Православието като начин на живот - 8

  • 46 224
  • 741
  •   1
Отговори
# 600
  • Мнения: 88
Дай Боже сила достойно да вървим по пътя.
И да, хубавите книги са голяма подкрепа. Бих препоръчала "Съвременни старци на православието."
Ето още едно доказателство за новото явяване на светите пророци Илия и Енох сега в последните времена (от следния линк https://bg-patriarshia.bg/orthodox-thought/540):

Какво казва Откровението за пророк Илия

Чуйте сега какво пише Откровението за св. пророк Илия в 12 глава, по отношение темата за изобличаването на Антихриста от пророка и какво ще последва от това. "И ще дам, казва Бог, на двамата Мои свидетели, и те ще пророкуват хиляда двеста и шейсет дена... Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване, и... звярът, който излиза из бездната... ще ги убие" (Откр. 11:3-7). И ще дам на двамата Мои свидетели, казва Христос, и те ще пророчестват. Те се наричат свидетели, защото ще дадат свидетелство; наричат се още и пророци, защото ще пророчестват.

Колко време ще пророчестват? Хиляда двеста и шейсет дена, което е равно на три години и половина. Колко време задържа тогава пророкът бездъждието? Три години и половина. Един и същи феномен, от едно и също лице!

Чувате ли как казва това Новият Завет: "Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване"! Тоест, проповедта за покаяние ще продължи три години и половина, колкото е и периодът на бездъждието.

Но тогава, казва, звярът, който излиза от преизподнята, Антихристът, не можейки да понася присъствието и критиката на двамата пророци, ще ги убие и ще остави телата им непогребани на площада на Йерусалим (вж. Откр. 11:Sunglasses Пояснявайки това, св. Йоан Дамаскин казва: "Ще изпрати Енох и Илия тесвитец ... и чрез тях ще критикува" (За антихриста 4, 99, 44).

За тези двама пророци Откровението ни казва, че ще ги види целият свят, когато бъдат убити на йерусалимския площад. Разбира се, това означава, че там ще управлява Антихристът, когото те изобличават, но и двамата пророци ще докажат, че именно той в крайна сметка е Антихристът. Но той ще ги убие, и ще видят убийството им "народи, тълпи, племена и езици". Това е един обичаен израз, който се използва в Откровението от ев. Йоан (Откр. 17:15 и нат.), но се използва и от пророк Даниил (Дан. 3:4,8 и нат.).

Как ще видят "народи, тълпи, племена и езици" премахването, смъртта на двамата пророци? Разбира се, чрез телевизията.

Можеха ли древните да си представят, че един ден ще има телевизори?!... Можеше ли тогава въобще да се мисли, че е възможно всички народи да виждат едно и също нещо?... А днес това е възможно. Може би защото е близо краят, само и само защото телевизията е вече реалност, тоест, е дадено вдъхновение за нея... А може би и защото именно тя ще влезе в услуга на Антихриста?... А че отдавна му се е подчинила, вече се знае, защото това, което днес се предава по нея, не е друго, освен подготовка на хората за идването на Антихриста.

 
Народът Божий трябва да се укрие

 

През тези три години и половина под диктата на Антихриста народът Божий трябва да се укрие за "малко, твърде малко" (три години и половина!) (Евр. 10:37).

Защо обаче трябва да се укрие? -­ За да се спаси.

За да се спаси от смъртта? -­ И от смъртта, но не толкова от нея, колкото главно от злото въздействие на онези три години и половина.

Страшно е, мили мои, когато виждаме християни в днешно време толкова много да се влияят от културата днес, която обслужва Антихриста (обръщам внимание на това!) и да не можем да ги удържим.

Нека ви дам един малък пример. Ако можете, поканете децата си на църква... Какво ви отговарят? Не ви ли казват, че съвсем другаде сега им е акълът, че имат други възприятия за живота... Но не само децата ви, но и възрастните ги е повял вятърът и са попили светския дух. А още не е дошъл Антихристът. Ами като дойде и наложи глад и икономическа изолация...! Тогава какво ще бъде?...

Това е ценността на книга Откровение ­ тя е, за да ни подготви. А подготовката е първо в получаване на посланието, а после и в самото му прилагане. Трябва това да разберем добре.

 
Божият народ ще се скрие в пустинята

 

Та къде трябва да избяга народът Божий? (народ Божий са онези, които не са се поклонили на Антихриста) ­ В пустинята, подобно на пророка някога!

Така Божият народ, както някога синовете на пророците във времето на пророк Илия (които били много и следвали, забележете това, тогава пророк Илия (вж. 4Цар. 2:3,5,7,15; 15; 4:1, 38; 5:22; 6:1) всички те, както и Църквата в последните времена, бягат в пустинята, крият се.

 
Какво казва Откровението за пустинята

 

Нека видим какво казва Откровението, глава 12, стих 14: "И дадоха се на жената две крила на голям орел, за да хвърчи в пустинята на своето място" (Откр. 12:14). Дадоха се, казва, на жената. Коя е жената? ­ Това е Църквата. Дадоха се на жената, на Църквата, две крила на голям орел.

В Стария Завет имаме много пъти този образ (като във Второзаконие 32:11 и др.) който показва, че тези две големи крила на орел са голямата закрила от Бога и означава: Бог пази Църквата.

И продължава: "за да хвърчи в пустинята на своето място", за да хвръкне и отиде в пустинята, което си е нейното си място. Нима мястото на Църквата е пустинята? - ­ Да, пустинята е!

 
Манастирите са преходът на Божия народ към пустинята

 

Знаете ли, че вид въвеждане, а същевременно и едно послание през вековете, на това, че Църквата ще се отдалечи в пустинята, са манастирите? Много хора казват: "Защо седите в манастирите, вие, монасите?" -­ За да напомним, че Църквата ще се върне в пустинята. Така или иначе, Църквата започна своя живот от пустинята.

Ако се съмнявате, прочетете в евангелието от св. евангелист Марк, и ще видите, че "Гласът на викащия в пустинята говори" (Марк. 1:3). Св. Йоан Кръстител вика и предупреждава, че идва Месията. И той къде посочи Месията? ­ В пустинята. Къде са положени основите на Църквата? -­ В пустинята. В пустинята ще си и отиде.

 
Змията пуска по Жената „вода като река"

 

После се казва: "И змията изпусна от устата си подир жената вода като река, за да я отвлече с реката" (Откр. 12:15). Антихристът, зад който седи дяволът, ще преследва Църквата, ще я гони (затова и тя ще отиде в пустинята) и ще излее вода като река през устата си, за да я удави.

Каква е тази вода, която изтича от устата на дявола и Антихриста? Да, мили мои, това са различните социални и философски системи, които искат да удавят съвременния християнин. То е като някой да ти дава чиния с храна и да ти казва: "Ще се наядеш добре, а после, знаеш, ще следваш тази социална система (политически строй, б.пр.) или онази икономическа система". Не мислите ли, че така приличаме на Исав, който продаде първородството си, т.е. от неговото потомство да се роди Месията, само защото искаше да се наяде? ... Така и ние продаваме Христос, за да имаме икономическа изгода... Колко жалко! Жалко!... С това ще давят, ще се опитват да удавят Църквата.

