Частни училища-информативно-дискусионна тема 45

  • 41 846
  • 753
  •   1
Отговори
# 660
  • София
  • Мнения: 20 068
Според теб, Амели... Според сертифициращите органи обаче, а все пак явяващите се с техните изисквания/очаквания/критерии следва да се съобразят, въобще не е въпрос на лични интереси и разгръщане на личността. Темите  за писане/говорене са все такива на сертификатния изпит по немски примерно. Все пак не коментираме само сертификати по английски, нали? По френски нещата са още по-сложни вероятно, макар да нямам директен поглед, щом масово бг децата от френски гимназии се явяват в края на гимназиален етап на изпит за В2 ниво, единици само са с ниво С1, че и Франция  в добавка приема студенти с В2..

Познавам нормални, умни, будни деца в изобилие в упоменатата от теб възраст. Но просто с описаното няма как да се справят по обясними причини, нямащи нищо общо с интелекта им.

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 14:29 от пенсионирана русалка

# 661
  • софия
  • Мнения: 5 148
Според теб, Амели... Според сертифициращите органи обаче, а все пак явяващите се с етхните изисквания/очаквания следва да се съобразят, въобще не е въпрос на лични интереси и разгръщане на личността. Темите  за писане/говорене са все такива на сертификатния изпит ДСД 2 по немски. Все пак не коментираме само сертификати по английски, нали? По френски нещата са още по-сложни вероятно, макар да нямам директен поглед, щом масово бг децата от френски гимназии се явяват в края на гимназиален етап на изпит за В2 ниво, единици само са с ниво С1, че и Франция  в добавка приема студенти с В2..

виж сега, има два начина да отговоря и да продължа или не дискусията. Единия е като се отплесна какво се визира под мигрантски въпроси и теми на изпита и да обясня защо не си права за сложността им, както и да ти дам примери на деца в 6 клас коментиращи темите за мигранти (които ше подкрепят тезата ми, че не е сложно) Също така да ти обясня защо се явяват само на Б2 масово по френски. Нали не мислиш, че англичаните са глупави и дават далеч по-лесни теми на изпитите?
Другият начин е като просто се откажа от дискусията.

Знаеш ли, няма друг потребител, който така качествено да ме кара да се съмнявам в собствените си думи, че чак да трябва да се върщам да си чета мненията какво точно казвам, защото ума ми не побира как темата тръгва в някакви други твърдения изобщо. Майстор манипулатор си, принавам.

аз няколко пъти казах, че говоря за боравене на език, не за сертификати...ти продължаваш - виждаш ли ти - големите, влики, силни изпитващи органи какво казвали... Ама моля ти се! разбери, че не всички имат амбиции за сертификати и да, за мен, те не са единствен (а пък за нужен да не говорим) показател за владеене на езика.
Отказвам се - ако не е станало ясно.

# 662
  • София
  • Мнения: 20 068
Дори не се усещаш, че ти извърташ... По същество - НИКЪДЕ не съм писала,че език до 13 не се учи, че да ме слагаш в някакъв кюп.

Скрит текст:
И извини ме за откровеността,  друго може и да не знам, ама за това какво представлява една тема за миграция  на ниво 12 клас немски сертификат, какво се очаква  да включва, знам определено повече от теб след 3 деца явили се на изпита. Че и мога да сравня, пак от първо лице,  с изпитите за  нива по английски...Тегаво беше за тях на 19 години да бистрят нашироко подобни теми в дълбочина (социални помощи за чужденците, необходимост от  солидна подкрепа на пенсионната система заради демографския проблем, който с вноса на работна сила отвън би бил частично решен (евентуално), интеграция на децата с мигрантски произход в училищата, програми за квалификация на  новодошлите,  движение на капитали, промени в работния пазар и в този на имоти вследствие на притока на чужденци,  brain-drain за държавите, от които идват мигрантите, влияние на потока върху %-а  на престъпността и т.н (е, сигурно са глуповати моите деца, знам ли, щом  твоите познати петокласници спокойно могат да пишат и говорят по това. Wink ) Та точно по този параграф няма как да ми обясниш за кое не съм права. Въпросният изпит е  доста, ама наистина доста по-различен формат от тези по английски, че въобще да се опитваме даже да правим някакви сравнения

