Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 42 052
  • 753
  •   1
Отговори
# 300
  • Мнения: 177
Е това със социалната среда беше доста крайно...Има страшно успешни фризьори, които се справят доста добре в живота и едва ли са толкова нещастни. Имам и съученици от немската гимназия, които избраха “по-престижни” професии, но не постигнаха невероятно развитие и със сигурност са доста по-неуспели и не добре реализирани.
Едва ли ще се промениш, дори с времето и платените такси за училище, извънучилищни занимания, ходене на езикови ваканции, спортове и т.н., още повече ще втвърдиш традиционната позиция за това как няма да приемеш детето ти да стане фризьорка. Може би само при едно условия - да има много луксозен салон и да печели призове на високо ниво. Но няма да се съгласиш да стане кварталната фризьорка. Много добре знаеш, че детето ти няма да бъде щастливо с  подобна професия и социално положение, а нейните съученици и връстници от вашата социална среда да са с емнайсет дипломи и авторитетни професии. А и едва ли детето ти ще поиска да е фризьорка наистина след като дванайсет години вирее в определена социална и образователна среда. Социалните и образователните фактори никой никога не ги е отменял. Може да не звучи особено "равенство и братство", но така си върви светът и винаги ще върви.

# 301
  • София
  • Мнения: 62 595
Кое му е крайното? Параметрите на социалната среда са факт. Хората се стремят да запазят или да преминат в по-желана социална среда, с по-висок статус, а не в социална среда с по-нисък статус. Затова си намират партньори от своята социална и образователна среда, затова искат и по-добро образование и среда за децата си още от яслата и детската градина. Вие защо сте избрали ЧУ, а не обикновеното квартално, в което няма проблем със записването? Заради средата, която включва всичко - родителите като интелектуално, образователно и културно ниво, както и децата, с които твоето дете ще общува по цял ден. Все житейски неща, които действат с пълна сила. Фризьорката може да изкарва луди пари, но е с по-нисък статус от друга професия, която изисква образование, макар и да е с по-ниска доходност. Твоите съученици първо са завършили немската, а после са се провалили, както се изразяваш. Но първо са влезли и са я завършили и във всеки момент могат да се върнат на бързата писта, която им осигурява образованието.

# 302
  • Мнения: 177
Исках да кажа само, че параметрите на социалната среда, които описваш не са чак толкова ясни в днешно време. Колко икономисти и юристи например работят в държавната администрация...без да искам да засягам никого. Въпрос на желание и амбиция. Може да си много добър фризьор, готвач и т.н. и да имаш добро образование, което вероятно би била и една от причините за успешен бизнес, последователност и упоритост в работата.
Относно избора на частно училище - разбира се, че търсим добра среда, но не бих изключила със замах определени професии.

# 303
  • София
  • Мнения: 16 320
,
Темата доста се раздвижи, което е супер Simple Smile
По отношение на "новото поколение" деца: според мен наистина те са доста по-различни от тези преди 15-20 години, те очакват да се отнасяш към тях с уважение, не приемат авторитета наложен отвън, търсят взаимност в общуването, трудни са за управление, критични са в мисленето си, искат да бъдат зачитани. Дори по-младите колеги в офиса също са такива Simple Smile. Причините са както новите модели на възпитание, общуване в семейството, дигитализацията, глобализацията, достъпът до информация и т.н. Класическото образование далеч не следва темпото на промяната и новата реалност. По тази причина все повече деца не могат да се приспособят, отпадат, имат проблеми в класическия модел. От друга страна ученето основно целящо високо ниво на НВО кара немалко деца да се движат под потенциала си, макар и изкарващи високи оценки. Защото да кажем детето има талант в рисуването, но тъй като акцентира върху важните предмети този талант остава недоразвит и детето се омешва в масовката, добър по всичко и истински добър в нищо. В резултат на всичко изброено наблюдаваме тенденция на профилиране на ЧУ, сигурно до няколко години и ДУ дори и в начален етап ще търсят някакво профилиране. Сега едни ЧУ залагат на оценки, други на прогресивен модел, трети IB или някаква международна акредитация, четвърти STEAM, пети езици, изкуства и т.н. Иновации има и ще бъдат още по-нужни за идните години.
В заключение: според мен стига иновациите да са добре структурирани си заслужава да се поеме риска, дори и цената да е не пълно отличие на НВО. Апропо, вече от МОН подготвят и промяна в концепциите на НВО, математика ще се слее с природни науки и т.н. Ако 20то ОУ покажат развитие в модела си, с удоволствие ще запиша детето там, ЧУ не ми е самоцел, по-скоро как моделът може да отговори на съвременните изисквания.
Понеже имам деца и отпреди 20 години, и от днешните Joy , съвсем същите са си децата да ви кажа. И тези на 20+ и днешните очакват да се отнасяш с уважение към тях, не зачитат наложени авторитети, а доказали се такива - дай боже /защото незачитането на авторитети по принцип не е положително качество, а злочеста черта на българската народопсихология, която съвсем не е от вчера/, търсят взаимност в общуването, трудни са за управление, критични са в мисленето си, искат да бъдат зачитани. Че и 40+ годишните също бяха такива деца, че дори и повече. Joy Ако има някаква разлика, то тя е в това, че сред днешните деца има не малко жертви на т.нар. модерни теории на възпитание, от типа, че до 7-мата си година детето не трябва да чува думата "не". Че то до 7-мата година ако не я чуе, след това ще е твърде късно. И драматично, предимно за самото дете. Защото ако мама и тате са донякъде длъжни да търпят безконтролната изява на Аз-а, обществото не е. А сбъсъкът между нереалистичните очакванията за собствената значимост и реалността винаги е драматичен. Има разлика между самочувствие и самозаблуда, между себеотстояване и наглост, между критично мислене и безпринципно отричане на всичко, между мотивирана позиция и егоизъм. А много често се бъркат. Особено в очите на "новото поколение" родители. Wink /Съвсем не всички, разбира се. Слава богу!/

