Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 827
  • 956
  •   1
Отговори
# 420
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Пипи, кои стандарти имаш предвид?
Тези на МОн са за дебили обикновено. Така че не виждам нищо странно.

# 421
  • Мнения: 194
И преди съм питала, но не помня, честна дума. В първи клас започват материала за втори, или повтарят този за първи? Ако е прието дете, което не е година напред, а си е точно по стандарта за годините, какво ще го правят?

На децата минали някои от учебниците за първи клас в ПУК им е малко скучно в часовете по математика която е по програма на МОН. Повтарят неща които вече са учили цяла година в ПУК. По-интересните неща ги учат в допълнителнителните часове по МАТ където обикновено се занимават със състезателни задачи.
Това се отнася за няколкото ЧУ в които има малко повече часове по основните предмети в сравнвние с останалите училища.
Така че, дете което е прието и си е "точно по стандарта за годините", каквото и да означава това, ще започне да си учи нещата от самото начало. В часовете които са по програма на МОН най-вероятно няма да има проблем с усвояването на това което се преподава, но в часовете със задачите от състезателен характер може и да му е малко трудно.
Тук по-скоро чуденето е, ако детето си е "точно по стандарта за годините", защо идва напъна от страна на родителите да запишат детето в ЧУ в които е известно, че се учи доста повече от останалите училища. Ако те до момента на постъпване на детето в първи клас не са отделяли дори и минимално време да се занимават с него, какво ще очакват да се случи изведнъж като попадне в среда в която може да се наложи постоянна работа по някой от осовните прдмети.

# 422
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Пипи, аз също не разбирам този напън на Еспа деца от Пук да се явяват на състезание за 1 клас. То може ли изобщо да се явиш в друга възрастова група?

# 423
  • Мнения: 6 384
Да, и за мен винаги е било странно хем да искаш детето ти да учи в тези училища, хем да бълбукаш срещу по-интензивното и изпреваващо обучение.
За мен до трети клас програмата е като за малоумни. Страшно разтегната в ненужно много време. Помня, че нашите във 2-3 клас свършваха с МОН-ския материал минимум месец по-рано. Минимум. И това, при условие, че упражняваха и двойно на стандартите.
И после в 5 клас ги качват на скоростното влакче.


Не е напън на ЕСПА. И от други училища през годините е имало деца от ПУК да се явяват с горна група. Има деца, които си ходят на допълнителна математика и подобно явление съвсем не е изолиран случай.

# 424
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Е състезанията не са ли по възраст? За 1 клас не трябва ли детето да е 1 клас?

# 425
  • Мнения: 6 384
Не е забранено да се явяват по-малки.
Има състезания, които са на възрастови групи - примерно 8-9 клас. Не ги помня точно. Да припомнят знаещите. И задачите съвсем не са само за осмокласници.


За мен не това е проблемът. А глобалното сваляне на ниво на задачи от горна възрастова група в по-долна. Има редица примери за задачи, които са давани на един набор на състезание и после подобна или същата се пада на по-долен набор. И целта за мен е една. Подхранване нуждата от външни математически курсове. Затова и моето дете спря със състезанията още във 2 клас.

# 426
  • София
  • Мнения: 62 595
Тези училища правят същото, каквото правят и някои държавни и което е стремеж негласен на всички ръководства и на всички учители - да покажат как точно техните ученици са по-по-най и изпреварват всички видове програми. Защото е ясно, че в начална степен, особено в първи-втори клас е малко вероятно децата да покажат някакви кой знае какви впечатляващи постижения. Същата работа като в градинката с бебешките майки - а пък моето проходи на 7 месеца, а проговори на 6 месеца. На тази възраст децата учат основно аритметика, а тъй като поради възрастови особености проявяват повече интерес към математиката и им е по-лесна, защото е по-логична, затова са целите напъни в първи клас да знаят таблицата за умножение. По български, както се вижда, много-много няма напъване кой е по-по-най, защото децата все още не са достатъчно ограмотени и мисленето им и езиковата култура, речник, владеене на езика и т.н. не са достатъчно развити, че да са атрактивни за възрастните. Трудно е децата да напишат или да измислят десет изречения текст, докато таблицата за умножение е по-постижима и най вече се автоматизира щом веднъж са усвоили събирането и изваждането.

# 427
  • Мнения: 6 384
Бъркаш Анди. И по БЕЛ нашите свършваха поне месец по-рано. И то не заради показването. А и по Бел няма външни школи и състезанията са едно-две. Та затова не се и вижда толкова много, че си работят тези училиша изпреварващо, както е при математиката.

# 428
  • Мнения: 6 640
Думата "изпреварващо" много четка родителското его. Странно какво има да се изпреварва при научаването на прости аритметични операции и две азбуки. Целият подход на МОН е сбъркан, 1-4 клас е като килийно образование, вместо да постави добри основи за горните класове, в които започва "същинското" учене и запознаване с науките отвъд таблицата за умножение и българските народни приказки, които децата чуват още в ДГ.

