Частни училища-информативно-дискусионна тема 42 - все още ваканционна

  • 39 921
  • 777
  •   1
Отговори
# 360
  • Мнения: 7 683
До шести клас учат чушки, справка - постовете на Жасмин с дете до пети клас там, прието в шести в СС и после влязло на първо място в АК с най-висок резултат на изпита. За което НУКК няма никаква заслуга, веднага след НУКК беше изкарало тройка на първите пробни изпити за ПЧМГ и тогава започнало уроци и понеже детето наистина е много умно, за кратко време превърнало тройката в шестица и я приеха и в ПЧМГ, и в СС. Майката е казвала тези неща и тя е казвала, че шестица в НУКК отговаря на тройка в ПЧМГ. Всичко това го има във форума, тя го е писала публично, само го преразказвам. Но и от други източници имам инфо за НУКК и затова дадох категорично мнение против.
За частното Монтесори към НУКК обаче наистина нищо не знам, така че за него мнение не давам - няма на какво отгоре.

# 361
  • Мнения: 1 850
Гените побеждават труда, а😀
Може и обратното Wink
Абе може, ама трябва повече труд. Joy

Пипи, изобщо не е презрително-снизходително. По-скоро шеговито-доброжелателно. А и кой друг знае повече за нестандартните и алтернативни методи от теб - ти ги проучва поне година.
И пак шеговито-доброжелателно: За гъбите в гората звучи добре, ама така ще отиде половин учебен ден само за гъбите. Нещата, които си описала, са чудесни за ДГ и евентуално ПУК. Частично приложими са и нататък, но при цялостно обучение, подчинено на тази визия, има сериозен риск да си останат само с гъбите. Joy

За Светлина чух много лоши неща. Имало е масова напускане на първокласници миналата учебна година.
Светлина не са ли по 5-6 деца на випуск? Колко масово да е било масовото напускане?
Това, което знам е, че миналата година са приели повече деца 1ви клас. Имало е проблем. Директорката е била неадекватна и няколко деца са си тръгнали. Не учим там и не знам подробности. Във всеки случай училището имаше адекватна реакция спрямо финансовите условия и ковид. Но не е била първосигнална, а след доста драми.

# 362
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 829
Гените побеждават труда, а😀
Може и обратното Wink
Абе може, ама трябва повече труд. Joy

Пипи, изобщо не е презрително-снизходително. По-скоро шеговито-доброжелателно. А и кой друг знае повече за нестандартните и алтернативни методи от теб - ти ги проучва поне година.
И пак шеговито-доброжелателно: За гъбите в гората звучи добре, ама така ще отиде половин учебен ден само за гъбите. Нещата, които си описала, са чудесни за ДГ и евентуално ПУК. Частично приложими са и нататък, но при цялостно обучение, подчинено на тази визия, има сериозен риск да си останат само с гъбите. Joy


Е и какво като отиде половин учебен ден, дори всяка седмица по цял? Какво се губи и какво се печели? Не се покрива норматива по МОН, а той ли е критерият за успешен човек, развил напълно потенциала си? Количествено ли следва да мерим учебното време, или качествено? Еднакво ли учат, научават и запомнят всички ученици? Гъбите ли са по-важни или уравненията? И още десетки въпроси, които следва всички да си задаваме. Като родители, като общество. Може ли някой каже, че има всички отговори и те са еднозначни...

