Отговори
# 120
  • София
  • Мнения: 1 780
Само от пост на Шарки разбирам, че Нот е писал нещо за ягоди, защото явно е затрит скорострелно, както доста други. Но качественият ни лаф, а покрай него и информационният, ни се получава според мен именно покрай лакърдиите за ИП, белото и т.н. А те напоследък макаренковски се трият и явно тва е вече догма, та да предложа да се пренесем в спамо-чата, че днес поне десет пъти си умрЕх от нерви да следя нишката: https://m.bg-mamma.com/?topic=1159704.15

# 121
  • софия
  • Мнения: 5 148
Къде е изезнала, Лейка? Какво изтървах? Може ли в кратце и намен някой да разкаже?

Имам голяма вина в разчекването на темата и съм тук по две причини.
1. Да се извиня На Русалката, че я пратих да си "ходи" от седмокласната тема. Извинението вече съм го направила лично, но когато не съм права в нещо, смятам че е редно, да си го призная открито. Увлечена от типичния форумски фолклор и бърз диалог, разчитах, че тя като стар потребител ше ме разбере и няма да се приеме като кой знае какво, но не съм си дала сметка колко грозно и грубо е било това!
Русалке, извинявай!
2. Да помоля модератора, все пак да има някаква събразителност, когато се трият постовете. Мисля, че обръщението ми към НикоТ беше един от начините да се стигне до въобще възможно съшествуване на всички дружно в темата. Надявам се той да е успял да прочете.
Молбата ми към модератора, особено в това ново издание на темата, е да напомня, че я прекръстихме -дискусионна по време на Извънредно Положение за да можем все пак потребителите на темата да има къде да продължим да общуваме малко по-свободно, като в същото време не сме били толкова груби (то аз бях грубата в предната) едни към други. Моля, много моля да ни позволите да си общуваме извън строгостта на информираността!

Аз, с цялата отговорност на думите си, съзнавам, че се държах понякога грубо, но също така смятам, че отделих достатъчно време в това издание на темата да бъда изчерпателна и да направя някои важни (за мен) обосновки и мнения.
Благодаря!

# 122
  • София
  • Мнения: 19 711
Само от пост на Шарки разбирам, че Нот е писал нещо за ягоди, защото явно е затрит скорострелно, както доста други. Но качественият ни лаф, а покрай него и информационният, ни се получава според мен именно покрай лакърдиите за ИП, белото и т.н. А те напоследък макаренковски се трият и явно тва е вече догма, та да предложа да се пренесем в спамо-чата, че днес поне десет пъти си умрЕх от нерви да следя нишката: https://m.bg-mamma.com/?topic=1159704.15
Да, моля, хайде, че започнах нищо да не разбирам ит това триене!

# 123
  • Мнения: 6 417
Не за ягоди (да са й сладки на Шарки). Правилно изтриха повечето неща, пълни глупости бяха.

Последна редакция: пт, 17 апр 2020, 22:16 от Notaris

# 124
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 845
И аз като не чета редовно, пропукам какво и защо е трито... ама толкова и има значение де.
Явно във форум нищо не става ясно, аз съм от свръх контролиращите майки, които следят и учителките, и материла, и се радват на родителски срещи. Освен това водя детето два пъти седмично на логопед, вкъщи му говоря на чужд език и от ноември насам всеки ден се занимаваме с книжки. Преди това от време на време. Имаме двата Крокотака (решени), Азбуките (добякъде, не ги харесаам тях), Моливко и допълнителни книжки. Не знам защо се обяснявам във форум де, ама ако това е най- малкото съпротивление за 5 годишно, не знам докъде сме я докарали Sad
Обожавам да работя с деца и с моето също, но това не пречи то да не иска и да не постига нужната за топ ЧУ концентрация. Към този момент! Подчертавам последното.

# 125
  • Мнения: 194
Затова най-голям шанс за влизане има всъщност в ПУК. Необходимо е малко само съпричастие на родител. Колкото по- нагоре, толкова по-трудно, а и местата са много по-малко.

Най-голям шанс може би е в 1ви клас, за мен. За ПУК е малко 'интерпретация' от страна на психолога.
Детето може да е много добро, но да не пасне по някой от критериите по които оценява психоложката.
А когато става въпрос за дете на 4-5 години кандидатстващо за ПУК, факторите които могат да повлияят в прдставянето му са много. Не, че разлика от една година когато детето кандидатства за 1ви клас е съществена в годините, но разликата след половин година подготовка в ПУК е огромна, и изпита за 1ви клас е далеч по-обективен. Ако детето знае, то си знае. Решава си задачите и другите неща които му дадат и точка. След като вече е в ПУК, то има доста добра подготовка ( тук предполагаме, че то е в ПУК където има сериозна подготовка на децата) както върху материала, така и върху самото му поведение. Като способност да стои концентрирано повече време, поглед върху заданието върху което работи. Самото му поведение е изцяло променено. А това му помага доста по време на изпита.
Това поне е моя опит. С моето дете. За това за мен влизането в 1ви клас е по-лесно, по-обективно.
Стига детето да има подготовка, разбира се.

