Математически турнири 1-4 клас. Тема №59

  • 84 901
  • 739
  •   1
Отговори
# 480
  • София
  • Мнения: 3 912
silan, абсолютно си права.
Едва ли съм заблудила някой с поста си, но да сме коректни: децата от Питагор ще кандидатстват в СМГ и НПМГ наравно с останалите.

# 481
  • Мнения: 35 428
silan, абсолютно си права.
Едва ли съм заблудила някой с поста си, но да сме коректни: децата от Питагор ще кандидатстват в СМГ и НПМГ наравно с останалите.

Не си заблудила никой. Именно за тях говорим. Дали се казват Питагор или ПЧМГ, не мисля, че е от значение.

# 482
  • Мнения: 31
E, все пак в темата за 7-8 клас са предвидени 30 задачи за 75 мин. (т.е. средно около 2,5 мин. на задача), докато в случая имаме три задачи за 4 часа.

Решението за 7-8 клас е същото като за 4-и.


       Аз съм склонен да се съглася с Вашето мнение че трудноста е еквивалентна. Друг е въпросът, че ако детето е започнало от рано да се занимава (примерно за подготовка за МГ след 4 клас) и се е развило по  този път, в 7-8 клас не би било никакъв проблем решението като "бърза" задача. Но в сила е и обратното - ако детето тепърва започва да се занимава с тази материя - този тип задачи би била проблемна и в 4-ти и в 8-ми клас.  В тази връзка, моя извод е че този тип задачи затруднява повече начинаещите, които най - вероятно са в по-ниските класове (най-малкото в 8-ми клас състезателите са по - малко, останали са само най-мотивираните). От друга страна, съм по-склонен че не трудноста на самата задача, а типът и е затруднил децата. Просто наблюдението ми е че този тип задачи не са особено тачени в тази възрастова група.
     Ако погледнем от гледна точка на бала за кандидатстване  в София, резултата от НОМ беше еквивалентен на резултата от ПМС. В тази връзка, по лесен начин за висок бал се изкарва с НОМ, защото техническата трудност на задачите е отчетливо по-ниска (според мен, като коментирам областното ниво). Така че в някаква степен децата, които са взели някакви точки от тази задача и са се класирали за областния кръг, при добро класиране там, ще могат да гледат по-спокойно  напред. Това обаче по-никакъв начин не премахва шансовете на останалите деца, при добро представяне на ПМС и  МзВ.  В София, където е и проблема с "красивата" задача, вариантите за формиране на бал са разнообразни, за разлика например от Бургас, където има само две "равнопоставени" състезания ПМС и МзВ. Така че няма място за обезсърчаване, нека децата да наблегнат на подготовката, време има достатъчно (говоря за тези деца които не започват сега, а по някаква причина не са се справили с тази задача).

# 483
  • Мнения: 980
Аз не твърдя, че задачата е трудна или лесна.

Казвам, че логическите заключения необходими за нейното решение не изискват допълнителни знания извън тези за 4-и клас.

Разбира се, за да стигне до тях на един четвъртокласник ще му отнеме доста повече време отколкото на един седмокласник.

Предполагам, че точно затова и съставителите на темата са я избрали, най-вероятно са следвали някаква логика от сорта – няма сложна теория, давали са я на Кенгуру (30 задачи за 75 мин.), значи не е чак толкова трудна, за два часа трябва да е по силите на част от четвъртокласниците, едва ли някой четвъртокласник е гледал задачи давани за 7-и.

Едва когато излязат крайните резултати може да се каже със сигурност колко трудна е била задачата за четвъртокласниците.

Ако под 1% от децата са успели да я решат, значи е била доста трудна като за общински кръг.

Ако е била по силите на поне 5% от децата, значи е била добре подбрана за да регулира броя явяващи се на областен.

В крайна сметка, дори задачата да е решена от много малко деца, комисията винаги може да вземе решение да свали прага за допускане до областен кръг на по-малко от 16 точки (както е по регламент). Това се случва доста често при допускането от областен до национален кръг на по-големи ученици.

# 484
  • Мнения: 35 428
Не е редно да се обезкуражават децата с подобни задачи. Моят син реши всички налични в интернет варианти от минали години. Имаше тук там някоя по-сложна задача, но не и такава като "красивата".....

ПС: Да не говорим, че 5-те процента, които споменавате, може да са от училището, в което леко са подбутнали децата с указания.

Последна редакция: пн, 13 дек 2021, 16:21 от Soul Free

# 485
  • Мнения: 31
Не е редно да се обезкуражават децата с подобни задачи. Моят син реши всички налични в интернет варианти от минали години. Имаше тук там някоя по-сложна задача, но не и такава като "красивата".....

