СЕДМИ клас 2019/2020 - тема 8

  • 29 614
  • 772
  •   1
Отговори
# 420
  • София
  • Мнения: 12 229
При мен едната се опитва понякога да остане по-докъсно да довърши примерно презентация или да донапише по нещо защото е била на спорт и език и не и е останало време, но е инцидентно.
Виж другата си ляга съвсем спокойно към 10 вечерта независимо дали е научила или не.
Не се меся особено в решенията им засега и само наблюдавам дали ще станат по-организирани, защото стоенето до 12 за презентацията беше след огромната коледна ваканция и беше по нейна вина. Надявам се да си е взела поука и да не се повтаря.
Към момента смятам, че моите не са по-натоварени отколкото предни години или поне не е забележимо.
От едната госпожица съм доволна, на това класно по математика има 4 ка средно от двата модула, като на първи модул е с 5 плюс, а на втори с 3, но там изобщо не и е стигнало времето. Предвид, че първи срок в пети клас беше с двойка, за мен това е огромен напредък. Бегло прегледах задачите от първи модул, определено не са лесни и не съм сигурна както не съм решавала от години, че самата аз ще се справя за час с тях.

# 421
  • Мнения: 8 229
Аз понякога се ядосвам, че моят малко учи, но пък и това вашето, визирам СМГ, не е нормално. В този ред на мисли се опитвам да си представя моя енергоспестяващ наследник във вашето положение. Няма как да проверя предположенията си на практика, но предполагам, че набързо би решил кое му е важно като оценки и ще остави другите предмети както дойде. Да учи по нощите нещо, което не му е особено интересно, само заради едната оценка, не си го представям. Няма как да се случи. От друга страна, с интересна книга, му се е случвало да осъмва.

# 422
  • София
  • Мнения: 12 229
Аз понякога се ядосвам, че моят малко учи, но пък и това вашето, визирам СМГ, не е нормално.
Честно казано близначката, която си влезе в СМГ не се престарава да учи. Не и отнема обикновено прекалено много време домашното по мат, малко позанемари разказвателните и си проличава по оценките, но не е нещо фатално. Разбира се ученето общо на ден е повече от 30мин - 1 час, но не и прекалено. Има време да чете книги, не толкова колкото иска за съжаление, ходи на спорт, гледа различни сериалчета, слуша музика и сама си е поставила 10 часа вечерта като краен срок да си е легнала за да може да се наспи до 6 и 30, когато стават. Инцидентно както казах стоя до 12 часа вечерта заради един проект по география и то в седмицата след коледната ваканция. Това си беше нейна грешка, тъй като трябваше да го напише през ваканцията, но все отлагаше. Като я познавам това няма да се повтори и ще си вземе забележка.
На другата и е по-трудно и писането на домашните сами по себе си и отнема повече време, а и тогава резултатите не са блестящи, но като цяло и тя не е много по-заета. Повечето време за писане по мат за съжаление го компенсира с по-малко спорт. Старае се особено тази година, така че независимо от резултатите като оценки нямам забележки към нея.
Категорично ако успее  да влезе, Николета иска да си продължи в СМГ, което е показател, че си харесва училището и не смята, че натоварването е прекалено. Дори и другата на която и е трудно мисля, че няма да има против да остане там, по-скоро ние с баща и смятаме, че ще е разумно да учи там където си влезе този път.

# 423
  • Мнения: 976
Здравейте! От 2011г.следя НВО, освен за моите, все се намира по някое близко дете, за което като "гърмян заек" да следя кампанията.
   Та въпросът ми е, ако има майки от Враца - има ли пробни там?

# 424
  • Sofia
  • Мнения: 688
" Веди организира допълнителни (невключени в графика за занятия) пробни изпити (ПИ).

За явяването на тези ПИ учениците трябва да се запишат и да заплатят такса 20 лв. за всеки заявен изпит.

Всички ученици, които не са се записали, ще получат материалите за ПИ, без да заплащат такса. Тези ученици, ако желаят, могат да изпълнят ПИ вкъщи. И ако след това решат, че искат работата им да бъде проверена и оценена от преподавател, трябва да предадат изпита си и да заплатят такса 10 лв.

