Отговори
# 600
  • София
  • Мнения: 20 049
Ежко, спри се,  де.. Не ти се получава с иронията,  да знаеш. Добри или лоши са учителите нито аз,  нито ти можем да кажем. Оборих само твърдението ти, че са някаква друга порода без педагогическа правопоспобност учителите там. Ми не са. И линк към специалността в ЛМУ ти дадох,  но само едно си баеш.  Да беше прочел колко време учат,  какво,
какви изпити държат,  каква практика полагат.  И да,  важно е какви са учениците, колкото и да твърдиш друго. Едно е в клас да са колежаните ви със заинтересовани родители,  отдаващи значение на образованието,  друго е в клас да са събрани от кол и въже хора с различен мигрантски произход,  със затруднения по езика заради същия този произход,  идващи от проблемни семейства,  често агресивни.. И супер да е учителят,  чудеса от храброст не може да направи. Но си е учител точно толкова,  колкото и колегата му другаде.

# 601
  • Мнения: 3 008
Ежко,
И в Холандия става въпрос за едни и същи училища, но различни нива. Както и едни и същи учители, но разлика в материала и обширността му, като теория. Както и наблягане на профилиране.
И съответно на различна възраст излизаш от това училище и продължаваш с професия/занаят ( предимно практика и малко теория); хохесхол; университет
Знам, че в България сме на принципа, че всички трябва да са с висше. Но в Холандия хората си имат други разбирания. Един готвач например, който работи нещо, което му доставя удоволствие, не можеш да го убедиш, че би се чувствал по-добре с висше. Нито би бил по-щастлив, нито финансово по-добре.
Има деца, на които не им се учи и не им се седи толкова в училище. Дават им възможност без да се мъчат излишно за определени професии да се профилират по-рано.
Също холандците не виждат нищо лошо да учиш в хохе, а не университет. Даже много деца учили до най-горното ниво, имащи възможност да запишат университет, все пак записват хохесхол.

# 602
  • Мнения: 5 425
Ежко, спри се,  де.. Не ти се получава с иронията,  да знаеш. Добри или лоши са учителите нито аз,  нито ти можем да кажем. Оборих само твърдението ти, че са някаква друга порода без педагогическа правдоподобност учителите там. Ми не са. И лунк към специалността в ЛМУ ти дадох,  но само едно си баеш.  И да,  важно е какви са учениците. Едно е в клас да са колежаните ви със заинтересовани родители,  отдаващи значение на образованието,  друго е в клас да са събрани от кол и въже хора с различен произход,  със затруднения по езика заради същия този произход,  идващи от проблемни семейства,  агресивни.. И супер да е учителят,  чудеса от храброст не може да направи.
А трето е когато на подбрани учители и мотивирани ученици се налага програма, съобразена с нуждите на СПТУ. Визирам не само АК.

А дали ще учиш висше или ще си тракторист не следва да се определя в четвърти клас. Накъдето сме тръгнали, "догонвайки" страни като Германия....

# 603
  • Мнения: 24 467
Цитат
А дали ще учиш висше или ще си тракторист не следва да се определя в четвърти клас. Накъдето сме тръгнали, "догонвайки" страни като Германия....

Защо в четвърти клас да се определя? Нали идеята в момента е у нас това да е за първи път от осми и след това  - от 11-ти.
Преди, със системата на СПТУ, техникуми и гимназии беше след 7-ми или 8-ми също. И, както вече писах, и това не беше окончателно, а човек винаги можеше да реши след години да си доучи във ВУЗ.

# 604
  • Мнения: X
Ежко,
И в Холандия става въпрос за едни и същи училища, но различни нива. Както и едни и същи учители, но разлика в материала и обширността му, като теория. Както и наблягане на профилиране.
И съответно на различна възраст излизаш от това училище и продължаваш с професия/занаят ( предимно практика и малко теория); хохесхол; университет
 Един готвач например, който работи нещо, което му доставя удоволствие, не можеш да го убедиш, че би се чувствал по-добре с висше. Нито би бил по-щастлив, нито финансово по-добре.
Има деца, на които не им се учи и не им се седи толкова в училище. Дават им възможност без да се мъчат излишно за определени професии да се профилират по-рано.
Също холандците не виждат нищо лошо да учиш в хохе, а не университет. Даже много деца учили до най-горното ниво, имащи възможност да запишат университет, все пак записват хохесхол.

Росс, разбира се, че е така. И в ОК са едни и същи училищата, и в Швейцария са едни и същи, а профилирането става след 6 клас. В този смисъл сегашната реформа в БГ доближава системата ни до тази в Холандия, Швейцари и ОК, а и в Германия. Принципът е един и същ.
Цитат
А дали ще учиш висше или ще си тракторист не следва да се определя в четвърти клас. Накъдето сме тръгнали, "догонвайки" страни като Германия....

