Митница – информация, въпроси, отговори и споделяне на опит – 7

  • 36 339
  • 738
  •   1
Отговори
# 435
  • Мнения: 6 499
Ако трябва да сме съвсем честни, разделянето на пратката е опит за манипулация и е наказуемо според някои законодателства.
Кои конкретно?

# 436
  • Sofia
  • Мнения: 16 440
Така, да разкажа какво се случи с моя казус, както обещах. Simple Smile
Припомням, че моята пратка ми бе пратена от физическо лице, обозначена като "Gift" и реалната ѝ стойност действително беше под 45 евро, но въпреки това, беше спряна на Софийската митница.
Та, разкарах се аз до "Челопешко шосе", носейки със себе си копие от декларация CN23, както и разпечатка на страницата с поръчката (от eBay) + платежното от PayPal. И трите документа ми бяха изпратени от подателя, посредством e-mail. Аз само си ги разпечатах.
Както всички сме запознати, системата е от допотопен тип. Когато, в крайна сметка, се добереш до БРСЦ, се налага да чакаш на минусови температури пред едно "здание", тип павилион. Още по-неприятно е, ако на опашка преди теб вече са се наредили 4-5 човека.
Сега по съществената част – когато най-после моят ред дойде и влязох, за да си предам документите, не минахме без задължителния момент на "обърквация", от страна на обслужващата ме служителка, какъв е моят случай и за какво се боря (въпреки кристално ясното ми първоначално обяснение). След първите 30 секунди на допир до българските митнически служби, имах чувството, че аз съм в ролята на разясняващата правилата митничарка, а срещу себе си имам човек, който не притежава ни най-бегла представа от процедурите по освобождаване на пратки и нормативната база на агенцията, за която работи. Чух нелепи изказвания и въпроси, от типа на:

– "Ама никъде не пише, че пратката Ви е подарък!" (Това след 2-минутно взиране в предоставените от мен документи, в които ясно е посочено – на самата декларация CN23 – че пакетът е маркиран като "Gift");

– "Как така хем пратката е подарък за Вас, хем стоката е закупена онлайн от изпращача?" (Тук, признавам си, мигах на парцали, ненамирайки правилните думи, с които мога да отговаря на такъв "смислен" въпрос);

– "Оууу, не знам, Вашият казус е много сложен. Само митничар може да реши дали дължите ДДС, аз нищо не мога да Ви гарантирам. Оставете си документите и изчакайте пред сградата." (Duhhhhhhhh...)

Като комуникацията ни не се ограничи до тези няколко изречения, а се разви в продължение на около 5 мин., с интензивни обяснения от моя страна, в безплоден опит да разясня митническите правила на служителката срещу мен.

Та, излязох да чакам отвън. На броени метри беше "паркирана" една антично изглеждаща триколка, с помощта на която митничарят (?!) или момчето, доставящо пакетите, минаваше зад бариерата и караше до складовете, за да събере пратките на хората, които чакахме на място, за да си ги получим. Трябваше някак да се справя с мисълта, че ще кисна на арктическия студ чак до момента, в който човекът не се накани да тръгне наново към складовете, да събере поръчките, да се върне обратно и да ги разпредели. Та, така си отвисях още поне 20 мин.

Влизайки отново в павилиона, въпросният човек ми каза, че ще платя само такса от 4.80 лв. за пратката си (както и очаквах), но същевременно ми даде да попълня декларация за съгласие "БГ-Пощи" да ме представляват пред митническите служби. Стана ми леко подозрително – бях чела, че не трябва да се съгласяваш да попълваш такава декларация, защото, ако го направиш, със сигурност щели да ти вземат и комисиона от 12 лв. за услугата. Аз пак се обърнах към митничаря (или каквато длъжност изпълнява) и го попитах защо трябва да попълвам такава декларация, нали нямам нужда от представителство? При което той отвърна: "Нали вече Ви казах, че ще платите само 4.80? Няма да дължите 12 лв. Двете декларации са еднакви." – последното изречение ми се стори много странно, защото не виждам логика 2 документа, с различно предназначение, да изглеждат по един и същ начин... Е, в крайна сметка, наистина платих само 4.80 лв. на касата. Подписах се на още 1-2 места и това беше.

Надявам се, че разказът ми ще е от полза на някого, макар че наистина, както сте споменали, вероятно от средата на лятото натам няма да има особено значение... Simple Smile

# 437
  • Мнения: 54
Най големият враг на Агенция Митници - българският гражданин.

"Защо тук?"
"Какво е това?"
"Ама как така?"
"И какво правим?"