Всички ученици ще получат отговорите и критериите за оценяване.

На пробните изпити по съответния предмет могат да се явят или да получат материалите само ученици, които посещават курса по този предмет. Ученици, които не посещават курса по предмета на ПИ, не могат да се явят и не получават материалите за този ПИ."

Моята дъщеря няма да се яви на първите, но ще ги получи и ще споделя

# 425
  • София
  • Мнения: 254
Много ви е тежко в това СМГ, не завиждам на децата. Но пък сигурно има смисъл за бъдещето им.
Относно членуването, питах наляво и надясно, и отвсякъде ми се потвърди, че молива е с кратък член в изречението "Той накара молива да пише." Даже накрая си го обясних с това, че моливът е допълнение и е бил накаран от някой друг, който е подлога. Simple Smile В уикипедия е даден един пример когато е правилно да се пише и пълен, и кратък член в едно и също изречение, но то е различно от моя "молив".
Ето на който (когото?? - шегувам се) му е интересно: https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0% … D0%B7%D0%B8%D0%BA

# 426
  • Мнения: 6 926
Аз не виждам смисъл за бъдещето на детето ми да расте смачкано, неуверено, знаещо, че е "зле", да не си доспива, да няма време за нищо, много важно, че евентуално ще има над 90 по мат на нво. Това може да се постигне и без смг. Може да учи спокойно, без хиляди изпитвания, без да й затвърждават, че отново не се е справила. И съм сигурна, че щеше да има повече познания без обремененостите и вината, че е в смг и не е с отличен успех и едва ли не е "издънка" и недостойна за мястото си там. До тук единственият огромен плюс на смг е, че е в хубав клас и има много приятели. Но тези деца са такива, защото родителите им са ги възпитали такива, а не смг ги е формирало като такива.
Пак се излях. От утре очаквам нова порция "случайно" нанесени оценки.

# 427
  • София
  • Мнения: 7 190
Даже накрая си го обясних с това, че моливът е допълнение и е бил накаран от някой друг, който е подлога.
Това не е задължително вярно. Може да е във вариант страдателен залог и тогава би станало "Моливът беше накаран да пише".

# 428
  • Мнения: 24 467
Даже накрая си го обясних с това, че моливът е допълнение и е бил накаран от някой друг, който е подлога.
Това не е задължително вярно. Може да е във вариант страдателен залог и тогава би станало "Моливът беше накаран да пише".

Тук, в примера със страдателния залог,  "моливът" е с пълен член, защото отново е подлог в изречението.
При страдателния залог подлог е предметът, върху който се извършва действието.
Т.е. отново важи правилото за членуване с пълен член на подлога.

https://www.slav.uni-sofia.bg/grammar/synt4.html
"Граматическият подлог и логическият субект не съвпадат и когато изречението е в страдателен залог: Документът е изпратен от директора; Вестникът се издава от група независими журналисти; Хлябът се произвежда по модерна технология; Астероидът е открит от учени от астрономическата обсерватория на университета."

"2.В изречение, в което има страдателен залог на глагола, подлогът или съгласуваното определение към него също се членува с пълен член, макар че подлогът в такива случаи не върши действието, а го понася:"

