Частни училища - информативна тема 28

  • 30 845
  • 759
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 5 425
Няма лошо да се множат добрите ЧУ, защото истерията с изпитите за ПУК и 1 клас става все по нетърпима.  
Няма да се множат. Защото качествените учители не се множат. Ще поскъпват. И оттам - намаляват като бройка.

Абсолютно съм сигурна, че няма никакъв контрол върху "програмата" извън МОН-ската. А и там контролът също е спорен. Т.е. всеки отворил училище, може да си преподава предмети каквито си поиска и по начин по който си поиска.

Липсата на контрол не води само до по-лоши резултати. Дава възможности и за по-добри.

От друга страна за да формират поне един клас от поне 8-10 деца, тези училища са абсолютно длъжни да привлекат именити учители. Дали с пари или с пари и по-малко работа... От там идва абсурда да искат по-високи такси дори от утвърдени училища, доказали се напрактика с години като резултатност. И после пак ще искат още по-високи такси, за да направят И сграда. И колелото се завърта. "Старите училища" ще са притиснати да задържат добрите учители, което неминуемо ще вдига и техните такси.
Точно така. Класическата приказка за монополите. Който привлече повече инвестиции, ще измести останалите. Даже те да са по-добри. Радвайте се на добрите ЧУ с качествени учители, традиции и поносими такси. Докато още ги има.

Вижда се, че такива училища като ТЕ и Изи просто наемат външен изпълнител за част от дейностите си. Я Британски съвет, я ДАНИС, Музейко и т.н. им върши част от работата.
Правилното ползване на външни възможности е само за адмирации.


И на фона на това се забелязва "номадство" измежду децата. Аз познавам дете, което за 6 години е сменило 4 ЧУ. Като измежду тях са Питагор, КУ и ТЕ. Който не се е натрисал на безумностите в някои ЧУ и е бил принуден да мести детето си няма да ме разбере. Много от вас сте такива.
Номадството се дължи най-вече на родителски амбиции и преследване на "най-престижното" училище. Разбира се никое не е идеално. И никое не гарантира абсолютния успех на всяко дете. Има доста такива родители. Другите знаят какво искат и къде предлагат най-близките до това искане условия.

... последните години всички нови училища не се подчиняват само на очевидната нужда за по-добро образование. Те се подчиняват и на липсата на всякакви правила и изисквания към стартирането на нова образователна институция. И липсата на всякакви стандарти в образованието, липсата на контрол извън този на пазара. А пазар, както се вижда, точно в тази област е доста изкривен от стандартните принципи за търсене и предлагане. Особено когато ти поднасят договор без право за преговори по текстовете му, и директно има наглостта да ти каже, че си свободен да си търсиш друго училище. Това е цинизъм, поради факта, че не става дума за чувал с брашно, аз за живи хора. Става дума за крехката психика на децата.
Стандарти има - тези на МОН. И според мен са много вредни. Мерси - не желая още от същите. И е правилно едно ЧУ да каже "тава са ми условията, ако не ги харесвате - търсете по-добри". Тях ги управлява пазара, а не индивидуалният родител. А на калпави клиенти - пазарът им е крив.

# 196
  • Мнения: 4 032
Директорката в Иззи работи на половин работен ден, през другото време е в 88 СОУ. Нищо не пречи и някои учители, които споменахте, например по физическо, да е на същия принцип и всъщност да не напуска СС. Колко пък часа ще има учител по физическо в Иззи на седмица.

