Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 815
  • 956
  •   1
Отговори
# 435
  • София
  • Мнения: 62 595
Какви генерализации на едро? На мен това ми е работата, това ми е обучението, да ги разбирам тези неща. Ти гледаш твоето дете и вашата учителка, а аз имам поглед за доста повече деца и като цяло какво и как работят нещата.  Това не е говорене на едро, а бих казала, че се затваряш във вашия конкретен случай с личното дете. И това, което го казваш го правят официално с преразказите в пети клас. По програма тогава започват да ги учат. А аз говоря за възраст ПУК и нагоре. Учебния материал от първа група в детската градина до шести клас почти наизуст го зная какво и кога се учи по български, защото ми трябва.

# 436
  • София
  • Мнения: 7 378
Ще се съглася напълно с Анди. И аз имам родители около мен, които напъват с таблица за умножение и четене още в градината. Истината е, че уменията, които се оказва, че липсват на много деца в четвърти клас е да разберат какво ги питат в сложна текстова задача по математика. И с английския е така - родителите яко напъват, а никой не го интересува какви са уменията по български на същото дете.
Аз не видях някъде да се твърди, че изпреварващо обучение е равнозначно на таблица за умножение в градината. За четенето съм на друго мнение. Ако детето започне да чете на 5 г., какво? Да го спрем, за да следва набора си ли?

# 437
  • София
  • Мнения: 62 595
На 5 могат да започнат да се учат да четат съвсем спокойно, просто не е по начина, по който повечето хора и учители мислят, че се прави. И все пак, четенето се предшества от богата езикова култура, от натрупан речник и знания за езика. Тези деца се научават по-лесно да четат, защото имат речник.

# 438
  • София
  • Мнения: 762
Какви генерализации на едро? На мен това ми е работата, това ми е обучението, да ги разбирам тези неща. Ти гледаш твоето дете и вашата учителка, а аз имам поглед за доста повече деца и като цяло какво и как работят нещата.  Това не е говорене на едро, а бих казала, че се затваряш във вашия конкретен случай с личното дете. И това, което го казваш го правят официално с преразказите в пети клас. По програма тогава започват да ги учат. А аз говоря за възраст ПУК и нагоре. Учебния материал от първа група в детската градина до шести клас почти наизуст го зная какво и кога се учи по български, защото ми трябва.

Генерализации на едро са как училищата смъкват надолу материала по математика, за да блеснат децата масово на състезания, а неглижират образованието по БЕЛ, защото резултатите не са толкова показни. Аз поне така те разбрах. И давам пример за обратното - училище, което традиционно си набляга и на трите неща, които е обещало: математика, български и английски. Без излишно пришпорване като таблица за умножение в ПУК, но пък от друга страна - преразкази си правят и в трети клас, без да ходят на състезания, за да го покажат. Не ползват учебниците за пети клас в трети, просто получават подходящи за възрастта си и интригуващи ги задачи. Не давам личното си дете за пример, то ми е само източник на информация.

# 439
  • София
  • Мнения: 62 595
разбира се, че го смъкват, за да блеснат! Просто по-лесно се блесва с математика, а не с български. Английският е за блесване, защото е атрактивен. В момента модата е математика и чужд език. Българският е "по подразбиране, него всички си го знаем, важното е да знае английски". По английски състезанията са такива, че пак се блесва, защото са стереотипни, като за чужденци. Нещата са правени така, че езикът да е втори език. По български много трудно ще изкарат впечатляващ правопис и литературна мисъл за аплодисменти. Българският е подценен, затова и се превръща в бизнес в шести-седми клас. Колко пъти си чула за децата, които спечелват първите места на националната олимпиада по български? Може би само родителите и учителите на децата го знаят, защото в седми клас дава служебна шестица.

Разказ по картинка или преразказ на кратка история. Устен преразказ. Това за ПУК и нагоре. Хич не им е лесно. Но това няма да го чуеш, защото няма да ти звучи добре.

Последна редакция: ср, 02 юни 2021, 08:52 от Andariel

# 440
  • София
  • Мнения: 2 925
Малко смесихме нещата ми се струва. Знаенето на таблицата за умножение от ПУК реално не е кой знае какъв показател, но звучи много "уау" за неопитни родители и на места се възползват от такава реклама. И това няма нищо общо с начина на обучение в СС или друго по-сериозно училище (а в ДУ и при конкретни учители). Нека не се лъжем, че тези училища и учители са по-скоро изключения. Ако навсякъде се учеше като в СС, например, нямаше да има такъв наплив за там. Анди е права, че много родители подценяват БЕЛ в началото, защото не са наясно. Пък и знаем за четвъртокласната кампания за МГ-тата, което също допринася за акцента върху математиката. В СС реално няма нужда за дете, което не е супер изявен математик да кандидатства в МГ, само за да смени средата на кварталното и да получи по-добра подготовка за НВО в прогимназиалния курс, което си е масов случай. СС си се справят чудесно с НВО точно защото имат системно добра подготовка от ПУК. Ама масово образованието в училищата не е като в СС, за да се дава за пример как е там.

