Дъщеря ми не иска да учи, как да постъпя?

  • 25 382
  • 384
  •   1
Отговори
# 75
  • София
  • Мнения: 62 595
Такива разсъждения за ежедневното приложение на математиката мога да ги приема от деца или пубери, но не и от възрастен човек, който е завършил университет. Някак тесногръдо и абсурдно е възрастен с диплома да ги говори такива неща. Не зная кое е по-лошо - да ги мислиш наистина или да се правиш на интересна.
Няма нужда непременно да има всекидневно приложение на точно тези изрази, за да се учат в училище. То и не  всеки ден казваш коя е столицата на Чили, но когато е трябвало си го учила.

И все пак, не ми отговори на въпроса кой клас е детето ти. Сигурно гледаш да е в хубаво училище, нали, където и математиката е на ниво? Не зная какъв ти е проблемът с престижните училища, но обикновено в престижните училища и средата е добра, защото просто така се подбират децата и родителите. Колкото за пушенето - то май вече в престижните не е и модерно.

За физическото, рисуването и пеенето - аз винаги съм държала децата да се развиват хармонично, което означава да се развиват и физически, и академично, и в изкуството. Винаги. Не само за личните си деца, но и за тези, с които работя  - винаги казвам на родителите, че трябва движение и изкуство, не само учене без значение дали детето е откровен отличник или с обучителни и други проблеми. То затова навремето класическото образование е било компилация от наука, изкуство и физическа дейност. Че и поезия са учили да пишат, също и да рисуват, задължително са пеели и свирели, също са се занимавали с езда, стрелба и всичко за времето си. А по математика как са ги гърчили, направо няма да повярваш! Между другото много от шампионите по спортове са и с доста добри академични постижения, има и достатъчно примери сред възпитаниците на най-желаните гимназии, аз лично познавям такива деца. Може да не станат професионални спортисти да си вадят хляба със спорт (или изкуство), но имат постижения и там, наравно с отличния успех по науките. Между другото, бъдещите инженери трябва добре да умеят да рисуват и те обикновено рисуват. Лекарите често са много добри по литература, също талантливи математици (ау, ужас!), че и музиканти. Всичко върви в комплект, няма как, така го е измислила природата - който е талантлив в едно, най-често е талантлив и в други области. А има и едно нещо, на което му казват fluid intelligence - тя е цялостно функциониране, което се отразява във всички области, включително в спортовете и изкуствата.

# 76
  • Мнения: 9 148
Teya75, извинявай, но нищо не разбрах какво иска да кажеш, съжалявам.
В темата става въпрос за момиче на 11, което не иска да учи математика. Ако не искаше да учи който и да е друг предмет (включително и физическо), мнението ми би било същото. Не говорим да става национален състезател по математика, а да си учи уроците.
За личните ти нападки, приемам че съм сбъркала думата Усмивам, но това е защото мога да решавам квадратни уравнения. А и мога да правя поза лотос. Къде и как си снимам китките, дори е смешно да се коментира.
На моето дете никога не съм му казвала не можеш това или онова, винаги съм го подкрепяла да опитва нови неща. Това съм написала и в темата - да не ограничаваме децата в рамки.
И понеже питаш ще ти кажа. "Детето" ми е завършило квантова физика, пее в група и има черен колан по карате.... И това какво доказва според теб.

# 77
  • Мнения: 35 972
Ама вие изчетохте ли изобщо тази словесна диария?.....аз не можах.

# 78
  • София
  • Мнения: 62 595
изчетох я, макар и трудно. Опитвах се да разбера какво е искал да каже авторът. И разбрах, мисля.

# 79
  • Мнения: 35 972
След третото мнение на госпожата, спрях да се опитвам да вникна в писанията ѝ. За мен са повърхностни и на ниво ученически вълнения на тема - не може да сме умни, но пък сме нахални!

# 80
  • София
  • Мнения: 62 595
На мен ми е чудно и интересно все още какво мотивира човек, който твърди, че има висше образование, да ги пише такива на ниво пубер. Напомня ми на един младеж с неговата тема за математиката - защо било нужно да учи математика. Обаче той поне е ученик, вълнува го този екзистенциален въпрос за всеки ученик, обаче една образована майка?