# 197
  • Мнения: 5 898
Ежко,
Май бъркаш понятията. Инвестициите преди всичко са лично участие и ангажимент на собствениците. Дали ще е кредит, лични средства, привличане на друг партньор. И не бива да се прехвърлят като тежест на клиентите. Дори start up-ите разчитат на външни инвеститори, а не на клиентите, купуващи продукта им да им финансират стартирането. Wink
Може и да има прекомерни амбициии в някои случаи на номадството, но са единични случаи. Просто познавам повече частни случаи от теб. Причините предимно са други. Хората са съвсем нормални и искат съвсем нормални неща. Спокойна среда, добро образование(с резултати и да не е нужно да ходят на частни уроци) и да не се чувстват като касичката за ново БМВ на собственика/директора. И в крайна сметка, твоите синове що не си ги остави в ДУ, а ги прати в АК. Това не е ли също амбиция?
Правилното ползване на външни източници към момента не се е доказало и е спорно. Особено когато се използва като мотив за повишаване на цената. Иначе си е супер реклама за баламурници.
В образованието е много вредно да се следват само пазарните принципи. И законите на маркетинга и рекламата. И това се вижда напрактика. Просто не си се опарил и говориш наедро празни приказки, лишени от какъвто и да било емпиричен опит. Друг е въпросът, че МОН са некадърниции и следват политика за опростачване на нацията.

Йоанна, в СС не мисля, че има опция учител да не му е пълен графика и да може да съвместява две училища. Simple Smile

Последна редакция: ср, 25 сеп 2019, 10:02 от .♥.Fancy.♥.

# 198
  • София
  • Мнения: 11 998
Йоана, дано!

Ох, Ежко, това вайкане, в стил "турски сериал", за изчезващите учители и образователният апокалипсис, който ни чака, което правиш във всяка тема през има-няма 5 стр., как не ти омръзна? Вече преди да прочета твой пост, знам какво ще пише в него. Joy Учителската професия никога и никъде не е била/е от високо платените и трудните за придобиване като ценз. Въпреки това, винаги е имало и продължава да има такива, за които тя е призвание, обичат я и я работят с желание. И са добри в нея. Учителите по география и история на дъщеря ми са много млади и са прекрасни /учителят по история е на видима възраст 15г. Joy / Наблюденията ми до момента показват, че децата ми имат повече добри учители, отколкото аз съм имала в училище.

# 199
  • София
  • Мнения: 10 825
Скрит текст:
Фран, и не само в ПЧМГ. Преди малко време тук някой беше пуснал инфо и за друго училище. Доколкото помня. Сега не ми се рови. "Науката" под 4-5 клас действително е на такова ниво, че не е нужно учителят да е най-перфектния тесен специалист. Но за рекламата името на Каравасилев свърши чудесна работа. Всъщност именно по тази причина за мен в това училище ценни не са тримата. Ценни са Демебукова и Богданова. Ако наистина останат в екип точно с тези собственици.

Аз не искам да бъда погрешно разбрана. Няма лошо да се множат добрите ЧУ, защото истерията с изпитите за ПУК и 1 клас става все по нетърпима.  Но за мен тенденцията е много обезпокояваща. Дават се разрешения(защото както разбрахме от Санака режимът не е лицензионен) за училища без да има ПОНЕ минимални изисквания за сграден фонд, материална база и гарантиран учителски състав. Ако държавно училище бъде отворено в подобни "сгради", медиите ще гръмнат. Абсолютно съм сигурна, че няма никакъв контрол върху "програмата" извън МОН-ската. А и там контролът също е спорен. Т.е. всеки отворил училище, може да си преподава предмети каквито си поиска и по начин по който си поиска. Да не си развихрям въображението. Разбирате ме накъде бия. Валдорф, STEAM, сугестопедия, джъмпмат... все модерни думички за привличане на клиенти. Но никой не проверява и гарантира доколко това не са само празни думички.
От друга страна за да формират поне един клас от поне 8-10 деца, тези училища са абсолютно длъжни да привлекат именити учители. Дали с пари или с пари и по-малко работа... От там идва абсурда да искат по-високи такси дори от утвърдени училища, доказали се напрактика с години като резултатност. И после пак ще искат още по-високи такси, за да направят И сграда. И колелото се завърта. "Старите училища" ще са притиснати да задържат добрите учители, което неминуемо ще вдига и техните такси. Вижда се, че такива училища като ТЕ и Изи просто наемат външен изпълнител за част от дейностите си. Я Британски съвет, я ДАНИС, Музейко и т.н. им върши част от работата. Което съвсем размива както отговорността, така и качеството. И възможността родителите да реагират по някакъв начин.
И на фона на това се забелязва "номадство" измежду децата. Аз познавам дете, което за 6 години е сменило 4 ЧУ. Като измежду тях са Питагор, КО и ТЕ.
Скрит текст:
Който не се е натрисал на безумностите в някои ЧУ и не е бил принуден да мести детето си, няма да ме разбере. Много от вас сте такива. Това е ужасяващ стрес преди всичко за детето. Но и за цялото семейство. И се случва именно заради факта, че последните години всички нови училища не се подчиняват само на очевидната нужда за по-добро образование. Те се подчиняват и на липсата на всякакви правила и изисквания към стартирането на нова образователна институция. И липсата на всякакви стандарти в образованието, липсата на контрол извън този на пазара. А пазар, както се вижда, точно в тази област е доста изкривен от стандартните принципи за търсене и предлагане. Особено когато ти поднасят договор без право за преговори по текстовете му, и директор има наглостта да ти каже, че си свободен да си търсиш друго училище, щом не ти харесва. Това е цинизъм, поради факта, че не става дума за чувал с брашно, аз за живи хора. Става дума за крехката психика на децата.

