СЕДМИ клас 2019/2020 - тема 6

  • 30 770
  • 753
  •   1
Отговори
# 345
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 7 333
Ема в момента спи - болна е, през нощта е повръщала, а сутринта се събуди с болки в мускулите и силна отпадналост. Хванала е някакъв грип и наистина е зле, защото аз нея болна не съм я виждала. Явно и днес ще моля да ми пращате какво са взели.

# 346
  • Мнения: 64
Точно се чудех дали да не питам МОН един прост въпрос. Нещо от сорта на: .... Един прост въпрос, за да е трудно да дадат двусмислен отговор.
Не се хабете, maria77bg,
От МОН винаги дават двусмислен и замазан отговор. Даването на на ясен, недвусмислен отговор е и ангажимент, отговорност от тяхна страна. А чиновник от МОН да поеме отговорност? Ми те бягат като дявол от тамян да поемат каквато и да е отговорност.

(Извинявам се пред форума! Ама просто не се сдържах.)

# 347
  • София
  • Мнения: 254
Имам друг въпрос към вас, обаче.
Има ли помагало по БЕЛ, което изчерпателно и с много примери да обяснява как се пишат прословутите тези?
Ще съм много благодарна, ако споделите. 😊
Това използваме вкъщи, купих и за 6-ти клас книжката:
https://www.book.store.bg/p218122/150-tezi-za-izpita-po-bylgarsk … ava-stojkova.html

# 348
  • София
  • Мнения: 4 035
Ема в момента спи - болна е, през нощта е повръщала, а сутринта се събуди с болки в мускулите и силна отпадналост. Хванала е някакъв грип и наистина е зле, защото аз нея болна не съм я виждала. Явно и днес ще моля да ми пращате какво са взели.

Всичко ще ти пратя, и на Ина ще кажа да й снима, ама мойта Ема днес ще си празнува рд и съм в процес на организации Simple Smile Тъкмо докато оздравее и ще съм събрала инфромацията. Това, което разбрах откакто я взех е, че по математика е разбрала това, което не е успяла в училище, че имат домашно от лист, а по БЕЛ са взели Немили недраги, ама май само първата част и на нея имали да направят някакъв план.

# 349
  • София
  • Мнения: 9 111
Младежът каза, че 23 б от пробния на Междучасие е била "счупена". Написал е 5 отговора, като е приел, че неизвестната страна на призмата е цяло число.
Иначе с първия модул е приключил половин час по-рано.
Сега чакам резултати и от двата (БЕЛ и математика).
В някакво писмо от школата пишеше, че заедно с резултатите от пробния по БЕЛ ще изпратят и обратно връзка за представянето на детето в школата през първия модул.
Нещо много го затруднява писането на теза. Имаше да пише за домашно. Утрепа 5 часа вчера да страда как не може да я измисли и накрая така и не я написа.

# 350
  • Мнения: 6 926
Младежът каза, че 23 б от пробния на Междучасие е била "счупена". Написал е 5 отговора, като е приел, че неизвестната страна на призмата е цяло число.
Моето мнение е, че излишната информация, която "чупи" "а" подточка, а именно, че призмата е правилна, трябва да е за "б" подточка. Тогава и двете подточки са решими и "несчупени", като естествено обемът трябва да е в КУБИЧНИ, а не в квадратни сантиметри.
В зададения ѝ вид задача 23 б е нерешима, и не може да се добавя условие, че страните на призмата са цели числа.

# 351
  • София
  • Мнения: 9 111
Безспорно това за целите числа е така. Просто явно се е чудил как да излезе от ситуацията. Може би е трябвало да напише, че задачата е нерешима само с даденото условие.

# 352
  • Мнения: 983
В Пловдив вчера имаха в ОТ, ПИ по математика, днес по БЕЛ. Казали са, че ще ни кажат резултатите на родителска среща. Според моите не е било много лесно. Интересно ми е да видя резултатите. Не са били много притеснени по време на изпита, но като видим точките, сигурно ще се притеснят.

# 353
  • София
  • Мнения: 5 131
Бихте ли публикували ПИ по математика?

# 354
  • София
  • Мнения: 7 191
Благодаря за линка към помагалото за тези.
Мене тази част ме отчайва напълно - прочетох няколко примера в интернет. Ужасяващи клишета.
Това учели и в школата, но на дъщеря ми нещо не ѝ се получават нещата.

# 355
  • София
  • Мнения: 254
Няма нужда да са клишета. В миналите теми бяха дали план по точки за писане на теза, сега ще го копирам:
1 стъпка- отговор на въпроса от заданието с 1 изречение.
2 стъпка - Допълване и разширяване на изречението с ключови изрази  и твърдения, запомнени или записани при анализа на творбата.
3 стъпка - Откриване на изразните средства и включването им в тезата.
4 стъпка- придаване на завършен вид на цялото изказване.
Примерно задание на теза: Разтълкувайте в 3-4 изречения авторовите внушения в стиха:
... не трае/ да гледа турчин, че бесней
над бащино ми огнище.
1. Героят е патриот, който не може да търпи робското положение на народа
2. Родното място на лир. герой е физически и духовно завладяно от потисници. А родното пространство е скъпо и свидно на сърцето му и това определя неговата готовност за саможертва.
3.
а) експресивен глагол "бесней". Белязан с изразено негативно въздействие и е натоварен със силно отрицателно съдържание.
б) Синекдохата "бащино ми огнище" разкрива колко мило е родното място на героя.
Теза: Родното място на лирическия герой е физически и духовно завладяно от подтисници, които поругават святостта на родното пространство. С експресивния глагол "бесней", натоварен със силно изразено отрицателно съдържание, лирическият герой очертава мащабите на народната участ. Синекдохата "бащино огнище" подчертава колко свидно и скъпо на сърцето е родното място за бунтовника и това определя неговата готовност за саможертва в името на свободата.
Ето и още един план:
" Цитираният откъс/стих е от произведението... на....
  Внушава идеята за ....
  Изразните средства.... /инверсиран епитет,    антитеза..., .../ внушават това и това... 
  Този откъс /стих е типичен израз на... "

# 356
  • Мнения: 4 001
В допълнение на предходния пост:  държи се също на посочването на произведението, жанра му / "одата "Българският език"/ мястото в произведението. Затова на картите с цитатите бях накарала детка да допълни съответно глава/епизод/част - според структурата на произведението.

# 357
  • София
  • Мнения: 2 856
Точно така, идеално сте го посочили плана. Подобна е и структурата при писане на есе. Записват се точките, след това се свързват в смислен и завършен текст. Лесно е и е успешен подход. В школата на сина ми са правили ПИ, доволен е от резултата, но каза, че има трудности с тезата. Аз лично се притеснявах от преразказа, но там е добре засега. Ще го науча да пише тези, там ми е силата пък на мен. И без това мъжът ми постоянно ме бъзика как при майка - учител по БЕЛ, ходим по уроци. 😂

Последна редакция: пн, 18 ное 2019, 08:35 от Helene S

# 358
  • София
  • Мнения: 375
А във връзка с ПИ по математика, могат ли да гледат геометричните формули? Дъщеря ми твърди, че във Веди са й казали, че на матурите ще могат да ги ползват и съответно тя днес в Междучасие си е попитала квестора и директно са я отрязали, че трябва да си ги помни.

# 359
  • София
  • Мнения: 2 856
Да, ще могат да ги ползват. Многократно е отговарян този въпрос. Школите не са мерило за това какво ще се случи на реалното НВО,затова и навсякъде всеки път е различно. Специално тази информация е ясна на 100% от последните поне 2 години.

Общи условия

Активация на акаунт