Професия учител - 8

  • 32 562
  • 751
  •   1
Отговори
# 75
  • Пловдив
  • Мнения: 14 065
Любче, благодаря Flowers Sunflower

Само плащането е различно Simple Smile

# 76
  • Мнения: 226
Здравейте,
решила съм да си доуча и да сменя попрището /инженер съм/.
Звучи ли ви сериозно дистанционно обучение за учители:
https://www.bfu.bg/bg/kurs-za-profesionalna-kvalifikatsiya-uchit … -i-po-informatika?
Сравнявам с ПУ и СУ - там доста математика си има, а тук - никаква. В голяма чуденка съм ...

# 77
  • Мнения: 104
Моята следдипломна квалификация за учител също беше дистанционна. Не виждам проблем относно сериозността й, при положение, че се предполага, че докато я карате, имате друга работа (в случая и професия), семейство, други задължения...

Редовна, задочна или дистанционна, самата квалификация ще Ви даде правомощия да преподавате, но няма да Ви научи как. Blush

Последна редакция: пн, 17 фев 2020, 18:27 от yu.rv

# 78
  • Мнения: 4
Здравейте, искам да попитам има ли условие учител да има 2 год. стаж за да бъде атестиран и къде точно е упоменато??коя наредба?? Предполагам 15..но в кой член го пише??  Аз съм учител от 09.2019 ....т.е.няма да имам 2 год стаж..към 10.2020...подлежа ли на атестиране??
Благодаря предварително!

# 79
  • Добрич
  • Мнения: 5 452
Мама на Дара и Ивон

Цитат
Чл. 77. (1) Педагогическите специалисти се атестират на всеки 4 години.

***

Почивните дни обсъждахме квалификационните степени и изискването за 10 години стаж за старши учител:

Цитат
Чл. 71. (1) Длъжностите "старши учител" или "старши възпитател" се заемат от лица, които освен завършено висше образование и професионална квалификация, необходими за заемане на длъжността, определени съгласно приложение № 1:
1. заемат длъжността "учител" или "възпитател";
2. имат не по-малко от задължителните квалификационни кредити за всеки преминат период на атестиране по чл. 49, ал. 5;
3. имат придобита пета или четвърта професионално-квалификационна степен;
4. (В сила от учебната 2021/2022 г.) имат оценка от последното атестиране не по-малко от "отговаря на изискванията";
5. имат 10 години учителски стаж.
(2) Лицата по ал. 1 може да подадат заявление за заемане на длъжност "старши учител", съответно "старши възпитател", независимо от учителския си стаж, ако:
1. заемат длъжност "учител" или "възпитател";
2. имат по-голям брой от задължителните за периода на атестиране квалификационни кредити по чл. 49, ал. 5;
3. имат придобита трета, втора или първа професионално-квалификационна степен;
4. (В сила от учебната 2021/2022 г.) имат получена при последното атестиране оценка "изключително изпълнение" или оценка "надвишава изискванията".

(3) Когато лице, заемащо длъжност "учител" или "възпитател", изпълни условията по ал. 1 или 2 и подаде заявление за заемане на длъжност "старши учител" или "старши възпитател", директорът извършва промяна в длъжностното разписание на персонала и преназначава лицето на длъжността.


По старата наредба 12 за 5-та ПКС се искат две години стаж:

Скрит текст:
Чл. 58. (1) Лицата, които кандидатстват за придобиване на пета професионално-квалификационна степен, следва да отговарят на определени условия:
1.   към момента на кандидатстването имат най-малко 2 години учителски стаж;
2.   имат придобити допълнително професионални компетенции от участие в обучения за повишаване на квалификация в организации и институции по чл. 43, ал. 2 с обща продължителност не по-малко от 16 академични часа (1 квалификационен кредит), удостоверени с документ(и);
3.   успешно положен устен изпит по конспект с успех не по-нисък от много добър 4,50.
(2) Пета професионално-квалификационна степен без полагане на изпит могат да придобият:

Последна редакция: пн, 17 фев 2020, 19:45 от Вела

# 80
  • Мнения: 5 997
До тук съм с 8 квалификационни кредити в кръга на невъзможното ми се вижда "изключително изпълнение" или оценка "надвишава изискванията". но какво пък мечтите са безплатни. Мога да помечтая има няма още 5 г за "старши учител"

# 81
  • Добрич
  • Мнения: 5 452
Колкото и кредита да имаме, за всеки показател максималният брой точки е 2. Така, че .....

