Университети в Германия и други държави с немски език 13

  • 44 945
  • 746
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 327
След като се разрових открих, че един от критериите към училищата за получаване на ДСД-лиценз (DSD II) е  общ хорариум от 800-1200 учебни часа по немски език.

"Für das Erreichen der für das DSD I und das DSD I PRO erforderlichen Niveaustufe sind im Regelfall ca. 600 bis 800 Stunden Deutschunterricht à 45 Minuten notwendig; für das Erreichen der für das DSD II erforderlichen Niveaustufen ca. 800 bis 1.200 Stunden Deutschunterricht à 45 Minuten."

В дипломата от старата програма имам 1040 часа (ЗП+ЗИП+СИП). Колко ще са по новата? 

# 91
  • София
  • Мнения: 18 034
Позагледах се в наредби, хорариуми и сие. От таблица на Дидева, правена за форумни цели (Дидева, благодаря), става ясно, че за целия период на обучение в 8-12 клас по ОП  са заложени от МОН  998 часа първи език (в коментирания случай немски). По наредба  в 11 и 12  клас  профилиращ предмет на седмица може да бъде с хорариум мин 4 часа, макс - 8. Да предположим, че училището работи в полза на децата и им даде максимума седмично. Това са 3 срока с 18 учебни седмици и един такъв с 13 (вторият на 12 клас). 67 седмици по 8 часа = 536 часа. Тоест за целия курс на обучение се стига до 1534 часа, при това в идеалния случай, може и по-малко, ако училището реши да акцентира часово и върху другите профили. И тогава сравних с дипломата на моите  - интензивно изучаван в 8 клас  648 часа език, после още  556 и  като избираем още 466. Сборът за петте години е 1670 часа. Тоест и при максимално отпуснати часове за профил по новата система са назад със 140 часа за целия гимназиален етап. А когато става дума за гонене на ниво, за сертификатен изпит, това хич не са малко часове. Един курс в Гьоте за ниво С1.1 например е 90 учебни часа, значи за цялото С1  трябват 180. Тоест съвсем разбираемо нивото е свалено заради по-малко часове. Но хорариумът за ДСД стига, Грант. Просто нещата ще се случват по-трудно.

Последна редакция: ср, 04 дек 2019, 22:03 от пенсионирана русалка

# 92
  • Мнения: 327
Добре, това беше важно да се провери, за да няма неприятни изненади. А загубата на часове - какво да кажа... частните учители ще са на далавера Simple Smile

# 93
  • Мнения: 332
Здравейте, следя темата от скоро. Откривам много полезна информация, но първо ще се запозная с кандидатстването и след това ще задавам въпроси.
Не съм наясно с часовете по старата система, моят син е 10 клас и чета новия закон и наредбите.
Русалке, за профил ЧЕ с ИИЧЕ освен цитираните от теб часове, според наредбата има 324 часа за избираема подготовка в периода 8-10 клас, които би трябвало да са за първи и втори профил (в случая НЕ и втори ЧЕ), разпределени като 72+54+198  съответно за 8, 9 и 10 клас (поне при моя син е така, но уточнявам, че той не е в ЕГ).
Може би Галимар може да каже как е при нейната дъщеря.
Извинявам се, че се намесих в разговора. Допускам, че може и да греша, но  ми стана интересно сравнението. Справката направих в Наредба №4 за рамковите планове.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 00:57 от *Vessy

# 94
  • София
  • Мнения: 18 034
Веси, добре дошла насам Simple Smile  Уютно е тук, информативно също, та вярвам, че ще получиш компетентни отговори на въпросите, които те интересуват.

