Отговори
# 285
  • Мнения: 7 165
Всъщност, може да се учи “навън” с диплома от което и да е училище в България. Нещото, което би могло да спъне запътил се натам ученик е езика. Нужно е да се покрият необходимите изисквания за език, за диплома от средно и готово. Друг е въпроса после колко комфортно ще се чувства човек с научения език за да учи на него. Според мен това е един не/малък проблем, заради който доста от отпадналите отпадат.
Много, много съгласна.
Точно над това се чудя и мая в момента, как да постъпим с моя шестокласник и към кое училище да се насочим след седми клас. И макар да съм се ориентирала на 90%, все пак имам известни колебания.
Защото вече ми е мнооооого ясно, че този избор ще предопредели възможностите за следване.

# 286
  • Мнения: 3 916
Всъщност това вече може и да не е така за набор 2003, които както писах, са първи по експеримента на МОН с профилиране в 10 клас. Все още нищо не се знае, предстои да се види. На тазгодишното изложение (образователно) се вдигаха безпомощно рамене на въпросите какво би могъл да следва.
Промяната за която говориш ще канализира избора на принципа на хорариума, както при примера, който дадох за медицина. Училищата пак няма да имат емблематично значение, ще има значение избрания профил. Но дори езиковите гимназии предлагат профил “математика” ..... тъй че.... никой няма да откаже на някой от долно нанадолнище, само защото е от долно нанадолнище.

Ами не баш. Ето пример: Физика + математика. Не е само математика. Или математика +ИТ. В конкретното училище ще се влиза в профил с изпити, няма да е по желание като начало. При кандидатстването в това училище профилът беше обявен като Математика. Впоследствие в движение беше променено това, като към Математиката добавят още по един профилиращ предмет. При изпадане от профил Математика (защото ти е попречила я физиката, я ИТ като балообразуващи), отиваш където се класираш и имаш хорариум за съвсем друг профил, който ти определя кандидатстването. Или търсиш спешно друга гимназия и се местиш. Ако си наясно какво точно ти се учи и си се устремил към точно определен профил. До момента с диплома с общ хорариум можеше да избереш да следваш нещо в 12 клас, а не в 10. Или да стартираш с едно, впоследствие да се пренасочиш в съвсем друго - дипломата го позволяваше. Пример-започваш Медицина, но установяваш, че не е "лъжица за твоята уста" по ред причини и кандидатстваш след година Икономика.

# 287
  • Мнения: X
Няма да те цитирам, оставям ти възможността да се корегираш.
Скрит текст:
До 2013 нямаше специалности СТЕМ на английски в Холандия- вярно. НО
Има 13 университета, два от тях са чисти ТУ и двата предлагат специалности на английски ( предимно компютърни).
Не знаех, но и още един университет се води технически, но той е специализирал в развитие и технология на храни, селско стопанство и т.н . Не знам за чий намеси СТЕМ специалностите в Холандия?

И да уточня една разлика: Не идеализирам образованието в Холандия, а живота там като цяло . Дълга тема... животът нито е само образование или работа, а и се живее с хора.
Не само няма да се корИгирам Wink, ами и ще се самоцитирам:

Визирам такса от 2000 евро срещу такса от 200 евро, което е 10 пъти повече и холандците нямат нищо против да ги приберат от желаещите да ги дадат. Нищо друго не визирам. Самият факт, че след като се заговори за Брекзит, напливът към Холандия се увеличи много, говори, че за хората с първи език английски това се превръща в основната опция. Но и в Холандия СТЕМ програми на английски няма много, аз поне съм видяла само няколко Ай-Ти и  някаква хибридна архитектура/урбанизъм, ама без право да бъдеш проектант след това. И там СТЕМ са основнона холандски.
Казала съм същото, което и ти. Но чукчата, нали знаем.… А за тези, които не искат АйТи, ами друг вид СТЕМ, какво остава?
Намесих ги, защото сравнявах стандарта на живот и разходите в Израел с тези в Холандия за СТЕМ програма на английски  - нали за СТЕМ говорим изначално, Технион е СТЕМ, или ти нещо се разсея? Защото сравнението с Германия ти бърка там, където слънце не свети.
Това пък за живота в Холандия направо ме разби - Рос, и други освен теб сме и работили с холандци,  и ходили доста пъти в Холандия, не ме разсмивай с живота там. Но това е съвсем друга тема, хубава или лоша, Холандия ще остане основната опция за англоговорящите след Брекзит, ако ОК си изпълни заканите, те няма да са там заради хубавия живот, а защото там могат, а в ОК не могат по финансови причини.

