МОН - промените продължават (3)

  • 50 877
  • 746
  •   1
Отговори
# 510
  • Русе
  • Мнения: 12 247
Все повече ми се губи смисълът на това профилиране. Смисълът на средното образование е да даде една основа по широк кръг дисциплини. Последващите етапи на образование са точно за задълбочаване и профилиране. Тук искат да се порфилира на ниво средно образование, но без да е създадена необходимата основа.Не знам дали е нескопосано копиране на други системи, или е някакъв неясен порив на мухлясали акъли, но все повече ми противоречи на здравия разум. Отделно че повечето училища не си четат наредбите, а чакат от РУО да им дадат напътсвия, където пък обикновено дремят още по-заспали. Изведнъж училищата трябваше да вземат решения, за които не бяха готови,които на тоз етап нямат верен ход. Нямат достатъчно ресурси да осигурят най-добрия избор, децата нямат още идея какво да изберат, класирането вече казах до какви безумици може да доведе. Пример - моят син имаше интерес, наклонности към езици и природни науки. Затова сме избрали езикова. Обаче тази година си срина успеха повече от всякога. Блокира и въпреки че е доста силен психически и винаги е имал подчертани интереси, които развива целенасочено - сега е в голяма дилема. На пробната анкета преди месец за избор на профил,е посочил нещо което просто не е доразбрал и което като обсъждаме с него, е крайно неподходящо. Освен това и още няколко умници ,които се водят по него, са писали същото - и за да им се махне от главата като първо и второ желание. Въпросния избор няма да е решаващ за тях, но ще има тежест при избора на набора от профилиращи предмети. Така че, ако изпусне някои моменти може да се намери в математически профил, който е абсолютно неподходящ за него.

# 511
  • Мнения: 7 688
Аз пък не виждам защо ако ме влече химия, то задължително да трябва да уча и биология. Същото е и с бел. Ако искам да уча литература, защо да не е свързано с чужд език, а да е с история или философия. Та ако искат да си учат нещо си като хоби, няма драма да си го изберат и без да е нужно да следват същото. Могат да искат ей така ИТ да учат, без да искат математика или информатика.

# 512
  • Мнения: 8 977
Съгласна съм с Amber. Около мен има много деца във възрастта 7-9 клас. Някои от тях направиха съзнателен избор за ЕГ с конкретен език или МГ. Повечето обаче редяха желания без някаква ясна идея какво им харесва. Дете с 20 точки на НВО по математика на първо класиране попадна в математическа паралелка. Последно желание му беше. Просто беше изредил всички паралелки в гимназиите. Добре че на второ класиране успя да влезе, където искаше. Математическа паралелка би била кошмар за него.
Извън ЕГ и МГ диапазонът на точките е много голям. Наблюдавам от няколко години класирането в нашия град. За всички паралелки в "добрите" гимназии варира от 450+ до 100-. Да, имаше математическа паралелка преди две години с 492 макс - 61 минимален.

# 513
  • София
  • Мнения: 7 683
Ето на този линк бях попадала преди време:
https://darbi.eu/sredno-obrazovanie-v-chuzhbina/obrazovatelni-sistemi

Мисля, че ако тази система ще се опитва да сработва, то училищата трябва да минат на акредитация и да сменят статутите си, според своите възможности, по примера на немската, холандската и пр. образователна система, защото ние сме взели само част от реформите им. Както винаги, всичко ни е на парче.

# 514
  • Мнения: 5 425
Все повече ми се губи смисълът на това профилиране.
Смисълът е образованието да приключи в 10-ти клас, а училището - най-късно две години след това. После отиваш да те обучава съответната корпорация за неин работник.

# 515
  • Русе
  • Мнения: 12 247
Все повече ми се губи смисълът на това профилиране.
Смисълът е образованието да приключи в 10-ти клас, а училището - най-късно две години след това.
То няма лошо, ама много неща трябва да се сменят. Както и нещо не виждам някакви корпорации наоколо. Щот съм в провинцията. Иначе търкането на училищните скамейки в 12 клас,на по 19 години, ми се вижда безмислено. Както и на 17 да има тромави процедури по възможност за работа.

# 516
  • Мнения: 5 425
То няма лошо, ама много неща трябва да се сменят.
Живот и здраве ще стане. За внуците ти.

Както и нещо не виждам някакви корпорации наоколо. Щот съм в провинцията. Иначе търкането на училищните скамейки в 12 клас,на по 19 години, ми се вижда безмислено. Както и на 17 да има тромави процедури по възможност за работа.
Е, имате си местни феодали. Техните синчета ще се пообразоват, ще положат клетва за вярност към конкретната корпорация и воала. А иначе, както гласи директивата на Фюрера - да могат да броят до 100 и да знаят да си пишат името. Каква ти там гимназия? На тръстиката от 16 годишни!