И отделно пак ще кажа, ако не се е разбрало. За сертификатите, ако беше чела внимателно във времето, съм коментирала неведнъж , при това точно тук, в тази тема,  с позиция, много близка до твоята. Та не знам  в какво точно се опитваш да ме убедиш. Не зад всяко С1  на хартия по който и да език стоят равни знания при двама души, просто няма как да стане..Съществуват съществени разминавания, да, че да съдим само по едната хартийка. Но те, сертификатите, са често необходимо зло като единствен официален измерител/показател за ниво, колкото и да ги отричаш..

Човек става свидетел тук за пореден път на двоен аршин, изразяват съгласие с поста ти за сертификатите или смехотворно иронизират същите тези хора, чиито деца се явяват/са се явявали най-вероятно и на КЕТ, и на РЕТ, и на FCE, и на CAE,  на някои просто до СРЕ възрастово децата им не са стигнали, затова още го нямат в папката с бумаги - същите тези, дето се хвалеха преди време с ниво В2 ли беше, С1 ли  по английски в 5 клас в едно конкретно училище.Та тях убеждавай колко нищо незначещи са сертификатите, моите деца директно на изпити за такива нива са се явявали, каквито са им били изисквани за следване

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 16:56 от пенсионирана русалка

# 663
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Така е да. Написа го ЕлиГ. Която не ми стана ясно дали се основава на личен опит с нейните деца или върху по-общи наблюдения.
Аз имам пример и дома и ще ви кажа, че нивото на изказ е такова, речниковият запас също, че трудно ще му излезе гимназист от езикова. И да, на 12 се пишат есета и текстове, които далеч надхвърлят очакванията. В областта на интерес. Той може да не е мигрантски и политически, но мога да ви гарантирам, че няма да се справите по-добре в същата област. Аз не мога със сигурност, а имам академичния йелтс и години наред работа с езика и академичен запис вкл.
Та вероятно нещата са в средата. Но да се твърди, че език се учи след седми клас е пълно безумие.

# 664
  • София
  • Мнения: 62 595
Русалка и Андариел са написали хубави постове по темата. Няма нужда от трети подобен. Всичко, което исках да кажа на Пипи, беше че не е нужно да се притеснява за езика. На по-късен етап нещата се случват бързо и лесно. Дали ще има б1, 2 или ц1 в края на седми клас въобще не е толкова от значение. Важно е, че детето е свикнало с езика, след това лесно ще надгради с бързи темпове.
Амели, в колежа имате деца, които са учили немски. Накрая на 12 клас, даже много по-рано те се изравняват с останалите. Ако да били упорити да учат немски допълнително, могат да имат и втори език. Но тук идеята въобще не беше да не се учи език до гимназията.
вероятно сбърках, че се включвам в дискусията, защото виждам, че е друг фокуса - искате да докажете, че ученето на език се случва след 13 г. Срещу, което не възразявам, естествено, че може да се учи. Но кажи ми, моля те, как моето изказване отрича способността за учене след 13г. Аз казвам, обратно на Андариел (как смея при нейния професионализъм), че ученето - изобщо боравенето с езика се случва много по-лесно в по-детска възраст. Да, без обяснения и научен разбор на езика, но неусетно до степен нормално боравене, изпозлване.

не, не казвам това. Казвам, че ако детето не е потопено в съответната езикова среда ,както са примерно училища като ФЛ или някои други, в които всичко, още от "здрасти" е на съответния език и се кара така по цял ден и така се учи по цял ден, то резултатите ще са научаване на езика, но това, което едно дете учи до седми клас като количество и качество, един осмокласник го глътва за една учебна година. И то е защото процесорът и паметта на малките ученици, плюс зареденото като софтуер е по-слабичко, отколкото на един осмокласник. И така осмокласникът минава петилетката за една година. Просто му е по-добра паметта, по-силен процесорът, а софтуерът му залага повече готови данни, библиотеки от данни и инструменти за опериране с тези данни. Това е. И да се пънем, и да не се пънем, децата са си деца и имат по-слаб капацитет. Нека да учат децата език, това е хубаво, но човек поне да е наясно, че освен ако не си запише детето в училище, в което от сутрин до вечер всичко да е на английски, така че да започне да сънува на английски, е редно да е по-умерен в очакванията.