Всъщност, може да се учи “навън” с диплома от което и да е училище в България. Нещото, което би могло да спъне запътил се натам ученик е езика.
Скрит текст:
Нужно е да се покрият необходимите изисквания за език, за диплома от средно и готово. Друг е въпроса после колко комфортно ще се чувства човек с научения език за да учи на него. Според мен това е един не/малък проблем, заради който доста от отпадналите отпадат.
+1000 Hands Thumbsup  Затова и езикът е много важен избор, а също и прилежанието да го научиш добре. Казвам го като майка на енергоспестяващо дете (ц. на Миленита), която е вложила доста усилия в това да го накара. Меко казано Wink

Последна редакция: чт, 17 окт 2019, 10:25 от Анонимен

# 288
  • Мнения: 234
Всъщност, може да се учи “навън” с диплома от което и да е училище в България. Нещото, което би могло да спъне запътил се натам ученик е езика. Нужно е да се покрият необходимите изисквания за език, за диплома от средно и готово. Друг е въпроса после колко комфортно ще се чувства човек с научения език за да учи на него. Според мен това е един не/малък проблем, заради който доста от отпадналите отпадат.
Много, много съгласна.
Точно над това се чудя и мая в момента, как да постъпим с моя шестокласник и към кое училище да се насочим след седми клас. И макар да съм се ориентирала на 90%, все пак имам известни колебания.
Защото вече ми е мнооооого ясно, че този избор ще предопредели възможностите за следване.

Теоретично може наистина да се учи и в Харвард с диплома от произволно селско училище, но на практика знаете, че не е точно така. Изучаваният в гимназиална степен основен език изобщо не е маловажен, защото на курсове и уроци не може да се постигне същия краен резултат. Да не говорим за средата, информацията, до която децата имат достъп и т.н. Така че и аз се чудя и мая, лошото е, че стъпваме на неясни предположения за бъдещите академични планове на 12-13 годишни.

# 289
  • София
  • Мнения: 12 786
За някои специалности е почти задължително преди 7-ми клас да се знае какво ще учи детето после. Медицина, рисуване, математика дори. А и така подценяваните хуманитарни профили също изискват по-сериозно залягане над езика или езиците още преди 7-ми клас. Сигурно има хора с хуманитарна гимназия завършили медицина, ама много повече са тези, които и с профилирана подготовка не са успели да влязат в тази специалност.

А за чужбина – много мисля върху модата, даже манията, всички да учат където и да е, но да е в чужбина и ако родителят не отглежда емигрант не виждам много смисъл в това. Беше даден пример с маркетинга в УНСС и произволен университет в Щатите. Така е, за всичко е така, но ако детето няма да става маркетолог в Щатите, наученото там няма да му е от особена полза, вероятно само ще му пречи. И не питайте как повечето знанение може да пречи, че мога да напиша многотомно издание по въпроса. Висшето образование е свързано със стажове, контакти, включително с преподавателите, ако студентът няма да остава в държавата, в която учи ще отиде някъде другаде и ще бъде буквално на нулата. Ако е в друга чужбина ще бъде и под нулата, защото може да има много легенди за българската мечта – ний сме гении и където и да отидем ни признават и ставаме ако не милионери, то поне професори – но истината е, че западният свят е консервативен и към своите, ласово разделен и не е толкова просто да отидеш и да намериш не просто място, а добро място.