 
Бъдете нащрек ­ - духът на Антихриста може да ни повлече и да се погубим

 

Разбира се, Свещеното Писание казва, че много християни ще бъдат погубени (Мат. 24:24 и т.н.). Това казва и Откровението, когато ев. Йоан бива приканен да измери само храма и жертвеника, но не и двора на храма. Това показва, че ще се спаси само остатъкът (Ис. 10:22. Рим. 9:27; 11:5), една малка част само от християните. И казва ангелът на Йоан: "Стани и измери Божия храм и жертвеника и ония, които се покланят в него; а външния двор на храма изключи и го не измервай, понеже е даден на езичниците: те ще тъпчат светия град четирийсет и два месеца" (Откр. 11:1-2). Тоест, да властва Антихристът над християните три години и половина. Над християните! Да, защото според св. Отци, храмът, дворът и градът Йерусалим, град Сион, винаги е символизирал Църквата. Но какво се измерва (за да бъде спасено, б.пр.)? Само храмът, казва, и жертвеникът, т.е. само една малка част.

Нека сме наясно, че можем да се загубим и духът на Антихриста да повлече и нас!... Това ще рече, драконът праща "вода като река" след Църквата; иска да я удави във водата. А водата е това, което казахме горе.
Бог помага на народа Си, използвайки елементите на природата

"Но земята помогна на жената; и отвори земята устата си и погълна реката, която змеят бе изпуснал из устата си" (Откр. 12:16).

Идват природните елементи на помощ. Земята, казва, попи водата. Случаят тук е както и при преминаването на Еритрейско море. Някъде след полунощ започна да духа южняк, толкова силен, казва, че водата на морето се раздели на две. Преминаха евреите и когато се съмна, опитаха да минат египтяните. Вятърът спира, затваря водите и ги удавя всички (Изх. 14: 21-29).

Разбира се, елементите на природата ги управлява Бог, но тук се показва предимно какво правят те на един първи план ­ - че те се притичват или да премахнат нечестивия, или да помогнат на благочестивия.

Виждате, че пророк Йона се поти от горещина, чакайки унищожаването на Ниневия: "Ох! Горещина, лято!" (по Йона. 4:1-6) Само за няколко минути израства една тиква с големи листа и му прави сянка!

Та и природата помага на благочестивия и Църквата.

 
Антихристът се прогневява срещу скрилите се в пустинята и надига война срещу християните в градовете

 

"И разлюти се змеят против жената и отиде да води война с останалите от семето є, които пазят Божиите заповеди и имат свидетелството на Иисуса Христа" (Откр. 12:17).

Антихристът обаче не успя ­ - скри се Църквата.

Ще си помислите: та колко могат да се скрият? Да речем в цяла Тесалия колко ще да са истинските християни? Петдесет, сто, петстотин, хиляда?... Могат ли всички те да хванат гората и да се скрият по пещери и дупки в земята, за да се укрият? Не, останалите християни ще останат в градовете. Но нима благочестиви са само които са избягали в планините? Не, ще има и в градовете. Тогава какво става с тях? -­ "Идва дяволът и повдига война против останалите". Горко им обаче ­ - те ще се сблъскат с истинското тиранство на Антихриста!
Както Бог изхранваше пророка Си три години и половина, така ще изхранва и народа Си в пустинята пак толкова време

Там, в пустинята, с какво се хранеше пророк Илия? "И враните му донасяха хляб и месо сутрин, хляб и месо вечер; а пиеше от потока" (3Цар. 17:6). Враните му носеха сутрин хляб, а вечер месо, и пиеше вода от потока. Защо врани? Защото те са месоядни. Казва това и Свещ. Писание (Бит. 8:6-7 и нат.), а и са такива по природа. Те ядат месо, и то леш, мъртви тела. Та изпратени са именно враните, за да се подчертае, че става въпрос за чудо. Враните, които можеха да изядат месото, и то във време на глад. Но не го изяждат, а го носят на пророка, за да се подчертае чудото с пазителството на пророка от Бога. По същия начин ще бъде изхранвана и Църквата в пустинята.

Казва пак книга Откровение: "дето се храни през време, времена и половин време, далеч от лицето на змията" (Откр. 12:14), за да бъде изхранвана там Църквата. Тук "време" е едната година, а "времена" -­ са двете години, "и половина време" е половин година, тоест всичко три години и половина, "от лицето на змията" -­ тоест за времето, когато дяволът и антихристът ще властват на земята.

 
Изхранването на народа Божий в пустинята

 

И така, в пустинята народът ще бъде хранен от Бога. А как ще става това?

Знаем, че древният Израил бил хранен в пустинята по чуден начин цели четиридесет години. Знаем още, че и християните, които бягали от гоненията в пустинята, били хранени по начин, който Бог промишлявал за тях. Но как ще бъдат хранени в последните дни християните, които ще избягат в пустинята?

Това Бог знае и ще го яви тогава. Така, както и никога не е предупреждавал евреите в Египет как ще ги храни един ден в пустинята. Но едва когато народът, вече в пустинята, рекъл: "Какво ще ядем", тогава Бог им изпратил манната (вж. Изх. 16:2-14). По такъв начин и християните, когато ще се намерят в пустинята и се запитат: "Какво ще ядем", тогава Бог знае какво ще им даде ­ ние - не знаем това сега.

 
Изображението на пророк Илия с враната, която го храни, подчертава историческото значение на този му образ за последните времена

 

Скъпи мои, великият пророк, Илия достославният, преживя исторически прототипа на последните времена, за да ни покаже, че като него ще бъде и Църквата.

Църквата ни, сред множеството чудни събития от живота на пророк Илия, в иконите си ни предава само една негова характеристика ­ - как той седи в една пещера и там гледа враната, която му носи хляб или месо. Нищо друго не ни показва Православната църква от живота на пророка, ни чудното всесъжение на Кармил, ни дори и боговидението му на Хорив, т.е. на Синай, или някое друго от множеството чудеса в живота му, но единствено това. Знаете ли защо? Защото Църквата ни иска да подчертае историчността на пророка като предобраз на последното време, както и за да ни каже чрез тази му само икона какво ще стане с вярващите, когато дойде краят на света.

 
Както изобличи Ахав, така ще изобличи и Антихриста

 

Скъпи мои, пророк Илия ще посочи Антихриста и страшно ще го изобличи, както изобличи и Ахав.

Какво каза на Ахав? Каза му: "Кръвта ти ще ближат кучетата и прасетата!" И така стана. Ранен бе във война Ахав и ранен го занесли до един извор, където леките жени се миели. Там му измили раните, но толкова много изтичала кръвта му, че накрая той починал. И отишли после кучетата и прасетата и излочили кръвта на Ахав!

"Теб, Йезавел, тебе... тебе... ще те стъпчат конете и ще те размажат, и кучета ще те ядат!" Така и станало. Хвърлили я от прозореца на двореца долу в двора. И наистина, онези, които премахнали семейството на Ахав от власт (сменило се правителството), я хвърлили от прозореца, конете я стъпкали, а след малко дошли и кучетата и я изяли! И казали в един момент онези, които били влезли в двореца: "Я да видим какво стана с тази?" И поглеждат, и виждат само изглозганите є кокали... Изяли я кучета!

Страшно изобличава пророкът. Така ще изобличи и Антихриста.
Ако за безверниците Илия ще е страховит, за праведниците ще е истинско благословение

Порокът ще е страшен и за всички безверници.