Ще ми е интересно за Изи да чуя мнението на родители с деца 4-5 клас. По надолу си знаем, че все още не са много сериозни нещата. Какво учат по "наука" чак пък толкова?
А аз познавам такова, което за 4 години е сменило 4 училища - Питагор, Света София, Климент Охридски и в момента е в Иззи. Наистина ми е интересна мотивацията на родителите му за това ежегодно местене.

Директорката в Иззи работи на половин работен ден, през другото време е в 88 СОУ. Нищо не пречи и някои учители, които споменахте, например по физическо, да е на същия принцип и всъщност да не напуска СС. Колко пък часа ще има учител по физическо в Иззи на седмица.
Учителят по физическо наистина не е вече в Света София, деца ми споделиха (така като чета тук имам чувството, че явно само моите не го харесваха особено) От темата разбрах, че вече е в Иззи.

# 200
  • Мнения: 5 898
Санака, да.
И моите наблюдения са, че идва ново младо поколение, което ми вдъхва надежда. Моето дете в момента има само един единствен учител, който е по-възрастен от мен. Всички останали са поне с 8-10 години по-млади. И до момента нямам забележки към никой от тях. А тя е влюбена в някои от тях. Пу пу. Дано да е все така.
Надявам се, това да започне да се случва и в ДУ.

# 201
  • София
  • Мнения: 11 998
Fancy, двамата младежи, за които говоря са в Испанската гимназия. Случва се и там. Историята и географията досега винаги са били най-скучните й предмети. Сега казва, че историята й става интересна и се е записала в клуб "Турист", който води учителят по география. Joy

# 202
  • Мнения: 5 425
Ежко,
Май бъркаш понятията. Инвестициите преди всичко са лично участие и ангажимент на собствениците. Дали ще е кредит, лични средства, привличане на друг партньор. И не бива да се прехвърлят като тежест на клиентите. Дори start up-ите разчитат на външни инвеститори, а не на клиентите, купуващи продукта им да им финансират стартирането. Wink

Инвестициите се правят с цел възвращаемост. И то с печалби. Които идват от клиентите. Базова икономика.

И в крайна сметка, твоите синове що не си ги остави в ДУ, а ги прати в АК. Това не е ли също амбиция?
Синовете ми са били в ЧУ (с едно изключение и то за кратко). В АК са от класа, в който АК приема. Старото им училище няма гимназия. А СМГ беше експеримент от страна на малкия ми син и компромис от моя. Аз знаех, че ще е довреме и затова търпях. Той го научи по трудния начин. Но и там не сме сменяли коня по средата на реката ...

Надявам се, това да започне да се случва и в ДУ.
А, дано. Ама надали ще е скоро. Даже сега да направят учителските заплати достойни, ефектът ще се прояви след 10-тина години най-рано. Това ако подменят състава на МОН радикално и веднага. Иначе ще има бели лястовици тук-таме. И гаргите ще ги кълват за нахалството да бъдат различни.