Защо в четвърти клас да се определя? Нали идеята в момента е у нас това да е за първи път от осми и след това  - от 11-ти.
Преди, със системата на СПТУ, техникуми и гимназии беше след 7-ми или 8-ми също. И, както вече писах, и това не беше окончателно, а човек винаги можеше да реши след години да си доучи във ВУЗ.
Така е, Джуди. В 7 клас е профилирането  у нас според новата система.
А тенденцията в Германия е да минат на двустепенно в едни и същи училища, затова и някои хауптшулета ги сливат с реалшулетата, нещо, което и Ежко написа назад.
И да, профилирането няма да те спре да продължиш, но ще ти е по-трудно и с повече лични усилия. Но не е невъзможно.

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 12:14 от Анонимен

# 605
  • Deutschland/HE
  • Мнения: 7 373
За движение от Хаупт шуле към гимназия не знам, но движение от Реал към гимназия е възможно, повтаря се годината, не е рядкост. Дъщеря ми има съученичка, която е била 5ти клас в гимназия, после е отишла в реал, била е там до средата на 8ми клас и се върна в седми гимназиален. Може и след като си издържал матурите в 10ти клас за реал да продължиш да правиш абитур, но не знам какъв е реда. Ако на едно дете му се учи, не е невъзможно!

# 606
  • Мнения: 2 148
не знам, ама на мен ми се вижда също /да не повярваш, че съм на мнениего на Ежко/ твърде жестоко това разделение на невръстна възраст в системите на Германия и Холандия - ти ще си бачкатор, а ти - по-образован! дори и да е собствен избор на децата /или родителите им/, някак не е честно да се осакатяват възможности и потенциал, които могат да се появяват по-късно със съзряването на младежите

# 607
  • Мнения: 5 425
Нито немците ще се откажат от гимназиите, нито в UK ще променят дълговековните си традиции на класово разделение на училищата.
При немците дали отиваш в гимназия или  се готвиш да седнеш в трактора се решава в четвърти клас. При англичаните - по рождение. В краен случай, по местоживеене.
При нас - постепенно и под строй към редиците на трудовата класа. Ако остане на държавното "образование". Освен ако в четвърти клас не успееш да влезеш в СМГ, НГДЕК или ПЧМГ. Или в предучилищната в реномирано ЧУ.
Откъдето и съответните истерии.

# 608
  • Мнения: X
не знам, ама на мен ми се вижда също /да не повярваш, че съм на мнениего на Ежко/ твърде жестоко това разделение на невръстна възраст в системите на Германия и Холандия - ти ще си бачкатор, а ти - по-образован! дори и да е собствен избор на децата /или родителите им/, някак не е честно да се осакатяват възможности и потенциал, които могат да се появяват по-късно със съзряването на младежите
А обратното - да караш дете, което определено не иска да учи, да се знаимава със задачи и формули, докато не навърши 19, дали е по-добре? Никой не забранява да се върнеш на трака за висше, ако си избрал трак без такова, но това са изключенията. Првилото е който иска да учи висше, просто избира съответния трак, който иска занаят, избира другия трак. А ако решиш да сменяш трака, ами напъваш се, полагаш екстра усилия и сменяш, не е забранено или невъзможно.

Аз съм на мнението на Рос и не виждам драма в това едно дете да стане водопроводчик или готвач, ако това иска, и без това е пълно с икономисти и юристи, които нямат работа, а и като водопроводчици не могат да работят, защото не знаят как. Ако си добър водопроводчик, и работа ще имаш, и социален статус, и пари. Не смятам, че е кастово деление в лошия смисъл, защото кастата на водопроводчиците определено печели спрямо кастата на безработните, завършили мениджмънт или МИО, според мен.

# 609
  • Мнения: 24 467
Цитат
и без това е пълно с икономисти и юристи, които нямат работа, а и като водопроводчици не могат да работят, защото не знаят как.

А-а-а-а, някои знаят...  Laughing
В този ред на мисли:
https://blitz.bg/obshtestvo/edinstveniyat-kominochistach-s-tapiy … t_news484889.html

https://www.24chasa.bg/novini/article/7472661

Скрит текст:

# 610
  • София
  • Мнения: 16 546
Е, не е единственият. Един от РМите в нашия офис след работа и през уикенда подработва със същия занаят. Момчетата много му завиждат: всяка жена искала да го пипне.

# 611
  • Мнения: 2 148
А обратното - да караш дете, което определено не иска да учи, да се знаимава със задачи и формули, докато не навърши 19, дали е по-добре? Никой не забранява да се върнеш на трака за висше, ако си избрал трак без такова, но това са изключенията. Првилото е който иска да учи висше, просто избира съответния трак, който иска занаят, избира другия трак. А ако решиш да сменяш трака, ами напъваш се, полагаш екстра усилия и сменяш, не е забранено или невъзможно.