Това ни го казва Откровението ­ - че когато Антихристът го хване заедно с другия пророк -­ Енох, и ще ги обеси, ще ги убие, тогава ще се зарадват хората (чуйте само!) и дори ще си разменят подаръци, защото накрая са се отървали от един проповедник, който ги тормозел с думите си... (Откр. 11:10). Та така, грешниците ще се радват! Ала ще им стане твърде страшно, защото след три дни и половина ще видят пророк Илия да възкръсва от мъртвите и да се изкачва на небето, и тогава ще ги обхване страх и ужас!

Но ако за безверниците Илия е страховит, за праведните той ще е истинско благословение. Защото и химнът на Отците в книга Премъдрост Сирахова, 48 глава, говори за пророк Илия и завършва така: "Блажени са ония, които са те видели и които са украсени с любов, ­ и ние живот ще поживеем" (Сирах. 48:11), щастливи ще са тези, които те видят, или които те виждат, тези които са облечени в добродетели, но и ние ще живеем и ще те видим. Сирах казва това близо шестстотин години след пророка. И казва: "ще те видим"!

 
Радостта и надеждата, която дал пророк Илия на праведните през своята епоха, ще даде и на праведните в последното време, и на всички, които ще възкръснат

 

Мили мои, пророк Илия посрещнали с радост и надежда първо онези седем хиляди мъже от неговото време, когато те били укрити и не изявявали своята вяра в истинния Бог, и се стигнало до това пророкът с болка да каже на Бога: "Господи, избиха Ти пророците и разкопаха Ти жертвениците; аз останах сам, и искат да ми вземат душата". "Не, Илия. Оставих Си седем хиляди мъже, които не приклониха колене пред Ваала" (Рим. 11:3-4). Тези седем хиляди мъже, когато виждали пророка да изобличава Ахав, се радвали. Радвали се -­ той бил тяхната надежда!

 Но още с радост и надежда ще го гледат и праведните от последното време. Когато той проповядва в Йерусалим, всички благочестиви, праведните, ще кажат: "Дойде Илия. Дойде Илия! Изобличи Антихриста. Дойде Илия!... Мъките ни свършат! Идва Христос!" И той ще е надеждата на праведните през последните времена.

Ще го видят дори и всички праведни, които ще възкръснат при Второто пришествие: "и ние живот ще поживеем", защото и ние ще живеем, както пише писателят на Премъдрост Сирахова 200 г. пр. Р. Хр., така както го видяха тримата апостоли на Тавор -­ Петър, Яков и Йоан (Мат. 17:1-6; Марк. 8:2-9).

Това е, скъпи мои, с малко думи за чудната личност на светия пророк Илия. И ние в завършек какво можем да кажем освен: О, свети пророче Божий, достославни Илие, моли Бога за нас!

*

Омилия, изнесена на 20 юли 1986 г. и издадена в книгата "Слова за пробуждане",

Комнински манастир "Успение Богородично", Стомион, Лариса, 2009 г.

Превод от гръцки: Анула ХРИСТОВА

"Църковен вестник", бр. 14, 2013 г.

# 601
  • Мнения: 60
Цитат
Искам да си купя книгата ,,Дух,душа и тяло",но където съм питала,казват,че отдавна не е издавана.Ако някой знае откъде мога да я закупя ще съм много благодарна

Заповядай
http://www.lestvitsa.org/index.php?route=product/product&product_id=517

# 602
  • Мнения: 7 460
Благодаря много.

# 603
  • София
  • Мнения: 5 246
Зорая, благодаря за този превод.  Всичко е казано и се знае. Остава не само да направим своя избор ами да устоим.

# 604
  • Мнения: 9 152
Скрит текст:
Дай Боже сила достойно да вървим по пътя.
И да, хубавите книги са голяма подкрепа. Бих препоръчала "Съвременни старци на православието."
Ето още едно доказателство за новото явяване на светите пророци Илия и Енох сега в последните времена (от следния линк https://bg-patriarshia.bg/orthodox-thought/540):

Какво казва Откровението за пророк Илия

Чуйте сега какво пише Откровението за св. пророк Илия в 12 глава, по отношение темата за изобличаването на Антихриста от пророка и какво ще последва от това. "И ще дам, казва Бог, на двамата Мои свидетели, и те ще пророкуват хиляда двеста и шейсет дена... Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване, и... звярът, който излиза из бездната... ще ги убие" (Откр. 11:3-7). И ще дам на двамата Мои свидетели, казва Христос, и те ще пророчестват. Те се наричат свидетели, защото ще дадат свидетелство; наричат се още и пророци, защото ще пророчестват.

Колко време ще пророчестват? Хиляда двеста и шейсет дена, което е равно на три години и половина. Колко време задържа тогава пророкът бездъждието? Три години и половина. Един и същи феномен, от едно и също лице!

Чувате ли как казва това Новият Завет: "Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване"! Тоест, проповедта за покаяние ще продължи три години и половина, колкото е и периодът на бездъждието.

Но тогава, казва, звярът, който излиза от преизподнята, Антихристът, не можейки да понася присъствието и критиката на двамата пророци, ще ги убие и ще остави телата им непогребани на площада на Йерусалим (вж. Откр. 11:Sunglasses Пояснявайки това, св. Йоан Дамаскин казва: "Ще изпрати Енох и Илия тесвитец ... и чрез тях ще критикува" (За антихриста 4, 99, 44).

За тези двама пророци Откровението ни казва, че ще ги види целият свят, когато бъдат убити на йерусалимския площад. Разбира се, това означава, че там ще управлява Антихристът, когото те изобличават, но и двамата пророци ще докажат, че именно той в крайна сметка е Антихристът. Но той ще ги убие, и ще видят убийството им "народи, тълпи, племена и езици". Това е един обичаен израз, който се използва в Откровението от ев. Йоан (Откр. 17:15 и нат.), но се използва и от пророк Даниил (Дан. 3:4,8 и нат.).

Как ще видят "народи, тълпи, племена и езици" премахването, смъртта на двамата пророци? Разбира се, чрез телевизията.

Можеха ли древните да си представят, че един ден ще има телевизори?!... Можеше ли тогава въобще да се мисли, че е възможно всички народи да виждат едно и също нещо?... А днес това е възможно. Може би защото е близо краят, само и само защото телевизията е вече реалност, тоест, е дадено вдъхновение за нея... А може би и защото именно тя ще влезе в услуга на Антихриста?... А че отдавна му се е подчинила, вече се знае, защото това, което днес се предава по нея, не е друго, освен подготовка на хората за идването на Антихриста.

 
Народът Божий трябва да се укрие

 

През тези три години и половина под диктата на Антихриста народът Божий трябва да се укрие за "малко, твърде малко" (три години и половина!) (Евр. 10:37).

Защо обаче трябва да се укрие? -­ За да се спаси.

За да се спаси от смъртта? -­ И от смъртта, но не толкова от нея, колкото главно от злото въздействие на онези три години и половина.

Страшно е, мили мои, когато виждаме християни в днешно време толкова много да се влияят от културата днес, която обслужва Антихриста (обръщам внимание на това!) и да не можем да ги удържим.

Нека ви дам един малък пример. Ако можете, поканете децата си на църква... Какво ви отговарят? Не ви ли казват, че съвсем другаде сега им е акълът, че имат други възприятия за живота... Но не само децата ви, но и възрастните ги е повял вятърът и са попили светския дух. А още не е дошъл Антихристът. Ами като дойде и наложи глад и икономическа изолация...! Тогава какво ще бъде?...

Това е ценността на книга Откровение ­ тя е, за да ни подготви. А подготовката е първо в получаване на посланието, а после и в самото му прилагане. Трябва това да разберем добре.

