оценени като пригодни. Аз лично дълбоко се съмнявам някой да ги е чел в детайли и да е направил няколко произволно избрани упражнения или задачи от тях. Ей така, да види дали наистина стават.

# 196
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 612
Лелееее каква кутия отвори с това изказване Simple Smile

# 197
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 828
Все си мисля, че за една жена е по-важно за кого ще се омъжи, отколкото какво ще учи/работи, или пък нещата са свързани? Една позната, успяла по тукашните критерии, образована, езици, кариера, шеф за БГ на ........, няма значение, напусна голямата фирма в мига, в който се ожени за човек с много много пари.

това е някаква провокация сигурно...Ама все пак ще коментирам.
Не знам за случая с тази жена, може да е решила да си отдъхне и да се посвети на децата за някакво време, няма лошо. Или да си е кифла и толкова.
Но в общия случай една образована, интелигентна жена, няма да иска да не погледне повече работа, кариера, курс и изобщо да спре всякаква интелектуална стимулация и да се посвети на обиколки по мола.
Сега, аз съм далеч от мисълта, че смисълът на живота е кариера във фирма. Ако мъжът е безсрамно богат, няма лошо жената да с е посвети на каузи за деца без дом, възрастни хора, или да си направи нещо свое, което я пали. Но при всички случаи няма да седи ей така на кожения диван с марковата рокля по цял ден.

И дори в примера с богатия мъж, днес го има, утре не, всеки човек, мъж или жена, е добре да може да си управлява живота самостоятелно. Това включва да има добро образование като минимум.

# 198
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Ежко, опитвам се да проумея гледната ти точка и моля за малко повече конкретика - кои точно безумия на МОН визираш? И по какъв начин те пречат на АК да осигурява добро образование (както си е било и досега)?
Разбира се. Да вземем двустепенното гимназиално образование:
- Преди въвеждането му, изборът на профил означаваше просто повече часове по дадена дисциплина. Сега означава да избереш да учиш ИЛИ математика с физика, ИЛИ български с история, ИЛИ химия с биология, ИЛИ чужд език (напр. немски). Какво правим, ако както при големия син, ученикът се интересува И от история И от химия И от немски?
- Преди въвеждането му, материалът се разпределяше в 4 години (това за АК). Сега непрофилните предмети са сгъчкани в две години. Губят се междупредметни връзки, губи се някакъв резерв от време, осигуряващ трайно усвояване на материала. Губят се и значителни части от самия материал по непрофилните предмети, особено хуманитарните.
- Даже няма да започвам темата за ограничаването на избора за последващо следване.
- Не смея да мисля за отражението върху качеството на набързо изготвените учебници по новите учебни програми ...
Всичко това в името на какво? Да се даде възможност на ученика в АК да напусне образованието в 10-ти клас и да се влее в редиците на нискоквалифицираната работна ръка? Или в името на тясната специализация още от гимназията???


Аз съм учила с двустепенно гимназиално образование преди много години и не виждам някаква драма.

# 199
  • София
  • Мнения: 16 223
Все си мисля, че за една жена е по-важно за кого ще се омъжи, отколкото какво ще учи/работи, или пък нещата са свързани? Една позната, успяла по тукашните критерии, образована, езици, кариера, шеф за БГ на ........, няма значение, напусна голямата фирма в мига, в който се ожени за човек с много много пари.

Абсолютно вярно! Ето, например, за тази девойка Joy:

https://m.bg-mamma.com/?topic=1097074

ПП. Слънчевата го пусна наскоро в осмокласната тема. Смях се до сълзи.
ППП. Дано да нямаш дъщери. Joy

# 200
  • София
  • Мнения: 19 940
Хахаха, и аз, Санака, се сетих за тази тема..
Не подозирах до каква степен на някои хора, предимно от мъжки пол,  им е скучно, та провокират тук женската аудитория - я с квалификации за безхаберни родители, я с предположения за предпочитана патриархална идилия от образована мама -домакиня..

Последна редакция: ср, 20 мар 2019, 21:11 от пенсионирана русалка

# 201
  • София
  • Мнения: 16 223
Аз пък се чувствам самотна, защото нито в една група не мога да се включа - ни в групата на амбициозните харпии, ни в тази на безхаберните родители, ни при домакините. Аутсайдер нЕкъв. Joy

# 202
  • София
  • Мнения: 19 940
Ааа, не си сама, амбициозна харпия не съм, безхаберна също, домакиня още по- малко...Нотарис и Ежко да обединят сили в дефинирането на още категории, креативни са.

