Отговори
# 165
  • София
  • Мнения: 15 321
И аз мисля, че като цяло не са по образовани. Дори не са по-информирани. Ако са информирани, то е за глупости, образно казано. Нямат сериозна обща култура. Те "скролват" нещата, така и не задълбават. Има една малка част от децата с по-добро образование и знаещи.
Те могат да видят света. Буквално. И да пътуват, а и да видят какво ли не по интернет, по телевизията. Не мисля, че можем да сравняваме нашето образование тип "представете си, ама си представете само каквото е правилно" с това нещата наистина да се видят, чуят, докоснат. Това е безценно и съжалявам, че ние не сме го имали. Имат и шансът да мислят неправилно, това е другото безценно. Не да пишат каквото трябва, а да разсъждават. Говоря с много деца, не само с моето, и мисля, че изброените от мен разлики се виждат, личи им на децата и извън възмутата със скролването, има много какво да си каже човек с тях. Та задълбават, но в разни посоки и по различен от нас начин.

# 166
  • София
  • Мнения: 62 595
Установявам, че за мен зубър вече е комплимент - поне има нещо в главата.

# 167
  • София
  • Мнения: 15 321
Установявам, че за мен зубър вече е комплимент - поне има нещо в главата.
Но не го разбира. Поне за мен зубърът е човек, който наизустява и пресъздава. Може и да бъркам, но затова питах и за читанките какво имаш предвид.

# 168
  • София
  • Мнения: 62 595
За нормалната популация зубър е всеки отличник. Зубърът дразни другите, защото съществува и тези, другите, трудно могат да го настигнат. Зубърите формират ята в елитните гимназии. Simple Smile

Последна редакция: пн, 14 окт 2019, 19:24 от Andariel

# 169
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Това, което казах е общо и се отнася както за България, така и за останалите европейски и американски държави.
Ми, аз няма да се съглася. Кой носи отговорността - ти естествено, а не докторът. Защо? Защото едно от най-важните роли, с които ще се нагърби AI в здравната сфера, да не кажа най-важната, ще е превенция. Т.е. ти много отрано ще си предупреден - теглото ти се повишава, спортувай. Ще си следен от тракери - влизаш ли във фитнес салони, какъв ти е пулса там, ще си следен за какви храни плащаш сметки, направил ли си си генетични изследвания за предразположеност, ходиш ли на профилактични прегледи, купуваш ли си предписаните хапчета. Като не правиш нищо от това, ако ти се влоши здравното състояние, си си виновен само и единствено ти. И ще можеш да ползваш услуги от доктори, но ще са скъпи. Респ. при промяна на всеки един от горните "превантивни" маркери, ще ти се вдига цената на здравната застраховка, или ще ти се отказва покритие. Ако си покрит здравно, няма да е проблем да плащаш цената на услугата доктор.

Цитат
Не да пишат каквото трябва, а да разсъждават...
Хм... според мен днешните деца пишат и мислят по шаблон. На мен са ми предвидими, а масата разсъждения плоски. Избирам тема Х и знам какви отговори ще чуя. Всъщност така са и една част от възрастните. Няма критична мисъл, рециклира се подаденото по медиите. За това и явлението Грета Тунберг е толкова популярно. Рядко ме изненадва някой младеж с творческа мисъл и нов поглед. Едно време поне виждахме че това ни се налага отвън и понеже бяхме свободолюбиви, заради бунтарството идваше и новото, различното, критичното.
Но... де да знам... Може и да остарявам и да съм и аз като героите във вица "..а едно време какви балерини имаше..."

# 170
  • София
  • Мнения: 62 595
Имам предвид друго за скролването. Те скролват и знанието им е повърхностно, а когато едно знание е повърхностно, не подлежи на смислен анализ. Мислят като туристи, затова и един по-дълът и засукан текст ги затруднява.  Как се казваше този тип мислене, синкретично май беше - готови са да свържат всяко нещо с всяко нещо. За да има съзидание трябва задълбоченост, иначе е просто козметика.