 
Божият народ ще се скрие в пустинята

 

Та къде трябва да избяга народът Божий? (народ Божий са онези, които не са се поклонили на Антихриста) ­ В пустинята, подобно на пророка някога!

Така Божият народ, както някога синовете на пророците във времето на пророк Илия (които били много и следвали, забележете това, тогава пророк Илия (вж. 4Цар. 2:3,5,7,15; 15; 4:1, 38; 5:22; 6:1) всички те, както и Църквата в последните времена, бягат в пустинята, крият се.

 
Какво казва Откровението за пустинята

 

Нека видим какво казва Откровението, глава 12, стих 14: "И дадоха се на жената две крила на голям орел, за да хвърчи в пустинята на своето място" (Откр. 12:14). Дадоха се, казва, на жената. Коя е жената? ­ Това е Църквата. Дадоха се на жената, на Църквата, две крила на голям орел.

В Стария Завет имаме много пъти този образ (като във Второзаконие 32:11 и др.) който показва, че тези две големи крила на орел са голямата закрила от Бога и означава: Бог пази Църквата.

И продължава: "за да хвърчи в пустинята на своето място", за да хвръкне и отиде в пустинята, което си е нейното си място. Нима мястото на Църквата е пустинята? - ­ Да, пустинята е!

 
Манастирите са преходът на Божия народ към пустинята

 

Знаете ли, че вид въвеждане, а същевременно и едно послание през вековете, на това, че Църквата ще се отдалечи в пустинята, са манастирите? Много хора казват: "Защо седите в манастирите, вие, монасите?" -­ За да напомним, че Църквата ще се върне в пустинята. Така или иначе, Църквата започна своя живот от пустинята.

Ако се съмнявате, прочетете в евангелието от св. евангелист Марк, и ще видите, че "Гласът на викащия в пустинята говори" (Марк. 1:3). Св. Йоан Кръстител вика и предупреждава, че идва Месията. И той къде посочи Месията? ­ В пустинята. Къде са положени основите на Църквата? -­ В пустинята. В пустинята ще си и отиде.

 
Змията пуска по Жената „вода като река"

 

После се казва: "И змията изпусна от устата си подир жената вода като река, за да я отвлече с реката" (Откр. 12:15). Антихристът, зад който седи дяволът, ще преследва Църквата, ще я гони (затова и тя ще отиде в пустинята) и ще излее вода като река през устата си, за да я удави.

Каква е тази вода, която изтича от устата на дявола и Антихриста? Да, мили мои, това са различните социални и философски системи, които искат да удавят съвременния християнин. То е като някой да ти дава чиния с храна и да ти казва: "Ще се наядеш добре, а после, знаеш, ще следваш тази социална система (политически строй, б.пр.) или онази икономическа система". Не мислите ли, че така приличаме на Исав, който продаде първородството си, т.е. от неговото потомство да се роди Месията, само защото искаше да се наяде? ... Така и ние продаваме Христос, за да имаме икономическа изгода... Колко жалко! Жалко!... С това ще давят, ще се опитват да удавят Църквата.

Бъдете нащрек ­ - духът на Антихриста може да ни повлече и да се погубим

 

Разбира се, Свещеното Писание казва, че много християни ще бъдат погубени (Мат. 24:24 и т.н.). Това казва и Откровението, когато ев. Йоан бива приканен да измери само храма и жертвеника, но не и двора на храма. Това показва, че ще се спаси само остатъкът (Ис. 10:22. Рим. 9:27; 11:5), една малка част само от християните.
Скрит текст:
И казва ангелът на Йоан: "Стани и измери Божия храм и жертвеника и ония, които се покланят в него; а външния двор на храма изключи и го не измервай, понеже е даден на езичниците: те ще тъпчат светия град четирийсет и два месеца" (Откр. 11:1-2). Тоест, да властва Антихристът над християните три години и половина. Над християните! Да, защото според св. Отци, храмът, дворът и градът Йерусалим, град Сион, винаги е символизирал Църквата. Но какво се измерва (за да бъде спасено, б.пр.)? Само храмът, казва, и жертвеникът, т.е. само една малка част.

Нека сме наясно, че можем да се загубим и духът на Антихриста да повлече и нас!... Това ще рече, драконът праща "вода като река" след Църквата; иска да я удави във водата. А водата е това, което казахме горе.
Бог помага на народа Си, използвайки елементите на природата

"Но земята помогна на жената; и отвори земята устата си и погълна реката, която змеят бе изпуснал из устата си" (Откр. 12:16).

Идват природните елементи на помощ. Земята, казва, попи водата. Случаят тук е както и при преминаването на Еритрейско море. Някъде след полунощ започна да духа южняк, толкова силен, казва, че водата на морето се раздели на две. Преминаха евреите и когато се съмна, опитаха да минат египтяните. Вятърът спира, затваря водите и ги удавя всички (Изх. 14: 21-29).

Разбира се, елементите на природата ги управлява Бог, но тук се показва предимно какво правят те на един първи план ­ - че те се притичват или да премахнат нечестивия, или да помогнат на благочестивия.

Виждате, че пророк Йона се поти от горещина, чакайки унищожаването на Ниневия: "Ох! Горещина, лято!" (по Йона. 4:1-6) Само за няколко минути израства една тиква с големи листа и му прави сянка!

Та и природата помага на благочестивия и Църквата.

 
Антихристът се прогневява срещу скрилите се в пустинята и надига война срещу християните в градовете

 

"И разлюти се змеят против жената и отиде да води война с останалите от семето є, които пазят Божиите заповеди и имат свидетелството на Иисуса Христа" (Откр. 12:17).

Антихристът обаче не успя ­ - скри се Църквата.

Ще си помислите: та колко могат да се скрият? Да речем в цяла Тесалия колко ще да са истинските християни? Петдесет, сто, петстотин, хиляда?... Могат ли всички те да хванат гората и да се скрият по пещери и дупки в земята, за да се укрият? Не, останалите християни ще останат в градовете. Но нима благочестиви са само които са избягали в планините? Не, ще има и в градовете. Тогава какво става с тях? -­ "Идва дяволът и повдига война против останалите". Горко им обаче ­ - те ще се сблъскат с истинското тиранство на Антихриста!
Както Бог изхранваше пророка Си три години и половина, така ще изхранва и народа Си в пустинята пак толкова време

Там, в пустинята, с какво се хранеше пророк Илия? "И враните му донасяха хляб и месо сутрин, хляб и месо вечер; а пиеше от потока" (3Цар. 17:6). Враните му носеха сутрин хляб, а вечер месо, и пиеше вода от потока. Защо врани? Защото те са месоядни. Казва това и Свещ. Писание (Бит. 8:6-7 и нат.), а и са такива по природа. Те ядат месо, и то леш, мъртви тела. Та изпратени са именно враните, за да се подчертае, че става въпрос за чудо. Враните, които можеха да изядат месото, и то във време на глад. Но не го изяждат, а го носят на пророка, за да се подчертае чудото с пазителството на пророка от Бога. По същия начин ще бъде изхранвана и Църквата в пустинята.

Казва пак книга Откровение: "дето се храни през време, времена и половин време, далеч от лицето на змията" (Откр. 12:14), за да бъде изхранвана там Църквата. Тук "време" е едната година, а "времена" -­ са двете години, "и половина време" е половин година, тоест всичко три години и половина, "от лицето на змията" -­ тоест за времето, когато дяволът и антихристът ще властват на земята.

