Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 52 500
  • 513
  •   1
Отговори
# 450
  • Мнения: 4 146
Благодаря ви, че се включихте🤗 Не знам дали при другите е било така, при мандаринка явно е било подобно, но много ме е страх да поставят "диагноза". Много по-лесно ми е да си затворя очите и да се надявам да греша. Но виждайки как елементарни неща от ежедневието ни й костват много усилия, а на нас нерви, съм убедена, че има "нещо". Не ми се мисли как ще е в училище. В резултат ние се изнервяме, повишаваме тон, от което нещата се влошават. Детето не е способно да изрази свободно емоциите си, опитва се да налучква "верния" отговор. Даже яде храна, от която й се повдига, вместо да каже, че не й е вкусно или се е нахранила.

Забелязвам и голяма тревожност, при мен също я има, и най-вероятно го е наследила. Записахме я на спорт след градина, първото посещение беше ужасно - плака, беше я страх, че няма да се справи, 40 минути не се отдели от мен. Два пъти излизах от залата под предлог, че трябва да се обадя, като я окуражавах да се включи и на второто излизане се беше престрашила. Сега вече ходи с желание и се забавлява. Но всичко непознато я тревожи много. Сега има стихче от градината за наизустяване и като го видя, примрънка, че няма да може да го научи, защото е много дълго. Чудя се дали тази тревожност не е причината за всички затруднения. По себе си съдя, че или се притеснявам за бъдещетоз или прехвърлям наум какво се е случило в миналото и не съм в настоящето, то спомените ми от този настоящ момент избледняват много бързо, да не говорим, че изобщо и пропускам много детайли.

Другото е, че като беше на 3.5 години установихме, че има уголемена трета сливица и се чудя дали мозъкът не е получавал по-малко кислород. Слухът също беше засегнат и не знаем колко време е чувала по-слабо. За да се възстанови сме били на терапии от по 2 седмици с по няколко стъпки. Преди месец най-накрая се престрашихме да я махнем и детето вече диша през носа без затруднения. Надявам се и слухът вече да не страда при всяко боледуване.

Дали може да ми препоръчате добри психолог и логопед за София? Предвид многото специалисти, ми се иска да идем при някой препоръчан, за да не се лутаме. Не че е гаранция, че ще си паснем, но е по-добре от стреляне на сляпо. В една родителска група бяха похвалили Гергана Маркова. Имате ли отзиви за нея? Сещам се и за център Малки чудеса в Надежда, там я водих няколко пъти за адаптация е детската градина. Имат психолог и логопед. Добавям и че сме квартал Дружба, ако по някакво стечение на обстоятелствата може да препоръчате специалисти в района или съседни квартали.

# 451
  • Варна
  • Мнения: 3 666
Потърсете информация за логопедична детска градината в София е моят съвет.До голяма степен в тези градини се обезпечават тези специалисти ако имате възможност да изместите детето там.

# 452
  • Мнения: 510
Здравейте, попадали ли сте на упражнения или диктовки за деца с лека форма на дислекция.
Нашия сплувай е следния. Синът ми не е диагностиран от училищния логопед. Според специалиста детето просто много бърза и не внимава. Класната като цяло е доволна от него- забележка прави само за краснописа и леко на правописа. Но ние с баща му виждаме, че той много се старае, но нещата ставам бавно при него - с четеното има затруднения ( 2 клас), бърка б и д при диктовка и изпуска често гласните звукове. Бихме искали и у дома да се занимаваме и да му помогнем по бързо и лесно да се справи с тези негови затруднения.

# 453
  • София
  • Мнения: 44 585
Какъв процент ТЕЛК дават за дислексия?

# 454
  • гр. София
  • Мнения: 468
Споделям тук това ръководство, дори и да се повтаря информацията - https://drive.google.com/drive/u/0/home, може би е полезно да се припомнят някои детайли.
Методика за скрининг - https://kunchev.blog.bg/drugi/2017/02/22/metodika-skrining-za-di … pod-dikto.1511528
За диктовки - https://parvolak.com/diktovki-za-parvoklasnik/
Шрифтове - https://drive.google.com/drive/u/0/search?q=type:pdf
Някъде из цялата планина от помагала се намират и други, по-полезни, като ги намеря, ще споделя.

# 455
  • Мнения: 17 159
Какъв процент ТЕЛК дават за дислексия?
20, както и за обучителни затруднения. Обаче не пречи да опиташ, особено ако не е само дислексия имаш шанс.

# 456
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Споделям тук това ръководство, дори и да се повтаря информацията - https://drive.google.com/drive/u/0/home, може би е полезно да се припомнят някои детайли.
Методика за скрининг - https://kunchev.blog.bg/drugi/2017/02/22/metodika-skrining-za-di … pod-dikto.1511528
За диктовки - https://parvolak.com/diktovki-za-parvoklasnik/
Шрифтове - https://drive.google.com/drive/u/0/search?q=type:pdf
Някъде из цялата планина от помагала се намират и други, по-полезни, като ги намеря, ще споделя.

