Частни училища - информативна тема 29

  • 32 077
  • 792
  •   1
Отговори
# 735
  • София
  • Мнения: 62 595
Според мен първо самият родител трябва да се запита желанията му с кого всъщност са свързани - с него самия или с детето. Категоризираните като алтернативни училища изповядват някакъв микс от философии и нови вълни на заможни родители, най-често самите те завършили зубрачески училища и със сериозни професии и покрай своите житейски размисли и страсти обръщат махалото от "аз се мъчих, ето, моето дете толко е сладко, колко е креативно, колко е артистично, колко е активно, колко е умно, колко е нестандартно, трябва за него училището да е забавно, да не виси по цял ден на чина..." и се започва. Само че детето няма да е цял живот на 5, а само след няколко години вече ще е на 10, а може да се окаже назад с материала, да няма навици за учене и т.н. и вече никак няма да изглеждат толкова сладки и философски нещата, а ще навлезе грубата реалност. Няма лесни, уникални и прочие начини за учене. Май по-скоро бих предпочела домашно обучение пред това - там поне има някакви разработени открай време системи за оценяване (навремето са ги измислили заради големите разстояния на отдалечените ферми и селца) и т.н., но е много трудоемко и времеемко за родителите.

# 736
  • Мнения: 5 425
Доста хора пишат, без да знаят...
Валдорфските училища в Германия са признати и уважавани за даваното образование, но ги гледат с подозрение, защото нарушават принципите на равен старт и достъпност (платени са, въпреки, че голяма част от таксата се поема от държавата).
Как и колко са в България - не знам.
По отношение на външните изпити - такива имаше в КО всяка година. И то съвестно провеждани. Не знам дали доброволно или за да спазят някой закон.
Алтернативните МЕТОДИ (не предмети) на обучение могат да бъдат или да не бъдат ОК. Зависи от това, какво научават децата като материал накрая и колко добре (да не се бърка с точки на НВО - има и други независими форми на проверка).
И идеята, че посещаващите "алтернативни" училища деца, биват възприемани като странни и чудаци е претоплената идея, че децата учещи в ЧУ са чудаци от преди 15-ина години. Сега масово се натискат за "доказаните" ЧУ. Нито навремето всички ЧУ бяха свестни, нито сега е така с "алтернативните". Но както имаше свестни ЧУ, така може да има и свестни "алтернативни". Както навремето имаше прехвлени ДУ, лежащи на лаврите си, така сега това може да е валидно за някои ЧУ.
Затова човек трябва да гледа с очите си и да мисли със собствената си глава.

# 737
  • София
  • Мнения: 62 595
Явно това с хората, които не знаят се отнася за мен, но поне го напиши в прав текст, да се разберем. Много може да бъде признато, стига да мине съответната административна процедура и не е изрично забранено от закона. Това е като с всичко останали стоки и услуги.

# 738
  • София
  • Мнения: 7 277
Да ви кажа, като гледам в Уикипедия как изглеждат разните валдорфски, форест и др. училища в Германия и в UK, само от снимката ми се ще детето ми да учи там. Със сигурност са различни от някои с традиционен модел, още повече от тези, които гонят високи изпитни резултати, но ако философията на родителя относно резултатите и навиците е различна - какво толкова. Много яки снимки, чак ми иде да кривна от “правия” път Confused Blush

# 739
  • Мнения: 5 425
Интересното е че Валдорф стигат резултатите без да ги гонят. В Германия.

# 740
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 738
Да, и аз не знам дали в България е същото, допускам наистина не и че има “откачалки” там, не е толкова добре прието. Моите отзиви са за Германия.
Според мен за училище е риск, за ДГ е прекрасно.
Определено се водя по детето, не по себе си, поне последната година приех, че е отделна личност и няма смисъл да натискам, където не поддава. Аз съм казвала и друг път, че съм чист академичен тип- обожавах състезателност (често бях първа), пълна отличничка, уча езици много бързо и тн. Бих се чувствала прекрасно в СС. Детето ми обачв е смахнато на тема природа и растения (аз пищя от насекоми и съм лигла) и ще вирее прекрасно във валдорфска среда. Стоенето на чин ще го преживее, но ще го пречупи и ще е насила към момента, казвано ми е и от учителката му. Знам, че е рано и ще се променя, но след 2 деца и 3 племенника много съм на мнението, че голяма част от характера се определя от момента на раждане. За момента никое друго дете не се разхожда с кеф с часове в планината и не познава толкова растения само по листата от 3 годишно. Вътре затворен просто не е същото дете. Ама не сме принцове да можем да си позволим чиста алтернативност без значение гимназия, уни и тн

# 741
  • Мнения: 234
Прав е Ежко, че всяко нещо преди да докаже, че работи, е било "алтернативно" и на него се е гледало с подозрение. Разходи се и виж, според мен инстинктът не лъже (аз заради инстинкт навремето избягах с 200 от валдорфското, но сега може и да са различни нещата).

Едно нещо, което съм забелязала с "алтернативните" - всеки алтернативен родител е алтернативен по своему. И ако  има хлабавина в концепцията на училището, започва дърпане в различни посоки от активни родители, което се отразява пагубно на самото училище. Така че ако избирам, бих гледала най-вече доколко директорът/собственикът може да си позволи да управлява с твърда ръка и да не обръща курса с всяко телефонно позвъняване. Не знам как това може да се провери обаче.