Скрит текст:
Чл. 82. (1) Оценката от атестирането се отразява в атестационна карта по образец, както следва:
1. за учител - приложение № 20;
2. за възпитател - приложение № 21;
Скрит текст:
3. за рехабилитатор на слуха и говора, треньор по вид спорт, корепетитор, хореограф, логопед, ръководител на направление "Информационни и комуникационни технологии" - приложение № 22;
4. за директор на институция - приложение № 23;
5. за заместник-директор на институция - приложение № 24;
6. за психолог и педагогически съветник - приложение № 25.
(2) Достигнатата степен на изпълнение на критериите по областите на професионална компетентност се измерва в точки от членовете на атестационната комисия и е:
1. 1 точка - в случаите, когато професионални знания и умения на оценяваното лице имат необходимост от подобрение;
2. 1,5 точки - в случаите, когато оценяваното лице има необходимите компетентности, съответстващи на професионалния му профил, които позволяват да изпълнява изискванията за заеманата длъжност, и когато децата или учениците постигат очакваните резултати от обучението по учебния предмет/образователното направление или от дейността;
3. 2 точки - в случаите, когато дейността на оценяваното лице надвишава изискванията за изпълнението на длъжността, резултатите от обучението на децата или на учениците надвишават очакваните и притежаваните професионални компетентности позволяват ефективно изпълнение на длъжността.
(3) Оценката от процеса на самооценка на атестираното лице е общ брой точки по критериите от областите на професионалната компетентност с точност до 0,1.
(4) Оценката на атестационната комисия по всеки критерий е средноаритметична величина от броя точки на всички членове с точност до 0,1.
(5) Общата оценка на атестационната комисия е средноаритметична величина от оценките на членовете и по всички критерии, изчислени по реда на ал. 4, с точност до 0,1.
(6) Окончателният резултат в атестационната карта на всеки учител, директор или друг педагогически специалист се изчислява по формулата с точност до 0,01:
ОР = 0,25СО + 0,75ОАК, в която:
1. ОР е окончателният резултат;
2. СО - самооценката на педагогически специалист по ал. 3;
3. ОАК - оценката на атестационната комисия по ал. 5.
(7) Атестационната комисия определя крайната оценка от процеса на атестиране по следната скала:
1. "изключително изпълнение" при окончателен резултат от 45 до 50 точки - поставя се, когато едновременно са показани компетентности, надвишаващи определените в професионалния профил, изпълнени са всички критерии от областите на професионална компетентност, изпълнението на дейността в значителна степен допринася за напредъка на децата и учениците, за постигане на планираните в стратегията за развитие на детската градина или училището цели и задачи и за укрепване авторитета на институцията, установено е пълно съответствие на дейността с изискванията за изпълнение на длъжността и постигнатите резултати са над очакваните, има допълнително изпълнени задачи;
2. "надвишава изискванията" при окончателен резултат от 40 до 44,99 точки - поставя се, когато едновременно са установени знания и умения, които в преобладаващата част надвишават определените в професионалния профил, изпълнени са критериите от областите на професионална компетентност, като по отделни критерии са постигнати по-високи резултати, налице е съответствие на дейността с изискванията за изпълнение на длъжността и резултатите допринасят за постигане на планираните в стратегията за развитие на детската градина или училището цели и задачи;
3. "отговаря на изискванията" при окончателен резултат от 35 до 39,99 точки - поставя се, когато показаните знания и умения съответстват на професионалния профил, изпълнени са критериите от областите на професионална компетентност, изпълнението на дейността съответства на изискванията за изпълнение на длъжността и постигнатите резултати допринасят за постигане на поставените в стратегията за развитие на детската градина или училището цели и задачи; ако има неизпълнени задачи, неизпълнението им е предизвикано от независещи от лицето обстоятелства;
4. "отговаря частично на изискванията" при окончателен резултат от 30 до 34,99 точки - поставя се, когато по-голямата част от показаните знания и умения съответстват на професионалния профил, а за останалите е необходима допълнителна квалификация и подкрепа, през периода на атестиране са изпълнени някои критерии от областите на професионална компетентност, изпълнението на дейностите в малка степен допринася за постигане на поставените в стратегията за развитие на детската градина или училището цели и задачи и отговаря частично на изискванията за изпълнение на длъжността;
5. "съответства в минимална степен на изискванията" при окончателен резултат от 25 до 29,99 точки - поставя се, когато показаните знания и умения в минимална степен съответстват на професионалния профил и е необходима допълнителна квалификация и методическа и организационна подкрепа, изпълнени са по-малко от половината от критериите по областите на професионална компетентност през периода на атестиране, изпълнението на дейността в минимална степен съответства на изискванията за изпълнение на длъжността по причини, зависещи от лицето, резултатите от дейността не допринасят за постигане на поставените в стратегията за развитие на детската градина или училището цели и задачи; не е налице стремеж към усъвършенстване, мотивация за повишаване на квалификацията и подобряване на резултатите от работата.

