Образователен Говорилник - release 3

  • 14 564
  • 750
  •   1
Отговори
# 150
  • София
  • Мнения: 7 277
Пипи я оставете, та си има своите основания, детето си е нейно и тя си решава какво и как да прави.
Ние я бяхме оставили. Тя намекна, че не е нормално дете на 6 г. да се учи да пише ръкописно - коментар, направен от нея относно нашите деца. Нейното никой не го е закачал. Разбира се, че ще си го гледа, както прецени за добре.

# 151
  • Мнения: 5 899
Ама Анди, всичко е така както си го описала. Само дето едно време преди 35-40 години си беше съвсем ок на 7 децата да започват. Но днешните поколения са други във всяко едно отношение. И готовността, която ние сме имали на 7 години те сега я постигат на 6.

Наистина е неприятно да четеш леко подигравателни постове за ангажираността на Мецан или абциите на други по отношението на децата им. Хич не ме интересува кой как не се е занимавал и не е бил ангажиран с детето си. Както аз не им давам акъли, така и те нека да бъдат добри и да си запазят мнението за себе си.

# 152
  • София
  • Мнения: 62 595
Чак да не е нормално ми идва вповече. Не е критично важно в ПУК да пишат ръкописно и обясних защо. На когото му се пише - да пише, то бързо се вижда кой е готов и кой не е. Дори често учителките в първи клас не са много доволни от зорлем пишещите ръкописно деца, защото при някои е било точно зорлем работа и в първи клас започват да грешат, те забравят кое как трябва да пишат, защото за три месеца след ПУК им е изветряло, ако не е осъзнато.

Като цяло, за мен е грехота да се бави едно дете, ако има мерак за нещо - като иска да чете - да чете. като иска да пише - да пише. Някои деца още едва пет букви са научили, и вече искат да пишат собствени неща, но те ходят, "досаждат" на възрастните да ги учат. И за четенето същата работа - вземе книгата и само те ръчка "прочети ми тази дума, прочети ми онази дума, това тази дума ли е". Как да не го хванеш това дете да го занимаваш! Който си е напред с материала, не можем да го спираме, да го бавим, само да търка гуми на ръчна спирачка.

# 153
  • Мнения: 6 303
Точно така, и аз съм съгласен с това, което Анди е описала, но средата и подготовката имат значение също. Защото в ДШ нито едно дете не можеше да срича след малкия ПУК, а бяха все умни и будни деца. А в ПУК в българското ЧУ всички можеха още в началото да сричат, а половината можеха и да четат.

Ти пък Анди пак за това пусто ръкописно писане се хвана. То не е основното. Никой не твърди, че трябва да е норма в ПУК за всички деца. В елитните ЧУ не влизат всички деца. Там затова има подбор. Влизат такива, които вървят изпреварващо и за тях не е проблем да пишат ръкописно в ПУК, което с очите си съм го видял. Някак си така става, че с лекота усвояват всичко. Затова и казвам, че нито едно ДУ не може да се сравнява с тези училища.

# 154
  • София
  • Мнения: 62 595
О, за ДУ забрави, ако изключим сигурно 1-2, които са с отделен прием, но тях не ги смятам дори за ДУ, защото са малко училище в училището.
Ох, на мен ръкописното ми е болка, защото имам горчива извадка от учители в четвърта група по желани градини, които дават на децата тетрадки на децата да пишат, обаче не обикалят на всяко дете да му хванат ръката и да гледат накъде върти колелото, накъде изписва луличката, дали изписва целия символ "на един дъх", как свързват елементите и буквите. Сядат си хората на бюрото и накрая се радват на попълнените редове, а не дали нещата са както трябва. Значи, аз вися на главата на всяко едно дете да го гледам какво прави, а те не висят! Ми, не става така, да му се не види! Ох, оплаках се!

# 155
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 302
Моето дете пък никога не е писало ръкописно. След образователна реформа в УК там вече не се пише ръкописно, няма ченгели, байряци и всички други неща. Когато си дойде тук пишеше спокойно и вярно неръкописно. Еднаквите букви се пренесоха директно, за различните си намери начин да ги пише. Не мога да преценя колко важни неща в развитието си е пропуснал. Брат му е продукт на начално образование в първите години след 2000, пише също подобно, макар и с ченгели. Как се преценява дали е по-напред с фината моторика??
Аз много повече настоявам на четенето. Всъщност несравнимо повече.