# 438
  • Мнения: 17 281
Така, да разкажа какво се случи с моя казус, както обещах. Simple Smile
Припомням, че моята пратка ми бе пратена от физическо лице, обозначена като "Gift" и реалната ѝ стойност действително беше под 45 евро, но въпреки това, беше спряна на Софийската митница.
Та, разкарах се аз до "Челопешко шосе", носейки със себе си копие от декларация CN23, както и разпечатка на страницата с поръчката (от eBay) + платежното от PayPal. И трите документа ми бяха изпратени от подателя, посредством e-mail. Аз само си ги разпечатах.
Както всички сме запознати, системата е от допотопен тип. Когато, в крайна сметка, се добереш до БРСЦ, се налага да чакаш на минусови температури пред едно "здание", тип павилион. Още по-неприятно е, ако на опашка преди теб вече са се наредили 4-5 човека.
Сега по съществената част – когато най-после моят ред дойде и влязох, за да си предам документите, не минахме без задължителния момент на "обърквация", от страна на обслужващата ме служителка, какъв е моят случай и за какво се боря (въпреки кристално ясното ми първоначално обяснение). След първите 30 секунди на допир до българските митнически служби, имах чувството, че аз съм в ролята на разясняващата правилата митничарка, а срещу себе си имам човек, който не притежава ни най-бегла представа от процедурите по освобождаване на пратки и нормативната база на агенцията, за която работи. Чух нелепи изказвания и въпроси, от типа на:

– "Ама никъде не пише, че пратката Ви е подарък!" (Това след 2-минутно взиране в предоставените от мен документи, в които ясно е посочено – на самата декларация CN23 – че пакетът е маркиран като "Gift");

– "Как така хем пратката е подарък за Вас, хем стоката е закупена онлайн от изпращача?" (Тук, признавам си, мигах на парцали, ненамирайки правилните думи, с които мога да отговаря на такъв "смислен" въпрос);

– "Оууу, не знам, Вашият казус е много сложен. Само митничар може да реши дали дължите ДДС, аз нищо не мога да Ви гарантирам. Оставете си документите и изчакайте пред сградата." (Duhhhhhhhh...)

Като комуникацията ни не се ограничи до тези няколко изречения, а се разви в продължение на около 5 мин., с интензивни обяснения от моя страна, в безплоден опит да разясня митническите правила на служителката срещу мен.

Та, излязох да чакам отвън. На броени метри беше "паркирана" една антично изглеждаща триколка, с помощта на която митничарят (?!) или момчето, доставящо пакетите, минаваше зад бариерата и караше до складовете, за да събере пратките на хората, които чакахме на място, за да си ги получим. Трябваше някак да се справя с мисълта, че ще кисна на арктическия студ чак до момента, в който човекът не се накани да тръгне наново към складовете, да събере поръчките, да се върне обратно и да ги разпредели. Та, така си отвисях още поне 20 мин.

Влизайки отново в павилиона, въпросният човек ми каза, че ще платя само такса от 4.80 лв. за пратката си (както и очаквах), но същевременно ми даде да попълня декларация за съгласие "БГ-Пощи" да ме представляват пред митническите служби. Стана ми леко подозрително – бях чела, че не трябва да се съгласяваш да попълваш такава декларация, защото, ако го направиш, със сигурност щели да ти вземат и комисиона от 12 лв. за услугата. Аз пак се обърнах към митничаря (или каквато длъжност изпълнява) и го попитах защо трябва да попълвам такава декларация, нали нямам нужда от представителство? При което той отвърна: "Нали вече Ви казах, че ще платите само 4.80? Няма да дължите 12 лв. Двете декларации са еднакви." – последното изречение ми се стори много странно, защото не виждам логика 2 документа, с различно предназначение, да изглеждат по един и същ начин... Е, в крайна сметка, наистина платих само 4.80 лв. на касата. Подписах се на още 1-2 места и това беше.

Надявам се, че разказът ми ще е от полза на някого, макар че наистина, както сте споменали, вероятно от средата на лятото натам няма да има особено значение... Simple Smile
Говориш за служителката в пощата. Тя не е митничар, за това ти е и казала " Вашият казус е много сложен. Само митничар може да реши дали дължите ДДС, аз нищо не мога да Ви гарантирам. "

Последна редакция: ср, 17 фев 2021, 18:36 от Titina

# 439
  • Sofia
  • Мнения: 16 440
В "казуса" ми няма нищо сложно. Напротив, пределно ясен е, дори бих казала – елементарен. Grinning Но очевидно не и за служителите, чиято работа налага да разбират от тези неща.