Подробни обяснения с упражнение:
Скрит текст:
►   Членуване на имена и на някои видове местоимения от М.Р., ЕД.Ч. с пълен или с непълен  (кратък) член – понятието “имена” в граматически смисъл означава думи, с които се именува - съществителни, прилагателни и числителни имена.
Имената от М.Р.,ЕД.Ч. може да се членуват по два начина:   
   А) с пълен член – ЪТ или ЯТ – синът, огънят, пазарът, овчарят……
   Б) с непълен (кратък) член – А или Я – сина, огъня, пазара, овчаря …….. !!!Непълният член се пише А или Я, но се изговаря с потъмняване - [Ъ] или [ЙЪ] .
Кога трябва да се употребява пълният определителен член и кога – непълният? Това ЗАВИСИ ОТ СИНТАКТИЧНАТА СЛУЖБА НА ДУМАТА, която трябва да се членува.
ГРАМАТИЧЕСКО ПРАВИЛО: Съществително, прилагателно или числително име от м.р., ед.ч. се членува с пълен член –ЪТ или –ЯТ, ако в изречението изпълнява службата на подлог или съгласувано определение към подлога. Ако изпълнява друга синтактична служба, то се членува с непълния член – А или –Я.
Например: Ленивият момък нарамил чува̀ла.↔ “ленивият” е съгласувано определение към подлога (с пълен член); “чува̀ла” е допълнение (с непълен член); Момъкът нарамил чувала. (момък – подлог)
ПРАКТИЧЕСКО ПРАВИЛО № 1 : Ако думата, която трябва да се членува (или словосъчетанието, състоящо се от прилагателно и съществително), може да се замести по смисъл с местоимението “той”, трябва да се употреби пълният член; ако подхожда заместване с “него”, се употребява непълният член. Например: Купих си албума на Тони Димитрова (Купих си го ( него); Северният вятър виеше в комина. ( Той виеше в комина.; Северният вятър виеше в него); Шапката на войника беше смешна. (Шапката му  (на него)  беше смешна; Когато горното правило се усвои добре, то е изключително полезно!
ЗАПОМНИ!!!              той→ пълен член;               него→ непълен член
ПРАКТИЧЕСКО ПРАВИЛО № 2 : Ако пред думата (или пред словосъчетанието), която трябва да се членува, има някакъв предлог ( в, на, от, до, с, към, чрез и др. под.), винаги се пише непълен член. (Забележка: Това не означава, че липсата на предлог изисква пълен член!!! ) Например: Отивам до магазина; Наслаждавахме се на прекрасния залез. Това правило може да ви подведе, ако не познавате добре предлозите и ги бъркате със съюзите; ако пренебрегнете забележката в скобите. Ето защо, ако  правилото ви се струва твърде сложно, по-добре не го използвайте.
ВНИМАНИЕ: Практическите правила НЕ противоречат на граматическото и може да се прилагат успоредно с него или вместо него.
►   Нужно е да се внимава в следните случаи:
1.При членуване именната част на съставното именно сказуемо приема  пълен член.На практика това означава да се членуват с пълен член имената след спомагателния глагол съм във формите за всички глаголни времена:Георги е победителят.// Това е стопанинът.// Той беше участникът, който загуби само с една точка.// Той ще бъде най-добрият.//Това е първенецът на випуска.// Петър бил най-трудолюбивият от всички.//С пълен член се членува и след глаголи, употребени като синоними на съм (полуспомагателни глаголи): Той се оказа водещият с най-висок рейтинг.// Той излезе най-лошият.//Времето се явява най-безпристрастният съдник.
2.В изречение, в което има страдателен залог на глагола, подлогът или съгласуваното определение към него също се членува с пълен член, макар че подлогът в такива случаи не върши действието, а го понася:
 
Страдателен залог на глагола   Деятелен залог на глагола
Площадът е огрян от слънцето.// Площадът се огрява от слънцето. (Той  /площадът/ е огрян…)   Слънцето огрява площада.
3. Опорната дума в заглавията на филми, литературни произведения, текстове и др. се членува с пълен член независимо от позицията в текста: Гледах филма “Чуждият”.; Когато същ. име или словосъчетание са обособени в отделно изречение, също се членува с пълен член: Мирът. Всеки мисли за него като за нещо вечно.