# 290
  • Мнения: X
Много детерминиран избор хах! Животът и ученето в чужбина въобще малко ми е ту мъч.
Скрит текст:
Имам чувството, че няма избор отсам Виена Simple Smile И защо като имаш някой в 10-11 клас следва непременно 6 страници (или 56 стр) да четеш предимствата на Холандия, Германия, Цюрих и пр. До прималяване. И нито един пост, който да обясни с какво 10-20к евра годишно плащат предимството да страдаш или да се радваш в чужбина вместо тук съответно на избраната специалност. Абсолютно безполезно е да знам, че Пешо предпочита Цюрих пред Ротердам, без да знам защо. Абсолютна липса на здрав разум са последните страници, в които не се казва ЗАЩО да се учи тук и там - предимства на програми и пр.
Което впрочем всички изисквате за за ЧУ поне в начален етап.
Звучи нищо повече от хвалби - кой какво постигнал, къде пътувал, в кои топ файв бил избран
. Но не казахте нищо какви поредици обстоятелства и усилия са довели до това. Темата е трибуна за хвалби на трима души.
Нищо лично, аз дори не ги познавам тези деца, та да им се зарадвам.
Направете я полезна.
Лейка, аз назад съм казвала за мен какво са предимствата - и пак ще ги кажа, не са ранкирани:
1. Излизане от зоната на комфорт и полагане на усилия. За дете с поднесено всичко на тепсия е много полезно и отрезвяващо да се убеди, че в този живот нищо не идва даром, а е резултат на труд и борба, и че светът е много по-голям от БГ и има жестока конкуренция.
2. Упражняване на езика на академично и на ежедневно ниво. Дори тези с ДСД2 от класа на сина ми разбраха, че едно е дипломата, друго е живият живот.  За лайстунг не мога да кажа, не познавам, там Русалка да каже.
3. Получаване на технологично образование в държава с високо технологично развитие.
4. Заради горното, възможност за работа по специалността още от 3-4 курс на бак, а и след завършване. Като следствие, натрупване на така необходимия стаж;
5. Живот в прекрасна градска среда - няма какво да се лъжем, София се развива добре засега, но изобщо не може да се сравнява с германските градове нито по среда, нито по възможности за пътуване, културни събития и  т.н. Това си е и проблем, обаче, предвид цените на имотите в тях.  
6. Евентуално по-добри възможности за работа при решение за връщане, заради стажа и езиците. Гаранции няма, говорим за увеличаване на шансовете.
И накрая, да са живи и здрави децата, най-важното е това, другото все някак ще го наредят! В интерес на истината, хич не обичам да се хваля, изобщо не мисля, че е хубаво, а и нищо не ми носи. Важното е какво е в действителност, не какво си разказват годите и не толкова горди майчета Simple Smile Но пък и не обичам да оставам длъжна, а как да си защитя позицията, без да изнеса реални факти в подкрепа на нея. Нямам Ежковите способности да нищоказвам в продължение на цели страници. Дилема Simple Smile
Скрит текст:
За някои специалности е почти задължително преди 7-ми клас да се знае какво ще учи детето после. Медицина, рисуване, математика дори. А и така подценяваните хуманитарни профили също изискват по-сериозно залягане над езика или езиците още преди 7-ми клас. Сигурно има хора с хуманитарна гимназия завършили медицина, ама много повече са тези, които и с профилирана подготовка не са успели да влязат в тази специалност.
А за чужбина – много мисля върху модата, даже манията, всички да учат където и да е, но да е в чужбина и ако родителят не отглежда емигрант не виждам много смисъл в това.
Скрит текст:
Беше даден пример с маркетинга в УНСС и произволен университет в Щатите. Така е, за всичко е така, но ако детето няма да става маркетолог в Щатите, наученото там няма да му е от особена полза, вероятно само ще му пречи. И не питайте как повечето знанение може да пречи, че мога да напиша многотомно издание по въпроса. Висшето образование е свързано със стажове, контакти, включително с преподавателите, ако студентът няма да остава в държавата, в която учи ще отиде някъде другаде и ще бъде буквално на нулата. Ако е в друга чужбина ще бъде и под нулата, защото може да има много легенди за българската мечта – ний сме гении и където и да отидем ни признават и ставаме ако не милионери, то поне професори – но истината е, че западният свят е консервативен и към своите, ласово разделен и не е толкова просто да отидеш и да намериш не просто място, а добро място.
Според мен, в рамките на ЕС при наличието на свободно движение на стоки, капитали и работна сила, понятието "емигрант" е неприложимо. Както се местиш от Бургас в София, като си намериш работа, така се местиш от София в Мюнхен, примерно. Стига да знаеш езика и да се пребориш за позицията, разбира се. Именно защото Западният свят е консервативен, една диплома и стаж от там е плюс в сравнение с диплома от СУ (примерно) при кандидатстване за добра позиция. Гаранции няма никъде.

Последна редакция: чт, 17 окт 2019, 10:45 от Анонимен

# 291
  • Мнения: 5 425
Ако съответната гимназия не е научила до 12-ти клас чадото, как да си избере път в живота по-нататък (и то по-добре от родителското тяло) и как да поеме самостоятелно по този път - била е загуба  на време.

# 292
  • София
  • Мнения: 16 217
За някои специалности е почти задължително преди 7-ми клас да се знае какво ще учи детето после. Медицина, рисуване, математика дори. А и така подценяваните хуманитарни профили също изискват по-сериозно залягане над езика или езиците още преди 7-ми клас. Сигурно има хора с хуманитарна гимназия завършили медицина, ама много повече са тези, които и с профилирана подготовка не са успели да влязат в тази специалност.