# 440
  • Мнения: 17 281
Ако трябва да сме съвсем честни, разделянето на пратката е опит за манипулация и е наказуемо според някои законодателства.
Кои конкретно?
САЩ - 19 КФР, ЕУ - Митнически кодекс
Моя си е вината, че не знаех че имат право да ги обединяват. Иначе нямаше да се занимавам да плащам две доставки и две представителства пред митница. Не мисля че има закон, по който да е наказуемо, че съм решила да си разделям пратките. Ще ми бъде интересно да науча ако има такъв. Но така или иначе всички гимнастики ще са излишни от юни.
Както се разбира от поста по-горе потребителката е правила гимнастики за да не заплати дължимите мита ( в нейният случай ДДС). Ако на това не му се вика манипулация на документите, не знам как по друг начин може да се нарече. И не е виновна митницата, виновни са гражданите, че се опитват да мамят.

# 441
  • Мнения: 1
Здравейте, много ще се радвам ако някой от вас се е сблъсквал с подобен казус да ми помогне как да постъпя. Моя приятелка от Англия ми изпраща личния телефон с куриерска фирма DHL, при което служителят й дава набор от документи, които да попълни и на мястото CUSTOMS VALUE тя попълва  сумата от 600 паунда, като явно не знае какво точно означава това CUSTOMS VALUE. И сега след пристигането на пратката (лична моя вещ) в България се налага аз да му платя ДДС и мито. Това го разбрах след като ми звъннаха от митницата, заради декларираната стойност.  На нея са и спретнали и проформа  фактура  (proforma invoice) при самото изпращане на пратката, в която тя е отбелязала пратката като подарък (gift).

Въпросът ми е ако откажа доставката  и DHL я върнат на изпращача,  изпращача дали ще трябва да заплати мито, ДДС (то начислено ли е вече в България или не) или нещо от сорта когато пратката  влезе в Англия (нещо като customs duties) и какво точно ще трябва да заплати освен доставките в двете посоки?

Благодаря предварително.

# 442
  • Мнения: 2 618
Скрит текст:
Така, да разкажа какво се случи с моя казус, както обещах. Simple Smile
Припомням, че моята пратка ми бе пратена от физическо лице, обозначена като "Gift" и реалната ѝ стойност действително беше под 45 евро, но въпреки това, беше спряна на Софийската митница.
Та, разкарах се аз до "Челопешко шосе", носейки със себе си копие от декларация CN23, както и разпечатка на страницата с поръчката (от eBay) + платежното от PayPal. И трите документа ми бяха изпратени от подателя, посредством e-mail. Аз само си ги разпечатах.
Както всички сме запознати, системата е от допотопен тип. Когато, в крайна сметка, се добереш до БРСЦ, се налага да чакаш на минусови температури пред едно "здание", тип павилион. Още по-неприятно е, ако на опашка преди теб вече са се наредили 4-5 човека.
Сега по съществената част – когато най-после моят ред дойде и влязох, за да си предам документите, не минахме без задължителния момент на "обърквация", от страна на обслужващата ме служителка, какъв е моят случай и за какво се боря (въпреки кристално ясното ми първоначално обяснение). След първите 30 секунди на допир до българските митнически служби, имах чувството, че аз съм в ролята на разясняващата правилата митничарка, а срещу себе си имам човек, който не притежава ни най-бегла представа от процедурите по освобождаване на пратки и нормативната база на агенцията, за която работи. Чух нелепи изказвания и въпроси, от типа на:

– "Ама никъде не пише, че пратката Ви е подарък!" (Това след 2-минутно взиране в предоставените от мен документи, в които ясно е посочено – на самата декларация CN23 – че пакетът е маркиран като "Gift");

– "Как така хем пратката е подарък за Вас, хем стоката е закупена онлайн от изпращача?" (Тук, признавам си, мигах на парцали, ненамирайки правилните думи, с които мога да отговаря на такъв "смислен" въпрос);

– "Оууу, не знам, Вашият казус е много сложен. Само митничар може да реши дали дължите ДДС, аз нищо не мога да Ви гарантирам. Оставете си документите и изчакайте пред сградата." (Duhhhhhhhh...)