# 156
  • София
  • Мнения: 2 780
Ами аз на няколко пъти съм писала, че когато аз тръгвах на училище беше модерно да се започва на 6г по желание. В класа ни имаше само 2-3 деца на 7г. Всички деца си се научиха да четат, да смятат, а имаше деца и от малцинствата. Тогава, обаче обръщаха много внимание на начина на изписване на буквите и цифрите, докато сега е до учител и много деца, дори и започнали на 7, пак имат проблеми с правилното изписване (с доста родители сме обсъждали този въпрос и от ДУ, и от ЧУ). Така че, това което говори Анди за изписването е факт, но не е толкова определяща възрастта, а начина на преподаване.

# 157
  • София
  • Мнения: 12 068
Мецане, моят започна ПУК без дори да познава всички букви, камо ли да срича. И той не проявяваше интерес към буквите, без да е бил по немската система и аз не съм се й опитвала да го натискам. В класа почти всички деца четяха или поне сричаха, че и повечето пишеха. За разлика от теб обаче, аз изобщо не се притесних Joy /но мен по принцип е трудно нещо да ме притесни/. И никаква драма нямаше - научи се.

# 158
  • Мнения: 5 899
Аз за нищо не настоявам. Е за домашните е ясно. Друго исках да кажа. Моята не искаше да чете книги до началото на миналата година. Много ми беше болно, защото аз съм фанатик по темата. И в 5-6 клас четях от библиотеката на село руски класици. Е дойде и нейното време. Сега чете активно и предпочита книга пред таблет. Явно насила при нея не работи.

# 159
  • София
  • Мнения: 62 595
да, първо е четенето, а чак после е писането. това е естественият път. Преди четенето е слушането и осъзнаването на правилата на съчетаване на звуковете в съответния език. Ако някой иска да научи детето, нека да го научи да чете. Писането после е лесна работа.

При някои западняци, като англичаните и американците има някакво по-особено отношение към писането, те са си малко на свой акъл, не държат много на ръкописа, дори от моя гледна точка направи са си зле, нито захватът им е много важен, нито изписването. Виж, руснаците примерно, направо са се вманиачили на тема ръкопис и краснопис, те пък са на другата крайност.

# 160
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 302
Ако светът се развива както досега и някакъв дизастър не ни върне 200 години назад на никой няма да му е нужно да пише красиво, ръкописно или със захват - правилен или не. Даже клавиатурите вече се ползват по-малко. Секретарките на нашата клиника още преди 10 години ползваха voice recognition.

Чете се много у дома, пиша само аз.

# 161
  • Мнения: 6 303
Моята не искаше да чете книги до началото на миналата година. Много ми беше болно, защото аз съм фанатик по темата.

Аз съм в абсолютно същото положение сега и се чувствам точно така.
Успокоява ме това, което казваш, дано и при нас се случи така.

Лейка, твоите просто са малко по-големи, а ръкописното писане в ПУК е отскоро, а и не навсякъде.

# 162
  • София
  • Мнения: 62 595
При мен нещата са вързани, защото децата правят диктовки в клас, после имат изпити по разни места, има и НВО за четвъртокласниците с диктовки, има и деца, които започват да имат проблеми в седми клас, защото винаги може да се намери проверяващ, който да не е готов да гадае какво е е написано от контекста, а направо си драска една черта с "не се чете" или дори по-неприятно  - смята го за правописна грешка и отнема точки. Аз съм длъжна да мисля и за тези неща, за да не разваляме хубавата работа - да има знания, да разбира какво и как прави, а грознописът да се окаже препъникамъкът и да яде точки.

# 163
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 302
Да, Мецане, зная. Но ръкописно малкият не е писал никога Simple Smile Чудно ми е какво увреждане ще му причини това Simple Smile

# 164
  • Мнения: 6 303
Никакво увреждане няма да му причини! Аз този пример с ръкописното го дадох в другата тема само като илюстрация, че нивото в ЧУ върви дори нагоре с годините, докато в ДУ пада. Не съм и предполагал, че ще породи такива полемики.

Общи условия

Активация на акаунт