Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 788
  • 956
  •   1
Отговори
# 480
  • Мнения: 6 396
По мое мнение прогнозите са даже напротив. Ама остави ги, не е нужно много хора да знаят български. Излезнахме, влезнахме им стига😀

# 481
  • София
  • Мнения: 7 675
Тази традиционна романтика по миналото е силно измамна.
Никога не съм пазарувала, нито съм готвила, нито съм изхвърляла боклук, нито каквото и да било друго. Може би бях малко тип "глезена", но основната причина за гореописаното е, че просто живеехме заедно с баба и дядо. И те между другото я вършеха цялата тази работа. Родителите ми се занимаваха с домакинска работа само през уикендите.
Ако в момента дадат на НВО изпитите, с които мене ме приеха в ЕГ през 1989-та, ще има огромен проблем, защото вероятно десет от единайсет хиляди кандидатстващи примерно в София ще изкарат пълни шестици.
Никога навремето не е имало такова учене както сега.
А аз се водех от много учещите и освен това екзотично ходех на частни уроци по АЕ от първи клас; вероятно бяхме максимум три деца в класа, чиито родители ги бяха записали на подобно нещо.
По време на следването ми, вътрешните за ВИАС учебници,  писани от тамошни инженери и доказани експерти, бъкаха от ужасни правописни и стилистични грешки. А няколко колеги от випуска, завършили строителния техникум (иначе симпатични и умни) успяваха да съставят легенда към чертеж със седем грешки на осем реда. И да, някои още тогава пишеха "инсталаций".
Ама просто навремето нямаше интернет и хората разполагаха с много по-малко възможности да се изложат публично с лош български.

# 482
  • София
  • Мнения: 762
Andariel, понякога такива ги пишеш, че се хващам да споря и сама се изгубвам в темата на спора. Какви "действия в обичайния бит" са извършвали децата "едно време", а не извършват сега? Гледайки в моята си реалност - аз нито компоти съм правила, нито съм копала нещо, нито съм чакала да стане 5.  Всички битови задачи, които съм отмятала - и моите деца сега се справят с тях, плюс много допълнителни по ред причини и обстоятелства. Единственото, с което са ощетени, е играта навън без анимация от възрастен. Не че е малко, но е много далеч от написаното от теб.

# 483
  • София
  • Мнения: 16 320
Ред, съгласна, казвала съм го и преди - на кандидатстудентския ми изпит по БЕЛ в СУ темата бе написана на дъската по следния начин: "Любов и Умраза в поезията на Ботев". Simple Smile Но на някои хора им е приятно да си мислят колко добре образовани са били, пък сегашните деца нищо не учили.
Иначе под "крещящо неграмотни" съвсем нямам предвид само българския.

# 484
  • София
  • Мнения: 7 675
"Действията в обичайния бит" са характерни за неградското население, а занимаването с тях, включително и от страна на децата, е било валидно в масов вид за селата преди стотина години.
Едната ми прабаба е тъкала черги и платове; другата е генералска щерка и не е сготвила и една манджа през целия си живот. Предполагам от нейна гледна точка нашият живот сега би изглеждал катастрофално, защото е изпълнен със слугинска работа. Много са относителни нещата и обобщенията по правило не са верни.

Санака, наистина ли??? 😆😆😆

# 485
  • София
  • Мнения: 62 595
Все тая. Просто редактирам поста си, защото не мога да го изтрия.

Последна редакция: ср, 02 юни 2021, 20:04 от Andariel

# 486
  • София
  • Мнения: 5 426
Санака, задавих се Grinning Има една група във Фейса "соцносталгия" или нещо подобно. Много неграмотни там, все хора учили по "онова" време. Образованието не е било чак на такова ниво със сигурност.
Иначе за изпреварващата система е съвсем нормално, защото искат да спестят шока от 5ти клас и всички нови предмети.

# 487
  • Мнения: 6 640
Фенси, аз въпроса си го задодох съвсем сериозно. Като оставим настрани аргумента "род и родина", се учудвам, че сред първите неща, коментирани в ЧУ са МАТ и БЕЛ, следвани от АЕ, а другите предмети почти не се споменават. Добре, ще се образова детето по БЕ и ще замине за чужбина. Тогава каква ще е практическата стойност на стотиците часове диктовки по БЕ напр...

# 488
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Е защо им губите времето на тия деца тук. Има разкошни бординг скулс в Европа.

# 489
  • София
  • Мнения: 16 320
Фенси, аз въпроса си го задодох съвсем сериозно. Като оставим настрани аргумента "род и родина", се учудвам, че сред първите неща, коментирани в ЧУ са МАТ и БЕЛ, следвани от АЕ, а другите предмети почти не се споменават. Добре, ще се образова детето по БЕ и ще замине за чужбина. Тогава каква ще е практическата стойност на стотиците часове диктовки по БЕ напр...
И като замине, ще стане германец, англичанин, холандец...?

Заминаващите много често се връщат. Лично аз не гледам деца за износ. Няма да ги спра, ако решат, но и не тикам натам.

# 490
  • Мнения: 6 640
Санака, при всички положения доброто владеене на местния език ще му е много по-полезен от БЕ. За хора, установени в България, чиито професии са свързани с езика (юристи напр.), е абсолютно задължително да са грамотни. Но децата, целенасочено готвени за "топ уни" в чужбина, какво точно ги ползва перфектният БЕ и по-посредственият чужд език?

# 491
  • София
  • Мнения: 2 925
Еми, постът на Sylviana, само потвърди тезата за подценяване на важността на БЕЛ  Joy После се сещат евентуално чак в 7-ми клас за НВО, ама там целта е друга Wink
Изучаването на български при малките е от значение за езиковите и дори логическите умения. Четенето с разбиране. Способностите за излагане на собствените мисли, изразяването и т.н. Как ще учиш други предмети ако горните куцат? Това важи за родния език във всяка една страна. Навсякъде се учи в училище. А човек ако изгради уважение към грамотността на един език, ще го има и към останалите. Ако някой толкова държи детето му да не учи точно български, винаги може да избере някое от чуждестранните училища у нас, стига после да е сигурен, че точно този език ще му трябва за "топ унито".
Аз лично не виждам с какво ученето на български пречи на ученето на чужди езици (примери дори и в темата има много), ама всеки си знае... Защо добър български автоматично да означава посредствен чужд? И за да е по темата - в повечето ЧУ чуждият език е сериозно застъпен. А конкретно СС се славят точно с много високото ниво по английски, което дават. После има езикови гимназии, курсове и т.н. Който иска за усъвършенстване, който иска учи нов...избор голям. Не виждам драма, наистина.

# 492
  • Мнения: 6 640
Седлейди, натискът по БЕЛ е точно до 7ми клас и после интересът рязко спада. Или децата стават супер грамотни до 7ми клас и повече не им е нужно, така ли? Езикови умения се изграждат по много начини, не с хиляда диктовки и разкази от селекцията на МОН.

# 493
  • София
  • Мнения: 2 925
Абе и аз подценявах диктовките, признавам, но с времето си дадох сметка, че имат ползи. Joy Е, разбира се, трябва да има баланс. Но това да дали има смисъл да се учи родния език и обсъждането на методите за изучаването му, са две различни теми.

# 494
  • София
  • Мнения: 5 426
Помбер, пропуснала съм, но в кое училище е детето Ви? Към кое ЧУ сте се насочили, ако все още не е на възраст за училище?

Общи условия

Активация на акаунт