 
Изхранването на народа Божий в пустинята

 

И така, в пустинята народът ще бъде хранен от Бога. А как ще става това?

Знаем, че древният Израил бил хранен в пустинята по чуден начин цели четиридесет години. Знаем още, че и християните, които бягали от гоненията в пустинята, били хранени по начин, който Бог промишлявал за тях. Но как ще бъдат хранени в последните дни християните, които ще избягат в пустинята?

Това Бог знае и ще го яви тогава. Така, както и никога не е предупреждавал евреите в Египет как ще ги храни един ден в пустинята. Но едва когато народът, вече в пустинята, рекъл: "Какво ще ядем", тогава Бог им изпратил манната (вж. Изх. 16:2-14). По такъв начин и християните, когато ще се намерят в пустинята и се запитат: "Какво ще ядем", тогава Бог знае какво ще им даде ­ ние - не знаем това сега.

 
Изображението на пророк Илия с враната, която го храни, подчертава историческото значение на този му образ за последните времена

 

Скъпи мои, великият пророк, Илия достославният, преживя исторически прототипа на последните времена, за да ни покаже, че като него ще бъде и Църквата.

Църквата ни, сред множеството чудни събития от живота на пророк Илия, в иконите си ни предава само една негова характеристика ­ - как той седи в една пещера и там гледа враната, която му носи хляб или месо. Нищо друго не ни показва Православната църква от живота на пророка, ни чудното всесъжение на Кармил, ни дори и боговидението му на Хорив, т.е. на Синай, или някое друго от множеството чудеса в живота му, но единствено това. Знаете ли защо? Защото Църквата ни иска да подчертае историчността на пророка като предобраз на последното време, както и за да ни каже чрез тази му само икона какво ще стане с вярващите, когато дойде краят на света.

 
Както изобличи Ахав, така ще изобличи и Антихриста

 

Скъпи мои, пророк Илия ще посочи Антихриста и страшно ще го изобличи, както изобличи и Ахав.

Какво каза на Ахав? Каза му: "Кръвта ти ще ближат кучетата и прасетата!" И така стана. Ранен бе във война Ахав и ранен го занесли до един извор, където леките жени се миели. Там му измили раните, но толкова много изтичала кръвта му, че накрая той починал. И отишли после кучетата и прасетата и излочили кръвта на Ахав!

"Теб, Йезавел, тебе... тебе... ще те стъпчат конете и ще те размажат, и кучета ще те ядат!" Така и станало. Хвърлили я от прозореца на двореца долу в двора. И наистина, онези, които премахнали семейството на Ахав от власт (сменило се правителството), я хвърлили от прозореца, конете я стъпкали, а след малко дошли и кучетата и я изяли! И казали в един момент онези, които били влезли в двореца: "Я да видим какво стана с тази?" И поглеждат, и виждат само изглозганите є кокали... Изяли я кучета!

Страшно изобличава пророкът. Така ще изобличи и Антихриста.
Ако за безверниците Илия ще е страховит, за праведниците ще е истинско благословение

Порокът ще е страшен и за всички безверници.

Това ни го казва Откровението ­ - че когато Антихристът го хване заедно с другия пророк -­ Енох, и ще ги обеси, ще ги убие, тогава ще се зарадват хората (чуйте само!) и дори ще си разменят подаръци, защото накрая са се отървали от един проповедник, който ги тормозел с думите си... (Откр. 11:10). Та така, грешниците ще се радват! Ала ще им стане твърде страшно, защото след три дни и половина ще видят пророк Илия да възкръсва от мъртвите и да се изкачва на небето, и тогава ще ги обхване страх и ужас!

Но ако за безверниците Илия е страховит, за праведните той ще е истинско благословение. Защото и химнът на Отците в книга Премъдрост Сирахова, 48 глава, говори за пророк Илия и завършва така: "Блажени са ония, които са те видели и които са украсени с любов, ­ и ние живот ще поживеем" (Сирах. 48:11), щастливи ще са тези, които те видят, или които те виждат, тези които са облечени в добродетели, но и ние ще живеем и ще те видим. Сирах казва това близо шестстотин години след пророка. И казва: "ще те видим"!

 
Радостта и надеждата, която дал пророк Илия на праведните през своята епоха, ще даде и на праведните в последното време, и на всички, които ще възкръснат

 

Мили мои, пророк Илия посрещнали с радост и надежда първо онези седем хиляди мъже от неговото време, когато те били укрити и не изявявали своята вяра в истинния Бог, и се стигнало до това пророкът с болка да каже на Бога: "Господи, избиха Ти пророците и разкопаха Ти жертвениците; аз останах сам, и искат да ми вземат душата". "Не, Илия. Оставих Си седем хиляди мъже, които не приклониха колене пред Ваала" (Рим. 11:3-4). Тези седем хиляди мъже, когато виждали пророка да изобличава Ахав, се радвали. Радвали се -­ той бил тяхната надежда!

 Но още с радост и надежда ще го гледат и праведните от последното време. Когато той проповядва в Йерусалим, всички благочестиви, праведните, ще кажат: "Дойде Илия. Дойде Илия! Изобличи Антихриста. Дойде Илия!... Мъките ни свършат! Идва Христос!" И той ще е надеждата на праведните през последните времена.

Ще го видят дори и всички праведни, които ще възкръснат при Второто пришествие: "и ние живот ще поживеем", защото и ние ще живеем, както пише писателят на Премъдрост Сирахова 200 г. пр. Р. Хр., така както го видяха тримата апостоли на Тавор -­ Петър, Яков и Йоан (Мат. 17:1-6; Марк. 8:2-9).

Това е, скъпи мои, с малко думи за чудната личност на светия пророк Илия. И ние в завършек какво можем да кажем освен: О, свети пророче Божий, достославни Илие, моли Бога за нас!

*

Омилия, изнесена на 20 юли 1986 г. и издадена в книгата "Слова за пробуждане",

Комнински манастир "Успение Богородично", Стомион, Лариса, 2009 г.

Превод от гръцки: Анула ХРИСТОВА

"Църковен вестник", бр. 14, 2013 г.
Благодаря за този превод, срещала съм подобни материали.
Много тежко изживявах осъзнаването им. Трябваше ми много сила. Помощ. Духовник, човек, мъдър и грамотен в тези духовни знания. Всъщност, това е процес. И нуждата от помощ спорадично се надига...
Опасно е да се четат без насоки такива неща от светски вярващ, (а аз се считам за такава )..... но дерзая.
И преди съм споделяла....като малка не можех да гледам филми за зомбита и разни подобни филми на ужасите. Като почнах да навлизам в православието, потресът ми беше неописуем, несравнимо дори с най- страшния филм, който съм "гледала" като малка.
И все пак, вътре в мен има някаква съпротива, несъгласие за " обречеността" на тези християни, за които се казва, че ще бъдат погубени. Влияе ми зле и ме натъжава неимоверно. Не мога да го приема. Отказвам.

# 605
  • Мнения: 88
Скрит текст:
Дай Боже сила достойно да вървим по пътя.
И да, хубавите книги са голяма подкрепа. Бих препоръчала "Съвременни старци на православието."
Ето още едно доказателство за новото явяване на светите пророци Илия и Енох сега в последните времена (от следния линк https://bg-patriarshia.bg/orthodox-thought/540):

Какво казва Откровението за пророк Илия

Чуйте сега какво пише Откровението за св. пророк Илия в 12 глава, по отношение темата за изобличаването на Антихриста от пророка и какво ще последва от това. "И ще дам, казва Бог, на двамата Мои свидетели, и те ще пророкуват хиляда двеста и шейсет дена... Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване, и... звярът, който излиза из бездната... ще ги убие" (Откр. 11:3-7). И ще дам на двамата Мои свидетели, казва Христос, и те ще пророчестват. Те се наричат свидетели, защото ще дадат свидетелство; наричат се още и пророци, защото ще пророчестват.