# 171
  • Мнения: 5 425
Тинки,

Помисли, кой ще имплементира здравните системи, с чии пари и каква целева функция е вероятно да заложи.
И ако си мислиш, че тази функция ще съвпада с твоите например интереси, то отиди да пуснеш тото. Оптимистите казват били късметлии.
Колкото до сегашната младеж, то тя носи нашите гени и не ще да е много различна като заложби. Виж като образование...
В знанията по География и История зеят не дупки, а се зъбят цели урви. Философията е тера инкогнита, а Литературата...Колко младежи са чели Джек Лондон?
За неразбралите: Грета не е явление, а прототип. С който се похвалиха пред цял свят.

# 172
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Ако беше чел Ежко, т.е. ако нямаше дупки по история, щеше да знаеш че Грета не е феномен, нито прототип, а най-обикновен плагиаризъм. Идентично момиченце, идентично слово пред ООН преди няколко десетилетия.
Зелените червени Simple Smile вечни.
Винаги ги е имало. Сега прегарят по-бързо, децата са късметлии

# 173
  • Мнения: 6 386
Не всеки отличник е зубър или читанка, аз поне тук ги ползвам за синоними. Далеч не всеки. Зубърът има 6,00, 5,99 го докарва до стрес. Това е някаква амбиция, която аз харесвам, не знам от мамите ли е, от бащите или е вътрешен стремеж. Харесва ми, че води до труд и мисъл - дефицитни неща в света на Гугъл.  Не съм се и опитвал да ги гоня или мотивирам за оценки, матриала не става.
Ежко е много прав, обща култура почти нямат в онзи смисъл, не четат, скролват. География - нищо, научават Майнинген къде е в Холандия, и къде е Холандия, когато ги запътим натам с дисагите, с извинение. История - моята ми пусна Шатрата, почти пълен преглед на Първото българско царство-факт 😀 от там й били знанията, затова само тя отговорила за черепа на Никифор.

# 174
  • София
  • Мнения: 15 321
Както казах, имам съвсем други впечатление от, да я наречем, днешната младеж. Хората като цяло никога не са блестели нито със задълбоченост, нито с разностранни интереси, нито с енциклопедични познания и критично мислене. Сега поне онези от тях, които растат и имат повече заложби могат свободно да се развиват, да виждат, да мислят и да изразяват мнение. И като видят Грета четат за синдрома на Аспергер, социализма и маркетинга и си обясняват нещата. Ако не са загрели на секундата или няма кой да им разкаже. За жалост родителите им все по-често не им дават да ядат месо и аплодират всяка нова глупост, а и им я пропагандират.
Но все пак не мога да кажа, че децата на онези, които слушаха Лепа Брена и имаха в секциите си неотваряни никога книги по някакъв начин ме изненадват негативно. Ако ме разбирате. Иначе вярвам, че някои от тях ще ни изненадат положително, или поне имат тази възможност. 

Бележарството никога не е имало симпатиите и възторзите ми. Въпрос на вкус, вероятно. Предпочитам децата да мислят и да знаят, а не да са машини, които не смеят да помръднат от заданието, защото ще загубят златото. Предполагам, че има нужда и от двата вида хора в света и затова винаги ще ги има.

# 175
  • Мнения: 156
Не ми харесва това обобщаване за днешната младеж.  Сигурни ли сте, че сте по-умни от децата си на същите години?

# 176
  • Мнения: 6 386
Какъв интелигентен въпрос. Но тук става въпрос за друго. Кой е по-образован, като аз залагам на родителите, а за малките кой колко е умен е рано да се каже.
И причината не е училището, а четенето.

# 177
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно там е работата, че дори тези, които имат възможности, рядко си правят труда да се задълбочат. Чуят за Грета, попитат гугъл, прочетат четири изречения и дотам. Проблемът е, че имат толкова лесен достъп до всякаква информация, толкова много биват бомбардирани с всякаква джънк-информация, че се разконцентрират напълно и трудно успяват да се спрат и да позадълбаят малко. Ние, че сме възрастни хора и сме минали през многото четене, вече се изнервяме от текст по-длъг от десет изречения, а децата вече рядко стигат доброволно до текста от десет изречения. То е като едно дете да има стотици играчки покрай себе си - не знае коя да избере, хваща една, хваща друга, погледът му шари към трета и четвърта и накрая се изнервя и започва да реве или се насочва към контакта.