Добавих в първия пост

# 457
  • Мнения: 264
Кратък списък с книги създадени със шрифт Adys и подходящи за читатели с дислексия. Ако решите може да бъде поставен на първата страница като обща информация:

https://www.facebook.com/100057087594133/posts/pfbid02bLbJMLuPLT … MsGQBmujZB1VQChl/

# 458
  • Мнения: 17 159

Днес поръчах тази книга за сина ми. Единствените книги, към които прояви някакъв интерес да чете са от историите за Дръндьото. Случайно забелязах отметката, че е съобразена с дислексия. Не я мярнах в списъка.
Четвърти клас е, чиста дислексия и дисграфия има. В първи клас работи малко с ресурсен, та оправихме поне писането, че в началото имаше проблеми. Не обича да чете, при четене допуска грешки в думите, отделно споделя, че не разбира прочетеното. За сега е добре в училище, но кара само на запомнено в час. Знам, че трябва допълнителна работа, за за може да използва потенциала си, но категорично отказва, а е дете с характер.

# 459
  • Мнения: 264
Здравейте,
Изпращам линк с много полезна информация за всички които искат да разберат по-добре Дислексията. Това е програма STICORDI разработена с помощта на ЕС . Необходима е регистрация, след което всеки има възможност безплатно да изтегли:
  - Ръководство в помощ на родителите на деца с дислексия и
 - Ръководство в подкрепа на учителите за ефективно приобщаване на ученици с дислексия.

https://elearning.sticordi-dyslexia.eu/?redirect=0

Има и мобилно приложение през Google play



И в допълнение ето линк към създадената петиция с която искаме промяна на изпитването на деца с дислексия в училище. Колкото повече сме, толкова по-голям шанс за промяна има. Нека да престанем да се спасяваме по единично:
https://www.peticiq.com/381498

Последна редакция: сб, 14 дек 2024, 11:14 от sentio

# 460
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Попаднах на това предаване, ако не стe го гледали, на мен лично ми беше много интересно:

https://bnt.bg/bg/a/aktorat-velizar-binev-sreshta-otblizo


За да не се повтарям всеки път - когато пускате интересни материали, старая се да ги добавям на първия пост.


В предишните теми също в първите постове, сме добавяли.

# 461
  • Варна
  • Мнения: 207
Здравейте! Моето дете е седми клас и ѝ предстои НВО. Тя се справя добре в училище. Пълна отличничка е, но това ни коства много усилия и време. Аз чета, а тя има невероятна памет и всичко запомня, НО .... за НВО-то се безпокоя. За 15 минути трудно ще прочете текста за преразказ, а и преди това текста с разбиране. Вчера класната ѝ ми предложи да се поинтересувам дали има право на допълнително време. Никъде не намирам информация, дали е възможно това, ако детето не е със СОП и не използва допълнителна подкрепа и ако е възможно с какъв документ се доказва дислексията.

# 462
  • Мнения: 17 159
По принцип е възможно, но може да сте закъснели. Говорете с психолога или ресурсния в училището, че има срокове и те са към края си. Иначе при дислексия, документирана преди седми клас не е нужно да е на ресурсно детето, за да получи не само допълнително време, но и консултант, който има правото в случая да прочете текста, да чете условията на задачите, тестът да е с шрифт за дислектици и по-едър...

# 463
  • Мнения: 264
Нашата ресурсна учителка не пожела да чете на детето на НВО в 4 клас, каза че не й било позволено. Липсвала последната страница от теста по БЕЛ , но тя нищо не направила.
Не знам за какво беше изобщо в стаята. Единственото което имаше беше големият шрифт и 30 минути повече.
Незнам дали да не се запита ресурсния център дали при деца с дислексия ресурсния трябва да чете или не. Защото в наредбата никъде не го пише изрично.
По принцип е възможно, но може да сте закъснели. Говорете с психолога или ресурсния в училището, че има срокове и те са към края си. Иначе при дислексия, документирана преди седми клас не е нужно да е на ресурсно детето, за да получи не само допълнително време, но и консултант, който има правото в случая да прочете текста, да чете условията на задачите, тестът да е с шрифт за дислектици и по-едър...

# 464
  • София
  • Мнения: 8 329
Учителката по БЕЛ, която работи със сина ми, е действащ ресурсен учител в училище. Когато я питах за НВО-то в 7-ми клас, тя каза, че е най-добре да говоря първо с ресурсния учител, за да видя изобщо практиката. Това, което тя каза е, че 90% от колегите й на изпитите се опасяват да четат и разясняват условията, за да не ги обвинят в подсказване. Поради тази причина единственото, което било от полза, са допълнителните минути и шрифта, всичко останало (четене и разяснения) по-добре да не му се надяваме.

Общи условия

Активация на акаунт