Колко време ще пророчестват? Хиляда двеста и шейсет дена, което е равно на три години и половина. Колко време задържа тогава пророкът бездъждието? Три години и половина. Един и същи феномен, от едно и също лице!

Чувате ли как казва това Новият Завет: "Те имат власт да затворят небето, за да не вали дъжд в дните на тяхното пророкуване"! Тоест, проповедта за покаяние ще продължи три години и половина, колкото е и периодът на бездъждието.

Но тогава, казва, звярът, който излиза от преизподнята, Антихристът, не можейки да понася присъствието и критиката на двамата пророци, ще ги убие и ще остави телата им непогребани на площада на Йерусалим (вж. Откр. 11:Sunglasses Пояснявайки това, св. Йоан Дамаскин казва: "Ще изпрати Енох и Илия тесвитец ... и чрез тях ще критикува" (За антихриста 4, 99, 44).

За тези двама пророци Откровението ни казва, че ще ги види целият свят, когато бъдат убити на йерусалимския площад. Разбира се, това означава, че там ще управлява Антихристът, когото те изобличават, но и двамата пророци ще докажат, че именно той в крайна сметка е Антихристът. Но той ще ги убие, и ще видят убийството им "народи, тълпи, племена и езици". Това е един обичаен израз, който се използва в Откровението от ев. Йоан (Откр. 17:15 и нат.), но се използва и от пророк Даниил (Дан. 3:4,8 и нат.).

Как ще видят "народи, тълпи, племена и езици" премахването, смъртта на двамата пророци? Разбира се, чрез телевизията.

Можеха ли древните да си представят, че един ден ще има телевизори?!... Можеше ли тогава въобще да се мисли, че е възможно всички народи да виждат едно и също нещо?... А днес това е възможно. Може би защото е близо краят, само и само защото телевизията е вече реалност, тоест, е дадено вдъхновение за нея... А може би и защото именно тя ще влезе в услуга на Антихриста?... А че отдавна му се е подчинила, вече се знае, защото това, което днес се предава по нея, не е друго, освен подготовка на хората за идването на Антихриста.

 
Народът Божий трябва да се укрие

 

През тези три години и половина под диктата на Антихриста народът Божий трябва да се укрие за "малко, твърде малко" (три години и половина!) (Евр. 10:37).

Защо обаче трябва да се укрие? -­ За да се спаси.

За да се спаси от смъртта? -­ И от смъртта, но не толкова от нея, колкото главно от злото въздействие на онези три години и половина.

Страшно е, мили мои, когато виждаме християни в днешно време толкова много да се влияят от културата днес, която обслужва Антихриста (обръщам внимание на това!) и да не можем да ги удържим.

Нека ви дам един малък пример. Ако можете, поканете децата си на църква... Какво ви отговарят? Не ви ли казват, че съвсем другаде сега им е акълът, че имат други възприятия за живота... Но не само децата ви, но и възрастните ги е повял вятърът и са попили светския дух. А още не е дошъл Антихристът. Ами като дойде и наложи глад и икономическа изолация...! Тогава какво ще бъде?...

Това е ценността на книга Откровение ­ тя е, за да ни подготви. А подготовката е първо в получаване на посланието, а после и в самото му прилагане. Трябва това да разберем добре.

 
Божият народ ще се скрие в пустинята

 

Та къде трябва да избяга народът Божий? (народ Божий са онези, които не са се поклонили на Антихриста) ­ В пустинята, подобно на пророка някога!

Така Божият народ, както някога синовете на пророците във времето на пророк Илия (които били много и следвали, забележете това, тогава пророк Илия (вж. 4Цар. 2:3,5,7,15; 15; 4:1, 38; 5:22; 6:1) всички те, както и Църквата в последните времена, бягат в пустинята, крият се.

 
Какво казва Откровението за пустинята

 

Нека видим какво казва Откровението, глава 12, стих 14: "И дадоха се на жената две крила на голям орел, за да хвърчи в пустинята на своето място" (Откр. 12:14). Дадоха се, казва, на жената. Коя е жената? ­ Това е Църквата. Дадоха се на жената, на Църквата, две крила на голям орел.

В Стария Завет имаме много пъти този образ (като във Второзаконие 32:11 и др.) който показва, че тези две големи крила на орел са голямата закрила от Бога и означава: Бог пази Църквата.

И продължава: "за да хвърчи в пустинята на своето място", за да хвръкне и отиде в пустинята, което си е нейното си място. Нима мястото на Църквата е пустинята? - ­ Да, пустинята е!

 
Манастирите са преходът на Божия народ към пустинята

 

Знаете ли, че вид въвеждане, а същевременно и едно послание през вековете, на това, че Църквата ще се отдалечи в пустинята, са манастирите? Много хора казват: "Защо седите в манастирите, вие, монасите?" -­ За да напомним, че Църквата ще се върне в пустинята. Така или иначе, Църквата започна своя живот от пустинята.

Ако се съмнявате, прочетете в евангелието от св. евангелист Марк, и ще видите, че "Гласът на викащия в пустинята говори" (Марк. 1:3). Св. Йоан Кръстител вика и предупреждава, че идва Месията. И той къде посочи Месията? ­ В пустинята. Къде са положени основите на Църквата? -­ В пустинята. В пустинята ще си и отиде.

 
Змията пуска по Жената „вода като река"

 

После се казва: "И змията изпусна от устата си подир жената вода като река, за да я отвлече с реката" (Откр. 12:15). Антихристът, зад който седи дяволът, ще преследва Църквата, ще я гони (затова и тя ще отиде в пустинята) и ще излее вода като река през устата си, за да я удави.

Каква е тази вода, която изтича от устата на дявола и Антихриста? Да, мили мои, това са различните социални и философски системи, които искат да удавят съвременния християнин. То е като някой да ти дава чиния с храна и да ти казва: "Ще се наядеш добре, а после, знаеш, ще следваш тази социална система (политически строй, б.пр.) или онази икономическа система". Не мислите ли, че така приличаме на Исав, който продаде първородството си, т.е. от неговото потомство да се роди Месията, само защото искаше да се наяде? ... Така и ние продаваме Христос, за да имаме икономическа изгода... Колко жалко! Жалко!... С това ще давят, ще се опитват да удавят Църквата.

Бъдете нащрек ­ - духът на Антихриста може да ни повлече и да се погубим

 

Разбира се, Свещеното Писание казва, че много християни ще бъдат погубени (Мат. 24:24 и т.н.). Това казва и Откровението, когато ев. Йоан бива приканен да измери само храма и жертвеника, но не и двора на храма. Това показва, че ще се спаси само остатъкът (Ис. 10:22. Рим. 9:27; 11:5), една малка част само от християните.
Скрит текст:
И казва ангелът на Йоан: "Стани и измери Божия храм и жертвеника и ония, които се покланят в него; а външния двор на храма изключи и го не измервай, понеже е даден на езичниците: те ще тъпчат светия град четирийсет и два месеца" (Откр. 11:1-2). Тоест, да властва Антихристът над християните три години и половина. Над християните! Да, защото според св. Отци, храмът, дворът и градът Йерусалим, град Сион, винаги е символизирал Църквата. Но какво се измерва (за да бъде спасено, б.пр.)? Само храмът, казва, и жертвеникът, т.е. само една малка част.