# 517
  • Русе
  • Мнения: 12 247
Всъщност поздавам деца, които на 16 се справят по-добре от 20 годишни, завършили универстет. И то не говоря само за местния такъв. Не ми се ще да разводняваме темата и да коментираме без конкретика, понеже няма смисъл. Смятам, че средното образование трябва да дава широка и стабилна основа. Вторият гимназиален етап може да се разшири в дадени области ,това което се предоставя до този етап в гимназиите. На 19 години - ученик няма смисъл. Положителното до сега в нашата система беше възможността за избор на различни етапи. Може да си завършил спортно училище, но да станеш лекар, или математическа гимназия - преводач. Познавам много добри такива.

# 518
  • София
  • Мнения: 16 315
Това е най-добрият възможен вариант (всяко дете да си избере третия и четвъртия профил, не в пакет). Но пък изисква ресурс на училището.
Практически няма как да се случи.
Аз само се замислих - профил физика без профил математика? Възможно ли е и кому е нужно? Просто някои комбинации са свързани със здравия разум и основите на съответните дисциплини Hands V

Да не коментирам хуманитарно-природните комбинации, които нямат никакъв практически смисъл за последващо кандидатстване/учене, но пък са пряко свързани с тийнейджърското "искам пък!", любопитството им и любовта към конкретен учител, което може силно да ги подведе в избора им.
И не разбирам страшната драма с профил философия-БЕЛ Thinking Всички искат явно да стават психолози или философи (в краен случай)... Хуманитарния профил с История-БЕЛ и включени часове по литература по основния език не е ли много по-приложима/смислена/практична? Те тийновете друго си мислят, аз разсъждавам като родител все пак? Thinking Това не е пряко свързано с МОН, но пък все някаква разумна рамка трябва да се сложи от педагогическия съвет в училищата. Ей много се разфилософствах сутрешно Smiling Imp
Не говорим за профил философия-БЕЛ, а че БЕЛ изобщо не се предлага като профил и не можеш да го комбинираш ни с история, ни с каквото и да е друго. Въпреки че, ако аз сега бях ученичка, именно БЕЛ щеше да е моят избор за профил, съм съгласна, че от чисто практическа гледна точка, той е най-безсмисленият профил. Защото БЕЛ, така или иначе, се изучава във втори гимназиален етап с достатъчно часове и липсата му като профил няма да е пречка за кандидатстване  по каквато и да е специалност в България, а за чужбина няма да послужи за никоя специалност. Но от друга страна, има много деца, които възнамеряват да учат в България право, психология, филологии, НАТФИЗ... И макар БЕЛ да не им е особено необходим като профил, МАТ, химия, физика и т.н. хич пък не им трябват, а ще им бъде мъка да ги изучават на ниво профилирана подготовка. Не е страшна драма, разбира се, но пък и не е приятно две години да учиш на по-високо ниво нещо, което не харесваш, защото твоето не се предлага от училището.
А за комбинациите, не мисля, че е по-добър вариант училището да ти сложи рамка. Физика не е необходимо да се съчетава непременно с математика. Има специалности с химия и физика. За biomedical engineering например, в Англия и Шотландия искат хорариум по физика, химия и биология /заради това се наложи племенницата ми, чието семейство живее в момента в САЩ, да се върне да учи в Швеция последните две години, защото в САЩ не можеше да направи изискваният от университета в ОК хорариум и по трите предмета/. Има и специалности математика с философия. Вероятно малко деца ще имат нужда от баш такива комбинации, но ако училището може да им осигури възможност да си ги изберат, би било чудесно. А като ти фиксира училището комбинация МАТ с география например, тя за какво ти върши работа? Освен за две-три специалности в УНСС, може би. По-голямата свобода при избора на профили е по-добра, но аз се чудя чисто практически как ще го реализират, не толкова като учители, а по-скоро като седмична програма не мога да си го представя. Това означава часовете по трети и четвърти профил да не съвпадат, а същевременно не трябва да съвпадат и с часовете по общите предмети за всичките 6 паралелки. Много ми се иска да успеят, но съм малко скептична.

