Частни училища-информативно-дискусионна тема 42 - все още ваканционна

  • 39 908
  • 777
  •   1
Отговори
# 390
  • София
  • Мнения: 762
Пипи, клише е това за лошите класически училища и фън алтернативните. "Света София" мисля е нещо като емблема на мъченическата класика. Но всъщност там се случват много неща, които просто по една или друга причина не са в публичното пространство. Имаше и математика с лего блокчета, и уроци на открито на двора, всякакви експерименти, заснемане на видеа, гледане на филми и обсъждане. Ето, сега на по-големите възложиха нещо като групов проект да сглобят компютър в определен бюджет, като намерят сами компонентите. Часовете по английски пък са супер забавни и учебниците отдавна не са това, което бяха преди 20-30 години. Но паралелно с това се решават задачи, правят се диктовки, пишат се домашни и се учат уроци.

Това, което ти искаш - детето да ходи с желание на училище, водено от естественото си любопитство - зависи от три неща основно: детето, семейството и учителят.

Интересът към предмета се събужда от учителите и в това се убеждавам непрекъснато. Миналата година голямото ми дете попадна на доста компромисен учител по природни науки и това се отрази на интереса към предмета и желанието за учене. Тази година обаче учителката е фантастична и часовете се очакват с огромно нетърпение. Но не за всички деца това е валидно. Има деца, които просто нямат желание да задълбаят много и се отегчават още в първите минути, независимо колко увлекателно се представя материала. Просто това е извън сферата им на интерес и толкова. Тук идва и ролята на третия компонент - ако семейството винаги е заемало позиция "ами правилно, маме, какво ще ги слушаш - пълна тъпотия, изобщо не си правят труда да ти привлекат вниманието", нормално е детето да стои там в пасивно-очаквателен режим. Развиването на широка обща култура е въпрос и на дисциплина и на усилие, няма начин детето да попие от въздуха толкова много концепции и свързана с тях информация без да се налага да се напрегне поне малко. От въздуха попиваш в детската градина, но етапът е такъв - не е за теоретизиране, а за ровене, цапане на ръцете, опити и грешки  и много тичане в процеса. В пети клас няма как да остане същото, не и без да е за сметка на развитието.

Твърде много изписах, но тази тема ме вълнува, минах през подобни мисли и с времето промених разбирането си. Ето, докато писах, видях поста на Андариел и преди години сигурно щеше да ме подразни, но сега май съм съвсем съгласна с нея. Трябва да научим децата, че тяхното образование е тяхна лична отговорност, не на училището, учителите или родителите и колкото по-рано, толкова по-добре.

# 391
  • Мнения: 9 046
учене за тест “колко точно стихотворения е написал Ботев”.
Това се казва обща култура. Даже и да забравиш броя поне две ще ти останат в главата.
Понеже в момента тази обща култура е с ниво под морското равнище.

1. 25-26 годишен колега от сервиза. Казвайки му на север от София, той ми разказа нашироко къде около Пловдив могат да се случат нещата. Завършил специализирано средно училище в малък град около София.
2. Колежка около 22-23 годишна. Кара магистратура в един от най-добрите университети в София. Казвам : И те така како Сийке... девойката с широко отворени очи : Коя е кака Сийка? ; Казвам и от Чудомир. Тя пита : кой Чудомир?

# 392
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 829
Данделион, браво на СС и не, за мен не са от баш класическите, чувам за разчупен подход неведнъж.
Съгласна съм с почти всичко, но има и четвърти компонент- самото дете. Редактирам, ти си го написала, значи по-силен акцент на този компонент. Невинаги разсеяните деца са продукт на глезещи родители. Затова има различни деца в едно семейство. Ние сме учителско семейство и ми е голяма мъка, че синът ми е пълен заплес и не дава на нищо да го уча. Ако беше друг тип, щях да се замисля за нещо тип СС, ще видим номер 2 как ще е.
Хоуп, нещо не ме разбираш, общата култура остава именно тогава, когато интересът се събуди и съзнанието се отвори. Ето аз с класическо учене имам уви нулева обща култура по химия и физика. А можеше някой да ни разкаже за Айнщайн, да ни пусне филм, да гледаме космоса в планетариум. Не да гледаме неразбиращо учебниците.

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 10:19 от Пипи2013

# 393
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
Русалке, така е.
Онова, което исках да кажа не е, че всички 25 годишни са зле, а че повечето от тях са следвали класическия модел на Анди и това не пречи да са зле. Нямам много време да пиша, но според мен по никакъв начин не можем да обвържем гъбите с безотговорността или по-скоро отговорността с класическия чин.

# 394
  • София
  • Мнения: 62 595
Класически или некласически е въпрос на време и обем материал, който можеш да си позволиш да вземеш. Дори не говоря за класически или некласически начини, а за неща, които се възпитават, изработват се у децата от ранна възраст.  И в препратка към подбора в ЧУ - както се вижда, се търсят достатъчно зрели деца, които да са готови да поемат натоварване, пък нека да ходят един ден в седмицата в гората за гъби. (ох, с тези гъби, всъщност в първия момент ми дойде на ума крилатата фраза преди повече от десет години за едни избори - защо била толкова ниска избирателната активност. Един политик отговори - хората са били за гъби, затова не са гласували.)

# 395
  • София
  • Мнения: 19 965
Русалке, така е.
Онова, което исках да кажа не е, че всички 25 годишни са зле, а че повечето от тях са следвали класическия модел на Анди и това не пречи да са зле. Нямам много време да пиша, но според мен по никакъв начин не можем да обвържем гъбите с безотговорността или по-скоро отговорността с класическия чин.

С това съм напълно съгласна. Simple Smile В реалността има немалко млади хора, завършили  ДУ или ЧУ  баш по класическия модел, никога неходили в гората за гъби, които не знаят на кой свят се намират още... Но моята идея беше, че такива са неоправни, неориентирани и сие  далеч не само заради училището и методите на преподаване там, а и  по ред други причини,  една от най-важните сред които е свръхпротекцията им И в гимназиална възраст от мама и татко..

Последна редакция: ср, 07 окт 2020, 11:39 от пенсионирана русалка

# 396
  • Мнения: 6 341
Свръхпротекцията е широко понятие, ама  много ми харесва концепцията.
Айде сега 25 годишни и Чудомир, какво говорите😀

# 397
  • Мнения: 6 344
Ох, като казахте Чудомир. Има един хотел Макси във Велинград. Та неговата механа е със стени от изрисувани фрески от произведенията на Чудомир. Кич на макс. Детето като ги видя и пита кой е този дебел чичко. Наложи се да разкажа малко. Това алтернативен метод ли е и аз събудила ли съм любопитството обяснявайки кич?
Шегувам се с тру стори. Да не ме вземете насериозно?!?!?


От една страна свръхпротекция, от друга вменяване на собствените отговорности на училището.

# 398
  • Мнения: 6 166
Така да кажа, на ден-два детето ми учи по една нова песничка  - я на български, я на английски, я на италиански. Много ми е умно и запомня бързо.

Търся си училище за 1 до 4ти клас, в което ще се справят поне както ако аз си го обучавам вкъщи. И основен критерий ми е да няма даскалски подход.

Под даскалски подход имам впредвид - да му се налагат. Веднъж само ще минат при него такива подходи. Знам, че в държавните училища е по-скоро такава методиката на обучение. Затова си търся частно, в което да имат правилен подход, а не да не учи Wink

# 399
  • Мнения: 7 683
Скрит текст:
Не навреме мъкне бреме
от Асен Босев

Седи Мълчин

на своя чин,

седи момчето и нехае

и погледът му вън блуждае.

— Ах, как е на урока скучно! —

А славей пее благозвучно

на орех в двора,

дето хора

гълчат — задачи не решават,

стоят — и пет пари не дават!

