Частни училища - информативно-дискусионна тема 35

  • 18 957
  • 744
  •   1
Отговори
# 75
  • Мнения: 6 333
Пипи, аз имам момиче. Страшно приказливо(на моменти ми идва да избягам), повратливо, не сядащо и за секунда(дори когато яде става да танцува), хилава, яденето и е колкото да отбие номер, мързел.
От 3 годишна плува. В момента на 10 години стандартна лека тренировка - 2 км. Искаха я за професионални занимания, защото имала плаваемост като 1 дете на 10 000.
От няколко месеца ходи на тенис. Любов от първата секунда с този спорт. Пак искат да тренира като професионалист, защото имала "страшни" крака и стояла "уникално" на корта.
От няколко години мъчим ските - не заради диването, а заради липсата на сняг. Току що ми заяви, че иска нощно каране, защото не и стигнало днешното 6 часово.
И всичко това, въпреки сериозното училище, допълнителната състезателна математика, въпреки вродената липса на търпение и съсредоточаване.
Вярно е, че за всяко нещо си има време, но едното изобщо не пречи на другото. Всъщност моето мнение е, че подценяваме децата. И смятам, че стимулацията и всички допълнителни занимания са изключително от полза за концентрация и развитието. Мозъкът трябва да се развива, а развитието става на база много труд и занимания. А не на чакане детето само да узрее. И на моето му бяха трудни преди години в началото някои симетрии. Е, след няколко дни беше горда с успеха си. И това я стимулира да иска и други задачки.
А иначе не е гениална, средностатистическа е.

# 76
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 612
Да дам моите 5 цента по въпросът за математиката и тениса. Така, детето ми от 5 годишна възраст играе тенис. Според специалистите има златна ръка, но талантът за да даде резултат трябва да се играе. Парите ги оставям на страна, скъпо занимание е тенисът...да се играе означава да е на корта по 8 часа. Има и друго, на ниво е изграден състезател, сега трябва да изчиства. Което означава, че един удар се прави по минимум 200 пъти, за да се окаже като навик.
На корта моето дете прекарва между 2-3 часа всеки ден.
Аз съм математик, дипломиран учител. Общо взето мога едно нещо да обясня хиляди пъти. Детето ми е от 3 годишно на Кумон, но не за да научи математиката, а за да създадем навици. В момента е на почити 10 годишна възраст(4-ти клас в САЩ) и се справя повече от добре с материалът по математика. Повече от добре за мен означава, че в момента с него работим по сборниците за сингапурска математика за 7-ми клас.
Та и за двете, и тенис и математика трябва много труд. Защото крайният резултат е 5% талант и 95% труд.

И не вярвам на изказванията, че някое дете е научило английски без да положи труд. Просто не става само със слушане.
Какво е кумон?

# 77
  • Мнения: 17 231
Корейска система за обучение по математика, английски и японски.

# 78
  • София
  • Мнения: 2 925
Да, това с тениса и математиката определено е фейсбукарски израз с цел да звучи много яко Simple Smile Какво значи на едно дете да не му върви математиката? Ако говорим за избор на висше или хайде, дори и гимназия е логично да не се бута в математическа специалност някой, който няма никакъв интерес. Но за основното, математиката е на ниво, което всяко средностатистическо дете може да покрие, че и отгоре. Обикновено проблемите на тази възраст се получават в следствие от пропуски, липса на упражнения, читав учител или не добре структуриран материал. Не виждам причина добър тенисист да не може да прави разлика между километър и килограм, или да не може да си сметне горивото за колата, което му за някакво разстояние (все примери, с които съм се сблъсквала при големи хора, а дори не бяха спортисти Sad ). Никой не е казал, че всеки трябва да е професор по математика.

# 79
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Много буквално разбирате "тенис" и "математика". Сакън да не остане детето незнаещо точно пък по математика, свято да е името й. Аз го разбирам по-метафорично - дали да се подкрепя детето в нещо, в което е добро и да насочи време, усилия, пари в това да стане много добро. Или да съсредоточи времето си в това да постигне средно ниво в областта, в която не му върви. Така ще има средни резултати по всичко, без отлични по нищо.