Последна редакция: сб, 13 фев 2021, 22:33 от sanaka

# 304
  • София
  • Мнения: 7 378
След като изчетох постовете за фризьорките считам, че на драго сърце ще се съглася да ме пишете тесногръда. Сред прадядовците и прабабите на децата ми има професор, три учителки, лекар, двама счетоводители, един строител и градоначалник и всичко това се е предавало през поколенията. Ами няма как да съм щастлива, ако детето ми стане фризьорка. И да - и сега има фризьорки, които изкарват повече от мен, но това не ме прави нещастна и не считам, че някой е сбъркал с образованието ми преди 30 години.

# 305
  • Мнения: 1 310
Не си представям дете преминала през стойностно и достатъчно продължително образование да предпочете фризьорството, още по-малко ако в семейството професиите са от интелектуален тип.
Посоката и амбицията за професионално развитие ще дойде от семейната култура и пример.
Не знам как стигнахме до крайности и кой е говорил за деца, на които никога не се казва “не”, които ще си правят каквото си решат по време на час или няма да зачитат другите.

# 306
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Аз пък да ви кажа, ще финансирам с удоволствие един готин, скъп салон след магистратура. И ще си работи с кеф, и клиентите ще си говорят с образован и интелигентен човек. Ще го тласна към собствена линия продукти. Само малко се тормозА, че мъжете фризьори са малко хм, не по вкуса ми. Но ако го кефи, абсолютно ще подкрепя подобна кариера след математическата гимназия и университета.

# 307
  • София
  • Мнения: 16 320
Апропо, вече от МОН подготвят и промяна в концепциите на НВО, математика ще се слее с природни науки и т.н.
Не подготвят, а са го подготвили. Промяната е вече факт от 01. септември - под формата на законодателно изменение:
чл. 51 /Наредба за оценяване на резултатите от обучението на учениците/
(9) (Нова - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) Изпитите при националното външно оценяване по ал. 1 може да се провеждат и под формата на тестове, които интегрират няколко учебни предмета, но задължително включват посочените в ал. 3. /бел и мат/
(10) (Нова - ДВ, бр. 77 от 2020 г., в сила от учебната 2022 - 2023 г.) В случаите по ал. 9 преди началото на учебната година министърът на образованието и науката със заповед определя учебните предмети, които ще участват интегрирано в националното външно оценяване за съответната година, както и формата на конкретния тест.

Влиза в сила за сегашния 5 клас, но е предвидено като възможност, а не като задължителен формат. Може да си остане и само бел и мат /и дано, защото, следейки изявите на МОН по отношение на НВО и не само, ще бъде страшно профанизиране на изпитите/.

# 308
  • Мнения: 494
Четейки коментарите ме напира да опиша какво си представям.

Двете противоположности :
-едно време - всичко за оценката. Зубъри в класа, които като има контролно си крият с ръка от съседчето 😂 Всеки живее с идеята, че 6цата е смисъла на всичко. Учителите толерират и обръщат внимание само на Зубъри.

Алтернативната - класни общи задачи. Групови отговорности. Разпределяне на задачите и постигане на резултат чрез общи усилия и взаимопомощ. Без да губим идеята за амбиция и индивидуални резултати. Учители, които поощряват всеки спрямо личните му резултати и способности!

Само един аспект на идеята ми за разликите в традиции и иновации. И нека да не ги разделяме като с нож. Трябва да вървят ръка за ръка силата на дисциплината и постоянството, с толерантността и разширения кръгозор.

# 309
  • София
  • Мнения: 62 595
Тъй де, фризьорски салон след магистратура, скъп и т.н. с емнайсет условия, което вече не е просто фризьор с просто фризьорски салон. Иначе язък.