4.В някои изречения подлогът прилича на допълнение. За откриването му трябва да се използва не подвеждащ въпрос, а заместване с местоимение: Тежи ми грехът, който извърших.( Тежи ми той.) Боли я гърбът.(Боли я той); Трябва да се внимава при изречения, близки по смисъл, но различни по граматически строеж: Директора го няма.(Него го няма) – Директорът не е тук.(Той не е тук.) – Трябва ми директорът. (Той ми трябва.)
►   Съществителните прозвищни имена и имената на местности не се подчиняват на горните правила и се членуват само с кратък член независимо от позицията си в текста:Щастливеца е най-известният  псевдоним на А.Константинов.// Петър Моканина е човеколюбив.// Боне Крайненеца от Елин-Пелиновия разказ “На браздата”е незабравим. //Хисарлъка, Предела, Леденика, Лонгоза.
УПРАЖНЕНИЯ І.Членувай правилно с пълен или с кратък член:
1.В древността човек…   е познавал само малка част от све… .   2.Човек…   винаги е искал да узнае как е създаден живот… .  3.През 1929 г. се е появил първи…   кварцов часовник.  4.И оттам нататък град… продължил да расте покрай океан… . 5.Влязох в магазин…, който се намираше в корейски…   квартал. 6.Световни…   рекорд на висок скок принадлежи на Стефка Костадинова.  7.Черни…   цвят е използван тук от художник…, за да изпъкне по-силно жълти… .   8.В парк…   седяхме до късно, а когато се прибрахме, вход… беше заключен.   9.Бръснар…   се въртеше услужливо около клиент… си в затоплен… дюкян.   10.Автобус… беше проверен лично от началник… .  11.Това е проблем… на хората в селото.    12.Това не е сценарист…,  а режисьор… .   13.Състезател… беше похвален от треньор… ./14.Треньор… похвали състезател… . 15.Отидохме в негови… офис, за да проверим дали прозорец… е затворен.  16.Негови… братовчед работи в БТК, а мо…  - във Вивател.   17.На други…   ден тя се обадила на сво…   баща.   18.За председател…   това е най-щастливи…   ден.
19.Зад хълм…   вече надничал ден… .     20.За последни…   албум на певец…   у нас не се знае почти нищо, освен че е най-добри…, издаден досега от него.      21.Последни…  път изпуснахме автобус… . 22. Най-известни…   псевдоним на Алеко е Щастливец… .
ІІ.Тестови задачи
1.В коя от подчертаните думи НЕ е допусната грешка при членуването:
В тая съдбоносна вечер учителя(А)  бе дошъл при полковникът(Б)  да моли за един лизгар, тъй като неговият(В) беше се строшил през денят(Г).
2.В кой от примерите е допусната грешка при членуването:
А)Изходът нашите предци са намирали в илюзорния свят на приказките.  Б)Какъв е изходът?  
 В)По-добре да намерим изхода!  Г)Всички хукнаха към изхода.
3.В кой от следните примери числителното е членувано НЕПРАВИЛНО:
А)Първият спечели трудно.   Б)Първият ще изпратим на олимпиада.
В)Най-много ми хареса вторият.     Г)Публиката приветства втория.
4.В кое от изреченията местоимението трябва да се членува с пълен член:
А)Беше сигурна, че из градината се разхожда техни… ординарец.
Б)Полковникът се чувстваше сигурен със сво…  ординарец.  В)За техни…  ординарец това беше задължение.   Г)И сво…  ординарец ще накаже, ако се наложи!
5.В кое от изреченията са допуснати грешки при членуването:
А)На другия ден Патладжана и баща ми яхнаха две кобили и потеглиха.
Б)Погледна през прозореца и видя на белия сняг двама души на коне.
В)Астраганеният калпак бе наложен, кожухът – облечен, баща ми бе готов за сватба.
Г)Единия от ергените, едър и космат, бе вдигнал железният бастун над главата си.
6.В кое от изреченията НЕ е допусната грешка при членуването:
А)Пленникът вече стоеше пред нея – бе разбрал знака на протегнатата й ръка.
Б)Тя чу гласът си като чужд и стана от стола.
В)Там терена образуваше малка хлътнина, в която се криеше пленникът.
Г)Неговия поглед я плашеше, но тя съзна, че му се усмихва.
7.В кое от изреченията и двете думи трябва да се членуват с пълен член:
А)Макар че дъжд…  бе преминал, разум…  ми все още се съпротивляваше.
Б)Но вместо да се чуе звук…  от удар…, ръката спокойно мина през твърдата материя.
В)Отворих прозорец…  и  видях, че цели…  двор бе потопен в нежна светлина.
Г)Както винаги лекар…  седеше на своето място, но аз не дочаках отговор…  му.

