Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

  • 20 ян. 2020, 23:58 ч.

И ДЗИН - гадаене с Книгата на промените

  • 251
  • 4
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3
И Дзин или Книгата на промените е най-древният, напълно запазен метод за гадаене, известен на човечеството. Записана за пръв път преди 3000 години, Книгата на промените не е изгубила нито своята практичност, нито своя авторитет с отминаването на стотиците поколения, допитвали се до нея за насока в определянето на съдбините си от древността до днес.
За разлика от по-късните религиозни текстове като Упанишадите, Библията, будистките сутри или Корана, Книгата на промените е ориентирана практично към земните дела. За разлика от множеството книги, изписани до момента, И Дзин е напълно "интерактивна" - между нейния непроменящ се текст и променливия въпрос на читателя стои един много прост алгоритъм - техниката на гадаенето. Тази техника не изисква дълго, мистериозно обучение, за да отговори на належащ въпрос - единственото, от което читателя има нужда са три монети и десетина минути спокойствие.

Как става самото гадаене?

Когато намислите ясно въпроса си и се концентрирате върху него, просто вземете три монети в шепа, разклатете ги и ги хвърлете едновременно. Погледнете колко ези и тура имате пред вас. Всяко ези ("горното" на монетата където е цифрата със стойността ѝ) се брои за 3, всяко тура - за 2. Общият сбор на трите монети ще е 6, 7, 8 или 9. Това дава "женски" (ИН - отворена, прекъсната) или "мъжки" (ЯН - затворена, непрекъсната) линии.

7 е ян - мъжка, непрекъсната линия:  ━━━━━━━
8 е ин - женска, прекъсната линия:   ━━   ━━
6 е променлива ин линия - женска, променяща се в мъжка: ━━   ━━ Х
9 е променлива ян линия - мъжка, променяща се в женска: ━━━━━━━ Х


Шест такива хвърляния съставляват отговора на вашия въпрос, т.нар. Хексаграма. Тя се изгражда подобно на къща: отдолу - нагоре.
От получената хексаграма, при наличие на променливи линии, се образува Производната хексаграма. Това става когато на отделно място нарисуваме хексаграмата, този път замествайки всяка променлива линия с това, в което тя се променя - ако е променлива мъжка = 9, ян, я заместваме с ин, ако е променлива женска = 6, ин, я заместваме с ян.
Когато сме съставили цялата Хексаграма отваряме Книгата на промените и поглеждаме съответния текст.

При една променлива линия поглеждаме в първоначалната хексаграма текста за съответната линия. Това е търсения от нас отговор.

При две променливи линии поглеждаме в първоначалната хексаграма текста на по-горната от двете линии. Това е търсения от нас отговор.

При три променливи линии поглеждаме в първоначалната хексаграма текста за средната от трите линии. Това е търсения от нас отговор.

При четири променливи линии поглеждаме в Производната хексаграма текста на по-горната от двете непроменливи линии. Това е търсения от нас отговор.

При пет променливи линии поглеждаме в Производната хексаграма текста на единствената непроменлива линия. Това е търсения от нас отговор.

Когато всичките шест линии са променливи поглеждаме в текста на Производната хексаграма нейното значение и символ. Това е търсения от нас отговор.

Когато всичките шест линии са непроменливи поглеждаме в текста на самата хексаграма нейното значение и символ. Това е търсения от нас отговор.

ПРИМЕР: Какво да очаквам от новата си работа през следващите три месеца?
От монетите сме получили 778 967
Това ни дава Хексаграма 38 ䷥ - Противопоставяне, с променливи линии 4 и 5. Текстът на петата (по-горната от двете) линия гласи:
六五:悔亡,厥宗噬膚,往何咎。
Петите шест, прекъснати, показват как (за питащия) всеки повод за съжаление ще изчезне.
С неговия роднина (и съветник в двора), той се съюзява с готовност и близост, сякаш похапват крехко месо.
Когато тръгне напред (с помощта на роднината си), как би могъл да сгреши?


Не се изисква особено въображение за разтълкуването в съвременен контекст, нали?

Ценното в Книгата на промените е, че може да ни даде подсказка дали да се предприеме дадено действие и какъв би бил евентуалния резултат от него. Тази практична ориентираност, съчетана с лесното гадаене (другият смисъл на йероглифа 易, йи - "промяна", е "лесно"), е в основата на неувяхващия авторитет на И Дзин от 3000 години насам. Връстница на Троянската война, записана в зората на Желязната епоха, Книгата на промените предшества най-старите Упанишади с 250 години, появата на Буда, Конфуций и вехтозаветното Петокнижие - с 500, от идването на Христос я делят над 40 човешки поколения и едва ли ще има кой знае какъв проблем да прескочи успешно компютъризирания XXI век.