А който ще да приема, който не ще да не приема каквото съм написала. Да си разтяга подигравки и локуми колкото си ще как това било, онова било. Всички сме пристрастни, когато става въпрос за децата ни и се сърдим, когато има дори микроскопично съмнение, че нещата не са така, както си ги мислим. Това, което сега пишете съм си го мислила и аз като родител, но после по съвсем друг начин започнаха да изглеждат, когато нещата вече не бяха до моето родителско мислене, а до това как се случват реално.  В общи линии дете, което още от първата си годинка даде индикации, че много бързо и лесно усвоява родния си език, то ще е така и с чуждите езици. Както казвам, сякаш Господ му го е спуснал на това дете. Дете, което е добре с езика, често е добре с математиката, докато обратното е по-рядко - дете да е добре с математиката, а да не е добре с езика. Нещата вървят заедно.

# 665
  • Мнения: 6 382
Оф, пак стигнахме до процесорите и софтуерите на децата.
Моето дете не е потопено от сутрин до вечер в английска среда, в 5 клас е, и съвсем безпроблемно обсъжда с нейтив лелята си Хари Потър със специфичната терминология и теми от Гръцката митология. С абсолютно несъзнателна и автоматизирана употреба на доста от сложните времена в английския. И двете произведения са прочетени на български. Wink Нивото му на владеене и  особено лексика вече почти настигат нашето. Просто защото ние практикуваме езика доста ограничено в професионална среда и терминология.
Като нея са мнозинството от випуска и.
Пък вие си говорете...

Между другото, лятото от музея в Олимпия и купихме книга за олимписйките богове. Писана от професор и е за възрастни. Темата и е любима...и прочете книгата. Това пак в контекста на твърдението, че език се изучва след 7 клас, защото преди това не са узрели.

# 666
  • София
  • Мнения: 20 068
Андариел, децата, които са добре с езика, може да са от всяка една група - на разбиращите мат в дълбочина, на скараните с нея също,  както и на тези, на които всичко им върви с лекота, но някак на училищно ниво, тоест без да изпъкват с нещо изключително в дадена посока. Да, математическата логика помага несъмнено, ама повече в посока овладяване на граматика, а един език далеч не е само граматика.  И в този ред на мисли  да те питам, а и не теб само - какво значи да си "добре" с езика, доста разтегливо понятие е и всеки явно си влага нещо свое като представа. Едни са безпогрешни на писмен, четат и разбират свободно, куца им обаче определено устната комуникация (особено когато не става дума за английски), други са свалили психологическата бариера на устен и плещят свободно, без да се впрягат особено за допусканите грешки (и в устен, и в писмен вид), трети го докарват на произношение почти като това на нейтив с музикалното си ухо, ама словесният им багаж е доста лимитиран и т.н варианти. Не са чак толкова много тези, които съчетават абсолютно всичко в 1 дори и в края на гимназията..Ако беше иначе, нямаше  да имат младежите нужда от известно време за адаптация към езика при заживяването в съответната страна. Което далеч не значи, че не знаят..

Последна редакция: вт, 23 фев 2021, 19:54 от пенсионирана русалка

# 667
  • София
  • Мнения: 62 595
Оф-неоф, това е положението, Фенси! Можеш да се сърдиш на природата. Едно време защо са ги записвали в английски или френски пансиони или са им наемали бавачки и учители на друг език? Защото така се учи език в детска възраст, че и в голяма възраст - потапяш човека в средата, принуждаваш го да общува основно на този език и на финала имаш човек, който е усвоил не само технически езика, а и фините нюанси, с които разбираш играта на думи и вицовете на хората, които са по рождение носители на езика и културата. Затова някои вицове си звучат добре само на езика, на който са измислени.

