Частни училища - информативна тема 29

  • 32 045
  • 792
  •   1
Отговори
# 750
  • София
  • Мнения: 7 276
Във връзка с последните дискусии споделям нещо, което ми попадна случайно - предстои ден на отворените врати във Валдорфското училище:
https://facebook.com/events/1274710269387940/?ti=icl
Много полезно! Пипи, трябва да отидеш! Аз бих отишла, ако нямах вече нещо планирано за следващия уикенд.

# 751
  • София
  • Мнения: 62 595
Да ви кажа честно, колкото повече навлизам в нещата и ми се трупа база данни и професионално с все повече деца, не само заради личното си виждане, все повече ставам привърженик на зубраческите училища. Най-активното учене и трупане на всичко е до пубертета, а това е началното и основното училище. Дотогава никакви ала-бала - ама, не му се седяло на чина, не му се пишело! На кого ли му се пише и му се седи на чина? Знаете ли колко деца неседящи на чина има, но свикват, защото ако не свикнат, а я карат на лекото съпротивление, накрая изостават драстично и язък им за заложбите - липсата на създаване на навици за учене и внимаване, на дисциплина най-общо казано, се отразява зле на резултатите след време, и то когато вече наваксването е много трудно - някъде в края на четвърти клас системата гърми и в пети настава вайкане как така изпуснахме детето, ама то нали всичко беше добре, нали... Е, нали, ама заекът минал баира! В гимназията вече отиват с готови, изградени виждания, навици, знания и не може да се чака точно в гимназията да настигат съучениците си, но тогава и доста често родителите се светват, детето вече не е на 6, не е сладкото детенце, а почти младеж или девойка, които търсят пътя в живота си.

# 752
  • Мнения: 5 425
Надали КО и АК могат да се нарекат зубрачески училища. Но не виждам липса на навици за учене или пък слаба дисциплина - напротив.
Което не виждам е робска покорност и търпимост към това някой да им губи времето с булшит. И съм много доволен от от факта.

# 753
  • София
  • Мнения: 62 595
не разбирам какво толкова страшно има в спазването на някакви правила като да се слуша в час, да се внимава и да се правят поставените задачи. Приемаме, че учителят си знае работата и не издевателства над децата с непосилни домашни, още повече, че в голяма част от училищата децата са постъпили след подбор и се приема, че имат едно базово доста добро ниво, а не се държат като хванати от гората.

# 754
  • София
  • Мнения: 2 774
Ежко, обаче, нито КО, нито АК са "алтернативни" в смисъла, който обсъждахме по-горе.

# 755
  • Мнения: 5 425
Садлейди,
И едното и другото училище са достатъчно много алтернативни спрямо ДУ-тата. Особено КО по времето когато големият ми син влезе ПУК...
Алтернативно не значи обезателно анархично, а най-често значи организирано различно.
Когато жена ми записа АУБГ, той също беше "алтернативен" университет (и не предлагаше българска диплома). Във всички тези случаи "алтернативността" се е обръщала в много конкретни предимства впоследствие. Може да сме имали и известен късмет, но надали всичко се обяснява с него.
Нека не изключваме сегашните алтернативни, без да сме ги погледнали лично, само защото са различни.

# 756
  • София
  • Мнения: 62 595
В АУБГ няма нищо алтернативно, защото издава валидна диплома и е точно зубрачески университет. Алтернативните залаган на формулата донт уори, би хепи. В допълнетие университетът е за възрастни, пълнолетни хора, докато детската градина и училището са за деца, които все още физически, психически и когнитивно се развиват и се залагат основите.. Възрастният е изграден индивид.

# 757
  • Мнения: 5 425
Знаеш ли, Анди...
Точно същите приказки за "плащат си за лесна диплома и весел живот" ги чувах за КО, когато записвах големият син в него, за АК, когато там кандидатстваше сестра ми. Същите ги е чувала и жена ми навремето, когато е била първокурсник в АУБГ. И когато АУБГ НЕ Е предлагал българска диплома. И то от хора, които не са виждали и фасадите на сградите им. Сега същите хора наричат тези учебни заведения "зубрачески" и "доказали се"...
Знаеш ли какво според мен обединява СМГ, НПМГ, АУБГ, АК и т.н.? Това, че са започнали като места, събрали хора искащи да научат нещо ново, нещо различно, преследващи страстта си към знание и нехаещи за "дипломи", "престиж" и "успех". И когато болшинството от тези хора постигнат впоследствие заслужени успехи, безумната тълпа се втурва и тя да ги търси тези "успехи" в училището, вместо в себе си. И им разкатава бг-мамата в крайна сметка на тези учебни заведения. Рано или късно. С помощта на бездарията от МОН. И не се успокояват докато има останал камък върху камък...