# 178
  • София
  • Мнения: 15 321
Точно там е работата, че дори тези, които имат възможности, рядко си правят труда да се задълбочат. Чуят за Грета, попитат гугъл, прочетат четири изречения и дотам. Проблемът е, че имат толкова лесен достъп до всякаква информация, толкова много биват бомбардирани с всякаква джънк-информация, че се разконцентрират напълно и трудно успяват да се спрат и да позадълбаят малко. Ние, че сме възрастни хора и сме минали през многото четене, вече се изнервяме от текст по-длъг от десет изречения, а децата вече рядко стигат доброволно до текста от десет изречения. То е като едно дете да има стотици играчки покрай себе си - не знае коя да избере, хваща една, хваща друга, погледът му шари към трета и четвърта и накрая се изнервя и започва да реве или се насочва към контакта.
Още през 91-ва Алвин Тофлър пише за това в "Третата вълна" и се отнася за възрастните преди интернет. Същото се отнася за възрастните и сега. Разбира се, не за всички възрастни, както и не за всички деца.

И по начало не всеки има способността и потребността да се задълбочава.

# 179
  • Мнения: X
Какъв интелигентен въпрос. Но тук става въпрос за друго. Кой е по-образован, като аз залагам на родителите, а за малките кой колко е умен е рано да се каже.
И причината не е училището, а четенето.
А причината за не-четеното на децата са основно родителите Wink Ако детето ти не чете и не обича това, причината е, че ти не си го възпитал/приучил на това, когато е било времето, тоест между 3 и 7 години някъде. Да, медии, телефони, среда влияят, но по-малко, да кажем, едно 20-30 %, останалте % влияние са твои. Ако имаш богата библиотека вкъщи, самият ти четеш и винаги си чел, и ако имаш трайна емоционална връзка с децата си, няма проблем да ги научиш да четат. Но ако са били по цял ден в училище, а после вкъщи си гледал да ги оставиш с телефона/таблета/телевизора да ти се махнат от главата, че и ти си човек и искаш да гледаш мач/чатиш по фейса или всякакви други "полезни и приятни" занимания,  тогава те просто няма откъде да знаят, че четенето е хубаво и полезно, и развива способността за говорене и писане, и обогатява личността. Масово родителите, особено ако плащат за образованието, очакват то да свърши и тяхната работа. Говоря на теб, но това не е лично, а обобщаващо изказване, просто използвам твоя пост. Причината децата масово да не четат са родителите им, никой друг.
Накрая, не всички деца не четат. Ако средата на твоето дете е такава и ти виждаш само това, това не значи, че няма и други деца. Малцинство са, но ги има. А и по наше време колко от нашите съученици четяха, да си припомним, особено в основното училище, преди да влезем в гимназията с жесток подбор, където по презумпция децата бяха подбрани четящи.
Точно там е работата, че дори тези, които имат възможности, рядко си правят труда да се задълбочат. Чуят за Грета, попитат гугъл, прочетат четири изречения и дотам. Проблемът е, че имат толкова лесен достъп до всякаква информация, толкова много биват бомбардирани с всякаква джънк-информация, че се разконцентрират напълно и трудно успяват да се спрат и да позадълбаят малко. Ние, че сме възрастни хора и сме минали през многото четене, вече се изнервяме от текст по-длъг от десет изречения, а децата вече рядко стигат доброволно до текста от десет изречения. То е като едно дете да има стотици играчки покрай себе си - не знае коя да избере, хваща една, хваща друга, погледът му шари към трета и четвърта и накрая се изнервя и започва да реве или се насочва към контакта.
Никога не съм се изнервяла от дълъг текст, ако е добре написан.  Виж, интернет полюциите ме изнервят често, факт - липсата на контрол върху качеството на съдържанието води до това.
На последното му викат "парадокса на избора" (the paradox of choice) и е феномен, отдавна изучен от психолозите, и не е прерогатив само на децата, а изобщо на консуматорския архетип. Ти като човек с образование в тази област би трябвало да знаеш за това.

Последна редакция: вт, 15 окт 2019, 10:14 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт