Частни училища-информативно-дискусионна тема 42 - все още ваканционна

  • 39 916
  • 777
  •   1
Отговори
# 375
  • София
  • Мнения: 62 595
Близко дете, учещо в държава, намираща се на 2000 км на запад от София, наскоро ми разказва, че в училище са правили къщички за птички. На следващия ден са ходили в гората, където са учили за птичките и са поставили къщичките. На по-следващия ден са писали за птичките и са решавали задачи, в които са участвали къщичките и птичките. И така цяла седмица. Беше много впечатлено. На 8г е. Не мисля, че "не са си взели материала".

Доста разточително хабене на време заради няколко задачи с птички. А ходене в гората и правене на къщичка може да стане и със семейството - все още гората не е забранена за семейни посещения, а всеки баща, че и майка, могат да сковат пет дъски за къщичка за птици. Не може всичко да се прехвърля на училището.

Селски училища и ние имаме, особено на село Wink. Там има и домашни животни, и градина за кОпане, и всичко - био-еко-дауншифнато натюр. Ама, що ли никой не ще така? Все трябва да е култивирано - градско училище в селски вариант, ама да не е мръсно и да не мирише от кокошките.

Не знам, вероятно не оценявам толкова уау нетрадиционните методи, защото за мен са напълно традиционни. Нищо ново под слънцето, просто сега обикновените неща станаха модерни.

# 376
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
Анди, системата в УК също е подобна в първи етап - има седмична тема и обучението е подчинено на нея, децата са доста ангажирани. Ние тук сме хора на крайностите.

# 377
  • София
  • Мнения: 62 595
Има нещо вярно в това за крайностите. За мен едно дете с доста добри способности може да бъде по-сериозно ангажирано. Все пак говорим за деца в училищна възраст, а не трета група в детската градина. Но дори и малките деца няма нужда да се вбебешават, а може съвсем спокойно да се говори с тях, да се правят някакви ежедневни неща, без приповдигнатостта, все едно правят някакви чудеса невиждани. Повечето неща са съвсем обикновени, а възрастните се опитват да им го представят като в реклама, да приписват някаква несъществуваща суперценност.

# 378
  • Мнения: 9 046
Warwik,  разказа за това училище звучи точно като нашата детска градина.
Щом паднеше сняг искаха грейките на децата да стоят там. Всеки ден бяха на вън и се пързаляха, правеха снежни човеци и топки. Дойдеше ли лято пълнеха басейн и искаха бански. Децата се къпеха и пръскаха. Имаха и собствена градинка с домати и царевица. Чудна градина с чудни спомени.
Но децата порастват и има нужда да се изградят други умения.
Да се трудят. Да са посроянни, да са наясно,  че за да постигнат нещо трябва работа. Същото като да се научиш да плуваш. И това става с качествено преподаване и изискване към децата.
И не става за два дни.
Когато в 1 ви клас диктовка на детето ми беше оценена с 5 , a то имаше 3 грешки. Едната нямаше един пръст навътре на абзац. А другата беше повраряща се дума,  сгрешена два пъти,  много се възмутих. Тогава видях диктовка на детето на приятелка. Оценено с 6 и с 6-7 грешки вътре. Тогава осъзнах, че предпочитам детето да е наясно с реалността отколкото да има фалшиво самочувствие.
Все пак ако интобираш човек или пилотираш самолет, никой няма да му е кеф да сбъркаш 3-4 пъти, въпреки че вярваш колко си добър.
Та знанията, ученето, постоянството и труда не са само за НВО а за цял живот.

# 379
  • Мнения: 9 988
Близко дете, учещо в държава, намираща се на 2000 км на запад от София, наскоро ми разказва, че в училище са правили къщички за птички. На следващия ден са ходили в гората, където са учили за птичките и са поставили къщичките. На по-следващия ден са писали за птичките и са решавали задачи, в които са участвали къщичките и птичките. И така цяла седмица. Беше много впечатлено. На 8г е. Не мисля, че "не са си взели материала".
Това прави и моят 8годишен в оае - IB училище. Е, не беше в гората, защото си нямахме, но в рамките на седмица разгледаха една тема от много страни, от самостоятелно издирване на информация, създаване на проект, изработване на макет(на двора скуба сухи треви и строи къщи), презентация и рефлекшън. Добавям, че това е по Unit of inquiry и заема 1/4 или 1/5 от учебния ден. Останалото са математика, език, арт/музика, фвс/библиотека и втори език. Не е като цялата седмица да висят в гората.
Същият той сега в ДОУ в Бг пише английските думи по 20 пъти и урока по 2 пъти за домашно, защото не му се предлага алтернатива.
Като част от алтернативното обучение бих добавила "взаимоучителната метода", където по-големите ученици влизат при по-малките или работят с отделни деца(обикновно наваксващи) в коридора. Беше много полезно за големите ми деца.
Пак добавям, бяха ги накарали да ходят пеш на около километър, с празни бутилки, да си налеят вода от съседното училище. Учеха за пустините, водните ресурси и оазисите тогава.

