Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - Тема 23

  • 38 938
  • 727
  •   1
Отговори
# 630
  • In the land of Never Never
  • Мнения: 1 983
Дадох тристайния си луксозен в Лозенец на двама руснаци с куче и две котки. С три наема депозит, нотариална заверка на подписите и застраховка. Ще отида след два-три месеца да видя какво става, имам право да разваля договора след три месеца. Ще споделя, да видим дали наистина щетите ще са плашещи.
Дадох да ми ушият калъфи на меката мебел, и на столовете в дневната. Това общо ми излезе към 1300 лева. Все пак положих усилия и аз да минимизирам щетите.

Друго да ви предупредя, ако работите с брокери. Трикът им е с ДДС-то. Договаряте се на 50% от първия наем, и като дойде време да се плаща, викат ама с ДДС-то отгоре, ако искаш разписка. Ами искам, аз си приспадам тази сума от годишния данък общ доход, плащам си го чинно всяка година - 10%, след като сваля преди това10% за нормативно признати разходи, и ако съм платила комисионна, също я приспадам преди това. Ако трябва да им броиш и ДДС-то, то от първия наем не остава нищо почти.
Накрая брокера ми написа нещо на хвърчащо листче сумата - половината от наема, и така се приключи. Иначе ми дадоха една разписка от агенцията, че не им дължа пари - така се отървават от мен и от ДДС-то.
Вече с брокери ще подписвам договор - иначе по телефона, това са новите сюрпризи. Преди си вземаха половината и ДДС-то си беше техен проблем. Сега искат да го натоварят на наемодателя, да им го плати. Айде стига с тези номера.

# 631
  • Варна
  • Мнения: 6 912
Честита сделка! Ще очаквам с  нетърпение да пишеш какво става след 3 месеца.

# 632
  • София
  • Мнения: 6 949
Двама руснаци с куче и две котки. Ти ме уби. Grinning Къде ги намери тези екземпляри? Всякакви странници  вече идват към София. Stuck Out Tongue Winking Eye  Шегувам се,.... Дано кучето и котките са добри.

# 633
  • Мнения: 27 783
Не знам дали руснаците са по лошото или кучетата с котка.
Пожелавам всичко да бъде наред, хубаво е че има 3 депозита.

# 634
  • Варна.
  • Мнения: 1 178
С ДДС и комисионна се случи и при мен, разбрах за данъка когато трябваше да занеса в агенцията комисионната (за първи път давам жилището под наем). Първоначално мислех да им платя ДДСто, за да си отчетат и те прихода и данък да му платят.
Говорих с счетоводител, разбрах че на мен ще ми е по-евтино да платя 10% на сумата за комисионната, като данък от доход от недвижим имот, отколкото веднъж ДДС на фирмата и после 10 % данък за мен.
Не можело да се приспадне сумата на комисионната от облагаемата сума преди изчисляване на данъка, няма да се признае при проверка от НАП. Нормативно признатите разходи от 10% върху всеки наем включвали и тези разходи.
Дано ме разбрахте.
По тази причина се отказах. Дадох парите на брокера срещу хвърчаща бележка, в която пишеше, че агенцията няма финансови претенции към мен.
Смятам обаче следващия път да се разберем по този въпрос още в началото - половин наем с ДДС и фактура. За мен ще е същото, те обаче ще трябва да си осчетоводят прихода надлежно.
Все пак да кажа, че при следващо отдаване на жилището с тази агенция комисионната ми ще е 40% от първия наем.

Glikoza, благодаря за идеята за възможността за прекратяване на договора след три месеца.

# 635
  • Мнения: 11 298
Не знам какви руснаци са оставили негативното отношение, което струи от повечето мнения за тях, но моите лични впечатления от почивка на морето са, че категорично предпочитам да съм до/около руснаци, отколкото до средностатистически българи - включително и разни такива с претенции.

За ДДС-то при отдаване под наем - не се е случвало агенция да постави въпрос за ДДС-то върху половината наем. Както и брокерът да даде дори Фърчаща бележка за половината наем комисионна. За ниския ценови клас става дума, да уточня.