# 1
  • Мнения: 442
А за да видим всички шестаграми, трябва да имаме книгата....
Няма ли я он-лайн или темата може да се превърне в нещо като: моята шестаграма е:
и да очаквам отговора?

# 2
  • Мнения: 3
Има я, това беше и в първоначалния ми текст към темата, но когато го бях постнал с линка, ме изтриха.
Засега ще е така.  

На снимката е Хексаграма 4 - Невежество - 蒙 - Meng
Текстът към четвъртата линия е:
六四:困蒙,吝。
Четвъртите шест, прекъснати, показват окован във веригите на невежеството. Ще съжалява.

Коментарът на Конфуций към тази линия гласи:
象傳 : 困蒙之吝,獨遠實也。
"Окован във веригите на невежеството. Ще съжалява." - дължи се на еднаквото отстояние между тази линия и стабилността, показана във втора и шеста линии.

Текстът на самата хексаграма 4 може също да е от полза, защото задава общия контекст на шестте линии.
蒙:亨。匪我求童蒙,童蒙求我。初筮告,再三瀆,瀆則不告。利貞。
Невежество 蒙 показва, че ще има напредък и успех. Аз не отивам да търся младия и неопитния, а той идва да ме търси. Когато той покаже искреността, която съпътства първото прибягване до гадателството, аз го научавам. Ако се допита втори и трети път, това вече е нахално, а аз не уча нахалните. Ще е предимство да бъде честен и твърд.

Смисълът в четвъртата линия се базира на йероглифа кун 困 - буквално преведен е: обсаден, притиснат от обстоятелствата, обграден.

Последна редакция: вт, 21 яну 2020, 22:16 от Bak Mei

# 3
  • Мнения: 171
Само искам да споделя малко информация от личен опит. Моята майка от години ползва този оракул, както го нарича тя и мога да ви кажа, че до голяма степен и изпи мозъка в буквален смисъл на думата. За всяко едно нещо тя непрекъснато хвърляше монетите и това и стана като навик и буквално става зависимост. Така че внимавайте да не ви се случи това и второ древните неща, не означава че са подходящи за сегашния живот. Всяко нещо се дава във време, когато е нужно и има да се свърши някаква работа, но то не е вечно. Ако човек не знае  каква е разликата между инволюция (процес на слизане или падане) и  еволюция (процес на издигане или изкачване) може много да се заблуди. Хората, които искат да живеят по нов начин използвайки стари методи искат да постигнат невъзможното, защото старите методи винаги водят до стария начин на живот. Затова непрекъснато Всевишния дава нови неща, след като старите са вече отработени. Затова просто бъдете внимателни.

# 4
  • Мнения: 3
Основен принцип на даоизма е избягването на крайностите и придържането към златната среда. Изпадането в крайност, прекомерното, влече след себе си беди, както ни учат повечето източни вярвания и житейския опит.
Добре е да се знае, че "героят" в Книгата на промените първоначално са били владетелите от династията Джоу (1046-256 г.пр.н.е.). Те са използвали И Дзин когато е било необходимо да вземат важни решения, засягащи съдбините на много хора - започване на войни, сключване на примирия, династични бракове, строеж на диги, потушаване на бунтове и пр. Самото гадаене е било дълга и тържествена церемония, изключваща възможността за необмислени и дребнави допитвания. Като цяло прибягването до гадателство по всевъзможни поводи е на преди всичко проява на неуважение и израз на тщестлавие.
Коментарът на Конфуций към текста от горната хексаграма 4 е много намясто: ""Ако се допита втори и трети път, това е нахално, а аз не уча на нахалство" - нахалство се има предвид сред невежите. Методът за работа с младите и невежите е да се подхрани честното у тях - в това се заключава дейността на мъдреца."
В този дух е добре не да избягваме Книгата на промените, за да не ни "изпие мозъка", а да внимаваме каква е вътрешната ни мотивация в прибягването до гадателство и да не приемаме неговите резултати като фиксирани "рецепти", а по-скоро като подсказки - едни добър ученик се нуждае от малко такива и навреме.

Общи условия

Активация на акаунт