Видях ги тези часове в таблицата  в Приложение 2, ама хич не съм убедена, че са предназначени предимно за езиците в ЕГ. Наредбата дава широко поле за действие на училищата конкретно за тези сборни  324 часа, които могат да бъдат оползотворени не само за по-разширена подготовка върху предмети от раздел А, където са позиционирани все пак не само немският и английският, ами и за други варианти. По мои наблюдения, наистина върху старата система само, винаги от такива часове се "краде" в ЕГ и за математика, понеже  после е много рязък скокът към профил, ако в 8,9,10 си учил по-периферно нещата. Как ще е сега, тепърва предстои да видим.  Simple Smile А и аз все пак цитирах разпределение конкретно в НЕГ по старата система, където подозирам, че и след промените подходът ще е подобен, понеже масово учениците избираХА/избират профил  математика ( вече е спорно  дали всички желаещи ще могат да бъдат в него и ако не,  какъв ще начинът за подбор), от години едва се събират деца примерно за една хуманитарно насочена паралелка. Което пак означава, че най-вероятно ще заложат активно и на мат в тези 324 часа в първите 3 години, не само на двата езика.. Да не забравяме и  НВО в 10 клас, ще си вържат гащите езиковите най-вероятно и с някой и друг час за доп. подготовка по математика и БЕЛ. Те затова сигурно са най-много баш в 10 клас - 72 в осми,  54 в девети и  цели 198 в десети.. А и с  тези промени може да се окаже, че  хорариумът по някои предмети във втори етап не е достатъчен за кандидатстване навън за определени специалности. И могат да се "мушнат" в 8-10 клас в тези 324 часа и такива часове, които да запълнят този недостиг. Варианти много и май все неясни...И честно казано, макар да звучи отстрани егоистично, се радвам, че децата ми са извън тази боза.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 01:01 от пенсионирана русалка

# 95
  • Мнения: 332
Русалке, благодаря за посрещането! Flowers Hibiscus
Хм, не се бях замислила за пренасочването на тези часове. Не съм търсила в наредбите, но си мисля, че би трябвало да са само за профилиращи предмети, както е за 11-12 клас. Поне в училището на моето дете в 8-10 клас ги използваха само за тях. За БЕЛ и друго, различно от двата профила, използват часове от третия раздел (бившето СИП), където също има доста часове.
За неизвестните резултати от промените си напълно права - хич не е ясно с какви хорариуми ще се окажат нашия випуск и как ще им се отрази липсата на определени предмети, които не са избирани за профилиращи в 11-12 клас и съответно въобще няма да фигурират в дипломата им.
Аз тепърва ще се запознавам с изискванията за хорариуми на университети и ми се струва, че ще се наложи младежа да избира специалности според налични часове в дипломата, а не според желания. Да не говорим, че не е ясно как ще реагират като видят диплома за средно, която се състои от оценки само от 11 и 12 клас и прикрепено към нея свидетелство с оценки за 8-10 клас.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 01:45 от *Vessy

# 96
  • София
  • Мнения: 18 034
Веси, във въпросната наредба са упоменати цели 11 възможности за това как  е позволено да бъдат използвани тези часове по избираема подготовка. ФУЧ също предлагат опции за предмети, различни от включените в държавния образователен стандарт, както и такива за развиване на заложбите на учениците и сие. По спомени например, сега не знам как е и дали има, в НЕГ се предлагаше латински. Просто няма логика всички опции да се  отнесат с позволения макс към двата езика (както аз направих с осемте часа ПП по немски, които се съмнявам да са толкова в 12 клас примерно, а останалите  макс 12 да се разделят на цели 3 предмета), хорариумът да е колкото досега, ако не и повече, а нивото да е по-ниско. То и преди не е бил залаган максимум за първия език, както се изразява Попея, ама никой и никъде (с изключение на лайстунг паралелките на НЕГ) не е достигал С2. Но те са все пак извън общата картина. За английския пък съвсем не мога да се съглася.Да, има деца , неучили го до момента , но са пренебрежимо малко на фона на останалите, за които четирите години обучение по втори език ще са загубено време. Наредбите е редно да се съобразят и с двата типа ученици, като позволят сформиране на групи за различни нива на работа. Понеже в сегашния вид  с по 2-3 деца в калс на по-ниско ниво ще се минава проформа през началните неща и ще се обаждат пак знаещите.