# 636
  • Мнения: 1 820
Нормативно признати разходи са 10% от данъка върху наема,други разходи не се признават,независимо дали плащате комисионна,купувате климатик за наемателя или сменяте дограмата. Това е  предимството и недостатъка на плоския данък,ако сте физическо лице.
За да се възползвате от данъчни облекчения (признаване на разходи за данъчни цели),трябва имотът да е на фирма и да си взимате фактури за всичко. А ако фирмата е регистрирана по ЗДДС, трябва и да си начислявате ДДС върху наема и да сте неконкурентни спрямо частните лица,които ценообразуват наема без да дължат ДДС.

# 637
  • София
  • Мнения: 3 243
HappyHeartbeat +1

Освен това фирмата води след себе си счетоводство, осигуровки и куп бумащина. Не знам дали ще е по-изгодно, когато става дума за общия случай, в който се отдават 1-5 имота.

# 638
  • Мнения: 391
Вашите разходи за подръжка /комисионни, почистване, данък сгради и такса смет, обзавеждане и ремонти и т.н./ на имота могат да бъдат и много повече от 10%, но това е опростил от наемната сума законодателят. Имам спомен, че преди доста години бяха повече тези НПР.

# 639
  • Мнения: 22 088
Simple Smile Това беше при прогресивния данък. Тогава и аз съм ползвала 50-70 на сто нормативно признати разходи, не за доходи от наеми де.

# 640
  • Мнения: 2 457
Гликоза, При проверка няма да Ви се признае този разход.

# 641
  • Бургас
  • Мнения: 9 368
queenn, метни ми моля на лични, ако не желаеш да споделяш тук, кои брокери се ангажират да управляват имота. Чувала съм само за управление.бг, но много негативни отзиви съм чела.
Близка от София беше недоволна също от една такава фирма, с три наема я завлякли. Това пък как става, след като нали точно това им е ангажиментът, недоумявам.

# 642
  • София
  • Мнения: 4 668
https://www.facebook.com/marketplace/sofia/?ref=notif&hoiste … =1031943604282327
1300лв за 2стаен в Младост 4.

"На пешеходно разстояние - спирки".

Цените паднаха. Само дето не всички са разбрали.

# 643
  • Мнения: 496
Отдавам под наем от доста време и винаги, когато съм пускала обява " от собственик"  съответно само брокери са се обаждали със стандартното 50%  комисионна. Дори и сега при това море от предлагане, като ми се обадят информативно имам ли, нямам ли за отдаване пак се стига до въпроса за комисионата. Казвам, че давам N%, който дори не е и 25% от това, което искат и не съм имала отказ на сумата, която съм обявила. Тоест комисионната подлежи на договаряне, пиша го в контекста на горните неволи с ДДС-то и т.н.Да уточня, че винаги съм си менажирала сама това, което отдавам.Всичко е въпрос на договорка.

# 644
  • Мнения: 1 820
Въпрос на договорка е,да. Зависи и какво предлагате. Ако имотът Ви е поддържан в търсени квартали и на пазарна цена и е стандартен дву-тристаен в диапазон 600-900 лв, то ще го отдадете сравнително лесно,просто защото това е най-масовия сегмент и има голямо търсене.
Ако имота Ви обаче е луксозен и гоните висок ценови сегмент (1000+ лв), то на 100% Ви трябва брокер,защото хората,които могат да отделят такъв бюджет,обикновено си ценят времето и си плащат за услугите и са си наели брокер. Ако този брокер е читав,може и да поиска комисиона само от клиента си,който го е наел,защото реално Вие сте си свършила цялата работа по заснемането ,ценообразуване, показване на апартамента. Обаче в случая по-горе първо наема е 1500 лв за тристаен (искана цена без пазарлъци) и второ брокерът е уговорил 3 наема депозит,което е в полза на наемодателя.
Така че все пак е свършил нещо.
 Ако беше поискал дори и 50 лв. отстъпка,то това са 600 лв. за година и аз бих била склонна да преговарям за намаляване на комисионната,но все пак наемодателят може да си прецени сам кое му е по-изгодно - дали да му е празен апартамента или да плати комисиона. Аз бих платила,защото знам колко е трудно да се отдаде жилище във високия сегмент поради слабо търсене.

Общи условия

Активация на акаунт