Последна редакция: ср, 18 дек 2019, 00:06 от sanaka

# 519
  • Мнения: 9 515
Аз пък не виждам защо ако ме влече химия, то задължително да трябва да уча и биология. Същото е и с бел. Ако искам да уча литература, защо да не е свързано с чужд език, а да е с история или философия. Та ако искат да си учат нещо си като хоби, няма драма да си го изберат и без да е нужно да следват същото. Могат да искат ей така ИТ да учат, без да искат математика или информатика.
Може да си учат като хоби каквото си искат, но университетите искат набор базови дисциплини с определен хорариум за всяка специалност. Досега беше лесно - имаш всички оценки в дипломата си, профилиращите с малко по-голям хорариум... искал си да учиш химия, тресне те по главата в 11-12 клас, че искаш тя да е инженерна, вземеш една матура по физика и си готов за кандидат за инженерна химия. Ама сега можеш да отидеш на матура по избор само по профил... И тресването по главата трябва да се е случило в 7 клас (ако изобщо си имал избор) или в 10 най-късно.
Просто сега ще останат мноооого гимназисти с невъзможен прием в чужди университети заради прекрасните комбинации на профили. Няма лошо, ще се понапълнят тукашните ТУ с деца с някакъв профил с математика и/или физика и/или ИТ. Smiling Imp

ПП: Тези специалности са университетски... но дори и с училищната "профилирана" физика, без малко над базовата математика, просто не можеш да се справиш.
Ей заради този тип дисциплини в университетите, аз лично беснея за това ранно профилиране, човек спокойно трябва да може да учи такива специалности, без да е ограничен от 4 профила в гимназията (първи и втори в езиковите гимназии са ясни). Направо не ми се мисли, как точно ще се справят децата с интерес към инженерна химия, биотехнологии, изкуствен интелект, дори и с политически науки... Thinking
Санака, не съм догледала, че няма БЕЛ, останах с впечатлението, че философията е проблема Simple Smile

Последна редакция: вт, 17 дек 2019, 13:34 от peneva_a

# 520
  • Мнения: 7 688
Нима е задължително всички да следват? И то в чужбина? И затова всички да учат на пакет часове? Това е меко казано смешно, тъпо и ощетяващо децата! И като искам да уча ИТ за хоби трябва да си го плащам, а не мога да си го уча в училище, където трябва да уча физика, защото такъв ми е пакета?!?

# 521
  • Русе
  • Мнения: 12 247
Освен рамките на пакета, тепърва ще анализираме и съдържанието на пакета. За какво ще се използва - с по-голям коефицент при прием - ама само за наши унита.За кредити за по-горно образование - безмислено.За качеството на програмите, които ще се изучават - предвид кой ги предлага , не съм оптимист.За възможността на училищата да осигурят качествено преподаване - още по-малко.

# 522
  • Мнения: X
. Досега беше лесно - имаш всички оценки в дипломата си, профилиращите с малко по-голям хорариум... искал си да учиш химия, тресне те по главата в 11-12 клас, че искаш тя да е инженерна, вземеш една матура по физика и си готов за кандидат за инженерна химия. Ама сега можеш да отидеш на матура по избор само по профил...
Вторият задължителен ДЗИ е по профилиращ предмет. Двата допълнителни могат да бъдат по избран от ученика предмет. Естествено, ако не е профилиращ, подготовката ще трябва да е самостоятелна и ДЗИ ще се полага се  върху учебното съдържание, изучавано в задължителните учебни часове в средната степен на образование ( тоест ООП).

# 523
  • Мнения: 5 425
И като искам да уча ИТ за хоби трябва да си го плащам, а не мога да си го уча в училище, където трябва да уча физика, защото такъв ми е пакета?!?
Лошото е, че и да си плащаш, пак не можеш.

# 524
  • Мнения: 9 515
Нима е задължително всички да следват? И то в чужбина? И затова всички да учат на пакет часове? Това е меко казано смешно, тъпо и ощетяващо децата! И като искам да уча ИТ за хоби трябва да си го плащам, а не мога да си го уча в училище, където трябва да уча физика, защото такъв ми е пакета?!?
Не, не е необходимо всички да учат бакалавърска степен и то в чужбина. Но ако няма да се учи нататък следва да се вземе професия, т.е. да не гледаме "профилирана подготовка", а "професионална подготовка". Какво следва да правят учениците след гимназия? Аз мисля, че или да учат или да работят...
А и в момента примера беше за чужбина за търсенето на предуниверситетска натрупана база знания, а не да се започва с физика за 10-11 клас вместо с университетско ниво... Тук поради липса на кандидати не придирят много за нивото на владеене на базови дисциплини и после преподавателите реват...
Давам примери с физиката, защото съм малко по-запозната с изисквания на технически университети за инженерни специалности, както и с теоритични дисциплини в тази област, не защото подценявам хуманитарните...

Дидева, благодаря за корекцията!
Но сега пък се чудя как точно университетите ще правят разлика между матура на материал до 10 клас и на профилиран материал, кое за какво ще върши работа, защото е огромна разликата в обхвата на изучаваното...

ПП: Раздел В – факултативни учебни часове е удобното място за вкарване на дисциплини, представляващи допълнителен интерес Hands V Ако не стане като със СИП до сега - "Ей ви ги сиповете, моля подпишете!"

Последна редакция: вт, 17 дек 2019, 13:59 от peneva_a

Общи условия

Активация на акаунт