А за чужбина – много мисля върху модата, даже манията, всички да учат където и да е, но да е в чужбина и ако родителят не отглежда емигрант не виждам много смисъл в това. Беше даден пример с маркетинга в УНСС и произволен университет в Щатите. Така е, за всичко е така, но ако детето няма да става маркетолог в Щатите, наученото там няма да му е от особена полза, вероятно само ще му пречи. И не питайте как повечето знанение може да пречи, че мога да напиша многотомно издание по въпроса. Висшето образование е свързано със стажове, контакти, включително с преподавателите, ако студентът няма да остава в държавата, в която учи ще отиде някъде другаде и ще бъде буквално на нулата. Ако е в друга чужбина ще бъде и под нулата, защото може да има много легенди за българската мечта – ний сме гении и където и да отидем ни признават и ставаме ако не милионери, то поне професори – но истината е, че западният свят е консервативен и към своите, ласово разделен и не е толкова просто да отидеш и да намериш не просто място, а добро място.
Всичко това се базира на допускането, че като "маркетолог" ще работи само и единствено с/на българския пазар. А светът е голям и, слава Богу благодарение на интернет - достижим, това, че работиш ОТ България не може да те спира да работиш като маркетолог на други пазари. Освен ако сам не се спираш.

# 293
  • Мнения: 7 165
Ако съответната гимназия не е научила до 12-ти клас чадото, как да си избере път в живота по-нататък (и то по-добре от родителското тяло) и как да поеме самостоятелно по този път - била е загуба  на време.
Глупости./без извинение/

# 294
  • София
  • Мнения: 7 277
За някои специалности е почти задължително преди 7-ми клас да се знае какво ще учи детето после. Медицина, рисуване, математика дори. А и така подценяваните хуманитарни профили също изискват по-сериозно залягане над езика или езиците още преди 7-ми клас. Сигурно има хора с хуманитарна гимназия завършили медицина, ама много повече са тези, които и с профилирана подготовка не са успели да влязат в тази специалност.

А за чужбина – много мисля върху модата, даже манията, всички да учат където и да е, но да е в чужбина и ако родителят не отглежда емигрант не виждам много смисъл в това. Беше даден пример с маркетинга в УНСС и произволен университет в Щатите. Така е, за всичко е така, но ако детето няма да става маркетолог в Щатите, наученото там няма да му е от особена полза, вероятно само ще му пречи. И не питайте как повечето знанение може да пречи, че мога да напиша многотомно издание по въпроса. Висшето образование е свързано със стажове, контакти, включително с преподавателите, ако студентът няма да остава в държавата, в която учи ще отиде някъде другаде и ще бъде буквално на нулата. Ако е в друга чужбина ще бъде и под нулата, защото може да има много легенди за българската мечта – ний сме гении и където и да отидем ни признават и ставаме ако не милионери, то поне професори – но истината е, че западният свят е консервативен и към своите, ласово разделен и не е толкова просто да отидеш и да намериш не просто място, а добро място.
Всичко това се базира на допускането, че като "маркетолог" ще работи само и единствено с/на българския пазар. А светът е голям и, слава Богу благодарение на интернет - достижим, това, че работиш ОТ България не може да те спира да работиш като маркетолог на други пазари. Освен ако сам не се спираш.
А освен това - какво означава "маркетолог"!? В описания случай на чужд университет - маркетинг се учи в много направления, по много практически насочен начин - т.е. така, че да влезе в употреба на всеки мениджър, предприемач и какъвто поискате човек, който макар и бегло трябва да мисли за продажбите си. Маркетолог - ОМГ Rolling Eyes

Едит: става въпрос за специалност "Бизнес администрация"

Poppea, "Нямам Ежковите способности да нищоказвам в продължение на цели страници"

Ами опитай поне, де. Може да ти се получи Sweat Smile

# 295
  • Мнения: 5 952
Категорично не съм съгласна, че наученото в добрите западни унита си е само за конкретната държава и няма да върши работа на друго място, еле пък в Бг. Това може и да е вярно за образованието получено в някои наши университети. И всичко опира до качеството. Важно е какво ниво си стигнал. И у нас има читави деца, които не са се оставили само на учебниците на 80-годишните професори от соца в УНСС. А са се дообразовали по друг начин. Но ако тук всичко се дължи на съвест и инициатива и тези примери са рядкост и изключение просто защото средата е такава, то в читавите западни университети системата и методологията дават на всички това, което излюченията у нас са получили чрез самообразоване. И по този начин инициативните там имат опцията да надхвърлят и това ниво.

Между другото Лейка, една от най- рейтингованата програма на EMBA e в Испания. Wink А Бокони в Милано е топ.