нямам нищо против водопроводчици, коминочистачи и други занаяти, но според моите разбирания не е нормално такива "избори" да се правят на възраст в края на 4 клас и базирани на представянето в училище между 1 и 4 клас, изглежда ми предопределящо цялата им последваща съдба

# 612
  • Мнения: 24 467
Е, не е единственият. Един от РМите в нашия офис след работа и през уикенда подработва със същия занаят. Момчетата много му завиждат: всяка жена искала да го пипне.

Ма тоя е сертифициран от Занаятчийската камара.

А обратното - да караш дете, което определено не иска да учи, да се знаимава със задачи и формули, докато не навърши 19, дали е по-добре? Никой не забранява да се върнеш на трака за висше, ако си избрал трак без такова, но това са изключенията. Првилото е който иска да учи висше, просто избира съответния трак, който иска занаят, избира другия трак. А ако решиш да сменяш трака, ами напъваш се, полагаш екстра усилия и сменяш, не е забранено или невъзможно.

нямам нищо против водопроводчици, коминочистачи и други занаяти, но според моите разбирания не е нормално такива "избори" да се правят на възраст в края на 4 клас и базирани на представянето в училище между 1 и 4 клас, изглежда ми предопределящо цялата им последваща съдба

Не, не бива да е така.
Познавам много хора, които са се сетили да учат висше образование доста по-късно от завършването на средно. И никак не са по-лоши от останалите специалисти след това.
Даже представянето в начална степен никак не е по принцип определящо за бъдещото развитие и система, която го допуска, за мен е система на слабостите. Що хора има със затруднения в начална степен, влезли в крачка по-нататък! Някои страдат, например, от лошо отношение на учител, който ги етикетира. При това неправилно.
Винаги съм подкрепяла идеята за право на избор и на промяна на избора.
За сега у нас няма толкова ранна предопределеност чак. Слава Богу!

# 613
  • Мнения: 3 008
Само едно уточнение. Не съм сигурна, че им харесвам системата за средно образование.
Написах каква е и каква е тяхната гледна точка. Свикнали са си така и си им харесва.
За мен също е трудно да приема, че на 12 години те профилират.
Честно казано има движение между нивата, но не знам как наваксват тези деца, които минават от долно в по- горно ниво. Има такива и не са малко.
И има една друга разлика, че ние много се впечатляваме къде, какво ще учи детето. В Холандия е някак по- лежерно в това отношение. Знаят си, че каквото и да избере, както и да се справя в училище, ще си е добре после.

# 614
  • София
  • Мнения: 16 315
Не знам доколко "връщането на трака на висшето" е въпрос на избор в Германия и Холандия, но в Швейцария напр. - не е. В 4-ти клас държат нещо подобно на матури и според резултата се разпределят по училища, които дават, съответно не дават право на висше. В 4-ти клас! Те още не са дошли на този свят, а вече им се определя дали ще станат доктори или ще работят на струга. Трудно мога да опиша колко дълбоко сбъркано е това за мен. Да ти се определя бъдещето в 4-ти клас. Съгласна съм с Антеа, че това е абсолютно съсипване на потенциал в зародиш. Единият от синовете на наши приятели се представи зле на тези матури. Прекрасно, умно дете, но просто още дете. Спаси го това, че родителите му имаха възможност да го запишат в частно училище и след две години имаше възможност да се върне в нормална гимназия /не им знам имената на тамошните видове училища/ и след това да продължи да учи висше. Но ако нямаха тази възможност, бъдещето на това дете щеше да се реши в 4-ти клас. И споделям притесненията, че вървим в посока на ограничаване на възможностите за избор във все по-ранен етап. Все още не е ясно дали и доколко изборът на профил в 7-ми или 10-ти клас ще ограничи изборът на бъдеща професия. Има индикации от българските университети, че избраният профил няма да има значение за приема /напр. ако си с профил история да кандидатстваш медицина/, но не сме го видели черно на бяло все още. А за чуждите съвсем не е ясно. Аз съм противник на такива ограничения. Нормално е децата да сменят нагласите и желанията си, защото са деца. И не трябва зорлем да се ограничава изборът им във все по-ранна възраст.
Скрит текст:
Дядо ми, преди сто години, е завършил гимназия с тройки. После му дошъл акъла и завършил с отличие медицина в Мюнхен. И до ден днешен в родния му край знаят кой е бил докторът и говорят с уважение за него и то хора, които дори не са били родени преди неговата смърт. Е, в днешно време нямаше как да стане това, защото с тройки от гимназията не можеш да отидеш да учиш медицина нито в Германия, нито в България. И неговият потенцал щеше да бъде съсипан, и за всички хора, чийто живот е спасил, щеше да е лошо. И на Айнщайн едва ли  щяха да му се получат нещата в днешно време. Smirk

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 13:38 от sanaka

Общи условия

Активация на акаунт