# 429
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Ако съм разбрала, смятате, че ПУК-че на състезание  по мат за 1 клас е нормално за ЧУ, защото материалът по МОН е елементарен, а децата лесно научават необходимото за 1 година напред? Защото да свършиш месец преди края на годината е едно (случва се и в ДУ), а да си взел материала за следващата - друго. А и за ЧУ да вземат материала до април не е трудно, при поне двоен хорариум по Мат и Бел.

# 430
  • Мнения: 20 036
Такива деца са по-скоро изключения. С времето, след 4-5 клас, бройката им съвсем намалява.
Причините да са напред сигурно са разнообразни. На някои им се отдава, родителят вижда потенциал и се стреми да го развие. Други са увлечени от модата на състезанията.

# 431
  • София
  • Мнения: 2 925
Гадамер, аз и друг път съм писала, че по мое време беше излязла някаква мода децата да започват 1-ви клас на 6г. В моя клас почти всички бяха на толкова, справяли са се. А сме имали по 4 учебни часа на ден. Дори още тогава една част можеха да четат, смятат и пишат. В трета група в градината си спомням, че имахме тетрадки, пишехме ченгелчета и подобни. Сега в ПУК са на 6г. и не е е никак чудно, че и сега децата спокойно могат да усвоят материала за първи клас. Стига да се работи системно, разбира се. Освен това състезанията за първи клас по математика почти до края на годината не изискват четене, а са предимно картинки. Та в този смисъл, не е кой знае какво напъване да се яви и ПУК - че, ако е работено редовно с него дори и само в училище. Виж, ако четвъртокласници се явяваха масово на състезания за пети, вече щеше да е необичайно. Та според мен явяването на ПУК в състезания за първи клас е по-скоро реклама за училището.  Дъждец добре го е казала - в по-големите класове нещата се наместват по естествен път. Единици продължават  да ходят на състезания за съответния клас, какво остава за по-горен.

# 432
  • София
  • Мнения: 62 595
Фенси, с поста си подкрепяш това, което казвам за българския - казваш, че няма външни школи и състезания. А защо няма вече обясних. Не е аткрактивно, а и езикът се изгражда много по-бавно, трудно и мъчително и затова няма и какво толкова интересно да направят децата, за да има причини за правене на школи и състезания. Все пак школите и състезанията са платени, нали така, това е много хубав бизнес. По български какво да направят като децата нито обичат, нито могат нещо кой знае какво. Отделно модата по математиката и всякакви такива. Ще дам само един малко субективен пример - едно дете, което си е съвсем в час с всичко, винаги "за почивка" предпочита да прави задачи по математика (и някакви тип логически, занимателни или каквито там ги кръщават), а не по български. Защо? Защото им е трудно да се изразяват, трудно разказват по картинки, трудно съставят разказ по опорни думи, а ограмотяването е много труден и бавен процес, изискващ много психически и когнитивен ресурс.

Не виждам никакъв смисъл от ученето на таблицата в ПУк, освен ако детето е напреднало откъм зрялост достатъчно, че да е схванало логиката по битов път и с леко подсказване от възрастните. Затова не бих го приела много като черешката на тортата. Бих предпочела детето ми да се изразява добре, да има езикова култура, езикова компетентност, защото това е нещото, което ще му е по-полезно. Искам литературен конкурс.

Материалът по МОН не е елементарен, особено по български хич не е елементарен. Но някак по подразбиране хората го мислят това. Мога да разкажа доста примери по въпроса. Ако човек се придържа към горната граница и разширява материала, на децата хич не им е лесно. Просто вдигаме летвата до ниво, което е над горната граница на МОН. Не можете да си представите колко думи децата не знаят като значения, но не се забелязва, защото минават ей така, по контекста на диктовката. А когато четат, голяма част от текста просто го пропускат като разбиране и не го разбират докрай.

# 433
  • Мнения: 1 862
Ще се съглася напълно с Анди. И аз имам родители около мен, които напъват с таблица за умножение и четене още в градината. Истината е, че уменията, които се оказва, че липсват на много деца в четвърти клас е да разберат какво ги питат в сложна текстова задача по математика. И с английския е така - родителите яко напъват, а никой не го интересува какви са уменията по български на същото дете.

# 434
  • София
  • Мнения: 762
Това са генерализации на едро. Аз пък мога да дам друг пример - дете, което с радост пише съчинения и всякакви преразкази, просто защото учителката така подреди нещата, че създаде и необходимата грамотност, и необходимите умения, и необходимото отношение към езика и изказа. Fancy е права. Понеже децата ни са в едно училище, от личен опит мога да потвърдя, че в това училище подготовката на БЕЛ не отстъпва от тази по математика и изобщо не с цел показност и изпреварване, а за изграждане на стабилна основа. Всяка седмица, прибирайки тетрадките в петък след училище, детето ми чете преразкази от гледна точка на някой от героите, творчески преразкази с отворен край, съчинения по дадено начало, всякакви щури задачи за писане. В седми клас лесно се вижда кой едва сега започва да се учи как се прави преразказ.

Общи условия

Активация на акаунт