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 08:02 от тити

# 380
  • Мнения: 2 182
Hope,  не знам защо реши, че децата там не се трудят? И пишат, и получават оценки... Самото обучение е различно, винаги свързано с нагледни примери, тематично. В примера с птиците, мисля съм го разказала ясно. Наред с обучението, училището не е абдикирало от грижата за здравословното психическо и физическо развитие на децата. Всъщност това е на първо място. Съгласи се, че когато навън е 40 градуса и няма климатик, мозъците се "размекват" и седенето в час няма смисъл.
Не им остава невзет материал, наваксват си.
Някой да обясни на Андариел какво е "селско училище" за онези географски ширини и какво съм описала, за да спре да се излага, че мен ме трият 😉
И Тити разказва за нещо подобно, но за IB, затова поясних, че в нашия случай не става въпрос за специално чу.

# 381
  • Мнения: 9 046
Абсолютно съм съгласна за липсата на климатик и 40 градуса.
Както съм и съгласна, че в голяма част в БГ учебниците има маса глупости. Поднесени по неадекватен начин за възрастта на децата.

# 382
  • София
  • Мнения: 62 595
Уоруик, опитите ти за пренебрежително отношение към мен с използването на конструкцията "някой да обясни на..."  няма да направи теб или написаното от теб по-авторитетно. Коригирай го, ако обичаш!

Все повече училищата започват да поемат посоката на куклен театър и детски рожден ден. Толкова много децата свикват с някакви фантазни или хиперболизирани подходи, че в един момент започват да губят критериите за реалност и фантазия, да не говорим, че започват да виждат доста зор, когато трябва да поразсъждават рационално и да се понапънат. Нещо като шок изживяват. И за това заслуга имат възрастните, които се опитват да вкарат някакви свои фантазни виждания за това какво и как трябва да учат децата, компенсират свои някакви проблеми. А ученето е като да се научиш да си миеш зъбите и ръцете - придобиваш навик да анализираш и да внимаваш.

# 383
  • София
  • Мнения: 7 368
Близко дете, учещо в държава, намираща се на 2000 км на запад от София, наскоро ми разказва, че в училище са правили къщички за птички. На следващия ден са ходили в гората, където са учили за птичките и са поставили къщичките. На по-следващия ден са писали за птичките и са решавали задачи, в които са участвали къщичките и птичките. И така цяла седмица. Беше много впечатлено. На 8г е. Не мисля, че "не са си взели материала".
Това прави и моят 8годишен в оае - IB училище. Е, не беше в гората, защото си нямахме, но в рамките на седмица разгледаха една тема от много страни, от самостоятелно издирване на информация, създаване на проект, изработване на макет(на двора скуба сухи треви и строи къщи), презентация и рефлекшън. Добавям, че това е по Unit of inquiry и заема 1/4 или 1/5 от учебния ден. Останалото са математика, език, арт/музика, фвс/библиотека и втори език. Не е като цялата седмица да висят в гората.
Същият той сега в ДОУ в Бг пише английските думи по 20 пъти и урока по 2 пъти за домашно, защото не му се предлага алтернатива.
Като част от алтернативното обучение бих добавила "взаимоучителната метода", където по-големите ученици влизат при по-малките или работят с отделни деца(обикновно наваксващи) в коридора. Беше много полезно за големите ми деца.
Тити, тази тема е общо взето за избор на частно училище. Не мисля, че в София има такова, в което уроците по Околен свят (или както се казваше във втори клас) се учат наизуст по два пъти. Моите на тази възраст само правеха проекти и никога не са учили нещо вкъщи извън събирането на материал и правене на проекта. Поне 5 проекта правихме, а може и повече да са били. Тази година имаме Човек и природа, и Човек и общество. Не учим нищо наизуст в събота и неделя. Може би Пипи е права да сравнява частното с държавното в България, защото е възможно да има разлика в разчупения метод на преподаване (казвам може би, защото не зная със сигурност какво е в държавното). Но да се говори, че някои частни училища са нещо уау заради по-разчупен метод на преподаване на науките е несериозно.