# 758
  • София
  • Мнения: 6 175
Зубраческо означава именно това. Учене без мисъл. Какво бяха написали в другата тема - "проектите са лесно изкарани шестици"? Важното е да е трудно ли? Да не е увлекателно ли? Знаем, че по всеки предмет има начин да те отвратят безкрайно. С мънкане, шаблонни фрази и крещене в час. И това е на всяка възраст и в университета и в зрели години.Дисциплина е важна, но също може да е без мисъл. Защото аз не виждам ползата да се изперчат няколко стотин деца на припек на 15-ти, за да слушат казионните брътвежи на някой. После били припаднали от вълнение. Случи се на няколко места тази година.
Но всеки има различни критерии явно. В най-абсурдна част на откриването на учебната година в нашето училище, чух до мен нови родители с възхищение да казват: "Ей това се казва тържество". Все по-често чувам и: "Едно време колко хубаво образование имахме". Е аз наистина не го намирах за хубаво.
А под "алтернатива" аз лично разбирах именно да избягам от руслото. Както казват математиците "да намерим елегантното решение", да ни е високо КПД-то. Продължавам да смятам за нелогично да се губи ценното младежко време в учене на безмислени неща. И учителите трябва да си осъвременят критериите кое е безмислено в днешни дни.

# 759
  • Мнения: 234
За това говорим - че може би най-добрата рецепта за качествено образование минава все пак през структура и дисциплина, но няма как децата да бъдат запалени да учат от мънкащи учители, които четат урок от учебника (т.нар. булшит). Алтернативни наричаме училища, които обещават, че децата няма да бъдат насилвани да участват в образователния процес, че ученето ще се случва с тяхното темпо и според техните интереси и най-вече - без домашни, без скука, някак от само себе си и с весели проекти. Но не става така. Върху няколко училища имам поглед доста пряко и споделих вече примери. Рано или късно системата, при която учиш ако искаш води до там, че не напредваш много и със сигурност не напредваш системно. По мои наблюдения работи единствено формулата системен подход + качествени преподаватели. Подчертавам, че прочитането на урок от МОН-ски учебник не е системен подход, нито качествено преподаване.

# 760
  • София
  • Мнения: 17 259
Аз винаги съм смятала, че повечето от нас, които сме се спрели на ЧУ, сме го направили И с идеята, че там дисциплината е по-добра. Аз поне това съм слагала на едно от първите места в списъка плюс-минус.
Така че, да, структура и дисциплина, съгласна съм.

# 761
  • Мнения: 5 425
Алтернативни наричаме училища, които обещават, че децата няма да бъдат насилвани да участват в образователния процес, че ученето ще се случва с тяхното темпо и според техните интереси и най-вече - без домашни, без скука, някак от само себе си и с весели проекти. Но не става така.
Става. Виждал съм го на практика.
Ако ученикът е заинтересован, няма смисъл да бъде насилван. А ученето може да става само с неговото темпо.
С по-високо темпо се получава изоставане и в крайна сметка блокаж, а с по-ниско - скука. Ако нещо не му е  интересно, днеска ще го назубрил, а утре - забравил. А ако е интересно (за нормалните деца обикновено Е, докато не им попарят интереса) ще го учи весело и "някак от самосебеси".  Ако има възможност за самостоятелна работа в учебно време, домашните може и да не са нужни в началната и основната степени.

Последна редакция: ср, 06 ное 2019, 23:09 от Ezhko

# 762
  • София
  • Мнения: 2 774
Ежко, а къде си го виждал?

# 763
  • Мнения: 234
Скрит текст:
Алтернативни наричаме училища, които обещават, че децата няма да бъдат насилвани да участват в образователния процес, че ученето ще се случва с тяхното темпо и според техните интереси и най-вече - без домашни, без скука, някак от само себе си и с весели проекти. Но не става така.
Става. Виждал съм го на практика.
Ако ученикът е заинтересован, няма смисъл да бъде насилван. А ученето може да става само с неговото темпо.
Скрит текст:
С по-високо темпо се получава изоставане и в крайна сметка блокаж, а с по-ниско - скука. Ако нещо не му е  интересно, днеска ще го назубрил, а утре - забрави. А ако е интересно (за нормалните деца обикновено Е, докато не им попарят интереса) ще го учи весело и "някак от самосебеси".  Ако има възможност за самостоятелна работа в учебно време, домашните може и да не са нужни в началната и основната степени.

Мисля, че говорим за различни неща. Всички сме съгласни, че трябва да е интересно. Но все пак е и структурирано, нали така? В АК, където по спомени учи детето/децата ти, не можеш да направиш изявление, че тази година ще се фокусираш само върху география, защото там са насочени интересите ти, а другото ще оставиш за следващата година. Вървят по програмата, предават си асайнмънтите и се борят да си съберат точките. С какво темпо кой се съобразява? Ако ти е твърде високо темпото - изпадаш от системата или се напрягаш да включиш на по-висока предавка.

Същото е и във всички училища, споменавани в темата, без Демократичното и Валфдорфското може би и то защото не знам как на практика са си организирали занятията към момента.

# 764
  • София
  • Мнения: 62 595
А точно АК е  най-зубраческата от всички гимназии, АУБГ също е най-зубраческият университет от всички в България.
Ако някой си мисли или някой предлага лесен начин за учене, то или хич не е наясно с нещата, или това му е кукичката на въдицата. Няма лесни начини, няма и да има.

Общи условия

Активация на акаунт