Повечето родители, а даже и педагозите, в изискванията си не правят принципна разлика дали става въпрос за момче, или за момиче. Считат, че е достатъчно детето да се старае повече и успехът му е гарантиран. На практика обаче всички признават, че момчетата в по-голямата си част по-трудно усвояват материала от детската градина и началното училище в сравнение с момичетата.
Природата е определила при човека два типа поведение – мъжко и женско. Жената поддържа дома и се грижи за потомството, мъжът ходи на лов за мамути, завладява нови територии и усвоява нови технологии.
Макар че детството на момчетата и момичетата протича в един и същи свят, те го възприемат различно, вървейки по свои, различни пътища.
Момчетата би трябвало да се подготвят за училище по различен начин от момичетата. И вкъщи, и в детската градина, и в началното училище с възпитанието и обучението на децата се занимават главно жени. Жени са и по-голяма част от авторите на учебните програми, учебниците и учебните пособия. Напълно естествено е, че в тях те прилагат и изцяло женски стратегии. В резултат на това момичетата усвояват по-успешно материала в сравнение с момчетата.
За да може синът ви да преодолее всички подводни камъни в подготовката за училище, към него трябва да се приложи и по-различна, мъжка стратегия.
Заложете на развитието на интелекта като цяло. За бъдещия първокласник ще бъде по-полезно да го запишете на курс по шахмат или конструиране, отколкото да го карате да учи наизуст. Не му казвайте предварително какво и как да направи. Нека сам да потърси принципа на решение на задачите, макар и бавно, и тромаво в началото. Поощрявайте го да търси и поправя грешките си. Ако не успее, посочете му ги. По-добре е да му показвате нещата, отколкото да му разказвате за тях. Използвайте ярки, нагледни пособия. Словесните инструкции трябва да бъдат кратки и ясни. Не се стремете към перфекционизъм – достатъчно е домашното да е написано вярно и четливо. За момчетата е по-лесно да усвоят графичните навици, ако първо ги упражнят в голям формат – с дебел маркер на голям лист хартия, с пръчка в пясъка – и чак тогава постепенно да смаляват мащаба.
Колкото се може по-често въвеждайте в заниманията игри и творчество. За момчето е по-лесно да усвои умението за защриховане, ако рисува карта на тайнствена страна, а да се учи да чете – по писмата на въображаем приятел.
Измислете ролеви игри, в които синът ви може да се постави на мястото на отличника, на непослушното дете, на учителя и т. н. Разигравайте сценки с нарисувани или направени от пластилин герои.
Направете му „дъска на успеха“, където да нанасяте неговите постижения.
Съществени различия между момичетата и момчетата
Момичета:
- При тях речта се формира по-рано, отколкото при момчетата – както устната, така и писмената. Успехите в училище зависят пряко от нивото на речевото развитие.
- Успешно работят по образец, стараят се да доведат работата си до съвършенство, но рядко се опитват да усвоят самостоятелно нови навици или да предприемат нови стратегии.
- Зрително-моторната им координация е по-съвършена, отколкото при момчетата, което им позволява без особени затруднения да усвояват нужните графични навици.
- Могат да установят и запазят емоционален контакт със значимите за тях възрастни и с връстниците си. Главната учебна мотивация за тях е одобрението от страна на учителите и родителите.
- Искат да ходят на училище главно заради одобрението на семейството и околните.
- Даже в предучилищна възраст с лекота отделят игровата от учебната дейност.
Момчетата:
- Речевото развитие се извършва по-бавно. При тях успехите не зависят толкова от него, колкото от общото ниво на интелекта.
- По-интересно им е самостоятелно да търсят нестандартни решения на нови задачи, отколкото да копират готови модели.
- Фината моторика при тях се развива по-бавно, отколкото при момичетата, но затова пък е по-добре развита координацията между общите движения, далечното зрение, пространственото мислене.
- За тях е особено важно да се изкачат високо в йерархията на връстниците си, да получат потвърждение на статуса си от значимите за тях възрастни.
- Привлича ги новият социален статус, възможността да станат „големи“.
- Игровите и учебните мотиви съставляват едно цяло.
За да бъде обучението на децата организирано рационално и да води до позитивно развитие на учениците, не бива да се подценяват съществените различия между момчетата и момичетата в процеса на усвояване на знания. Качественото образование включва използването на такива методи и подходи на обучение, които да гарантират успеха на учениците и тяхното личностно развитие. За постигането на тази цел те трябва да са по-чувствителни към пола на децата, за да могат успешно да се преодолеят всички трудности по време на обучението им в началното училище.
Автор: Радост Николова