Отговори
# 675
  • Мнения: 2 298
Благодаря, утре ще го потърся в книжарница.

# 676
  • Мнения: 11 131


На чертежа AL и CM са ъглополовящи съответно на <CAB и < ACB.  Ако <ABC  е 60°, то <AOC е равен на?



На чертежа ВР и СН са височини в  триъгълника АВС и < АВС +<ВСА =140° . Стойността на х е?

# 677
  • Мнения: 6 909


На чертежа AL и CM са ъглополовящи съответно на <CAB и < ACB.  Ако <ABC  е 60°, то <AOC е равен на?
Нека <ВАС = α => ъглополовящата му AL го дели на 2*(α/2)
Нека <ACB = γ => ъглополовящата му CM го дели на 2*(γ/2)
Знаем, че <ABC = 60°, значи в триъгълника ABC имаме
 α + γ + 60° = 180° => α + γ = 120°
Нека <AOC = х
Значи в триъгълника AОC имаме
(α/2) + (γ/2) + x = 180°
x = 180° - (α + γ)/2 = 180° - 120°/2
x = 120°




На чертежа ВР и СН са височини в  триъгълника АВС и < АВС +<ВСА =140° . Стойността на х е?
От <АВС + <ВСА = 140° автоматично следва, че <ВАС = 180° - 140° = 40°
Знаем, че сборът от ъглите на всеки четириъгълник е равен на 360°. Вече знаем три от ълите на четириъг. AHXP =>
x = 360° - (90° + 90° + 40°) = 140°
Търсим на <PXH противополжния ъгъл, значи също 140° .

Последна редакция: вт, 02 фев 2021, 00:49 от Barbabeau

# 678
  • София
  • Мнения: 19 926
Преди време тук се заформи дискусия за полезността на така наречените основни задачи. За мен продължават да са си нужни и полезни, като подчертавам, че по никакъв начин не заменят необходимостта човек да знае да си намери търсените ъгли в горните задачи по стандартния, показан от Barbabeau начин (седми клас между другото  към този момент още не са взели официално теоремата за сбор на ъгли в четириъгълник, та може би е по-добре да се ползва за един-два триъгълника тази за сбор от 180 в триъгълник). Иначе ОЗ не са предвидени за втората част на НВО, защото там се иска  разписване. Отделно няма спор, че човек трябва да знае и как се стига до този резултат, а не да наизусти някакво конкретно положение. Но когато  за първата част от НВО  разполага сборно  с 60 мин само,  спестяването на ценно  време с ползване на основна задача си е бонус. Супер бързо минава така на следващата задача.

Та затова пускам и решенията с  основна задача.

1) По ОЗ  < AO C= 90   +   (<ABC/2)  = 90 +  (60/2)= 90+30 =120 градуса
2). < ВАС= 40. По ОЗ < НОВ=40 => < СОВ = 180-40=140 градуса (от съседни)

Последна редакция: вт, 02 фев 2021, 07:05 от пенсионирана русалка

# 679
  • Мнения: 11 131
[video][/video]Много благодаря, Барба!

Може ли пак малко помощ:
В четириъгълника АВСД, страните АВ и СД са успоредни, <ДАВ = 75° и <ВСД=95°. Мярката на <АДС и на <АВС е ....

Довършете:"всеки външен ъгъл на триъгълник е по-голям....

Ъглите алфа и бета са с взаимно успоредни рамене и а=б+110°. Намерете мерките им...

Последна редакция: вт, 02 фев 2021, 21:53 от christina1980

# 680
  • Мнения: 9 115
Моето мнение относно тъй наречените основни задачи е раздвоено. Да, спестяват време, но ако наистина си решавал много задачи то само ти идва. Иначе учиш още някакви правила, за да спестиш време уж, ама ако не можеш да ги докажеш е само зубрене. Та накратко - ако си решавал достатъчно задачи, то си знаеш. От друга страна не доказваме всеки път дадена теорема, просто си я ползваме.

# 681
  • Мнения: 2 070
Здравейте,

Има ли някаква закономерност при решаването на този тип задачи за да не пишеш числа до откат: търсят се числата до 100, които се делят на 3 или 7?