# 126
  • София
  • Мнения: 62 595
Вижте, докато се дрънкаме в тази тема поне забравяме за всички вирусни истории. Почти като преди вируса - вълнуваме се от изпити, ръкописни букви и влизане във вузове, НВО-та, кой е по-по-най.

# 127
  • София
  • Мнения: 20 081
Аз също се извиних на Амели за остротата си на лични и се надявам, вярвам всъщност, че излишните спорове са зад гърба ни.
Андариел, а не е ли обратното всъщност, изолацията май масово опъва нервите, хората са по-раздразнителни, по-обидчиви и преминаващи границите.

# 128
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, има го и този момент, опъват се нервите отвсякъде, но като го зная това, и го приемам относително спокойно. Не че не се дразня на моменти, но не е кой знае какво. Имаме доста по-сериозни притеснения от обсъжданото през последните страници. Довечера като си легнем ще ни налегнат и по-сериозните мисли за здравето, сметките, неосъществените планове, несигурността. Демонстрираме някаква сила, но всеки си знае какво му е отвътре.

# 129
  • Мнения: X
Абе винаги сме се дърляли, не че сега е по-различно. Но в ситуация като тази човек осъзнава (отново) кои са важните неща всъщност, колкото и клиширано да звучи. И те не са частните или държавните училища, със сигурност Simple Smile То в личен план винаги, когато му се случи нещастие и човек осъзнава това, ама после бързо го забравя, ако е оцелял. И сега ще е така, за който оцелее. Човешка природа. Аз нещо много се разфилософствах май, сигурно е от второто уиски Laughing Наздраве!

# 130
  • Мнения: 5 425
Нищо не съм казала за строителния техникум, само информирах Нико. Сред техникумите едно време беше топ, а и ползваха (и май още ползват) квота за прием в ИСИ/УАСГ. Това беше голям плюс, защото влизането беше тежко и конкурентно. Е, техникумите бяха леко под езиковите гимназии, но добрите сред тях даваха добра подготовка. Отделно, че от ЕГ, ако не влезеш (и такива единици имаше), отиваш да работиш и не знаеш какво - заради което измислиха УПК, чиито разряди дискутирахме надълго Simple Smile А от техникумите си работеха без проблем със средното, от строителния масово като чертожници. Имаше така професия някога, сега се казва  АУТОКАД Simple Smile
По мое време сред техникумите беше топ този по електроника. Строителният техникум не е имал квота във ВИАС/УАСГ. Знам го, защото след като завърших със златен медал си държах изпита на общо основание. Техникумите не бяха леко под езиковите гимназии, а много встрани. В техникумите учениците получаваха прекрасна природонаучна подготовка и доста слаба хуманитарна (но не катастрофално слаба, като в сегашните ДУ). И превъзходна професионална подготовка. С други думи - учеха се да управляват инструменти и машини. През това време, в езиковите гимназии и в НГДЕК ги учеха да управляват хора (вкл. себе си).
Което отговаря на въпроса, считам ли, че съм загубил от това, че съм завършил ДУ. Считам, че много съм загубил от липсата на стабилна хуманитарна подготовка. Каквато навремето се даваше само в избрани гимназии, а сега само в избрани ЧУ.
ПС В техникума също се караше УПК. Аз например имам разряд (и доста учебно-производствена практика) като водопроводчик, нищо че съм със специалност Геодезия. Четири блока в Дружба до теца са с ВиК изпълнено от нашия курс. И от Строителния не излизат чертожници. Излизат техници. С право да проектират, да ръководят технически и да изпълняват инвеститорски контрол на двуетажна къща. Или да работят в техническия отдел на община. Или да проектират и трасират третокласен път. Този от Батак до лагер Техеран е направен възоснова на мое топографско заснемане. И получените пари ме  хранеха цял семестър. Какви чертожници?

# 131
  • Мнения: 2 182
Този модел на образование е много близък до модела в повечето Западноевропейски страни. Още в 6-7 клас децата се разделят на такива, които ще продължат с общообразователна подготовка и после ВУЗ и другите, които отиват в професионални училища, където мат, език, биология, химия... са в пъти по-малко за сметка на специални предмети и практика по професията. Вторите излизат с професия специалист-среднист и много малка част продължават да учат висше, даже в някои страни и да искат, не могат, защото нямат хорариума. МОН се опитва с последните промени да върне този модел, защото пазарът на труда изпитва огромна нужда от точно такива средни работници, които излизаха от техникумите. Обаче се чудя с какъв успех сред народа се ползват ЧПГ? Аз за една по облекло съм чувала, не знам дали съществува още. Тук, спрягайки ЧГ, никога не се говори за професионалните такива. Софтуни Светлина може би има идея да вади средни специалисти на пазара, но не знам дали имат истинска практика или кодват "на сухо".