Проблемът с дипломите няма според мен да е в това, че са от 11 и 12 клас само. В Германия немците като кандидати участват във всякаквите класирания баш с дипломите си на база оценки от 11, 12 клас и матури.  Където се искат академични справки от децата ни, а не са много местата в Германия, изискващи такива, са все за 11 и 12 клас. Важно е по-скоро  дали германците в частност (заради темата, в която пишем) при нужда ще признават  часове и от първи гимназиален етап като хорариум. А на този въпрос  няма МОН или учебният план на дадено училище да отговори, ами вероятно конкретни питания до самите университети, когато дойде моментът.

И да върна темата на въпроси, свързани с немските унита в периода след кандидатстване и прием. За интересуващите се от медицина в Аахен конкретно, понеже се сещам поне за двама такива, да кажа, че вчера разбрах за наличието на Brücken- курсове (в превод курсове-мост) в 1 курс по предмети като химия, май и физика, за втория не съм сигурна дали не е онлайн само. Водят се извън лекции и практики от студенти в горни семестри с цел запълване на пропуски и изравняване на нивото.  Дъщеря ми беше в 11 и 12 клас с профил математика и информатика и съответно в 12 клас дори не е учила  биология и химия. И споделя, че този курс й е полезен.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 08:02 от пенсионирана русалка

# 97
  • Варна
  • Мнения: 3 245
русалке тези курсове не са ли като подготвителните преди началото на семестъра? - три седмици май бяха, но пък не се водеха от студенти, а от преподаватели. Или това е нещо ново?

Предчуствам, че ще стане голяма каша с новата програма. Доколкото схващам общият брой часове няма да се намалява и училището има все пак някаква свобода да пренасочва часове и да запази що годе текущото съотношение.
Ще стане много неприятно, ако учениците научат немския, а пък не им достигат хорариуми да кандидатстват в желаната специалност. Немските университети няма да гледат колко часа си изучавал немски, щом имаш сертификат, обаче ще изискват минимум часове по другите предмети. Сега, доколкото знам, завършващите професионални гимназии не могат да кандидатстват специалности извън профила си, защото не им достигат часове по общообразователните предмети. Има ли опасност това да стане с всички, завършващи по новата програма?

Аз пък смятам, че втори език в настоящия хорариум е трудно да се научи на сносно ниво. Затова ми се струва, че като втори език може да се избере само английски и да се стъпи на базата до 7-ми клас и да не се почва пак от А1. Пренасочване на часове от първи към втори език е неразумно, защото нито един от двата няма да се научат както трябва. По-скоро съм "за" да се вземат часове от втори и да се използват за първи или за други профилиращи предмети. Така и така вторият език няма да се научи добре само с училищна подготовка.

# 98
  • Мнения: 3 976
Много бавна е реакцията на училищата спрямо направените промени. Ако се предложат като втори език по-редки /спрямо програмите до 8-ми клас/ езици - испански, италиански, португалски, латински - ако щете /като носител на специфична езикова логика и основа на всички романски езици, безусловно нужен за продължаващи с медицина и право/, руски...,  започването от ниво А1 няма да възмущава никого, а децата ще получат основа, която да доразвият.

# 99
  • София
  • Мнения: 660
За съжаление министерството на образованието определено цели да съсипе езиковите гимназии. Синът ми е в 9 клас и разликата с по-големите деца е потресаваща. Часовете по езиците са много по-малко - за сметка на история например.
Още от миналата година при дъщеря си видях голямото надолнище в обучението по НЕ. В 12 клас дори нямаше учебник!

# 100
  • София
  • Мнения: 18 034
Ясмина, два рaзлични курса са. Единият, за който говoриш ти, е предхождащ старта, провежда се през септември и се води от преподаватели. Другият е през семестъра, не знам дали от самия му старт или по-късно, разглеждат се темите, които ще са на изпита, води се от студенти по-висок курс. Следващия път щели да правят Probeklausur.