Много хубава картина за училищата, обаче във втория вариант се намесва груповата динамика и обикновеният човешки егоизъм - винаги ще има деца, които няма да участват равностойно, а ще гледат да шмекеруват, ще има и други, които реално ще теглят каруцата, а учителката няма как да обърне индивидуално внимание на всички, защото и тя има материал за покриване, че иначе ще й дърпат ушите.

# 310
  • София
  • Мнения: 7 378
-едно време - всичко за оценката. Зубъри в класа, които като има контролно си крият с ръка от съседчето 😂
Едно време зубър и шестица съвсем не бяха равнозначни. А и в класа ни (от 32 ученици в гимназията) се сещам само за един класически зубър. Останалите просто си учеха. Е, не е имало групови задачи - сега нали има. Още нещо - в днешно време оценките от дипломата също имат значение - всички разбират, когато дойде време децата да кандидатстват (в университет, например).

Анди, не е така - и при груповата работа се разбира кой колко участва и може. Освен това още никъде не са отменени индивидуалните изпитвания и домашни. Смисълът ѝ е друг - който иска може да се научи от останалите, добиват се повече умения за съвместна работа и т.н. Не е толкова лошо.

# 311
  • Мнения: 4
Тъй де, фризьорски салон след магистратура, скъп и т.н. с емнайсет условия, което вече не е просто фризьор с просто фризьорски салон. Иначе язък.

Много хубава картина за училищата, обаче във втория вариант се намесва груповата динамика и обикновеният човешки егоизъм - винаги ще има деца, които няма да участват равностойно, а ще гледат да шмекеруват, ще има и други, които реално ще теглят каруцата, а учителката няма как да обърне индивидуално внимание на всички, защото и тя има материал за покрив3ане, че иначе ще й дърпат ушите.

Ами то и в първия вариант децата не участват равностойно в учебния процес и точно вие защитихте тезата, че учетелят няма време да се занимава с изоставащите. И всъщност вариант 1 в по-лесен за учетеля, точно защото се свежда до преподаване на материала без заинтересованост колко е усвоен.

А всъщност ако има групови задачи, дори има шанс някое дете да помогне на друго точно както се случва в професионалния живот на големите. Също на децата ще им се наложи да общуват и да измислят сами решения, но това са качества ненужни според МОН. Аз също съм на мнение, че концепцията на МОН със заучаване с повторение без разбиране и мислене е крайно остаряла и търся нещо различно в ЧУ.

# 312
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво да ти кажа са съвместната работа - като при възрастните е - възникват конфликти и ако началникът не си е на мястото нищо хубаво не произлиза. Много е готино да го правиш като извънкласна форма като на тийм билдинг, обаче за реална работа, която после се оценява децата много добре се ориентират какво се случва. Те са състезателно ориентирани, а не кооперативно ориентирани. И това за ученето един от друг е малко преувеличено, защото са ревниви и към знанията и уменията си, особено като се усетят, че винаги има използвачи. Ако ще се върши нещо заедно, за това си има сценарии за драматизации по приказки или нещо подобно. Някак възрастните очакват, че децата са по-различни от тях, а забравят, че възрастните се контролират благодарение на зрелостта си, а децата много трудно постигат този контрол, защото са все още деца и са по-импулсивни. За мен е по-важно децата да имат в клас усещането за справедливост и че всяко от тях ще има равен шанс да се представи и да бъде положително прието в изявите си. В група/клас винаги наблягам на положителните страни на представянето, дори когато детето се е запънало нещо или другите не искат да изчакат. Децата обичат да се изявяват и малко актьорска игра от страна на възрастния винаги помага.

Последна редакция: сб, 13 фев 2021, 20:31 от Andariel

# 313
  • Мнения: 1 310
Защо децата да са “ състезателно ориентирани, а не кооперативно ориентирани”?
Как ще имат “ усещането за справедливост и че всяко от тях ще има равен шанс да се представи и да бъде положително прието в изявите си” ако са изпитвани по калъп? Не е ли по-справедливо да се наблюдава работата им и да се оцени според индивидуалните заложби, а именно - едно дете наизустява добре, друго учи чрез анализ, трето има сериозни математически заложби, четвърто пише креативно? Не може да се твърди кое качество е по-важно, но не всеки притежава всичките накуп на високо ниво, за да бъдат всички “мерени с един аршин”.

# 314
  • София
  • Мнения: 16 320
Е, а с колко аршина да бъдат мерени? По един и същ предмет? Какво е предложението - да изпитват силното по математика на интерални уравнения, а силното в творческото писане - на събиране и изваждане? Как точно да се оценява работата им според индивидуалните заложби? В масовото образование, защото именно такова се осъществява в училище.

Общи условия

Активация на акаунт