— Ех, де да бях

и аз при тях! —

си дума наш Мълчин без глас. —

Омръзна ми седене в час.

Аман от

нашите учители,

аман от столици

и жители! —

 

И забърбори

на Григори

морето лете как ще пори

и как без книги, моливи

на мач ще вкарва голове!

 

Когато в къщи,

свели врат,

уроци другите четат,

Мълчин до здрач

играе мач.

 

Мълчин измамва мама фино,

че бил на сбор,

а бил на кино.

Домашно пише той разсеян

и мисли: — Ех, да бях в басейн!

 

Не му се учи за Тибет,

та кара вън велосипед.

Но, дявол да го вземе, бре —

с бележките не е добре.

 

Мълчин в успеха е съмнителен —

оставят го на поправителен.

И ха сега де,

ха сега де,

без време изпит се зададе!

 

Той уж през лятната ваканция

на отдих е в почивна станция,

а нос в учебник е забол,

когато вън извикват „гол“!

 

Едни отиват на разходка,

морето други порят с лодка,

Мълчин чете урока глухо

Мълчин остана пак на сухо…

 

И пука се Мълчин от яд,

че той чете,

а те летят.

Летят навън с велосипед,

а той пък учи за Тибет!

 

Дори с приятеля си Нино

не тръгва днес Мълчин на кино,

защото бягал бе от час

да види филма нов тогаз…

 

Та искаме да кажем само:

излезе всичко през носа му.

Не учеше Мълчин навреме

и не навреме

мъкне бреме.

Тюх, дявол да го вземе!

# 400
  • Мнения: 7 277
Таксата на Питагор за 2021/2022г : 5000 Е + 700 Е за храна.

https://parvamatematicheska.com/%d1%84%d0%b8%d0%bd%d0%b0%d0%bd%d … 1%87%d0%bd%d1%83/

# 401
  • София
  • Мнения: 16 233
Така да кажа, на ден-два детето ми учи по една нова песничка  - я на български, я на английски, я на италиански. Много ми е умно и запомня бързо.

Търся си училище за 1 до 4ти клас, в което ще се справят поне както ако аз си го обучавам вкъщи. И основен критерий ми е да няма даскалски подход.

Под даскалски подход имам впредвид - да му се налагат. Веднъж само ще минат при него такива подходи. Знам, че в държавните училища е по-скоро такава методиката на обучение. Затова си търся частно, в което да имат правилен подход, а не да не учи Wink
За да съм сигурна, че съм разбрала:
Ако в час по математика, детето реши, че не му се решават задачи точно сега, а му се пее; ако в час по български, реши, че в момента му се играе футбол на двора; ако след края на междучасието, не иска да влезе в час, защото му се е сторило кратко - какво трябва да направи учителят, за да приемем, че подходът му е правилен?

# 402
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 613
Аз разбрах да не го карат да пее ако не иска.
Това може да се уреди с кротък разговор във всяко училище си мисля...
Все пак става дума за начален курс

# 403
  • Мнения: 446
Включвам се с полезна информация. В БШ тази година имаме ново попълнение на учител от Питагор - г-жа Мария Стоилова.

# 404
  • Мнения: 7 683


Под даскалски подход имам впредвид - да му се налагат. Веднъж само ще минат при него такива подходи. Знам, че в държавните училища е по-скоро такава методиката на обучение. Затова си търся частно, в което да имат правилен подход, а не да не учи Wink

Елфичка, да ти кажа, че в частните училища много повече, отколкото в държавните, има "даскалски подход", щом под това разбираш "да му се налагат". Много държат да се спазват правилата, повече на това държат даже, отколкото на ученето. Илюзиите, които имаш в това отношение, са много опасни, казвам ти от личен опит. Няма добро ЧУ, в което "да не им се налагат" и да оставят децата да правят каквото си искат.

Общи условия

Активация на акаунт