Отговори
# 615
  • Мнения: 3 480
Добре де, децата израстват с различна скорост, без това да е индикация за потенциала им. Примери съм сигурна всички имате и в двете посоки: детето учи много добре, амбициозно, мотивирано и от едни момент поради различни причини дърпа надолу и деца, които се събуждат в един момент и дърпат така че,  четвъртокласните отличници не ги виждат в далечината. Аз имам такива примери и в двете посоки.
След като до 16 са длъжни да учат, трябва да са на една писта. После, това което следва вече е много естествено и няма драми.

В 4 клас, че и в 7, още повече при нашата образователна система и вида на тестването ни, могат да си селектират дисциплинираните деца, а не най-способните. Да не говорим пък системата да дава възможност на детето да си намери силните страни.

# 616
  • София
  • Мнения: 16 508
Не ми е хрумвало да му поискам сертификата от Камарата на коминочистачите, особено предвид че това няма нищо общо с нашата работа. Само споделих, че някои хора правят някои неща за удоволствие (и пари). Въпреки че в нашите трудови договори имат клауза да не работят на друго място (на трудов договор), не сме му правили забележки, все пак не го прави в работно време.

# 617
  • Мнения: 24 467
Коминочистачът беше за разведряване на обстановката само.
Пък и да се види, че и висшисти и у нас понякога се насочват към други дейности.
И аз не бих го спирала такъв човек. Какво ще ми пречи? За какво си ползва свободното време си е негова работа. Стига да не влиза в конфликт на интереси. Но с този занаят - едва ли. Laughing

# 618
  • София
  • Мнения: 19 911
Сaнака, аз не видях  някой тук да подкрепя безусловно тези системи на ранно профилиране. Росс и Попея  според мен просто споделиха нагласите на местни, доводите им да си харесват системата в този й вид -  истина е, че значителна част от хората там не изживяват като у нас драми покрай прием в по-по-най-училище, в по-по-най специалност, в по-по-най университет. Масово учещите висше германци почват да следват на по 20 и няколко години, даже и по-късно, почиват си, пътуват, ориентират се.. И нямат драма. И в същата тази система, в която определено по нашите виждания куцат неща, те са по-ориентирани и стабилни в следването на желанията си. За медицина примерно има хора, които чакат по 15 семестъра, докато им дойде редът. И междувременно не учат друго, това у нас трудно ще стане.
В тази връзка да подчертая, че аз лично не им харесвам  на немците системата с насочване още от малките класове и спорех с Ежко за нещо съвсем друго. В една дискусия, касаеща чужда система, когато искаш да си информативен, следва да си и точен. А той не беше и толкоз.. И вместо да  се "обоснове", че е прав, той залитна с ироничните си опити да ми вменява симпатии към хауптшулетата и процеса на ранно профилиране, каквито определено нямам.

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 13:55 от пенсионирана русалка

# 619
  • София
  • Мнения: 7 669
А на мен, все ми е на ума, че просто България е на съвсем друг етап на развитие ма икономиката и на пазара на труда, в сравнение със Западна Европа. Европейците са усетили преди години, че твърде много учени хора не са им необходими, затегнали са положението. Това е и една от причините, образованието им (висшето) да има по-висока стойност от нашето, не е шир-потреба. Сега стигат до момента, в който започват да изпитват необходимост от образовани специалисти, особено в сферата на технологиите, където няма подготвени стари кадри и отхлабват примката. Приемат в своите университети и нашите умни и ученолюбиви деца.
Ние сме на друг етап от развитието си. Пълни сме с висшити, които нито знания имат, нито капацитет да бъдат на ниво "искам да се уча цял живот". Налага се и ние да минем през тези промени. За мен това е политика, стратегия или каквото щете го наречете, за да оцелеем икономически и демографски.
След 40-50 години и ние ще изпитваме глад за кадри, колелото пак ще се завърти....
Процесът е един и същ, просто сме на различни нива. Все някога процесът се затваря и започва от начало.

# 620
  • Мнения: 24 467
А на мен, все ми е на ума, че просто България е на съвсем друг етап на развитие ма икономиката и на пазара на труда, в сравнение със Западна Европа. Европейците са усетили преди години, че твърде много учени хора не са им необходими, затегнали са положението. Това е и една от причините, образованието им (висшето) да има по-висока стойност от нашето, не е шир-потреба. Сега стигат до момента, в който започват да изпитват необходимост от образовани специалисти, особено в сферата на технологиите, където няма подготвени стари кадри и отхлабват примката. Приемат в своите университети и нашите умни и ученолюбиви деца.
Ние сме на друг етап от развитието си. Пълни сме с висшити, които нито знания имат, нито капацитет да бъдат на ниво "искам да се уча цял живот". Налага се и ние да минем през тези промени. За мен това е политика, стратегия или каквото щете го наречете, за да оцелеем икономически и демографски.
След 40-50 години и ние ще изпитваме глад за кадри, колелото пак ще се завърти....
Процесът е един и същ, просто сме на различни нива. Все някога процесът се затваря и започва от начало.