А български и математика как учат в “разчупените” частни? Това никой не коментира Wink.

Хоуп, много хубав пост за трудолюбието и навиците!

# 384
  • Мнения: 9 988
Аш, имах предвид уроците по английски, не по ЧиП. Все още съм учудена, че този метод се ползва.

# 385
  • София
  • Мнения: 7 368
Аш, имах предвид уроците по английски, не по ЧиП. Все още съм учудена, че този метод се ползва.
Е че кой учи наизуст уроци по английски в частните училища? И по английски учат тематично. Всяка седмица е различна тема в нашето училище. То не бяха различни страни, любимо цвете, обичаи, храни. Проекти правихме за животните, за природата и какво ли не Grinning

# 386
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
Анди, имам сериозни наблюдения във възрастта 20-27 - те са непотготвени, непоемащи отговорност нито към себе си, нито към другите, учещи тук и навън в университет и с очакването, че някой следва да се погрижи за средата, в която живеят. Учили в държавни училища по системата, която описваш.

# 387
  • София
  • Мнения: 19 967
Лейка, не е съвсем така... И аз имам сериозни наблюдения върху същата възрастова група и в нея има всякакви  млади хора - и като описаните от теб несъмнено, но и такива, които са отговорни и към себе си, и към околните, знаят как да гонят/постигат целите си и съумяват да се справят напълно самостоятелно с предизвикателствата на живота тук или в чужбина след учене 12 години в  ДУ. Училището е фактор, няма спор. Ама редом с него вървят характер, възпитание - то като мама 12 учебни години е била обгрижваща квачка, каква самостоятелност и подготвеност да търсим у "детето"... Иначе ставаме малко като Ежко с твърдението му, че реализирани, подготвени  и оправни в живота ще са едва ли не само завършилите Колежа или пък друго частно средно училище, което не е  (само) по програмата на МОН.

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 09:23 от пенсионирана русалка

# 388
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 829
Доволна съм, заформи се дискусия за моите гъби Wink който ги е разбрал буквално... явно е учил класически и мъченически Simple Smile)

Много повтаряте как за големите училището трябва да е задлжения и никакъв фън. Не съм съгласна. Човек научава много повече, ако е събуден интересът му, иначе зубри за контролно, изкарва 6 и след месец не помни нищо. Точно така съм учила и аз до голяма степен.
Не казвам само да ходят по горите, да не разбере някой пак буквално, но например ако Ботев им е скучен, да сравнят героизма с този в любимата им метълска песен- в есе или устна дискусия. Гарантирам ви, че ще е по-ефективно от учене за тест “колко точно стихотворения е написал Ботев”.

# 389
  • София
  • Мнения: 62 595
В момента и двете знаем, че кокетничиш с това "учил класически и мъченически" и "колко точно стихотворения е написал Ботев".

Кой ще му събужда интереса постоянно? Едно от най-важните качества, които трябва да развие едно дете е да анализира и буквално да внимава и да изучава, както и на самостоятелност. Ученето до голяма степен е самотно занимание, в главите ни стават страшно много неща, текат с бясна скорост много процеси, докато взаимодействаме с нещото, което изучаваме, дори това нещо да е непознат предмет. И малките деца са много усърдни още от бебешка възраст в това занимание - всички помним как бебето посвещава доста време да върти някакви предмети в ръцете си, да ги лапа, да ги гледа, да ги хвърля, взема - ето, това е учене. Ако едно дете не е способно да потъне в такава самотна дейност, а постоянно има нужда от външен стимул в лицето на друг възрастен, който да му провокира интереса, то какво ще прави, оставено самичко да се справя? Нищо няма да направи, освен да мрънка, да недоволства или да захвърли нещата на петата минута. А така не става вървенето напред.
Не може винаги на човек да му е интересно, на всеки нещо му е скучно, но го прави. Въпросът е да обясни на детето си, че скучно-нескучно, разбирам, че ти е скучно, но се налага да мине материала.

Общи условия

Активация на акаунт