Цитат
Подлог се нарича вършителят на действието от граматична гледна точка. В повечето случаи е доста лесно да се определи подлогът, но понякога това може да бъде доста трудно. В следните изречения лесно може да се обърка вършителят на действието:
Обектът се охранява.
Магазинът е затворен.
Доста често може да срещнете следната грешна употреба:
Обекта се охранява.
Магазина е затворен.
Тук грешката се предизвиква най-често от това, че имаме страдателен залог. Това води до заблудата, че в изречението лиспва подлог, което не е така. Подлог в този случай е не логическият вършител на действието, а граматичният. Това е магазинът или обектът.
https://novosianie.com/?p=21574

Последна редакция: чт, 16 яну 2020, 15:49 от Judy

# 429
  • София
  • Мнения: 254
Даже накрая си го обясних с това, че моливът е допълнение и е бил накаран от някой друг, който е подлога.
Това не е задължително вярно. Може да е във вариант страдателен залог и тогава би станало "Моливът беше накаран да пише".
Знам, но твоето изречение е друго. Аз говоря само за оригиналното изречение. Иначе във всяко друго моливът, който е накаран да прави нещо, ще е подлог и съответно с пълен член.

# 430
  • Sofia
  • Мнения: 688
Аз не виждам смисъл за бъдещето на детето ми да расте смачкано, неуверено, знаещо, че е "зле", да не си доспива, да няма време за нищо, много важно, че евентуално ще има над 90 по мат на нво. Това може да се постигне и без смг. Може да учи спокойно, без хиляди изпитвания, без да й затвърждават, че отново не се е справила. И съм сигурна, че щеше да има повече познания без обремененостите и вината, че е в смг и не е с отличен успех и едва ли не е "издънка" и недостойна за мястото си там. До тук единственият огромен плюс на смг е, че е в хубав клас и има много приятели. Но тези деца са такива, защото родителите им са ги възпитали такива, а не смг ги е формирало като такива.
Пак се излях. От утре очаквам нова порция "случайно" нанесени оценки.

Абсолютно подкрепям! Ние не сме в СМГ, но пък страдаме от друг тормоз - че знае и че има позиция. Затова я наказват. СТРАШНО много примери имаме, но... "и какво от това", "мен всеки випуск иска да ме маха, както виждате - тук съм още", "така е - вярно е, но едикой си е по-добър смята по значително по-професионален начин" и други глупости, включително и вменяване за преписване или говорене, когато любим ученик преписва пред съответния преподавател.

Психиката на децата ни е по-важна от всичко!

# 431
  • Sofia
  • Мнения: 688
... и да добавя: докато я подтискаТ и мачкаТ, сега я принуждават да се явява на олимпиади. Принуждаването включва и заплахи - ако искаш 6 за срока при 5, 6, 6, 6... трябва да се явиш. Не й пречи да се яви, тя дори иска, но губи часовете по БЕЛ и МАТ в събота и за нея това е проблем... "прецени си кое е по-важно за теб"

# 432
  • Мнения: 6 587
Никога не забравям, че отличниците в училище, не винаги са,, отличници,, в живота.
Оценяването  в училище е достатъчно субективно, за да ми е критерий за ниво.

# 433
  • Мнения: 24 467
Никога не забравям, че отличниците в училище, не винаги са,, отличници,, в живота.
Оценяването  в училище е достатъчно субективно, за да ми е критерий за ниво.

Категорично!
Като сложа разликите в оценяването в различни училища, класове и дори в един и същи клас, когато учителят има любими и нелюбими ученици, въобще оценките, като съпоставка, за мен не са критерий за нищо. Освен ако не иде реч за своего рода единно препитване по един и същ начин с едни и същи въпроси и при едни и същи условия, когато е изключена възможността да се преписва и подсказва или да се играе на тото.

# 434
  • Мнения: 8 229
pitanka, и вашето не е нормално.
Дотук и за набора, и за дребния, съм най-доволна, че като цяло са със свестни преподаватели, от първи клас та досега. Не са всички най, имам си някои забележки, но като цяло са нормални и с нормални изисквания и отношения към децата.

Общи условия

Активация на акаунт