# 296
  • София
  • Мнения: 1 754
Ако съответната гимназия не е научила до 12-ти клас чадото, как да си избере път в живота по-нататък (и то по-добре от родителското тяло) и как да поеме самостоятелно по този път - била е загуба  на време.

..демек Колежа в нашия случай.

Добре, че не сме по тези генерализиращи лозунги като теб, че да съм изчезнала безкрайно досега зарад толко загубено време и пари...

Горното да се чете като друг начин да се каже написаното от Фран "Глупости (без извинение)", ама да не я повтарям и да дам съвсем конкретно измерение с действителен случай Simple Smile

# 297
  • Мнения: X
Скрит текст:
За някои специалности е почти задължително преди 7-ми клас да се знае какво ще учи детето после. Медицина, рисуване, математика дори. А и така подценяваните хуманитарни профили също изискват по-сериозно залягане над езика или езиците още преди 7-ми клас. Сигурно има хора с хуманитарна гимназия завършили медицина, ама много повече са тези, които и с профилирана подготовка не са успели да влязат в тази специалност.

А за чужбина – много мисля върху модата, даже манията, всички да учат където и да е, но да е в чужбина и ако родителят не отглежда емигрант не виждам много смисъл в това. Беше даден пример с маркетинга в УНСС и произволен университет в Щатите. Така е, за всичко е така, но ако детето няма да става маркетолог в Щатите, наученото там няма да му е от особена полза, вероятно само ще му пречи. И не питайте как повечето знанение може да пречи, че мога да напиша многотомно издание по въпроса. Висшето образование е свързано със стажове, контакти, включително с преподавателите, ако студентът няма да остава в държавата, в която учи ще отиде някъде другаде и ще бъде буквално на нулата. Ако е в друга чужбина ще бъде и под нулата, защото може да има много легенди за българската мечта – ний сме гении и където и да отидем ни признават и ставаме ако не милионери, то поне професори – но истината е, че западният свят е консервативен и към своите, ласово разделен и не е толкова просто да отидеш и да намериш не просто място, а добро място.
Всичко това се базира на допускането, че като "маркетолог" ще работи само и единствено с/на българския пазар. А светът е голям и, слава Богу благодарение на интернет - достижим, това, че работиш ОТ България не може да те спира да работиш като маркетолог на други пазари. Освен ако сам не се спираш.
А освен това - какво означава "маркетолог"!? В описания случай на чужд университет - маркетинг се учи в много направления, по много практически насочен начин - т.е. така, че да влезе в употреба на всеки мениджър, предприемач и какъвто поискате човек, който макар и бегло трябва да мисли за продажбите си. Маркетолог - ОМГ Rolling Eyes

Едит: става въпрос за специалност "Бизнес администрация"
Poppea, "Нямам Ежковите способности да нищоказвам в продължение на цели страници"

Ами опитай поне, де. Може да ти се получи Sweat Smile
Ха-ха - не мога, имам чисто физическо отвращение към този тип "комсомолски речи" - наследство от соц.-а ми е Wink

# 298
  • София
  • Мнения: 7 277
Категорично не съм съгласна, че наученото в добрите западни унита си е само за конкретната държава и няма да върши работа на друго място, еле пък в Бг. Това може и да е вярно за образованието получено в някои наши университети. И всичко опира до качеството. Важно е какво ниво си стигнал. И у нас има читави деца, които не са се оставили само на учебниците на 80-годишните професори от соца в УНСС. А са се дообразовали по друг начин. Но ако тук всичко се дължи на съвест и инициатива и тези примери са рядкост и изключение просто защото средата е такава, то в читавите западни университети системата и методологията дават на всички това, което излюченията у нас са получили чрез самообразоване. И по този начин инициативните там имат опцията да надхвърлят и това ниво.

Между другото Лейка, една от най- рейтингованата програма на EMBA e в Испания. Wink А Бокони в Милано е топ.
+1000 или с други думи - анджък ! Joy

# 299
  • София
  • Мнения: 12 786
Разбирам ви, на теория сте прави, но на практика нещата, включително думата маркетолог, тук стоят по различен начин. Като се върнат от чужбина завършилите нещо яко деца ги ползват, ако си намерят работа по специалността, само за преводачи. Да не говорим колко се дразнят шефове, чиито нови и млади служители знаят повече. Само казвам. Всякакви примери има, но масово е така, за жалост.
Заедно с липсата на контакти, това поне от моя гледна точка, е рискова инвестиция, която вероятно няма да се изплати.

Иначе всеки може да си представя как някой сяда зад компютъра в София и покорява световните пазари, реклама и тн, но нека бъдем реалисти.

Общи условия

Активация на акаунт