# 81
  • Мнения: 9 148
Явно има някакви комплекси на тема математика. И то доста сериозни комплекси.

# 82
  • Мнения: 1 153
   Андариел и Динчо, защо увъртате и не отговаряте просто, точно и ясно.
   Андариел, столицата на Чили, дори и не толкова често, ми трябва повече от дадените примери, за които отговор не получих къде всекидневно ги ползвам. Примери искам, не ала-бала, кой какво питал за годините си. Щом питам, значи съм любознателна и искам да знам. Зарадвай се, сега се е паднало да набиеш канчето на една дърта тъпанарка, която не може да смята заветните задачи и за почти 45 години не им е намерила приложението в живота - всекидневното, не професионално. Писала съм на колко е години дъщеря ми, сметни си кой клас е. Сигурна съм, че има формула и за това.
   Динчо, не е лична нападка, а въпрос, защо, след като така яростно настояваш, че детето трябва задължително, с цената на всичко да развива уменията си, ти лично не си развила това - снимането. Да напиша и аз, както пишете вие на майката на момичето - има курсове, уроци, че и в нета доста за снимането, чети, учи, усъвършенствай се. Все пак това не е първата и последната ти снимка, нали? Не е честно да искаш умения от другите, а ти самата да се занемаряваш на средно ниво. Я си представи сега някой как ти сяда на главата и почва да ти гъгне що не се стараеш повече. Не ти хареса, нали? Прие го като заяждане на момента Simple Smile Това правите вие в темата,  но отнесено към математиката - как така няма да може и да иска да решава задачите за 5ти клас, лесни са, достъпно е обяснението навсякъде, кеф ти частни уроци, кеф ти инфо в нета, че и учебник има пред себе си. Даже не допускаш, че може това ниво да му стига, както на теб качеството на снимките.
   А, подкрепяла си го да опитва нови неща. Неща, за които е изявявал желание. Защото, ако няма желание, няма и да му хрумне да опитва. Ей го ключа - подкрепяш, не насилваш. Еха, квантова физика. Очаквам да открие кой, или какво е Бог и какво се случва след смъртта със сигурност, не като колегите си, които предполагат. Или поне телепортацията, много полезно нещо е.
    И не, комплекси нямам за нищо. Вие сте тези, които смятат, че човек трябва е пърфект навсякъде, а не виждате себе си и набивате канчето на майката. според вас, тя трябва да стисне детето и да го мъчи, насилва, но да му набие безценните знания, за които пак казвам, не ми дадохте нито един пример, защо са толкова нужни. Не се притеснявайте, никой математик не ми е отговарял на този въпрос, не сте първите, които питам. Няма и да сте последните. Все едно и също - трябва и толкоз! Къде, как, защо и кога - не се знае, ама трябва. Ей тъй ще си умра без отговор Sad

Последна редакция: пн, 15 юни 2020, 23:29 от Teya75

# 83
  • София
  • Мнения: 62 595
Ти сериозно ли като човек с висше образование ме питаш точно това - къде използваш въпросните числови изрази? Сериозно отговарям - не, не ги използваш всеки ден, защото те са част от общата култура. Няма нужда да са занаятчиски приложими, те са философия, ако щеш, и това трябва или поне си мислех, че го знае всеки човек, който би трябвало да е завършил висше образование.

За задачите - трябва да може да ги решава, независимо дали иска или не иска - просто трябва. Ако сега закъса с математиката как ще изкара до дванайсти клас? А после? Ако е зле с математиката ще е зле и с физиката, и с химията и накрая ще се мъдри една тройка в дипломата по милост. Не че няма да живее чудесно и с тройка по математика, но дали е редно? Вълшебната думичка е "трябва". Поне докато завърши училище. После да прави каквото ще, ако иска и в Титан да ходи да чисти с метлата. Там е нужна математика на елементарно ниво.

И все пак, като задаваш въпроси защо избягваш тези, които аз зададох? Детето ти колко има по математика? Оставила ли си я да живее според философията, която развиваш тук? Не че не подозирам отговора.

# 84
  • Мнения: 9 148
Teay75, от знанието няма никаква полза, това го разбрахме... ползвай си със здраве калкулатора на телефона.
Компютър или телефон, които ползваш, за да ни заливаш с тези глупости, са създадени и поддържани от хора с математическо мислене.