# 742
  • София
  • Мнения: 5 255
Много успешни личности по целия свят са завършили Валфдорско образование, лесно може да се провери Simple Smile Само дето  по света, а тук съм чувала негативи.
И в Изгрев имаме приятелски деца. Родителите са много интелигентни и на водещи позиции, добре реализирали се. Доволни са и те, ама то си е до хора.

Леле как се припознах в описанието за завършили "зубърски" училища и сега търсейки алтернативи хахахаха ама пак не посмях никак алтернативно да го подхвана

# 743
  • София
  • Мнения: 17 282
Стоенето на чин ще го преживее, но ще го пречупи и ще е насила към момента, казвано ми е и от учителката му.

Пипи, като оставим настрана, че аз не мисля, че има дете на планетата, което да седи на чина не-насила, това, което описваш по-скоро ми говори, че детето ти не е готово за ПУК в училище.
Непоискан съвет - макар че не ти е в списъка и няма ПУК паралелка, отиди в началото на годината да видиш откритите уроци на ОТ. Мисля, че към февруари ги правят. Там ще обяснят много подробно и с примери тяхната "алтернатива" - допълнителни специално разработени и разпечатани за тях тетрадки и учебни материали, филмчета, с които преподават материал, начин на преподаване, уражняване и затвърждаване на новия материал и т.н. Ние направихме така и след презентацията решихме да оставим щерката да си доизкара ПУК в детската градина и да стартира там първи клас.

# 744
  • София
  • Мнения: 7 277
Прав е Ежко, че всяко нещо преди да докаже, че работи, е било "алтернативно" и на него се е гледало с подозрение. Разходи се и виж, според мен инстинктът не лъже (аз заради инстинкт навремето избягах с 200 от валдорфското, но сега може и да са различни нещата).
Разкажи малко повече - ще ми бъде интересно (за внуците например)

Едно нещо, което съм забелязала с "алтернативните" - всеки алтернативен родител е алтернативен по своему. И ако  има хлабавина в концепцията на училището, започва дърпане в различни посоки от активни родители, което се отразява пагубно на самото училище. Така че ако избирам, бих гледала най-вече доколко директорът/собственикът може да си позволи да управлява с твърда ръка и да не обръща курса с всяко телефонно позвъняване. Не знам как това може да се провери обаче.
Напълно подкрепям!

+ странни желания на родителите има потенциал да се видят във всяко училище (казвам "странни", за да не използвам направо "откачени"). През последната 1 седмица се натъкнах на две такива в двете различни училища, върху които имам поглед от 1-ва ръка.

# 745
  • Мнения: 5 898
Валдорфските в Германия може и да дават чудесно ниво, но тук са на етапа "Чук и Гек". Идеята е супер, реализацията под всякаква критика. И си права, че за градина става. За училище категорично не, в етапа на развитие в който се намират училищата в България.

Познавам родители с деца в Изгрев. Чудесни хора, реализирани в бизнеса, с абсолютно алтернативни схващания за живота. Контактувах прекрасно с тях, но никога не биха ми били в близкия кръг на общуване. Разбиранията ни за лайфстайл, храна и прочие са на двата полюса.

Пипи, съвсем добронамерено. Моето момиче е от типа активни диванета. Дори когато яде не стои на едно място. Не бърбори само когато спи. Рита футбол с момчетата. Спортен тип е. И не се чувства ненамясто в училището си - едно от най-академичните. Децата си имат своите етапи. На 5-6 години са едни, след това съзряват и израстват. Променят се толкова, че понякога и аз се чудя кога и дойде толкова акъл в главата.

И преди дни го написах. В днешно време директорите на ЧУ трябва да са малко "луди" за да удържат родителските напъни.

Последна редакция: ср, 06 ное 2019, 09:52 от .♥.Fancy.♥.

# 746
  • София
  • Мнения: 17 282
В днешно време директорите на ЧУ трябва да са малко "луди" за да удържат родителските напъни.

Подписвам се!

# 747
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 300
И също - да не прекаляваме с термина "академичност" - все пак става дума за прогимназия.
Децата от един 5 клас на столично основно училище пишат бавно, не успяват да напишат плана на урока в клас, нито да следват темпото на диктовката, не четат учебника, но понеже слушат в клас се справят повече от добре на теста. Училището е добре класирано, централно заведение и не говорим за 1-2 деца, а за 20-на. За някой родител може да е ок - гледат филми, информирани, слушат преподавателя, оценките са супер. Но им изостават други умения, които спред мен са essential. Но кой знае, може да не са за това, което идва Simple Smile

# 748
  • София
  • Мнения: 12 004
По отношение на външните изпити - такива имаше в КО всяка година. И то съвестно провеждани. Не знам дали доброволно или за да спазят някой закон.
Ежко, това няма нищо общо с описаното от Титина за САЩ. Всяко оценяване, което не е извършено от преподаващия на детето учител, е външно. Включително от друг учител от същото училище - училищно външно оценяване /организира се от и в рамките на самото училище/. То и в СС има такива външни оценявания всеки срок - т.нар. директорски контролни. Те се правят по желание на училището и за негови си вътрешни цели и проверки. Задължителните по закон външни оценявания - националните - се извършват в края на образователен етап  /4-ти, 7-ми и 10-ти клас/. Но и те, както и всички други външни оценявания, са с цел мониторинг на образователния процес /като в 7-ми клас служи и за кандидатстване/, а не за акредитация на училищата.

# 749
  • София
  • Мнения: 142
Във връзка с последните дискусии споделям нещо, което ми попадна случайно - предстои ден на отворените врати във Валдорфското училище:
https://facebook.com/events/1274710269387940/?ti=icl

Общи условия

Активация на акаунт