# 363
  • София
  • Мнения: 62 595
пипи, това не ти е на село при баба по време на безметежна лятна ваканция. Всяко обучение в група, особено когато трябва да покрие определени критерии по програма, не може да отдели ден или седмица за три гъби. Моля те, дай да не говорим за успешен човек, развил потенциала си, цял ден гледайки гъби!  Няма как да стане, ако на финала искате диплома за завършен образователен етап. През ваканцията си развивайте потенциала с гъбите колкото искате, но щом сте в училище по Мон или която ще да е друга държавна програма, значи ще отделят на гъбите точно три минути, защото идва часът по математика или по физическо. Като родител го казвам, всичко това  с успешния човек и потенциала с цяла седмица гледане на гъби, няма как да стане. Просто няма.
Сега се сетих за един пример - един младеж, руснат, отгледан в гората от родителите си, никога не е ходил ни на училище, ни никъде. Ще речеш - супер, ето, развил се! Хубаво се е развил, но ето къде е уловката - и двамата му родители са прекрасно образовани, бащата е художник, майката не помня с какво, но и тя доста образована. Момчето е седяло и е учило часове наред, майка му и баща му са го образовали. Дори бих казала по описанието им, че дори повече са го юркали, отколкото биха го юркали в кое да е снобарско училище. И уравненията е научил, и физика учил, и всичко.

# 364
  • Мнения: 6 341
Пипи не е казала, че ще ходят всеки ден за гъби. Първо чети.
И “развил напълно потенциала си” е напълно безсмислен лаф.

# 365
  • София
  • Мнения: 62 595
Гъбите са показателни - днес за гъби, утри за фазани, вдругиден гледат мравките. Важното е да е фън и да няма зор.

# 366
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
От личния ми опит ще кажа, че няма нищо лошо в алтернативните подходи с ходенето за гъби - просто не са за всеки родител Simple Smile
Децата са си добре.

# 367
  • София
  • Мнения: 762
Не знам за училище с гъби и фазани. Хрумна ми, че може да се проверят училища, които си имат и гимназия (примерно Увекинд), защото децата като цяло продължават след 7 клас без много-много да се вторачват в НВО и имат повече време за алтернативни занимания.

Твърде много внимание обръщаме на училището обаче. Според мен за гъби, фазани, изследователски експедиции, спортни постижения, задълбаване в отделни науки отвъд МОНското съдържание децата си имат глава на раменете, лично време и достъп до неограничени ресурси, особено ако знаят английски. Училищата, които обсъждаме тук, все пак са общообразователни, не нишови.

# 368
  • Мнения: 2 182
Близко дете, учещо в държава, намираща се на 2000 км на запад от София, наскоро ми разказва, че в училище са правили къщички за птички. На следващия ден са ходили в гората, където са учили за птичките и са поставили къщичките. На по-следващия ден са писали за птичките и са решавали задачи, в които са участвали къщичките и птичките. И така цяла седмица. Беше много впечатлено. На 8г е. Не мисля, че "не са си взели материала".

# 369
  • Мнения: 7 683
На 2000 км е Германия. Дори и Прага е на 1500 км, а Франция и Англия са на повече от 2000.
Ами в Дойче шуле всеки петък бяха в гората. Ловният парк е до тях, та истинска гора, няма асфалтови пътеки там, съвсем диво е, гъсти дървета, дори колиби май си правели, ми беше казвало детето. Ама това в малкия ПУК, т.е. трета група в детската градина все едно. За по-нагоре не знам със сигурност, ама май че не е така. Цялото училище ходеше задължително една седмица на ски на Витоша през февруари, която се водеше учебна седмица. Научиха детето да кара ски. Но за гората не знам, по-скоро от първи клас нямаха такова нещо. Но имат задължително плуване, като учебен предмет. Имат и час по работа с глина, и в малкия ПУК имаше, но и нагоре има, и си ги изпичат нещата в пещ и стават прекрасни. Абе понякога се чудя, дали не сбъркахме, като се махнахме от там.