Като комуникацията ни не се ограничи до тези няколко изречения, а се разви в продължение на около 5 мин., с интензивни обяснения от моя страна, в безплоден опит да разясня митническите правила на служителката срещу мен.

Та, излязох да чакам отвън. На броени метри беше "паркирана" една антично изглеждаща триколка, с помощта на която митничарят (?!) или момчето, доставящо пакетите, минаваше зад бариерата и караше до складовете, за да събере пратките на хората, които чакахме на място, за да си ги получим. Трябваше някак да се справя с мисълта, че ще кисна на арктическия студ чак до момента, в който човекът не се накани да тръгне наново към складовете, да събере поръчките, да се върне обратно и да ги разпредели. Та, така си отвисях още поне 20 мин.

Влизайки отново в павилиона, въпросният човек ми каза, че ще платя само такса от 4.80 лв. за пратката си (както и очаквах), но същевременно ми даде да попълня декларация за съгласие "БГ-Пощи" да ме представляват пред митническите служби. Стана ми леко подозрително – бях чела, че не трябва да се съгласяваш да попълваш такава декларация, защото, ако го направиш, със сигурност щели да ти вземат и комисиона от 12 лв. за услугата. Аз пак се обърнах към митничаря (или каквато длъжност изпълнява) и го попитах защо трябва да попълвам такава декларация, нали нямам нужда от представителство? При което той отвърна: "Нали вече Ви казах, че ще платите само 4.80? Няма да дължите 12 лв. Двете декларации са еднакви." – последното изречение ми се стори много странно, защото не виждам логика 2 документа, с различно предназначение, да изглеждат по един и същ начин... Е, в крайна сметка, наистина платих само 4.80 лв. на касата. Подписах се на още 1-2 места и това беше.

Надявам се, че разказът ми ще е от полза на някого, макар че наистина, както сте споменали, вероятно от средата на лятото натам няма да има особено значение... Simple Smile
Говориш за служителката в пощата. Тя не е митничар, за това ти е и казала " Вашият казус е много сложен. Само митничар може да реши дали дължите ДДС, аз нищо не мога да Ви гарантирам. "
Говорим за служител обработващ 50 000 пратки месечно в продължение на 5 години с повтарящи се 4-5 еднотипни ситуации. Това би вица за даскала дето обяснявал 10 пъти на ученика и накрая признал че и той го е разбрал. Щеше да е смешно ако не беше жалко. Поредните дето началниците са им делегирали да вземат решения. Помните ли как полицаите доказаха, че под фуражка акъл не вирее? Спираха хронично болни ходили на медициски прегледи да не могат да се приберат в къщи. Гениите министри и шефове на МВР наредили на фуражките да мислят въпреки, че фуражките са назнчени само да изпълняват.

# 443
  • Мнения: 17 281
Здравейте, много ще се радвам ако някой от вас се е сблъсквал с подобен казус да ми помогне как да постъпя. Моя приятелка от Англия ми изпраща личния телефон с куриерска фирма DHL, при което служителят й дава набор от документи, които да попълни и на мястото CUSTOMS VALUE тя попълва  сумата от 600 паунда, като явно не знае какво точно означава това CUSTOMS VALUE. И сега след пристигането на пратката (лична моя вещ) в България се налага аз да му платя ДДС и мито. Това го разбрах след като ми звъннаха от митницата, заради декларираната стойност.  На нея са и спретнали и проформа  фактура  (proforma invoice) при самото изпращане на пратката, в която тя е отбелязала пратката като подарък (gift).

Въпросът ми е ако откажа доставката  и DHL я върнат на изпращача,  изпращача дали ще трябва да заплати мито, ДДС (то начислено ли е вече в България или не) или нещо от сорта когато пратката  влезе в Англия (нещо като customs duties) и какво точно ще трябва да заплати освен доставките в двете посоки?

Благодаря предварително.
При връщане на пратката вие  (или някой друг) не заплаща ДДС или мито ( в случая митото е 0%).
Когато пратката пристигне в Обединеното кралство, ще я декларират като връщана стока ( имат и специална тарифна позиция в митническата тарифа) и приятелката ви не дължи митоп и VAT.