# 203
  • София
  • Мнения: 11 998
Отивам да търся поп за опело. Sob

# 204
  • Мнения: 5 898
Куцат ти базови понятия в базовата икономика. Къде са инвестициите на Изи и ТЕ? Първо са инвестициите, след което идва възвращаемостта. При новостартиращите е точно обратното. Напрактика с таксите на първите записани си финансираха наема на сградата и първите заплати на учителите. Финасовият ангажимент на собствениците е съизмерим с нула. И от това следва въпросът доколко се чувстват лично ангажирани посредством вложен личен капитал?!?!?! Доколко липсата на поетият риск да загубят собствени средства ги лишава от разумност и премереност в действията, които ще касаят интереса на деца. Wink

Принципно те питам, като смърдиш срещу майките - амбициозни харпии... ти защо ги прати в КО, после кандидатствахте в СМГ, после кандидатствахте в АК. Това не е ли от амбиции? Някак си така си противоречиш. И се излагаш.

Е ако беше прочел поста на Санака по горе за испанската, нямаше да се изложиш за пореден път. Да, процесът ще е труден в ДУ, именно поради финансовия аспект. И вероятно промяната ще е много след като нашите деца са излезли от системата. Но живи и здрави аз искам внуци...

Последна редакция: ср, 25 сеп 2019, 11:06 от .♥.Fancy.♥.

# 205
  • Мнения: 5 425
Отивам да търся поп за опело. Sob
Оптимист. Потъси ходжа.

# 206
  • Мнения: 234
И на фона на това се забелязва "номадство" измежду децата. Аз познавам дете, което за 6 години е сменило 4 ЧУ. Като измежду тях са Питагор, КО и ТЕ.
А аз познавам такова, което за 4 години е сменило 4 училища - Питагор, Света София, Климент Охридски и в момента е в Иззи. Наистина ми е интересна мотивацията на родителите му за това ежегодно местене.
И аз познавам такова дете - още от детската градина започнаха смените, две детски градини и после 3 училища до 4 клас, всички от спряганите за "добри" в този форум. Решенията им всъщност бяха много емоционални, повече водени от егото. С всяко преместване бяха доволни "колко по-добре е сега, нищо общо с тъпотията преди", но за малко и след половин-една година се започваше отново с негативните коментари и новите планове за местене. Може би тайно са се наслаждавали на приемните процедури, в които вниманието е на макс, а обещанията - щедри.

Учителят по физическо наистина не е вече в Света София, деца ми споделиха (така като чета тук имам чувството, че явно само моите не го харесваха особено) От темата разбрах, че вече е в Иззи.
Не са само те, и моите не се изказват особено ласкаво за него (основно "си цъка телефона" и явно не му се занимава много). Не е голяма загуба за училището.

# 207
  • София
  • Мнения: 11 998
Моите деца са точно на противоположното мнение. С отборите със сигурност се занимаваше много.

# 208
  • София
  • Мнения: 17 281
И в 18то училище сина ми имаше много млади предподаватели. А за класната му съм споделяла навремето, шестица от тотото ни се падна с това момиче - а като я видях такава младичка и мъничка в началото си казах Лелеее!
И сега дъщеря ми е с млади учители в ОТ. Има, не е да няма.

Просто е нормално като тръгва нов бизнес, да дръпне няколко големи имена и да им даде много пари. Това го гледам и в моя сектор на работа, влиза нова компания на БГ пазара, дръпва от нас няколко кадъра с много високи заплати, за да стартират, след това като започнат нормалния рекрутмънт, се успокояват темповете.

# 209
  • Мнения: 6 301
Страшно много харесвам всичко, което пише Фенси, мисля на 100% същото. Само не ми харесва, дето три пъти написа "напрактика" слято, щом не е еднократно, значи не е техническа грешка Grinning.

Общи условия

Активация на акаунт