Последна редакция: вт, 06 окт 2020, 23:28 от Татко Мецан

# 370
  • София
  • Мнения: 16 233
Е и какво като отиде половин учебен ден, дори всяка седмица по цял? Какво се губи и какво се печели? Не се покрива норматива по МОН, а той ли е критерият за успешен човек, развил напълно потенциала си?
За успешен човек - не, разбира се. За развил напълно потенциала си - нямам идея, защото наистина не знам как се разбира дали един човек е развил напълно потенциала си. Никой няма всички отговори и да, не са еднозначни, но тези, които сме минали романтичния период поне веднъж и сме се сбълсквали с явлението "тинейджър", имаме някои отговори, които, ако не еднозначни, са поне достатъчно общовалидни. Един от тях е, че щастливото, берящо гъби дете, неизбежно се превръща в кисел тинейджър, който /почти съм склонна да ти го обещая/ рязко губи интерес към гъбите. И ако междувременно е свикнал всичко да му е фън, с топ не можеш да го накараш да направи нещо, което не му е фън, а ако по някаква случайност все пак успееш, може да се окаже твърде късно. И съвсем нямам предвид НВО, за по-нататък става въпрос. Иска ми се да не е така, съвсем сериозно. Иска ми децата да имат възможността, каквато е имал дядо ми - дори и да завърши гимназия с тройки, като порасне достатъчно, да може а отиде и да завърши медицина в Германия /тройките в гимназията съвсем не са му попречили да стане прекрасен лекар/. Обаче истината е, че живеем в други времена и в тези времена дядо ми би видял медицина в Германия, или където и да е другаде, през крив макарон. Жалко, но факт. Сега, напълно възможно е, разбира се, в късните гимназиални години, детето, на което всичко досега му е било фън, рязко да обърне плочата, бързо да изгради навици да се занимава и с неща, които не са му чак толкова фън, да навакса пропуски и да открие пред себе си всички възможности. Стига да си готов да поемеш риска.
Та, ние и в гората ходим, и по планини и пещери, по всякакви щури екстремности, и люлки и рампи за колела коват с баща си, и цветя садим, и домати. И ни е фън. Някак си ми се струва по-удачно, отколкото да ги правят тези неща в училище, а вкъщи да решаваме задачи и да учим граматика. Това със сигурност няма да ми е фън.  Не че не правят такива забавни неща и в училище, и приветствам наличието на такива. Но съм фен на баланса. Не ми харесва нито една крайност.

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 00:16 от sanaka

# 371
  • Мнения: 6 341
“Умните хора винаги се съмняват” ......... пожелавам на всички да направят избор, в който да се съмняват най-малко.

# 372
  • София
  • Мнения: 2 925
Пипи, според мен по-същественият въпрос е не кое е по-важно - гъбите или уравненията. А дали като се откажеш от уравненията, ще получиш изобщо и гъбите, а няма да си останеш с голите обещания. За да е ефективно едно "по- алтернативно" обучение е необходима сериозна организация, методика и т.н., което дали някъде съществува в някое от "алтернативните" ЧУ... е доста спорен въпрос. И аз известно време си мислех, че съм привърженик на гъбите, докато не разбрах, че гъби явно няма да намерим Simple Smile

# 373
  • Мнения: 2 182
Не знам, Мецане, дали не сте сбъркали. За едни други държави и култури, обучението върви ръка за ръка с възпитание, изграждане на мироглед, закаляване... В същото това училище (не е в Германия 🙂) когато температурата навън стане много висока, децата слагат банските, които са в шкафчетата и се извеждат на моравата да тичат боси под пръскачките. Зимата задължително имат грейка в гардеробчето, за извеждане. Водят ги на зимна пързалка, на басейн... Всяко дете си избира дали да пее или да свири на някой от инструментите, които има в училище. Нормално селско училище, в което децата учат и не само.
В България не знам дали има такова училище. По-скоро не, защото няма търсене. Тук се гони НВО в 4-ти, после в 7-ми....🙂 И там децата имат "изпити" за гимназия, но някак си по-естествено им се случват нещата, без много напъни сякаш. Което не изключва учене, разбира се.

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 01:18 от Warwick

# 374
  • Мнения: 6 346
Или ще намерите гъби от третия вид. Простете за черния хумор!

Аз пък директно казвам, че за всяко нещо си има точното време. Гъбите в ПУК и детската градина, уравненията в 4 клас. Та в този ред на мисли страшно важно ми е да има градация, а не да си останем на ниво гъби.

Общи условия

Активация на акаунт