Под добре с езика се разбира цялата езикова система. Всичко, включително прагматиката. Няма "добър съм в говоренето, ама не съм добър в граматиката". Без уговорки., без условия, без разбивки.  Започнем ли да правим уговорки, доникъде няма да стигнем. Системата си е система - на родния си език хората не правят уговорки колко знаят или не знаят български. Естествените билингви са привилегировани в това отношение. Останалите имат водещ език и нещата минават през него.

# 668
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Кои са изкуствените билингви?

# 669
  • София
  • Мнения: 62 595
По-лесно е да се обясни през естествените  - естествени са тези, които са примерно от смесени бракове - двамата родители са носители на различни езици - майка българка и баща немец. В добавка могат да живеят в трета държава, примерно Франция и там официалният език е френски и цялата комуникация извън семейството е на френски. Вкъщи детето научава и двата езика, защото родителите му и разширеното семейство общуват на тези езици. Извън къщи, в магазина, образователната система, научава и френски и става триезично дете. Тези деца почти успоредно усвояват двата езика, дори всичко им е "в една кошница", но много бързо разделят езиците и не бъркат и не смесват граматиката, лексиката и т.н. Сякаш изведнъж превключват от единия език на другия.

Всички останали, които имат един основен език, най-често майчин, както сме ние, българите в България, а вторият език е по други пътища - курсове, уроци, училище, детска градина за някакви часове на ден, но основната комуникация и основният език е български, са "изкуствени" билингви. Те имат един водещ език и останалите са чужди. Много трудно се постига такова ниво на владеене на чуждия език, както е при естествените билингви, защото се губят нюанси и елементи от пъзела дори чисто времево и като опит и култура. Рядкост са хората с такава дарба, че да усвояват чуждите езици като родния.

# 670
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Кой определя редкостта на дарбата?

# 671
  • София
  • Мнения: 20 068
Не знам, Андариел, кое каква рядкост е, но знам друго. Толкова  е различно всичко с нивата на овладяване на език при този или онзи, че да бъде вкарано с такава лекота в някакви сравнителни коловози - чужд език на нивото на родния. Та това невинаги е  комплимент даже.. Има хора, които по един или друг начин  се справят повече от прилично с чужд език, а в същото време имат пропуски в овладяването на родния български, предимно в писмената му форма.. И форумът го доказва с пълна сила, всеки втори се хвали на ангро колко езици знае, с какви сертификати разполага, колко активно  го ползва дадения език/ци в работата и ежедневието си, а  докато пише хвалбата си (било за себе си или за децата си),  редица грешки на бг е допуснал. И не става дума за такива от бързане, тоест технически, а за такива от незнание.

# 672
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма такъв филм да са с пропуски на родния и да са перфектни с чуждия. Нещата са хармонични при равни други условия, защото основата е една и съща. Ако е зле с родния си, значи изначално никой не се е занимавал с него, за да овладее родния език, а повече са се занимавали с чуждия. Фонологичната система я овладяваме на родния си език далеч преди да се научим да четем и да пишем, а със слушане и по пътя на опита и грешката и вадене на някакви закономерности при обработка на речевия поток.

# 673
  • София
  • Мнения: 16 554
О, Русалке, докато те четях, веднага се сетих за малкия ми син -  както го хвалят по АЕ, колко добре анализирал и т.н., така по БЕЛ отзивите са точно обратните. Та аз все се майтапя, че в него "живеят двама души" и този, (с) българския, хич го няма...

# 674
  • София
  • Мнения: 20 068
Няма такъв филм да са с пропуски на родния и да са перфектни с чуждия. Нещата са хармонични при равни други условия, защото основата е една и съща. Ако е зле с родния си, значи изначално никой не се е занимавал с него, за да овладее родния език, а повече са се занимавали с чуждия. Фонологичната система я овладяваме на родния си език далеч преди да се научим да четем и да пишем, а със слушане и по пътя на опита и грешката и вадене на някакви закономерности при обработка на речевия поток.

Има такъв филм и още как..

Общи условия

Активация на акаунт