# 85
  • Мнения: 1 153
Андариел, май ти идва дълго за четене писането ми. Иначе да си разбрала отговорите на въпросите си. Философия, ала-бала, не ми отговаряй. Задавам този въпрос от 30 години и отговор нямам. Обща култура е толкова разтегливо понятие, че нищо не означава. Ей сега в един такъв тест имаше въпрос къде е родена Христина Морфова или какво е другото име на Готама. Ще отговориш ли, ако нямаш интернет пред себе си?  Много ме кефят тези с общата култура. Все такива участваха в "Стани богат". Едни наперени, нафръцани професии, чели, пътували и изведнъж "ХЛЪЦ" общата им култура спихва на около 2500 лева, на някои и по-рано с трите използвани жокера. Няма да збравя една лелка, която имала над 3000 книги и ги била изчела всички. Точно на литературен въпрос спихна. А дъщеря ми го знаеше без да е изчела книгите ѝ. Друга, наперена учителка по математика, спихна на математичен въпрос. Там вече си плюх в пазвата, защото това е професията ѝ. Има ги в нета, ако не вярваш, потърси ги, не им помня датите. Човек трябва да е реалист и да си дава сметка, че не знае всичко. И точно затова няма право да изисква някой да знае и разбира нещо, само защото на него му е ясно. И да, защо да не я задоволява 3 по математика, химия, физика или който предмет се сетиш. Не е редно за кого? За теб, за другите от форума, за родителите на детето. Някой да се сети да пита и детето. То да не е малоумно и поставено под запрещение? Няма мнение ли, какво? Представи си, че иска нещо друго, но заради болни амбиции не може да го развие. Какво, ще чака пълнолетие ли, евентуално? И защо мислите, че на 11 не знае какво иска? Да седне майката и да говори с дъщеря си. Не да мрънка и набива канчета, а нормален, приятелски разговор. Щом се е отпуснало по всичко, има причина. Ако е успяла да изгради с него приятелска връзка, а не страх-подчинение, то ще сподели проблема. Обикновено в такива случаи е психологичен. Само детето си знае за сега. Ако майката има подход, ще разбере.

# 86
  • София
  • Мнения: 62 595
Всеки има право да си живее комфортно в собственото си невежество. Ако иска да учи математика, ако иска да трупа обща култура, ако иска да кара детето си да учи математика - негова си работа, негово си е детето. Дори бих казала, че колкото повече са хората като теб, които не виждат смисъл в общата култура, ученето и т.н., толкова по-добре за тези, за които има смисъл, защото имат един конкурент по-малко. Не е задължително всички да са отличници и да разбират от всичко, нали така, мястото на върховете и без това е малко, така или иначе хората се групират И по степен на култура и възгледи - и този с ниската култура и знания ще си намери своята среда, да е жив и здрав, явно там ще е добре. Така всеки получава това, което иска. Затова няма и да те убеждавам в нищо, всеки е свободен да живее живота така, както го разбира. Когато е трябвало да решавам за себе си и за своите деца - взела съм решения. Ти решаваш за себе си и за своето дете. Имаш някакъв проблем със знанието и то най вече с чуждото знание.

По конкретния случай при авторката - допуснах и варианта да има някакъв проблем на училище със съучениците, обаче с ДО би трябвало всичко да се оправи в отношението на детето, защото три месеца е нямало нужда да се среща с никое от другите деца, и ако му се учеше, щеше да си учи. Четвърти вариант е някакви по-дълбоки проблеми, които най вече засягат семейството. Обаче признавам, че не ми се искаше да пиша за тези две евентуални причини, защото са много по-неприятни и трудно оправящи се. Най-лесно поправимата причина би била пропуските в материала в края на четвърти клас и високите изисквания на новите учители и на програмата в пети клас. Това се оправя с мотивиране вкъщи и допълнителни занимания, там поне схемата е отработена при много деца и действа. Конфликтите в училище или семейните проблеми са "дифузни" и по-неприятни, тогава ученето е само ехо.

За конкретния случай

# 87
  • Мнения: 52 538
И основното - никоя от пишещите тук не се е натрапила в темите за деца, развиващи се с рисуване, пиано, поезия, спорт и прочее. Предполагам, че има такива теми. Не сме ги обвинили, че музикант/поет/художник/..... къща не храни, че шансовете да станат звезди са минимални, че децата им са глупави или че са небрежни към бъдещето на децата си. Тогава защо се появява някой тук в тема, в която загрижен родител пита именно за проблеми с математиката, и вместо да каже нещо по темата обяснява колко нелепо е да се учи математика?
Впрочем, когато аз се натрапих в една тема, в която масово се примираше от възхищение към предаването "Мастър шеф", ми триеха всяко мнение, което не е в тон с общите хвалби на формата (т.е. почти всички мнения). Обяснението на модератор беше, че това си е тема за харесващите предаването, а не за критика и провокирането на спорове се санкционира??? Като че ли форумът не е за спорове, ама както и да е. Някога, когато пишех и в теми за образованието, същият модератор искаше да ме банне, защото измежду два спорещи лагера не харесваше моята позиция. А тук идва натрапник със съвет съвсем не по темата, а модерацията спи...Smiling Imp

# 88
  • София
  • Мнения: 45 068
В началото дадохме съвети. Между другото, учители по математика се намират много трудно.
И между другото, детето от темата завършва годината днес.

