Частни училища-информативно-дискусионна тема 46

  • 67 647
  • 956
  •   1
Отговори
# 675
  • София
  • Мнения: 2 925
Естествено, че е важно децата да могат да разказват и преразказват. Въпросът е, че когато нещо е под формата на изпит (особено ако е важен изпит), сложат му се тесни критерии за точкуване и трябва да се следва точен формат, то да добие някаква "омразност". В този смисъл, който и да е авторът, какъвто и да е текстът, ще предизвиква полемики и спорове.

# 676
  • Мнения: 6 640
На мен текстът не ми се струва подходящ за преразказ. Красотата на този текст е в емоцията, съпреживяването. По бих разбрала избора на МОН, ако беше тема за разсъждение (едно време пишехме "преразказ с елементи на разсъждение", сега не знам какво пишат "по новому", есе, интерпретативно съчинение или друго?). Но резултатът от преразказ от гл.т. на обективен наблюдател, най-вероятно ще е нещо в сбита форма или свободни съчинения на определени места, или пък ще има оценични елементи ("домът бил полуразрушен, а дворът - запуснат"), което може би трябва да се избягва при преразказ.
А някъде има ли ги критериите за оценяване на преразказа?

# 677
  • Мнения: 20 033
Хора, проблемът не е толкова в това какъв е преразказът, а в това, че първи модул е  лесен и разслояването ще дойде от задачите със свободен отговор и от втори модул. Тепърва ще разберем дали ще режат там за пропуснати кавички в името, за писане на цели изречения на въпросите вместо само думи, както е в ключа, как ще оценяват преразказа и тезите (в ключа няма споменати метафора, градация, ще дават ли точки за това или не) и т.н. С една дума има елементи на субективизъм, които могат да се избегнат, ако имаше 2-3 по-завъртяни въпроса на първи модул. ЗК явно не знае критериите за втори модул, което му е простено, защото е нужно да се преразкажат точно подробностите. Все пак това не е сбит преразказ, а подробен.

Есето в АК беше лесно, но децата с малко по-математическа мисъл и с него, и без него пак влизаха в точките за прием. От друга страна, смятам за добре балансирано да се дава по-лесно есе, за да може и по-хуманитарно насочени деца да получат шанс. Все пак това не е математическо училище.

Последна редакция: чт, 17 юни 2021, 12:17 от Дъждец

# 678
  • София
  • Мнения: 20 068

А някъде има ли ги критериите за оценяване на преразказа?

https://www.regalia6.com/ucRegalia/regalia_files/piz_7kl_2016/be … az-didact-zad.pdf

# 679
  • Мнения: 6 640
Благодаря, Русалка, интересно четиво. Simple Smile
Още първото изречение ме накара да се съглася напълно с мнението на Шарки, че преразказите оценяват механичната памет.
("Предава съдържанието вярно, изчерпателно и в съответствие с развитието на действието".)

# 680
  • София
  • Мнения: 16 554
А за 5-ца: "Предава съдържанието в съответствие с развитието на действието, вярно, но сбито." После защо децата възпремат часовете по литература като "разтягане на локуми".

# 681
# 682
  • София
  • Мнения: 5 426
Значи никога не съм харесвала субективните критерии, за това и се оповавам на математиката, където 2+2 е 4 и точка (са, зависи от бройната система, не ме нападайте, но е ясно). Не може да има 2 мнения по въпроса. И аз като Шарки- четях, но преразкази с елементи на разсъждение и "Какво е искал да каже Авторът"  ми бяха кошмара. Впрочем завърших с 5.60 висшето си образование, та не ми е попречило, че не ги знам. На мнение съм, че изпитите трябва да са така направени, че да няма място за субективно мнение, но по БЕЛ не знам как ще стане...

# 683
  • Мнения: 5 425
Значи никога не съм харесвала субективните критерии, за това и се оповавам на математиката, където 2+2 е 4 и точка (са, зависи от бройната система, не ме нападайте, но е ясно). Не може да има 2 мнения по въпроса.
Това е и основния проблем на математиката - сериозно ограничава мисленето. Пиша го като математик-олимпиец, инженер и IT.

# 684
  • София
  • Мнения: 762
Тестът може да бъде оценен обективно, но трябва да има въпроси с различна трудност, за да може да разслои децата според знанията им. От друга страна, каква полза, че главата ти е пълна с деепричастия, рождени дати на писатели и в коя глава е речта на Странджата, ако не можеш да напишеш един добре структуриран параграф да речем. Може би все пак и субективни елементи като преразказа трябва да има.

# 685
  • София
  • Мнения: 5 426
Значи никога не съм харесвала субективните критерии, за това и се оповавам на математиката, където 2+2 е 4 и точка (са, зависи от бройната система, не ме нападайте, но е ясно). Не може да има 2 мнения по въпроса.
Това е и основния проблем на математиката - сериозно ограничава мисленето. Пиша го като математик-олимпиец, инженер и IT.
Не съм казала това Wink Това, което имам предвид, че е субективно - аз разбирам разказа по различен начин от оценяващия. С ръка на сърцето, чела съм Малкият принц на 8, на 16 и на 28- всеки път различно послание ми носи- кое от тях е грешно? Едно е да структурираш есе, като си се разгърнал (да пак има субективизъм), но съвсем друго е да мога да запаметя епитетите и имената от чужд разказ, който чувам за първи път. Отделно как да нацеля какви указания имат оценяващите? Сигурна съм, че на 13, ако ми бяха прочели Черешите щях да го разбера различно. Сега ми носи носталгия и ми харесва, но тук идва и житейския опит.