Последна редакция: сб, 18 апр 2020, 19:28 от Warwick

# 132
  • София
  • Мнения: 62 595
Според мен е абсурд да се получат професионални частни гимназии. Единствено изключение може да има за програмистките професии и икономическите. То вече има май една икономическа частна, има и програмистка. Но пак те са с идеята да се произвеждат бъдещи висшисти, а не средни работници. Изобщо, държавата може да си прави сметки за държавните, обаче за частните е съвсем друга работа.

# 133
  • Мнения: 5 425
С голяма кошница на прехвалени ягоди не се ходи, както установиха навремето випускниците на топ техникума по електроника. Стигнаха на пазара на труда тъкмо когато фазата на растеж в отрасъла приключи. В резултат, даже от висшистите излязоха техници.
Подобна съдба очаква програмистите.

А неравенството в образованието произвежда още по-голямо неравенство в обществото. Точно като в немския модел. Надеждите на управляващата класа за неграмотен (и лесно манипулируем) пролетариат се сбъдват, но на цената на липсата на инженерно-ръководни кадри на средно ниво и разложени (поради липсата на конкуренция) управленски касти.
Откъдето и повсеместният вой за технически кадри и опитите за решаване на въпроса с командно-административни средства, внос на специалисти или аутсорсинг. Първото не работи, защото насила креативност и мотивация не се получават. Второто приключва, поради изчерпване на наличните запаси и липсата на инвестиции в създаването на нови, а третият подход създава опасни конкуренти, като Китай (Huawei и 5G).

# 134
  • Мнения: X
Нищо не съм казала за строителния техникум, само информирах Нико. Сред техникумите едно време беше топ, а и ползваха (и май още ползват) квота за прием в ИСИ/УАСГ. Това беше голям плюс, защото влизането беше тежко и конкурентно. Е, техникумите бяха леко под езиковите гимназии, но добрите сред тях даваха добра подготовка. Отделно, че от ЕГ, ако не влезеш (и такива единици имаше), отиваш да работиш и не знаеш какво - заради което измислиха УПК, чиито разряди дискутирахме надълго Simple Smile А от техникумите си работеха без проблем със средното, от строителния масово като чертожници. Имаше така професия някога, сега се казва  АУТОКАД Simple Smile
По мое време сред техникумите беше топ този по електроника. Строителният техникум не е имал квота във ВИАС/УАСГ. Знам го, защото след като завърших със златен медал си държах изпита на общо основание. Техникумите не бяха леко под езиковите гимназии, а много встрани. В техникумите учениците получаваха прекрасна природонаучна подготовка и доста слаба хуманитарна (но не катастрофално слаба, като в сегашните ДУ). И превъзходна професионална подготовка. С други думи - учеха се да управляват инструменти и машини. През това време, в езиковите гимназии и в НГДЕК ги учеха да управляват хора (вкл. себе си).
Което отговаря на въпроса, считам ли, че съм загубил от това, че съм завършил ДУ. Считам, че много съм загубил от липсата на стабилна хуманитарна подготовка. Каквато навремето се даваше само в избрани гимназии, а сега само в избрани ЧУ.
ПС В техникума също се караше УПК. Аз например имам разряд (и доста учебно-производствена практика) като водопроводчик, нищо че съм със специалност Геодезия. Четири блока в Дружба до теца са с ВиК изпълнено от нашия курс. И от Строителния не излизат чертожници. Излизат техници. С право да проектират, да ръководят технически и да изпълняват инвеститорски контрол на двуетажна къща. Или да работят в техническия отдел на община. Или да проектират и трасират третокласен път. Този от Батак до лагер Техеран е направен възоснова на мое топографско заснемане. И получените пари ме  хранеха цял семестър. Какви чертожници?
Според това, което сам си написал излиза, че проблем е завършването на строителния техникум, а не държавно училище като цяло. Сам каза, че в хубавите държавни гимназии образованието е било добро. В този ред на мисли аз не съм сигурен, че в момента малкото хубави държавни гимназии са по-лоши от преди. Все още нямаме личен опит и реално това е предположение базирано на опита ни придобит в едно от наистина малкото хубави държавни основни училища. П.П. Аз също съм убеден, че за реализацията в живота много помага ученето в много добри училища, а те и по времето на комунизма не бяха хич, ама хич много. С нота имахме стар спор точно на тази тема. Той не беше съгласен с това мое мнение. Сега ситуацията с държавните училища се е влошила, но все още има шепа добри такива.

Последна редакция: сб, 18 апр 2020, 14:38 от Анонимен

Общи условия

Активация на акаунт