Още съм под влияние на афиша за втори сезон, продължавам да го гледам и го чакам да ми „проговори“.
Като няма фрагман, има още постери. Бяха много и в началото ни питаха кой избираме, но те стават разбираеми за нас едва сега. Чрез тези, които ни показаха в началото могат да се видят още неща в този за втори сезон и сега ще използвам някои от тях за още малко просветление.
Във всички е използван още един „език“, този на светлите и тъмни цветове, развит и като светло/ тъмно чрез използване на различна светлина при снимането, които не сме използвали, за да разберем какво още ни казват с новия постер.
Ето как са показани двата свята, които се срещат и взаимодействат: светли тонове за идващите от Истанбул и тъмни за завареното в Чукурова.
Преди събирането им,
а тук, след началото на разказа, поставено с телефонното обаждане на Хюнкяр. Вече всички герои са „потопени“ в чукуровската действителност, в която господар е Демир с всичко, което означава това. Светло и тъмно са събрани в едно: под облак, под земята. Освен дрехите на героите – светли и тъмни, те се различават по осветлението върху лицата им. Демир и Хюнкяр са свързани с тъмните си половини от лицата, между тях има тъмно поле. Сянка има и върху лицата на Зюлейха и Йълмаз, светлите им половини са обърнати настрани.
Постерите с такова съдържание са много и те са знакови за сериала, правят го бързо разпознаваем. Затова виждаме един от вариантите и в клипа за Сеул.
https://twitter.com/i/status/1156596154014060544
В постера за втори сезон светло и тъмно са с важна роля:
Фекели и Хюнкяр представят двете крайности. Върху Фекели има най-много бяло: ръкавите и предницата на ризата, а неговото лице е най-светло от всички. Докато Хюнкяр е в черна дреха, върху която бялото е само тънки ивици; лицето и е наполовина тъмно и тя с тази тъмна част е обърната към случващото се, другата половина е светла.
По отношение на облеклото между Йълмаз и Демир има равновесие: ризата на Йълмаз е по-светла, но пък сакото на Демир е в по-светъл тон. Различното е в това, че само в Йълмаз е показано от това чисто бяло, което носи и Фекели, а върху неговото лице няма сянка. Демир и Хюнкяр са един до друг и свързани с тъмните си половини. Но, и това е важно, Демир е обърнал гръб на Хюнкяр, сякаш тъкмо заради това. Сега съм склонна да тълкувам по по-друг начин неговата поза: докато е обърнал гръб на майка си, той сякаш прави усилие да се обърне, за да покаже на Зюлейха и сам да я вижда със светлата част от лицето си. На този постер Демир е най-драматичният герой: той е в опит да се откъсне (да си тръгне) от едно и да се обърне към друго. Може би това сложно движение изразява позата. Никой друг от героите не прави такова сложно движение.
Зюлейха е решена по изцяло различен начин от останалите герои. Тя е светла, но не чрез цветове от дрехите, а чрез откритата част от тялото си, светлата кожа, естествената Зюлейха. Тя е светла от това да е естествена жена, тъкмо това, което я прави героиня на модерното време. Зюлейха следва естествените пориви в себе си за разлика от Хюнкяр, подчинена на културните догми.
С лилавия цвят на роклята в постера с шахматната игра в присъствието на Демир е подчертана позицията и на господарка до своя съпруг господар.В присъствието на Йълмаз, обаче, и на фона на цялата сцена от постера за втори сезон, този цвят събужда и други значения. Сега тя е „господарката“, която ще взима решения между двамата мъже, както и за всичко останало, „господарка“ по-скоро с това да взима решения, да имат сила нейното мислене и нейната дума. Облечена в тази рокля, Зюлейха не е Зюлейха от началото на сериала. В тази рокля Зюлейха е вече съпругата на Демир, била с него в Париж, която рокля тя беше облякла при връщането от сватбеното пътешествие с Демир и обяваването на бременността (от Йълмаз). Това друго съдържание в сравнение с това от шахматния постер, както на цвета и роклята, така и на позицията на Зюлейха между двамата, ни подсещат, че Зюлейха ще взима решения като съпруга на Демир, но майка на детето на Йълмаз, и след всичко случило се през първи сезон. Сега тази рокля я сближава с Демир по един начин и я отдалечава от Йълмаз, но я сближава по друг с Йълмаз и я отдалечава от Демир. Така Зюлейха е на еднакво разстояние от двамата мъже.
Разделянето на фоновото поле на две виждаме още в горните два постера, както и акцента върху двете половини на човешкото тяло. Светлите бягащи герои попадат в „тъмното“, за което са използвани само главите на Хюнкяр и Демир или тялото от кръста нагоре на героите. Това не е случайно. По този начин е подчертано пространството не толкова като физическо такова, където ще протекат събитията, колкото това пространство като мисловно.
В постера за втори сезон фонът също е от два пояса.
Единият пояс покрива долната половина на телата на героите, той е в лилаво, цвета на Зюлейха, който сякаш „изтича“ от нейната рокля/тяло. За мен тук е поставен въпросът за „вкореняването“. Знаем, че лявата половина от героите искат „изкореняването“ на Яман, докато дясната начело с Хюнкяр работи за „вкореняване“. Кой от двата рода ще успее да постигне това чрез Зюлейха? От постера може да се каже, че успяват всички, защото „вкореняването“ става с долната половина на човешкото тяло. Знаем също, че „коренчето“ е Аднан, който всъщност е Йълмаз. Сега всички са под лилавата рокля, но на финала трябва да остане само един, който ще даде името на рода. Въпросът с други думи е кой род ще наследи промените в Чукурова.
И как ще стане това ни подсказват чрез втория пояс на фона, а именно, чрез умни решения на жените, чрез спечелване на жените, чрез мислене в духа и в полза на жените. Ако долният пояс обхваща долницата, в горния виждаме тази половина на човешкото тяло, която е над кръста, там са сърцето и главата, умът и чувствата. Сега вече съм убедена, че мотивите от този фон са свързани с пауна, не с перата, а с разперената опашка на тази птица. Видяхме двете жени, господарката на света на Демир преди – Хюнкяр, и новата – Зюлейха, облечени в дрехи с мотив паун на вечерта с наддаването за възглавничката с пауна.
Паунът се свързва с богини, покровителки на брака, на омъжените жени, помагащи на бременни и родилки.
Разперената опашка на пауна се е приемала за олицетворение на цялото звездно небе.
Идеята за движение отдолу нагоре, от земята към небето, от тъмно към светло на този небесен фон е разкрита напълно чрез най-светлата ивица в постера, в която попадат главите на героите. По този елемент разликата между постера за втори сезон и горните за първи, е очевидна. Когато главите са на светло, трябва да очакваме промяна в мисленето.
Така постерът за втори сезон включва случилото се в първи,
показано в долното поле,
и неговото продължение, когато ще играят роля жените - и Зюлейха, и Хюнкяр,
и те самите или в духа на женското мислене ще се взимат решенията.