Нека сме наясно, че можем да се загубим и духът на Антихриста да повлече и нас!... Това ще рече, драконът праща "вода като река" след Църквата; иска да я удави във водата. А водата е това, което казахме горе.
Бог помага на народа Си, използвайки елементите на природата

"Но земята помогна на жената; и отвори земята устата си и погълна реката, която змеят бе изпуснал из устата си" (Откр. 12:16).

Идват природните елементи на помощ. Земята, казва, попи водата. Случаят тук е както и при преминаването на Еритрейско море. Някъде след полунощ започна да духа южняк, толкова силен, казва, че водата на морето се раздели на две. Преминаха евреите и когато се съмна, опитаха да минат египтяните. Вятърът спира, затваря водите и ги удавя всички (Изх. 14: 21-29).

Разбира се, елементите на природата ги управлява Бог, но тук се показва предимно какво правят те на един първи план ­ - че те се притичват или да премахнат нечестивия, или да помогнат на благочестивия.

Виждате, че пророк Йона се поти от горещина, чакайки унищожаването на Ниневия: "Ох! Горещина, лято!" (по Йона. 4:1-6) Само за няколко минути израства една тиква с големи листа и му прави сянка!

Та и природата помага на благочестивия и Църквата.

 
Антихристът се прогневява срещу скрилите се в пустинята и надига война срещу християните в градовете

 

"И разлюти се змеят против жената и отиде да води война с останалите от семето є, които пазят Божиите заповеди и имат свидетелството на Иисуса Христа" (Откр. 12:17).

Антихристът обаче не успя ­ - скри се Църквата.

Ще си помислите: та колко могат да се скрият? Да речем в цяла Тесалия колко ще да са истинските християни? Петдесет, сто, петстотин, хиляда?... Могат ли всички те да хванат гората и да се скрият по пещери и дупки в земята, за да се укрият? Не, останалите християни ще останат в градовете. Но нима благочестиви са само които са избягали в планините? Не, ще има и в градовете. Тогава какво става с тях? -­ "Идва дяволът и повдига война против останалите". Горко им обаче ­ - те ще се сблъскат с истинското тиранство на Антихриста!
Както Бог изхранваше пророка Си три години и половина, така ще изхранва и народа Си в пустинята пак толкова време

Там, в пустинята, с какво се хранеше пророк Илия? "И враните му донасяха хляб и месо сутрин, хляб и месо вечер; а пиеше от потока" (3Цар. 17:6). Враните му носеха сутрин хляб, а вечер месо, и пиеше вода от потока. Защо врани? Защото те са месоядни. Казва това и Свещ. Писание (Бит. 8:6-7 и нат.), а и са такива по природа. Те ядат месо, и то леш, мъртви тела. Та изпратени са именно враните, за да се подчертае, че става въпрос за чудо. Враните, които можеха да изядат месото, и то във време на глад. Но не го изяждат, а го носят на пророка, за да се подчертае чудото с пазителството на пророка от Бога. По същия начин ще бъде изхранвана и Църквата в пустинята.

Казва пак книга Откровение: "дето се храни през време, времена и половин време, далеч от лицето на змията" (Откр. 12:14), за да бъде изхранвана там Църквата. Тук "време" е едната година, а "времена" -­ са двете години, "и половина време" е половин година, тоест всичко три години и половина, "от лицето на змията" -­ тоест за времето, когато дяволът и антихристът ще властват на земята.

 
Изхранването на народа Божий в пустинята

 

И така, в пустинята народът ще бъде хранен от Бога. А как ще става това?

Знаем, че древният Израил бил хранен в пустинята по чуден начин цели четиридесет години. Знаем още, че и християните, които бягали от гоненията в пустинята, били хранени по начин, който Бог промишлявал за тях. Но как ще бъдат хранени в последните дни християните, които ще избягат в пустинята?

Това Бог знае и ще го яви тогава. Така, както и никога не е предупреждавал евреите в Египет как ще ги храни един ден в пустинята. Но едва когато народът, вече в пустинята, рекъл: "Какво ще ядем", тогава Бог им изпратил манната (вж. Изх. 16:2-14). По такъв начин и християните, когато ще се намерят в пустинята и се запитат: "Какво ще ядем", тогава Бог знае какво ще им даде ­ ние - не знаем това сега.

 
Изображението на пророк Илия с враната, която го храни, подчертава историческото значение на този му образ за последните времена

 

Скъпи мои, великият пророк, Илия достославният, преживя исторически прототипа на последните времена, за да ни покаже, че като него ще бъде и Църквата.

Църквата ни, сред множеството чудни събития от живота на пророк Илия, в иконите си ни предава само една негова характеристика ­ - как той седи в една пещера и там гледа враната, която му носи хляб или месо. Нищо друго не ни показва Православната църква от живота на пророка, ни чудното всесъжение на Кармил, ни дори и боговидението му на Хорив, т.е. на Синай, или някое друго от множеството чудеса в живота му, но единствено това. Знаете ли защо? Защото Църквата ни иска да подчертае историчността на пророка като предобраз на последното време, както и за да ни каже чрез тази му само икона какво ще стане с вярващите, когато дойде краят на света.

 
Както изобличи Ахав, така ще изобличи и Антихриста

 

Скъпи мои, пророк Илия ще посочи Антихриста и страшно ще го изобличи, както изобличи и Ахав.

Какво каза на Ахав? Каза му: "Кръвта ти ще ближат кучетата и прасетата!" И така стана. Ранен бе във война Ахав и ранен го занесли до един извор, където леките жени се миели. Там му измили раните, но толкова много изтичала кръвта му, че накрая той починал. И отишли после кучетата и прасетата и излочили кръвта на Ахав!

"Теб, Йезавел, тебе... тебе... ще те стъпчат конете и ще те размажат, и кучета ще те ядат!" Така и станало. Хвърлили я от прозореца на двореца долу в двора. И наистина, онези, които премахнали семейството на Ахав от власт (сменило се правителството), я хвърлили от прозореца, конете я стъпкали, а след малко дошли и кучетата и я изяли! И казали в един момент онези, които били влезли в двореца: "Я да видим какво стана с тази?" И поглеждат, и виждат само изглозганите є кокали... Изяли я кучета!

Страшно изобличава пророкът. Така ще изобличи и Антихриста.
Ако за безверниците Илия ще е страховит, за праведниците ще е истинско благословение

Порокът ще е страшен и за всички безверници.

Това ни го казва Откровението ­ - че когато Антихристът го хване заедно с другия пророк -­ Енох, и ще ги обеси, ще ги убие, тогава ще се зарадват хората (чуйте само!) и дори ще си разменят подаръци, защото накрая са се отървали от един проповедник, който ги тормозел с думите си... (Откр. 11:10). Та така, грешниците ще се радват! Ала ще им стане твърде страшно, защото след три дни и половина ще видят пророк Илия да възкръсва от мъртвите и да се изкачва на небето, и тогава ще ги обхване страх и ужас!