# 80
  • Мнения: 9 045
Много буквално разбирате "тенис" и "математика". Сакън да не остане детето незнаещо точно пък по математика, свято да е името й. Аз го разбирам по-метафорично - дали да се подкрепя детето в нещо, в което е добро и да насочи време, усилия, пари в това да стане много добро. Или да съсредоточи времето си в това да постигне средно ниво в областта, в която не му върви. Така ще има средни резултати по всичко, без отлични по нищо.
Математиката я разбирам като част от задължителните предмети. Дали е БЕЛ, математика или физика няма значение. Значение има че нивото им е по-ниско от това за средностатистипеско дете. И че независимо с какво се занимаваш труда е нужен. Имах учителка по немски, която казваше: Куц да си ако всеки ден тренираш, балетист ще станеш.

За мен фейс сентенциите са за оправдаване на мързела на много хора.

# 81
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво означава "не му върви"? Няма тук невървене! Ако "не му върви" българският, да вземем да го оставим полуграмотно и да не може две изречения да върже ли? И да разчитаме на това, че ще е велик художник? Давам тези примери, те и често се дават именно защото са много хубав гъдел за родителите - ако не го бива в математиката (която всъщност е символ на всички фундаментални науки и нещата, които искат основно логика и четене), то със сигурност го оставяме да го бъде само в спорта или изкуството. Компенсаторна реакция. Най-спряганите имена - как този или онзи бил с дислексия, пък гледай какъв гениален актьор станал и милиони печели. Е, да, ама се оказва, че ние чуваме само романтичната страна на нещата и спряганите имена с дислексията хич не са оставяни така. А ако не стане актьор, певец, спортист и т.н.? Тогава какво правим? Имаме едно дете, на което не му "вървят" повече от едно неща, защото никога невървежът не е само в едно нещо, то е комплекс. Давам пример с дислексията, защото е ярък и лесно разбираем.
И като става въпрос за тениса и математиката, наскоро даваха на НВО биографичен филм за един певец, някъде от скандинавските беше, който е бил хем добре в училище, хем е бил професионален спортист, хем и кариера в пеенето е направил. Всичко е въпрос на избор от страна на родителите - дали да тръгнат по "не му върви - оставяме го там и насочваме в друго - там няма начин да не успее", дали да тръгнат по "няма невървене - всичко се учи".

# 82
  • София
  • Мнения: 2 925
Gadamer, и да не е математика. И български да е,  или история, химия. Същото важи и там. Трябва ли да оставим детето да пише като каруцар, само защото е талантлив пианист? Да го буташ да става филолог ще е тъпо, но да може да напише 2 изречения без елементарни правописни грешки не е непосилен труд и свръх амбиция. В основното училище нещата са съвсем базови и аз за всички предмети твърдя, че сериозни проблеми там не са следствие от липсата на талант в определена област. Малко хора биха оставили детето си неподкрепено в дадена област, ако прояви заложби. Но това не е причина да се зареже базовият училищен материал.
А, с Анди сме писали едновременно.

# 83
  • София
  • Мнения: 7 368
Вярно е, че за всяко нещо си има време, но едното изобщо не пречи на другото. Всъщност моето мнение е, че подценяваме децата. И смятам, че стимулацията и всички допълнителни занимания са изключително от полза за концентрация и развитието. Мозъкът трябва да се развива, а развитието става на база много труд и занимания. А не на чакане детето само да узрее.
Аз моето не го подценявам и много хора са така. Но има и много други, които наистина подценяват децата си, смятайки например, че изпитът за ПУК е нещо извънземно. Разбира се, това се подклажда умело от гилдията на психолого-логопедите - нали от това се хранят.