# 444
  • In transit
  • Мнения: 14 376
Скрит текст:
Ако трябва да сме съвсем честни, разделянето на пратката е опит за манипулация и е наказуемо според някои законодателства.
Кои конкретно?
САЩ - 19 КФР, ЕУ - Митнически кодекс
Моя си е вината, че не знаех че имат право да ги обединяват. Иначе нямаше да се занимавам да плащам две доставки и две представителства пред митница. Не мисля че има закон, по който да е наказуемо, че съм решила да си разделям пратките. Ще ми бъде интересно да науча ако има такъв. Но така или иначе всички гимнастики ще са излишни от юни.
Както се разбира от поста по-горе потребителката е правила гимнастики за да не заплати дължимите мита ( в нейният случай ДДС). Ако на това не му се вика манипулация на документите, не знам как по друг начин може да се нарече. И не е виновна митницата, виновни са гражданите, че се опитват да мамят.
С цялото ми уважение, че работите и се занимавате с митници, не бих нарекла потребителката измамничка. Всички, които поръчват от айхърб конктретно знаят, че за да не платиш ДДС пратката трябва да е под 30лв. Затова повечето хора пускат такива пратки. За мен измамници в случая са служителите на пощенския клон, които хем са и обединили пратките за да плати ДДС, хем искат да си вземат две такси за митническо посредничество. А потребителката е постъпила така от незнание. Самата тя каза, че ако е знаела за това е щяла да си обедини поръчките и да си плати ДДС. Защото така плаща две доставки до БГ.

# 445
  • Мнения: 17 281
Скрит текст:
Ако трябва да сме съвсем честни, разделянето на пратката е опит за манипулация и е наказуемо според някои законодателства.
Кои конкретно?
САЩ - 19 КФР, ЕУ - Митнически кодекс
Моя си е вината, че не знаех че имат право да ги обединяват. Иначе нямаше да се занимавам да плащам две доставки и две представителства пред митница. Не мисля че има закон, по който да е наказуемо, че съм решила да си разделям пратките. Ще ми бъде интересно да науча ако има такъв. Но така или иначе всички гимнастики ще са излишни от юни.
Както се разбира от поста по-горе потребителката е правила гимнастики за да не заплати дължимите мита ( в нейният случай ДДС). Ако на това не му се вика манипулация на документите, не знам как по друг начин може да се нарече. И не е виновна митницата, виновни са гражданите, че се опитват да мамят.
С цялото ми уважение, че работите и се занимавате с митници, не бих нарекла потребителката измамничка. Всички, които поръчват от айхърб конктретно знаят, че за да не платиш ДДС пратката трябва да е под 30лв. Затова повечето хора пускат такива пратки. За мен измамници в случая са служителите на пощенския клон, които хем са и обединили пратките за да плати ДДС, хем искат да си вземат две такси за митническо посредничество. А потребителката е постъпила така от незнание. Самата тя каза, че ако е знаела за това е щяла да си обедини поръчките и да си плати ДДС. Защото така плаща две доставки до БГ.
подчертаното се нарича манипулиране на цената с цел да не се плати ДДС....защото всички го знаят

# 446
  • In transit
  • Мнения: 14 376
Не мисля, че е незаконно да си поръчаш нещо така, че да влезеш в сумата от 30 лв. Който си поръчва за по-големи суми си плаща или за посредничество или си попълва МД. В крайна сметка се плащат достатъчно големи суми за доставка понякога.

# 447
  • Мнения: 2 359
естествено, че не е незаконно...

# 448
  • Мнения: 298
Понеже много ме кефи как според Титина митница никога не е виновна и са бели и добри, а лошия гражданин ощетява тези мили хора на държавна заплата, като не си плаща ддс на пратка за 60лв искам да задам следния казус на нея. Преди две седмици идва клиент, който иска да си внесе кола от Швейцария, колата е модел 2018 година, човекът иска да я внесе за скромната сума от 1100 CHF, има договор за покупко продажба. Нашите митничари, както и ние категорично отказваме да направим този внос, цената е смешна и нереална, на всички ни е ясно. Вчера човекът пак се връща, само да ни покаже вносна декларация от София на същата тази кола, с неговата цена и да ни пита защо е трябвало да ходи до София и как така там става, а тук не може? Сега аз знам как е станало там, а вие? И в крайна сметка кой нарушава закона в случая? Стига сте карали хората да се чувстват престъпници, защото искат да спестят нищожна сума пари, докато има такива които пестят хиляди за сметка на държавата..

# 449
  • Мнения: X
Тук няма казус. Има подадена декларация с невярно съдържание.
Кой е виновен? Joy

Общи условия

Активация на акаунт