Данделион, а баш това имах предвид Simple Smile

# 686
  • Мнения: 5 425
Значи никога не съм харесвала субективните критерии, за това и се оповавам на математиката, където 2+2 е 4 и точка (са, зависи от бройната система, не ме нападайте, но е ясно). Не може да има 2 мнения по въпроса.
Това е и основния проблем на математиката - сериозно ограничава мисленето. Пиша го като математик-олимпиец, инженер и IT.
Не съм казала това Wink Това, което имам предвид, че е субективно - аз разбирам разказа по различен начин от оценяващия. С ръка на сърцето, чела съм Малкият принц на 8, на 16 и на 28- всеки път различно послание ми носи- кое от тях е грешно? Едно е да структурираш есе, като си се разгърнал (да пак има субективизъм), но съвсем друго е да мога да запаметя епитетите и имената от чужд разказ, който чувам за първи път. Отделно как да нацеля какви указания имат оценяващите? Сигурна съм, че на 13, ако ми бяха прочели Черешите щях да го разбера различно. Сега ми носи носталгия и ми харесва, но тук идва и житейския опит.

Данделион, а баш това имах предвид Simple Smile

Не си, но се възползвах леко да кривна посоката на разговора Wink
Всички послания са верни Simple Smile
За съжаление обективно може да се оцени запаметяването на епитетите и имената, донякъде спазването на структурата в есето (типично български оксиморон). И още по-обективно, владеенето на терминология като "метонимия" и "синекдоха".
Мисълта, стилът и убедителността на изложението винаги ще бъдат оценявани субективно. И трикът е да се харесаш на различните оценяващи субекти. Друг е въпросът, че има такива субекти в МОН, на които ако се харесаш с писанието си, после няма да можеш да се понасяш една седмица Laughing

# 687
  • София
  • Мнения: 62 595

Пък и в крайна сметка, идеята на преразказа е да възпроизведат произведението от името на неутрален разказвач или от името на някой от героите, не да го разберат и анализират, т.е. могат да го направят и ако не са вникнали абсолютно в него, а е много по-лесно, ако разказа е съвременен и не бъка от архаични думи например.

Тук нещата стоят по съвсем различен начин. Преразказът не е като да запишеш текста в главата си и после да пуснеш записа в същата тази глава, а ръката само да пише. Контекстът и разбирането на текста влияе върху леснотата или трудността на запомнянето. Иначе със същия успех мога да започна да чета и телефонния указател, а ти го преразказвай, какво толкова, не е нужно да се разбира и анализира.

Докато слушаме и четем някакъв текст, ние четем с разбиране, т.е. анализираме текста, внимаваме за ключови думи (примерно глаголите са такива ключови думи, защото описват действията, които пък са обичайно най-важните неща), за ключови изрази и за контекста. Когато имаме непознати думи и нямаме контекст това затруднява разбирането. А разбирането на един текст и съответно запомнянето и възпроизвеждането/преразказването, зависят от богатството на речниковия запас и от езиковата култура. Описанията са ужасно трудни, защото често има много епитети, от завързани по-завързани.

Затова е важно разбирането, а за разбиране трябва речник, внимание и памет и житейски опит или контекст или стари знания, от които да направи аналогия. Стресът влияе негативно на вниманието, а в добавка непознати думи и житейска незрялост (това да знаят какво е дял, делба, смъртен акт и т.н. и изобщо какво означават тези думи като част от описание на процедура) влошават положението. Затова текст, който е по-близък като контекст до възрастта и житейския опит на читателя или слушателя, има по-добри изгледи да бъде преразказан добре.

 Децата, които изкарат високи оценки на преразказа са с перфектна памет, внимание, речник и разбиране, също и с много добра граматика и изобщо езикова култура и развита езикова система. Но най вече внимание и памет, психическа устойчивост и бързо ориентиране в текста.

Няма такова нещо като механична памет. Това е някакъв странен обнародван израз. Но не ми се разказва сега точно за паметта и какво е като конструкт. Не е една памет, нито е механична.

Последна редакция: чт, 17 юни 2021, 18:59 от Andariel

# 688
  • София
  • Мнения: 16 554
Научаванто наизуст без разбиране е това, което на говорен език наричаме механична памет.

# 689
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Аз механична никога не съм имала, но днес установих, че и другата ме напуснала...
както казва мъж ми, като свикнеш няма проблем Simple Smile

Лоши много лоши отзиви за прогимназията на златарски. Наказателни контролни, фикс върху цвета на панталона, ограничен учебен процес, много високомерен учител по мат (не е малкия кортезов), кабинетът по сайънс (който бил уау) въобще не се ползва освен за деня на отворените врати, недостъпно ръководство...

Общи условия

Активация на акаунт