Шести клас 2018/2019 - тема 5

  • 25 209
  • 758
  •   1
Отговори
# 600
  • Мнения: 7 689
И на олимпиадите по бел в 5-ти и 6-ти клас текстовете за преразказ бяха съкратени спрямо оригиналите. Т.е. не е нещо нечувано или неправено.

# 601
  • Мнения: 3 543
Прочетох разказа. Не че е нечувано да се съкрати текст. Те и в помагалата постоянно работят с такива.
В този разказ, обаче, точно тези "описателности" - сравнението между  света, показан в огледалцето и възприемания през собствените му очи, "прави" случката. Не знам и как би се преразказвал този текст, де...

# 602
  • Мнения: 24 467
Да, може да се съкрати един текст, прави се, но много зависи от това, дали и доколко се губи същността му.
Този още не съм го прочела на спокойствие и не мога да кажа. Зависи и кое е съкратеното от него. Ако го видя във формата, в която са го дали на седмокласниците, бих могла да разсъждавам. Сега още - не.

# 603
  • Мнения: 3 543
Judy, права си, че трябва първо да се види, но тук бързо разпознах, евентуалните "съкратени описателности". Текстът и без съкращения ми се вижда по-кратък от миналогодишния.

Поправям се - ако е несъкратен разказът, е малко по-дълъг от миналогодишния.
Миналогодишният също е съкратена версия.

# 604
  • Мнения: 24 467
И на мен ми изглежда като текст, който може да се даде в цялост.
Но "до де не видя" - не знам какво е станало.  Grinning

# 605
  • София
  • Мнения: 4 041
И аз като кандидатствах след 7ми клас, беше съкратен текста за преразказа. Помня го като ден днешен, защото тогава ни дадоха преразказ на непознат текст - Димитър Талев, Скитникът и неговата сестра. Като излезнах от изпита, майка ми с целия си акъл, ми връчи книгата със събрани разкази, връчи ми моливче и ми вика "Подчертавай какво си написала". И аз като почнах, то нищо и половина, обяснявам, че въобще не помня да са ни чели такива неща, тя разбира се ми твърди, че съм бляла. Голям сдух ме налегна тогава, но се оказа, че наистина ги е нямало и е бил съкратен Grinning Та 6ца изкарах, но оттогава си знам да не правя такива неща.

# 606
  • Мнения: 8 998
Намятах книгите за четене на електронната книга на дребния. Добавих по още няколко разказа от Вазов, Йовков и Елин Пелин. Цифром и словом - 33 парчета станаха, включително стихотворенията. Като се има предвид, че преобладават разказите, не би трябвало да се озори, ама хич.

# 607
  • Мнения: 5 049
didi72 Не мога да отговоря на съобщението , защото си блокирала получаването на такива.
И да не е празен пост днес ни беше НВО по бел, аз съм от седмокласната тема. Прави са тези, които се въздържат от четене на темата, както чета по нагоре, на моменти много дразнещо трябва да изчетеш сто страници хвалби за чужди деца, които не познаваш,  за да не пропуснеш нещо важно

# 608
  • софия
  • Мнения: 30 984
Отчетните/наборни теми винаги са били споделяне и на лични неща покрай полезната информация. На когото му е досадно, да чете сайта на МОН. Аман!

Последна редакция: вт, 18 юни 2019, 09:04 от zvаnchе

# 609
  • Мнения: 7 689
Ей това имах предвид, че е много лошо (за училите деца) при лесно нво (скриншота е от седмокласната тема):

# 610
  • софия
  • Мнения: 30 984
Лесно, трудно аз споделям това, което са писали Manzhelka, Киф и Сиси ♥♥
Цитат
Миналата година децата изтеглиха по-къса клечка и изпитите бяха по-трудни от предходната, в резултат - балът във високите интервали падна доста, докато този в средните интервали се покачи значително. За сравнение, мин година с резултата на сина ми или по-висок имаше 88 деца за област Варна от 3650 деца. Година по-рано статистиката го квалифираше на 236 деца с неговия или по-висок резултат. Сега ви се струва, че високите резултати са много, обаче във форума са събрани преди всичко успяващи деца и енормалмо да са се справили прекрасно. Освен това едно подготвено дете ще има и прекрасен преразказ, там тото не играе, така че спокойно - трудът на децата не е пропилян.
Цитат
Да приемем, че теста е бил лесен. Но не мисля, че  дете, което не се е подготвяло упорито през годината може да напише преразказ от името на героя, издържан по всичките им критерии.
Не е толкова лесно. Нека да видим статистиките.
Цитат
Страхотно би било, ако занапред можеш да се явиш на НВО само със знания от училище (и то дори не блестящи) и да получиш приличен към отличен резултат. Нали срещу това роптаем по принцип - принудителното ни пращане по школи и учители.. ... ще посмее ли следващият дори и да си помисли, че догодина изпитът по БЕЛ ще е също толкова лесен, едва ли биха рискували!

Каквато и да е матурата, нейното влияние е едно и също и винаги отчита (добра) подготовката. Всички деца са поставени при едни и същи условия. Тях и защо са такива не коментирам, но те са константата за всички. Лошото тази година е, че решаващ критерий ще е субективното оценяване на преразказа. Или секирата ще е математиката.

Последна редакция: вт, 18 юни 2019, 08:20 от zvаnchе

# 611
  • Мнения: 7 689
Някак не мога да се съглася, че е едно и също дали е лесно или трудно. Състезания (всякакви) следя от години, такива са ми наблюденията: за знаещите и подготвените деца е по-добре по-трудно (не неизучавано!) състезание.
А да сортират децата на база възможност да създават текст също не е добре. Това не може да се научи баш, или го имаш заложено, или не. Аз никога не съм можела да пиша, какво като се спуквах да уча по бел. Дъщеря ми пък пише с лекота, на нея просто й идва някак, определям го като дар, никой не я е учил. Отчитам, че как се пише преразказ може да се понаучи и е доста по-смислено от олв, каквото пишехме ние.

# 612
  • софия
  • Мнения: 30 984
Все пак това са матури, които трябва да отчетат ниво на постигнати знания и умения, и на негова база да се продължи ученето, а не е състезание да отличи най-талантливите и знаещи. Не бих сравнявала.
Но съм съгласна с нещо, което беше писала - по-сложната проверка/изпит по-ясно отличава по-подготвените и знаещи.
(много "по-" стана Laughing)

Последна редакция: вт, 18 юни 2019, 08:43 от zvаnchе

# 613
  • Мнения: 7 689
Хах, да, но едни деца имат по-високо ниво ва постигнати училищни знания от други. А най-знаещите на нво биват отличени с привилегията да избират къде да учат, доста по-стойностна награда от листче с грамота и тенекиен медал.

Прост пример с математика, защото там ми е ясно какво пиша: ако на нво се падне лице на квадрат и всички го решат, как да се определи кой да учи в смг; ако се паднат пропорции ще е различно положението. И двете са част от изучавания материал.

# 614
  • София
  • Мнения: 1 939
Отдавна съм на мнение, че СМГ трябва да си има отделен изпит по математика.

Общи условия

Активация на акаунт