Ето някакво начало:
https://www.dnes.bg/obrazovanie/2019/05/29/predlojenie-dyrjavata … iversiteti.411762
Но дали няма да се откажат след първата "манифестация" - това не е сигурно.

# 621
  • Мнения: X
Селектирането у нас не е в 4-ти, а в 7 клас. А и ако се мотивираш по-късно, ако положиш усилия, ще си смениш трака, не виждам драма. Живеем в конкурентен свят, ако направиш грешен избор в някой момент, имаш право на поправка, но това си има цена. Но това при вскяа система е така.
Споделям написаното от Русалка - "там" в общия случай нямат драма с вишУтУ като у нас, у нас все още битува соц. мисленето "учи, мама, да не работиш". Иначе наистина германци си сменят трака и наваксват, явно не е невъзможно, предполагам, просто изисква усилия, амма то всяко нещо изисква усилия, и водопроводчик да си - също.
И двете системи си имат (+)  и (-), но някоя трябва да се избере и за мен системата в ОК, Германия и Швейцария като че ли има повече плюсове, отколкото нашата в момента. Именно, че сме пълни с вишисти и висшето образование е девалвирало.

# 622
# 623
  • Мнения: 3 480
Девалвацията на висшето образование няма нищо общо с организацията на средното.

Ако университетите си върнат сериозната цедка на вход и не прибутват всеки до дипломата, за да му събират таксите и държавното финансиране, няма да е така.

# 624
  • София
  • Мнения: 16 179
Русалка, аз не казвам, че някой тук подкрепя тази система. Постът ми не е реплика на който и да е от предходните постове, а просто мнението ми за тези образователни модели. И по-специално за Швейцария.
Девалвацията на висшето е проблем, но цедката не трябва да е в рамките на училищното образование, а на входа в университета и по време на следването.

Скрит текст:
Братовчедка ми, израснала и учила в Германия, е страхотно реализиран специалист. Първо учи 2 години медицина, реши, че не е нейното, в следващите 3-4 години обикаляше света и завърши висшето си образование на около 30 години. Simple Smile И хич не е било драма за никой, най-малко за нея. А тук се търсят млади специалисти до 25-годишна възраст и с минимум 5 години трудов стаж по специалността. Joy

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 14:12 от sanaka

# 625
  • Мнения: X
Русалка, аз не казвам, че някой тук подкрепя тази система. Постът ми не е реплика на който и да е от предходните постове, а просто мнението ми за тези образователни модели. И по-специално за Швейцария.
Девалвацията на висшето е проблем, но цедката не трябва да е в рамките на училищното образование, а на входа в университета и по време на следването.
Не виждам швейцарската икономика или общество да са пострадали от тяхната система, вървят си перфектно, а занаятчиите там живеят добре и печелят добре. 
Според мен цедката трябва да е и на двете места. А който е решил да сменя, да може да смени, ако положи достатъчно усилия за това. 

Организацията на средното така, че да трябва да изпълниш условия, за да отидеш до висше, т.е. да учиш още 2 класа със съответните предмети и с определен успех, е вид цедка на входа на университетите. Така че не е да нямат нищо общо.

Последна редакция: ср, 29 май 2019, 14:12 от Анонимен

# 626
  • Мнения: 3 480
... и после в университета вземат всеки, който може да си напише името (че на места и за това дават три пробни и един основен изпит възможност да се справиш).Wink

# 627
  • Мнения: X
... и после в университета вземат всеки, който може да си напише името (че на места и за това дават три пробни и един основен изпит възможност да се справиш).Wink


Сега - да, но при новата система няма да имат право да те вземат в университета независимо от тяхното желание, защото няма да имаш 12 класа завършени. Като не могат да ограничат унивесритетие да приемат куцо, кьораво и сакато, защото са автономни, могат да ограничат в системата на средното образование тези, на които не им се учи, да не могат изобщо да имат право на университет.

# 628
  • Мнения: 3 480
И кой казва, че сега масово ще спират да учат след 10 клас и ще се възползват от безкрайните възможности за чиракуване и учене на занаят у нас, щото сме ОК и Германия взети заедно.
Просто от профилирането ще се предопреля кое ще е висшето образование, което няма да ползват впоследствие.

# 629
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Проблемът на тази организация е, че рязко смъква нивото на непрофилиращите предмети. Скоро си говорихме с дъщеря ми, че сегашните 9-окласници отдавна са взели материала по история, който в момента учат сегашните 10-окласници. 10-окласниците имат време за презентации, дискусии, реферати, докато 9-окласниците го нямат, защото бързат да вземат за 3 години материал за 4. Същото важи за химия и физика. Вижда се по резултатите от олимпиади, че еднакъв материал се е усвоил по-добре от 10-окласници. Отделно изцяло езиковата година в 8-ми клас вече я няма в този й вид... И при все по-силно налагащите се нужди от интердисциплинарни знания, как точно профилирането от 11-и клас отговаря на тях? Не виждам нищо добро в задраскването на дългогодишни традиции в гимназиалното образование.

Общи условия

Активация на акаунт