# 89
  • Мнения: 1 153
   Андариел, за психолог (май такава беше), никак не вникваш в написаното. Липсва ти и емпатия (не се развива с математика). Вашето звучи като "Трябва да влезеш в размер S, нищо, че си XXL, виж аз как нося само S, че и XS" - това, ако детето е достигнало капацитета си.
   Ако проблемът е психологичен - обида от друго дете, учител (много учители обичат тънко или дебело да унижават деца пред класа за да ги "стимулират'), тогава ДО няма да помогне с нищо. Обидата е в детето, то я изживява независимо от това, че учи у дома си. Наистина са много такива учители, имала е и дъщеря ми такива. Едно дете от класа ѝ постоянно го правеха на нищо и пред класа, и по родителските срещи. Чудя се на родителите как изтърпяха 7 години и гък не казаха. 
  Проблемът може да има и трета причина - надувани оценки до него момент. Пак личен пример ще дам. Когато дъщеря м беше във втори клас носеше само шестици. Да, ама аз я виждам къде колко може и знам, че тези оценки не са реални. Отидох и говорих с учителката ѝ. Питах я защо пише високи оценки, при положение, че детето не е за толкова. И какво ми отговори тя? Стимулирала децата, защото се стараели, нищо, че не покривали изискванията. В историята, откак се пишат оценки, сигурно аз съм била първата и съм последната, която ѝ каза да пише реалните оценки. Защото така заблуждава и детето, и родителите. Наясно сте, че повечето родители рядко проверяват знанията на детето. Разчитат на оценките в бележника и милите думи на учителката. И така в един момент балонът се пука, когато детето, достигнало 5ти клас и сменило милата госпожа с 5-6 други, бива приземено барабар с родителите.
   Авторката да потърси проблема. Такова падане изведнъж не става от мързел.
    За общата култура нищо съществено не каза, че даже и нищо. Кой определя какво включва общата култура? Ти ли? Ако ти знаеш едно, а аз друго, кой ще каже коя е по-умна? Наистина много ме кефят напомпадурените хора. Това за мястото по върховете ме разби! Разбирането за Връх е различно за всеки. Като гледам някои, не им ща върховете, дори и да ми ги подаряват.
   Променете си начина на изказване и даване на съвети. Обидите, които отправяте, макар и не явни, към авторката и детето ѝ, не са помощ. Самоизтъкването колко сте по-по-най  вие и децата ви, е само според вашите критерии Simple Smile Има и повече от вас, ама не ги виждате, че не са по вашата мярка, нали? Не се заяждам, просто дразните налагайки своето виждане, че и обиждайки тези, които не го приемат. В случая на авторката, тя няколко пъти писа, че при детето не работи принципа пръчка-морков и натиск. Но вие май не го забелязахте. Или пък толкова много сте си повярвали, че само и единствено този метод е ефикасен, че друг няма. И майката моментално стана смотла, която върви по гайдата на малката. И това  беше обяснено много "тактично" и от теб, и от други потребителки, които мислят метражно и по мярка. Щом при мен става и ми е удобно, трябва да е същото и за другите. Никой не ѝ каза да поговори с детето и да потърси проблема, а направо да сяда и да започва обясненията по предмета. Детето пък съвсем за нищо го нямате. То е безгласна буква, кукла на конци, а вие кукловодите, които хем дърпат конците, хем носят моркова отпред. Съветите са като хубави обувки - хубави са, но не стават на всеки крак. И ако ти влизаш в номер 38, друг ще е за 36, а трети за 40. Трябва ли този за 40 да ти добави пръсти, или този за 36 да ти реже, за да влезеш в неговите, защото смята че трябва. Или ти ще се пънеш да се натъкмиш в тях, нищо че не са ти по мярка. Не ми отговаряй - ще се пънеш, ще добавяш или режеш, но ще се напъхаш, защото са върхът и ти ги искаш.  Може да ти стискат, може да ти хлопат, важното е, че си ги обула (не само ти, а и доста други, не е насочено конкретно към теб).
   Стана ми ясно и какво е "математическо мислене". То е като готвенето по рецепта. Ако искаш да получиш същото като в рецептата, спазваш я точно. Макар че тук имаш избор. Ако не ти хареса крайният резултат, можеш да го промениш, променяйки нещо в рецептата по твой вкус. В математиката не можеш. Там няма нюанси, всичко е черно и бяло. Там винаги 1+1=2. Но пък в живота 1+1 може да даде и повече и по-малко от две в някои случаи Simple Smile.

Общи условия

Активация на акаунт