Понеже контекстът е прием в ПУК - пак ще натъртя, че задачите са по сила не на 5 г., а на 4-годишно. И това е направено така именно защото се явяват и деца, навършили 5 г. месец преди изпита (т.е. през декември). Точки, фигурки, пъзели и т.н. - всички тези задачки не са нещо, за което трябва да се чака мозъкът да щракне чак на 5 г. Съвсем са по силата на всички кандидати от набора.

Хоуп, Садлейди, + 1! Математиката е пример за задължителен предмет, тенисът е олицетворение на спорт, активност, свободно време и т.н.

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
Ох, Аш, моля те, нещата не са така, както ги описваш! Има неща, които "щракват" в един момент. Това не отменя работата по тях, но не може да се очаква еднакъв резултат по едно и също време при дете, което е на 4 и дете, което е на 5. Ще ти дам един пример - огледалните букви. Горе-долу до първи клас е възможно децата да бъркат огледално и да са си съвсем в норма. Някои деца още на 4 нямат проблем с огледалността, но достатъчно много и на 5-6 И-то и Я-то ги приемат огледално. Някои до края на ПУК бъркат някои печатни букви на огледалност. Има норми за тези неща - повечето деца постигат възприятието и копирането на определени наклони на елементи в определени граници на възрастта. С работа може да се подпомогне процесът, но не можеш да вземеш петилетката за две години, колкото и да се стараеш. Затова е това "щракване" на прост език.

# 85
  • София
  • Мнения: 7 368
И? Иска ли се писане на букви и думи за изпита в СС? Нали не мислиш, че са ги оценявали по това кой как си е написал името Simple Smile

Не схващаш това, което съм написала - а то е че нивото на изпита е съобразено с възрастта на всички кандидати. И някой като мрънка как неговото дете е по-малко, е само оправдание - но това е друга тема.

# 86
  • София
  • Мнения: 62 595
Аш, опитвам се съвсем човешки да обясня как стоят нещата, но ти си се запънала на своето и не искаш да разбереш какво казвам. Ок, нищо не зная и нищо не разбирам!

# 87
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 183
Според мен метафората показва, че по-често се прави изборът "средно ниво по всичко, защото е срам детето да не разбира нещо", вместо "подкрепа в това, което му върви". За вас явно не съществува опцията, че детето ви може да не е добро в дадена област, особено ако става дума за математика. Да, има много успели и талантливи хора, постигнали висота в дадена област, за които изобщо не се интересуваш какъв им е средният успех от гимназията. Но този цитат така или иначе разглежда имагинерна ситуация в крайните й варианти. В действителността хората се опитват да огреят и на двата фронта, поне българските майки такова впечатление правят. Най-често ние искаме всичко, и "тениса", и "математиката". Защото животът е суров и детето трябва да е максимум подплатено в борбата за високите позиции в обществото.

# 88
  • София
  • Мнения: 7 368
@Андариел, повтарям с 1 изречение, това което ти написах и първия път: представяш материала за прием в ПУК по-труден отколкото е в действителност.

Примерът с огледалното писане на букви го доказва. За този изпит за ПУК не се изисква децата да могат да пишат. Отчетено е, че по българските образователни стандарти това умение се придобива на по-късна възраст. Коментирано е многократно.

# 89
  • Мнения: 19 999
Гадамер, според мен математиката в случая е подсигуряване и това, за което пише Андариел. Изхождаме от това, че детето е малко и с талант в спорт или изкуствата. Дали да го насочим да преследва такава кариера или да му оставим вратичка и за утъпкания път, ако нещо се случи. Имам приятелка бивша спортистка на високо ниво. Завърши спортно училище и се състезаваше усилено, докато не дойдоха здравословни проблеми. Учи в НСА по време на спортната си кариера, а след края й в чужбина бизнес администрация. Та, ето пример как не се знае какво ще стане и е добре в ученическите години родителите да не се самоуспокояват, че детето им ще бъде велик артист или спортист. Това съвсем не значи, че трябва да решава сборници по математика за състезатели.

Общи условия

Активация на акаунт