# 203
  • София
  • Мнения: 16 513
Notaris  е забравил да каже, че голямата шефка цял живот е мечтала да се пенсионира като военен - на 45. И ето, оп, пенсионерка!

# 204
  • Мнения: 5 425
Значи два могат да се изберат допълнително. Избира си история и химия към двата езика.
Не става. Единият предмет е в профил хуманитарен, а другият предмет в профил химико-биологичен. Комбинацията на предметите е профилите не е дело на АК

В десети учиш предмети от девети, а в 11-12 клас - доучваш по учебници даже от десети клас.
Малка подробност. В АК по повечето предмети се ползват учебници на английски. И то не от български автори.
Така че не се доучваше, а се учеше допълнително. Сега е доста по-трудно да се вкара същото съдържание в новите калъпи от МОН.

С това съм съгласна. Учебниците, с които съм имала досег или са буквално преписани от старите такива с леки корекции и допълнения където е необходимо, или пълни с грешки. Грешки има и в учебни тетрадки, сборници, книги за учителя. Най-лошото е, че учебните комплекти освен през МОНските комисии са минали и през оценка на преподаватели в стотици училища и са оценени като пригодни. Аз лично дълбоко се съмнявам някой да ги е чел в детайли и да е направил няколко произволно избрани упражнения или задачи от тях. Ей така, да види дали наистина стават.
Слава богу, че повечето учебници в АК не са от упоменатите. И все пак... География, История...
Помеждудругото, кой плаща на учителите за допълнителната отговорност да рецензират учебници?

За мен удостоверението за завършен първи гимназиален етап е достатъчно представително. Ще видим какво мислят чуждестранните университети по въпроса.
С цялото ми уважение... Не е ли по-правилно да се подсигури правилния резултат предварително, вместо да се сдипли нещо и после да се види, какво мислят поне европейските университети по въпроса? Ние част от ЕС ли сме или не съвсем? И как да наречем този подход, освен експеримент?

И пак - как тази промяна беше от полза за българските ученици? С какво подобри съществуващото положение? Това без да вземаме предвид некадърното изпълнение?

# 205
  • София
  • Мнения: 16 223
Ааа, не си сама, амбициозна харпия не съм, безхаберна също, домакиня още по- малко...Нотарис и Ежко да обединят сили в дефинирането на още категории, креативни са.

Зависи. Обективно повечето пишещи в темата не попадат в нито една от тези групи, но спрямо заложените критерии за подбор Joy фактът, че никога не си имала дете в ЧУ, прави съвсем реални шансовете ти за групата на безхаберните. Joy Докато моят случай е неспасяем. Simple Smile

# 206
  • Мнения: X
Значи два могат да се изберат допълнително. Избира си история и химия към двата езика.
Не става. Единият предмет е в профил хуманитарен, а другият предмет в профил химико-биологичен.
Напротив. Става. Ако училището има ресурс и желание.Само два от предметите са определени на национално ниво и са обвързани с основния профил. А и няма такова нещо като профил химико-биологичен.
За мен удостоверението за завършен първи гимназиален етап е достатъчно представително. Ще видим какво мислят чуждестранните университети по въпроса.
С цялото ми уважение... Не е ли по-правилно да се подсигури правилния резултат предварително, вместо да се сдипли нещо и после да се види, какво мислят поне европейските университети по въпроса? Ние част от ЕС ли сме или не съвсем?

С цялото ми уважение. Не знаем дали все пак подобна проверка не е направена и как на практика ще се развият нещата. Всичко, което коментираме е в сферата на предположенията.

# 207
  • София
  • Мнения: 7 676
Санака, ти си опичай акъла за третото, че е срамота! Две деца похаби от ЧУ в ДУ! JoyJoy

# 208
  • София
  • Мнения: 2 814
Ааа, не си сама, амбициозна харпия не съм, безхаберна също, домакиня още по- малко...Нотарис и Ежко да обединят сили в дефинирането на още категории, креативни са.

Зависи. Обективно повечето пишещи в темата не попадат в нито една от тези групи, но спрямо заложените критерии за подбор Joy фактът, че никога не си имала дете в ЧУ, прави съвсем реални шансовете ти за групата на безхаберните. Joy Докато моят случай е неспасяем. Simple Smile
Хахааа Санака, кефиш 😂😂😂
Обаче я да дам един казус, нали си по казусите Wink
Към коя група спада майка с две деца, едното в ДУ, едното в ЧУ?
Ха сега 😂

# 209
  • София
  • Мнения: 16 223
Е, в моята - на аутсайдерите!

Общи условия

Активация на акаунт