# 682
  • Мнения: X
Всяко трето число се дели на 3, а всяко седмо - на седем.
Раздели сто на три. Получава се частно 33 и остатък 1. Значи 33 числа от 1 до сто се делят на 3 без остатък.
Аналогично, раздели 100 на 7. Получава се частно 14 и остатък 2. 14 числа се делят на 7 без остатък.

# 683
  • у дома
  • Мнения: 7 955
Има и такива,които се делят и на 3 и на 7 -като се раздели 100 на 21 се получава частно 4 и ост 16-т.е. 4 числа са общи и за 3 и 7,ако съм разбрала правилно задачата или тя просто е питане как да ги откривате...

# 684
  • Мнения: 2 070
Благодаря и на двете ви, помогнахте много! Simple Smile

# 685
  • Мнения: 10 504
Здравейте,

Има ли някаква закономерност при решаването на този тип задачи за да не пишеш числа до откат: търсят се числата до 100, които се делят на 3 или 7?
понеже не ти написаха отговора:
100:3=33 и ост 1 следователно 33 числа от 1 до 100 се делят на 3
100:7=14 и ост 2 следователно 14 числа от 1 до 100 се делят на 7
обаче има числа, които едновременно се делят и на 7  и на 3 и могат да бъдат преброени два пъти. Понеже 3 и 7 са взаимно прости (нямат общи делители) умножаваме ги 3*7=21.
намираме броя на тези числа
100:21=4 и ост 16 следователно 4 числа от 1 до 100  се делят едновременно на 3 и 7 (т.е делят се на 21)
Събираме числата делящи се на 3 и 4 и изважваме делящите се на 21 ( за да не се броят два пъти, а само веднъж)
33+14-4=43
Отговор: 43 числа от 1 до 100 се делят на 3 или на 7

# 686
  • Мнения: 6 909

Може ли пак малко помощ:
В четириъгълника АВСД, страните АВ и СД са успоредни, <ДАВ = 75° и <ВСД=95°. Мярката на <АДС и на <АВС е ....

Довършете:"всеки външен ъгъл на триъгълник е по-голям....

Ъглите алфа и бета са с взаимно успоредни рамене и а=б+110°. Намерете мерките им...

Кристина, изгубили са се тези въпроси, понеже си ги добавила в редакция.
(Малко е тъпо това ново правило. Rolling Eyes)

По първата задача:
Скрит текст:

Щом AB и CD са успоредни, значи фигурата е трапец.
От определението за трапец: четириъгълник, в който поне една двойка срещуположни страни са успоредни.
После задачата се решава много лесно, ако спуснете двете височини при върховете на малката основа.
<BCD = 95° = 90° + 5°
От сбор на ъглите в триъгълник 180° => <ABC = 85°
<ADC = 15° + 90° = 105°

По втората:
Този въпрос е във връзка с теоремата за външен ъгъл: всеки външен ъгъл на триъгълник е равен на сбора на двата вътрешни, несъседни нему, ъгъла.
И следствието: всеки външен ъгъл на триъгълника е по-голям от всеки вътрешен, несъседен нему, ъгъл от същия триъгълник.

По третата:
...
Направих чертеж, обаче или липсва някаква информация, или не се сещам нещо, понеже не мога да намеря мерките на алфа и бета.

Последна редакция: ср, 03 фев 2021, 23:41 от Barbabeau

# 687
  • Мнения: X
Ъглите с взаимноуспоредни рамене или са равни, или се допълват до 180 градуса.

# 688
  • Мнения: 6 909
Може ли да покажеш как изглежда това на чертеж?
Тоест и двете рамена са успоредни, така ли? Не само едното?

# 689
  • София
  • Мнения: 19 926

Тоест и двете рамена са успоредни, така ли? Не само едното?
а= b+110
a+b=180
b+110+b=180
2b=70
b=35  градуса
а=145 градуса


Последна редакция: ср, 03 фев 2021, 23:22 от пенсионирана русалка

Общи условия

Активация на акаунт