# 441
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Писането на преразкази в 3 клас си е нещо нормално, дори за ДУ. Моята цяла година пише преразкази, нямам спомен дали миналата имаха, върти ми се, че да. Имат и ЧР.

# 442
  • София
  • Мнения: 762
Разказ по картинка или преразказ на кратка история. Устен преразказ. Това за ПУК и нагоре. Хич не им е лесно. Но това няма да го чуеш, защото няма да ти звучи добре.

Не съм сигурна, че разбирам какво имаш предвид с това. От кого няма да го чуя?

Напълно споделям мнението на sadlady. Може би нашето училище е изключение, но по-скоро според мен вече не е - появяват се все по-нови частни училища с подобни концепции, а до 4 клас същия резултат (стабилна основа по фундаменталните предмети БЕЛ и математика) може да постигне и добър учител в ДУ. Относно изпреварващото покриване на материала - мисля, че се случва най-вече в школи и на частни уроци, действително вдъхновено от истерията по СМГ. Поне в "Света София" не мисля, че "смъкват" материала по математика, по-скоро го разширяват с доста по-обилно решаване на задачи.
Писането на преразкази в 3 клас си е нещо нормално, дори за ДУ. Моята цяла година пише преразкази, нямам спомен дали миналата имаха, върти ми се, че да.
И аз така мислех, но Андариел спомена, че започват от 5 клас и затова дадох примера. В пети клас ми се струва малко късно тепърва да се започва.

# 443
  • София
  • Мнения: 62 595
Официално по програма започват да изучават различните видове преразкази. Не казвам, че преди това не правят никакви, ако учителят реши да се занимава. Но не са длъжни. Повече наблягат върху диктовките, граматика и синтаксис. Вашето училище Е изключение, то така се е позиционирало.

# 444
  • Мнения: X
Малко в повече ми идва тази истерия да се смъква материала и да се доказва как детето изпреварва възрастта си. После защо вече няма играещи деца в двора...

# 445
  • София
  • Мнения: 7 378
Малко в повече ми идва тази истерия да се смъква материала и да се доказва как детето изпреварва възрастта си. После защо вече няма играещи деца в двора...
Нека видим истерията в седмокласните теми (където наистина е истерия) и после да коментираме образованието в периода ПУК-4 клас Simple Smile

# 446
  • Мнения: 20 036
Смъкването на материала няма нищо общо със седмокласната истерия и по никакъв начин не помага.
Виж за кандидатстването в СМГ след 4ти клас само увеличава стреса, тъй като точно в тези състезания участва смъкнатият материал.
За НВОтата се взема само материала по МОН. Истерията идва от там, че ти трябва резултат близо до максималния за определени гимназии.
Отделно в много училища не се полага основата, както е писала Лейди, но това не е свързано по никакъв начин със състезанията, а с нежелание или некадърност. Всъщност до 4ти клас на много места има занимални и децата учат до 18ч. Като брой часове сумарно ги докарват сигурно на броя в ЧУ.

Последна редакция: ср, 02 юни 2021, 09:59 от Дъждец

# 447
  • София
  • Мнения: 7 378
Дъждец, аз лично не смятам, че изпреварващото обучение задължително означава смъкване на материала. То просто е ... изпреварващо - дава по-добра и по-широка подготовка. Което освен че е по-добро от моя гледна точка, на теория спестява и част от седмокласната истерия.

# 448
  • Мнения: 6 384
Аз под изпреварващо имах предвид да не се съобразяват много, много с годишното разпределение по МОН.
Анди, наистина обобщаваш много наедро и елементаризираш.
Просто казах, че не знам дали с подобна концепция го правят за да блеснат...По Мат - Ок. Блестят. Но същата методика имат и по БЕЛ, към който интересът е минимален, няма курсове и няма състезания. Та не знам точно пък тук какъв им е мотива да заблестят. Wink Или просто са стигнали до извод, че МОН-ската програма е малоумна и небалансирана. И се опитват, там където е възможно, да използват времето далеч по-ефективно.
При нас до 4 клас включително, в освободеното време в края на годината имаха леки и подготвителни уроци за материала в следващ клас. Отделно има учители, които например сега в 5 клас преподават неща (по БЕ), които се изучват в 7 клас(които са свързани всъщност с материал от програмата на 5 клас).

Преразказа е още един пример. Ти казваш от 5 клас, нали? За първи път нашите писаха "преразказче" в 3-ти клас. Сега вече имат всяка седмица или преразказ, или съчинение.

Деца, които се явяват на състезания с горен набор винаги са били изключения. И не е правилно да се обобщава, че ЧУ нарочно го правят. Не. Просто има деца, които си го имат вродено, родителите го развиват и ходят на състезания. Не виждам какво толкова е станало.

# 449
  • София
  • Мнения: 62 595
Фенси, просто вече достатъчно много съм видяла и достатъчно много опит и знания имам. Да го кажа така - давам кратката и съдържателна версия. Когато става въпрос за професионални неща няма как да отстъпя, когато зная, че е така, както го казвам. А на когото не му допада - негова си работа.

Общи условия

Активация на акаунт