# 82
  • Мнения: 5 997
Да затова казах, че мечтите са безплатни или поне засега не позволявам да ми ги пипат Simple Smile

# 83
  • European Union
  • Мнения: 1 387
А дали ще обвържат атестирането с диференцираното или ще се точкуваме два пъти.

# 84
  • Добрич
  • Мнения: 5 452
Това са съвсем различни неща, с различни показатели, точки, финансиране и пр.

# 85
  • European Union
  • Мнения: 1 387
Да, затова се чудя няма ли да ги уеднаквят някак си.

# 86
  • Мнения: 153
Здравейте! С риск да бъда обявена за луда или неадекватна, ще споделя казуса си.
Съкратената версия - искам да се преквалифицирам за учител по изобразително изкуство. Когато споделих идеята с приятели, мнението им беше, че шансът да си намеря работа като учител по ИК е граничещ с нулата. Така ли е наистина? Имаше и коментари от типа на "изобразителното изкуство може да отпадне от програмите на средните училища"...

В скрития текст споделям образователния и по-значителния си професионален опит + други въпроси... Извинявам се предварително за "спама" и неориентираността ми.

Скрит текст:
Завършила съм бакалавър логопедия, нямам нито ден стаж по специалността. През годините се ориентирах към уж по-перспективни професии - имам значителен опит в дигиталния маркетинг (от нулата до team lead)... От малка ме привличат изкуствата - занимавах се с творческо писане и народно пеене, но винаги са били в сферата на хобитата (не е перпективно, нали така...). Годните си минаваха, аз все така странично си се занимавах с народно пеене, народни танци, рисуване... докато не осъзнах, че няма смисъл да бягам от себе си... Работата по цял ден на компютър ме съсипва физически и психически. И искам да се занимавам с изкуство. Затова записах магистратура по сценичен дизайн - да се докосна до Изкуството... Очаквам да се димпломирам тази година. Не съм убедена, че ще стана сценограф, но определено ми се занимава с изкуство. Отделно, винаги ми е било приятно да науча на нещо някой, да обясня, да покажа... да вдъхновя. Затова в мен се зароди идеята да запиша магистратура по Педагогика и семиотика на изобразителното изкуство за неспециалисти към СУ, която да допълни знанията ми за изкуството и да ми даде учителска правоспособност. Знам, че с нея ще имам повече шанс за намиране на работа в училища и школи по изкуствата, например. Може би пък да комбинирам с нещо допълнително, което да ми донесе повече възможности (чужд език или друго)?

Ще се радвам и ще бъда благодарна на всяко мнение/съвет/насока по темата. Flushed

# 87
  • Балчик
  • Мнения: 9 220
От логопед на изобразително изкуство, не знам, но мисля си е още едно висше, не просто следдипломна.

# 88
  • Мнения: 153
От логопед на изобразително изкуство, не знам, но мисля си е още едно висше, не просто следдипломна.

Да, не е следдипломна, а магистратура (още едно висше), която дава учителска правоспособност.
Това, което ме притеснява е дали наистина е толкова невъзможно да се намери работа след това? Има ли/очаква ли се орязване на часовете/бюджета за изобразително изкуство?

# 89
  • Майничка
  • Мнения: 12 582
Те часовете вече са орязани - в 8,9 и 10 клас имат по 18ч., т.е. - или през седмица, или само един срок. В по-големите училища се събира норматив за един учител, но в по-малките или е на половин норматив, или допълва с разни ФУЧове.
Аз евентуално бих го комбинирала с логопедията, така пò има шанс, струва ми се.

Общи условия

Активация на акаунт