    Според мен не става изобщо дума за обезкуражаване. По-скоро задачата е малко извън шаблона и дори да са решавали децата подобни задачи, провокира вкарване на допълнителна логика, с цел адаптиране на знания и умения към ситуацията. Повечето задачи в ЕК са подобни - без изискване на някаква допълнителни  знания, но с акцент в "добавената стойност" от страна на решаващия. Може би и затова са толкова полярни мненията за това състезание (от това изобщо не са математически, а по - скоро логически задачи до видя ли ги какви странни/трудни задачи). Също така не е необходимо всички участници в едно състезание, да могат да решават всички задачи. Каква селекция може да  се направи при 500 максимални резултата (примерно)? Още повече, при задачите с разписване, проверяващите присъждат точки и за частични решения, хипотези, чертежи и т.н. ..  според ситуацията. Сигурен съм ако някое дете се е пробвало да направи графично дърво на вариантите и е тръгнало по някоя от веригите, веднага би било поощрено с точки......  Дори съм сигурен че има деца които могат да намерят голяма част от числата (или всички) и макар това да не е идеята от автора на задачата, дали няма да бъдат поощрени .. ?
      А това че сина Ви е решил много задачи, макар да не му гарантира нищо, при всички положения ще му е от полза. Поощрявайте детето да продължи и ще видите че усилията му ще бъдат възнаградени. Казвам го, защото ние преминахме през това миналата година. Успех!

# 486
  • Мнения: 187
Не харесвам Европейско Кенгуру, защото масово се подсказва на децата - както в елитни частни учлища, така и в много държавни. Не е нормално състезание с вътрешни квестори да има каквато и да е тежест при кандидастване. То в нашата държава много неща не са нормални, може да се учим от Африка. Ако някой е слушал интервюта с Учителя Тео ще знае там как се провеждат подобни изпити, разбира се не само там, но ние и спрямо тях сме зле.
А цялата драма с тази трета задача е, че се изисква мислене и досетливост, вероятно и доза късмет. Много родители явно предпочитат да има няколко тома задачи, които децата ако научат да им се гарантира добро представяне. Според мен задачата е много хубава, но вероятно е по-подходяща за областен кръг. Реално там щеше да даде заслужени точки на някои деца, но нямаше и да лиши от участие другите. "Селекция" на общински кръг изобщо не е удачно да се прави, първо защото понякога за хитрите задачи се изисква късмет и второ, защото при "домашните" състзания резултатите в много по-голяма степен са компрометирани. Много по -дразнеща е сгрешената втора задача, защото не е нормално толкова често на състезания да се грешат задачи, това говори за непрофесионализъм и липса на контрол.

# 487
  • Мнения: 150
За 3та задача - еми не, не се изисква хитрост, досетливост и логика, а детето да е решавало задачи от комбинаторика. Не че това не се прави в курсовете по състезателна математика, но е далеч над учебния материал за 4ти клас. А отговорът е достатъчно голям, за да се получи с разписване на вариантите и графове (не че е невъзможно, но трудно постижимо). Ако беше 5-10-12 ОК, но 64 с разписване не става...

Аз също мисля, че сложността на тази задача отговаря повече на областен кръг.

Последна редакция: вт, 14 дек 2021, 09:36 от Сейчан

# 488
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 176
Не би трябвало и задачите да са различни в различните градове.

# 489
  • Мнения: 2 070
Не би трябвало и задачите да са различни в различните градове.
Тук не съм съгласна. Има разлика най-малкото между софийските деца, които от 1 клас мечтаят да влязат в СМГ и ходят на школи, уроци и прочие и децата от Хасково, Видин или някой още по-малък град, където за да влезеш в местната гимназия не се изисква да знаеш материала за 8 кл. в 4.

# 490
  • Мнения: 35 428
И в София не би трябвало да се изисква да знаеш материала за  8 клас в 4-ти. Тези извращения с децата вече идват в повече.....

# 491
  • Пловдив
  • Мнения: 2 003
Не би трябвало и задачите да са различни в различните градове.
Тук не съм съгласна. Има разлика най-малкото между софийските деца, които от 1 клас мечтаят да влязат в СМГ и ходят на школи, уроци и прочие и децата от Хасково, Видин или някой още по-малък град, където за да влезеш в местната гимназия не се изисква да знаеш материала за 8 кл. в 4.
Аз не съм съгласна с мотивите Ви. Мечти имат и софийските деца и тези от другите градове. Школи посещават и софийските деца и децата от другите градове. Софийските деца, не са по-умни от децата в другите градове. Не са по-амбициозни. Не са звездни някакви, а тези от другите градове-задръстени провинциалисти...
Съгласна съм, че в София задачите трябва да са по-трудни, отколкото в останалите градове, нооо защото в София има много деца, сред които трябва да се отсеят най-знаещите и най-можещите. А това става с трудни задачи. С лесни задачи ще има много деца с максимален резултат. И как училищата ще направят подбора си? Никак.

# 492
  • Мнения: 60
Не говорим ли за първи кръг на олимпиадата, която не се взима при кандидатстване за МГ? Не виждам проблем да са различни задачите в градовете на това ниво и не виждам проблем да са малко по-лесни като за поне 50% от явяващите се деца. Нека обаче са коректно разписани и без грешки. За областния кръг, който е балообразуващ, е по-нормално да има задачи, които да отсеят 10-15% от участниците и може би да са общи за градовете.

# 493
  • Бургас
  • Мнения: 5 795
Не че нещо, ама "деца, които от 1 клас мечтаят да влязат в СМГ"... Родителите им може би, ама седемгодишните деца, обикновено мечтаят за малко по-различни неща Wink

Иначе да, когато има състезания за кандидатстващи - редно е да има засилени критерии за отсяване на децата, но не и да се прекалява или да има чак такова несъответствие в степента на трудност както виждаме в момента.

# 494
  • Мнения: 35 428
Този кръг на НОМ е общински. Все пак се очаква една идея по-нормални задачи, дори и леко трудни, но не и такова чудо като "красивата"....

Общи условия

Активация на акаунт