Но ако за безверниците Илия е страховит, за праведните той ще е истинско благословение. Защото и химнът на Отците в книга Премъдрост Сирахова, 48 глава, говори за пророк Илия и завършва така: "Блажени са ония, които са те видели и които са украсени с любов, ­ и ние живот ще поживеем" (Сирах. 48:11), щастливи ще са тези, които те видят, или които те виждат, тези които са облечени в добродетели, но и ние ще живеем и ще те видим. Сирах казва това близо шестстотин години след пророка. И казва: "ще те видим"!

 
Радостта и надеждата, която дал пророк Илия на праведните през своята епоха, ще даде и на праведните в последното време, и на всички, които ще възкръснат

 

Мили мои, пророк Илия посрещнали с радост и надежда първо онези седем хиляди мъже от неговото време, когато те били укрити и не изявявали своята вяра в истинния Бог, и се стигнало до това пророкът с болка да каже на Бога: "Господи, избиха Ти пророците и разкопаха Ти жертвениците; аз останах сам, и искат да ми вземат душата". "Не, Илия. Оставих Си седем хиляди мъже, които не приклониха колене пред Ваала" (Рим. 11:3-4). Тези седем хиляди мъже, когато виждали пророка да изобличава Ахав, се радвали. Радвали се -­ той бил тяхната надежда!

 Но още с радост и надежда ще го гледат и праведните от последното време. Когато той проповядва в Йерусалим, всички благочестиви, праведните, ще кажат: "Дойде Илия. Дойде Илия! Изобличи Антихриста. Дойде Илия!... Мъките ни свършат! Идва Христос!" И той ще е надеждата на праведните през последните времена.

Ще го видят дори и всички праведни, които ще възкръснат при Второто пришествие: "и ние живот ще поживеем", защото и ние ще живеем, както пише писателят на Премъдрост Сирахова 200 г. пр. Р. Хр., така както го видяха тримата апостоли на Тавор -­ Петър, Яков и Йоан (Мат. 17:1-6; Марк. 8:2-9).

Това е, скъпи мои, с малко думи за чудната личност на светия пророк Илия. И ние в завършек какво можем да кажем освен: О, свети пророче Божий, достославни Илие, моли Бога за нас!

*

Омилия, изнесена на 20 юли 1986 г. и издадена в книгата "Слова за пробуждане",

Комнински манастир "Успение Богородично", Стомион, Лариса, 2009 г.

Превод от гръцки: Анула ХРИСТОВА

"Църковен вестник", бр. 14, 2013 г.
Благодаря за този превод, срещала съм подобни материали.
Много тежко изживявах осъзнаването им. Трябваше ми много сила. Помощ. Духовник, човек, мъдър и грамотен в тези духовни знания. Всъщност, това е процес. И нуждата от помощ спорадично се надига...
Опасно е да се четат без насоки такива неща от светски вярващ, (а аз се считам за такава )..... но дерзая.
И преди съм споделяла....като малка не можех да гледам филми за зомбита и разни подобни филми на ужасите. Като почнах да навлизам в православието, потресът ми беше неописуем, несравнимо дори с най- страшния филм, който съм "гледала" като малка.
И все пак, вътре в мен има някаква съпротива, несъгласие за " обречеността" на тези християни, за които се казва, че ще бъдат погубени. Влияе ми зле и ме натъжава неимоверно. Не мога да го приема. Отказвам.
Здравей, как така се плашиш от православното християнство и даже сравняваш твоя страх със страх от филми за зомбита? Карл ли се често, изповядваш ли се, причасяваш ли се често? Защото тези силни страхове не са хубав признак, този вид страх и ужас е от Лукавия. Добрият, правилен страх е страхът от Господ, който идва от вярата и любовта, който ни прави внимателни да не му грешим. А това, че малко ще се спасят, Иисус е казал за верните християни, че те са малко стадо. Явно най-обичащите, най-послушните на заповедите и Църквата, най-правещите добри дела в името на Господ (не както обикновено, в името на егото си). Обясни тези анормални страхове на опитен кротък и разумен духовник свещеник (православен) и той ще ти помогне.

# 606
  • София
  • Мнения: 8 548
Една от волята на Бог е да има мир на духът на християнина и затова една от най-честите благословии от свещеника по време на богослуженията е „Мир вам“ и съответно народа му отговаря „И на твоя дух“.

Всякакви такива паники, страхове, набиване чувство за перманентна вина и т.н. според мен не водят до никакъв мир на духа на християнина и напротив има голяма опасност да го въвлекат в окултизъм, суеверие и всякакви други отклонения.

В тази връзка да ви попитам, някои от вас живеят ли, кога и как жиеят и живи човешки същества ли са?

Последна редакция: сб, 04 сеп 2021, 11:41 от дядо хаджия

# 607
  • Мнения: 9 152
Zoraya2222, потресът ми дойде от четивата със заплахите. Не очаквах, че във вярата има заплаха.
Търсех мир , защита и подкрепа, а намерих обвинения , заплаха за скърцане със зъби и прочие.
Как и при какви обстоятелства може човек да се има за верен? Лично аз, нямам това самочувствие. Имам стремеж, но до там. Освен това,  ясно е казано, " ако претъпят докрай"... т.е. борбата е до самият край..
Мога ли да бъда сигурна дали ще се справя до самият край? ами не съм... защото аз в своите сили не вярвам; и не знам къде съм, как претворявам таланите си, кои са те,  умножавам ли ги, заровила ли съм ги в земята и т.н.
Свещеник, личен духовник все още си нямам. Не е да съм спряла да търся.Simple Smile

# 608
  • София
  • Мнения: 5 246



В тази връзка да ви попитам, някои от вас живеят ли, кога и как жиеят и живи човешки същества ли са?

Не разбирам въпроса.

# 609
  • Мнения: 3 134



В тази връзка да ви попитам, някои от вас живеят ли, кога и как жиеят и живи човешки същества ли са?
Нека авторът на поста поясни какво има в предвид?

# 610
  • Мнения: 7 460
Разбира се,че всички живеем.

# 611
  • Мнения: 9 152
И аз се зачудих какво точно се влага в смисъла на въпроса относно живеенето и дали сме живи човешки същества. Rolling Eyes

# 612
  • Мнения: 88
И аз се зачудих какво точно се влага в смисъла на въпроса относно живеенето и дали сме живи човешки същества. Rolling Eyes
Може би авторът на поста се чуди дали се чувстваме истински живи от вярата, а не сме поредните мъртви души, които живеят само за земни кратки наслади.

# 613
  • Мнения: 19 368
Когато човек непрекъснато се терзае /направих това, ама правилно ли е, не противоречи ли на ...../, страхува се, изпитва вина за случващото се .... с две думи душата му не е спокойна и търси уж някакво решение, а в действителност "затъва" още повече в страхове и несигурност, кога му остава време да живее.
Така разбирам въпроса на Дядо Хаджия.

Животът е просто нещо, ние си го усложняваме.

# 614
  • София
  • Мнения: 8 548
Този въпрос ми беше зададен от блаженно почившия бивш игумен на зографския манастир дядо Евтимий (Бог дза го прости!) през далечната 1991 година, когато бях на посещение там.

Имахме случаен разговор, в който се опитвах да му докажа, че съм чел разни неща, па как размишлявам, па как едва ли не ежеминутно се моля, па как се пазя да не сгреша, па как ме терзае това, па онова и т.н. Тогава той ме спря и ме попита точно това: „А ти след всичките тези неща кога живееш и изобщо живо човешко същество ли си?“

Затова ви го зададох и на вас, просто за да видя какво ще ми отговорите.

Общи условия

Активация на акаунт