ПП Веси, попаднах на учебен план за 8 клас по новата програма на 73-то СУ, което е немска гимназияс ДСД 2 изпит в 12 калс. Нито един час от ИУЧ или ФУЧ не е даден на немски, избрани са БЕЛ, математика и съответно Информационни технологии.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 13:26 от пенсионирана русалка

# 101
  • Мнения: X
Русалка, сега пак погледнах, часовете по немски на сина са 1482 за целия курс, така че не виждам никакви основания за притеснения спрямо твоята сметка за 1534 часа. И ако се използват добре от детето, с малко усилие за формата на ДаФ, стигат за С1. Което е притеснението на бъдещите гимназисти.
И не виждам защо едно езиково училище с немски, с висок бал именно заради интереса към този език, ще намалява часовете по езика за сметка на друго. Те и в сегашната система са можели да намалят часовете по немски за сметка на друго, нали така, но не са го направили.
За мен цялата тази истерия е буря в чаша вода. Като цяло, и сега много от децата ходят допълнително на немски, предполагам, че и занапред ще е така. Аз особена разлика не виждам

# 102
  • София
  • Мнения: 18 034
Ама защо сравняваш твоя младеж с моите дъщери, те са все по старата система, в това няма никакъв смисъл. Доказаваш само, че и с малка разлика и без ДСД човек се справя/справял се е с ДаФ преди 5-6 години - нещо, което не съм отрекла никъде..Аз сравнявам стара с нова програма. Само ред по-нагоре написах на Веси, че 73-то например в 8 клас от ИУЧ и ФУЧ  НИЩО не са отпуснали за немски. Тоест не се оползотворяват като при сина й в неезикова за профила тези часове. Не четеш явно и написаното от Теодора Тропчева за по-малко немски на сина й в сегашен 9 клас отколкото при дъщеря й по старата система. А и друго не разбирам, опираш се на ситуацията с ниво на обучение по език преди 5-6 години и на тази база правиш сравнения, даже всъщност преди доста повече синът ти е бил 8,9,10 клас. Толкова вода е изтекла оттогава и нещата за жалост са променят към по-лошо. Вярвай си в противното, няма лошо, особено пък, когато не те касае пряко. Simple SmileАз неслучайно коментирах малките ми дъщери, които все пак доста по-скоро завършиха, миналата година. И не ме карай сега да ти кажа, че в същото 35-то, в което синът ти тогава се е подготвил на ниво за ДаФ, в един от десетите класове титулярът не е влизал няколко седмици сигурно в час, замества го все студентка. Голяма подготовка за ДСД.. А  не е да отсъства титулярът от училище по някакви причини, там си е.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 13:49 от пенсионирана русалка

# 103
  • Мнения: X
Русалка, стъпих на сравнението между стария брой часове и новия брой часове така, както ти си сметнала по наредбата. И според него, промяна няма. Нещо, което ти твърдеше, че ще има по-малък брой часове. Не, няма да има според наредбата и реформата. Ако има, то ще е по инициатива на училището, което пък и досега си беше така. Тоест, разлика не виждам да има заради реформата. Това, което ти каза за 35-то, подкрепя точно моята теза, защото те сега са по старата система. Ако има намаление на качеството, то не е заради реформата, а по други причини.

Иначе и от випуска на сина ми много от децата не взеха С1. То си е до дете. А учителите им дадоха, каквото могат.

Теодора Тропчева ако напише броя часове на детето си общо за 5-те години, сравнение може да се прави с предишните випуски. Дотогава не може. Защото може децата в 8 клас да са много по-немотивирани от тези в 10, примерно, и разликата да не е от програмата. Или може и да няма разлика, а на нея така да й изглежда. Всичко може в едно субективно мнение, неподкрепено с данни.

Последна редакция: чт, 05 дек 2019, 13:56 от Анонимен

# 104
  • София
  • Мнения: 18 034
И как реши, че няма... Сметките ми са при заложен допустим максимум от 8 часа във втори гимназиален етап. А се обазлагам,че нито едно училище няма да сложи 8 часа немски, колкото и амбициозно и елитно да е, а да разделя останалите 12 часа между 3 профила, примерно английски, биология и химия. Времето ще покаже.

Общи условия

Активация на акаунт