Използваме "бисквитки" (cookies), за да персонализираме съдържанието и да анализираме трафика си. Повече подробности можете да прочететеТУК

Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 10

  • 8 973
  • 255
  •   3
Отговори
# 15
  • Мнения: 208
А какво включва обработката на документите? Нали ги приемат, преглеждат и след това какво точно има да им се обработва?
Обработката, поне при нас, включва проверка на документите, подаване на заявление за занималня, ако родителят иска, съгласие за обработка на личните данни, отбелязване в общо 3 списъка и записване в списък на записалите се деца, който включва име на дете, ЕГН, ДГ, адрес и входящ номер.
Входящият номер го даваме и на родителя, за да може да провери в коя паралелка е записано детето и кой е класният ръководител. Ако родителите имат някакви въпроси им отговаряме пълно, точно и ясно. Имахме родители, които разпитваха за абсолютно всичко, понеже са и нови в София и така.
Понякога има родители, които не са разпечатали заявлението от системата.

Основното е да се запишат данните, защото иначе трябва да ги търсим в класьорите, което не е много приятно.

И ако трябва да се сканират документи, които не са удостоверени служебно и трябва да се качват в системата, също отнема време.

# 16
  • Мнения: 2 076
Защото резонния въпрос е - Ако имат адресна регистрация за по-голямото дете, то значи и малкото има уседналост...

Когато децата, който днес са на 12г. кандидатстваха за първи клас, нямаше условие за уседналост.
Представете си ситуация - записала съм детето тогава в училището, което е близо до местоработата ми, защото така ми е било по-удобно. Сега е логично да искам и по-малкото ми дете, да учи в същото училище като по-голямото - пак за да ми е удобно. И да са заедно. И не виждам нищо лошо в това ми желание!

Или друг сценарий: преди 5 години сме живеели в квартал Х, детето посещава училището в Х. Преместили сме се, но това дете все още ходи в това училище. Нормално е да искам и по-малкото ми дете да учи на същото място.
Би звучало логично, ако не беше за сметка на децата живеещи до съответното училище. Не беше правилно да дават първа група заради братче/сестриче. Това, че на някой не му е проблем да си разкарва децата из цяла София за да акустира в някое "елитно" училище трябва ли да значи, че други родители, които живеят до същото училище, трябва да тичат сутрин през два квартала за да може нечие его да е задоволено. Единственото успокоение е, че след две-три години тези братчета и сестрички рязко ще намялеят. Преди въвеждането на районите деца живеещи около 133, 22, 32, 20, 107 и други "елитни" училища имаха минимален шанс да бъдат приети. Сега поне този проблем е решен.

Обучението във всички училища е по една и съща програма с малка разлика в трите часа ЗИП. Във всички училища и класове има силни и слаби ученици. Поставени при  едни и същи условия едни са отличници, други двойкаджии, а трети по средата. Така е било и така ще бъде. Децата си имат силни и слаби страни и трябва да бъдат подпомогнати да се развиват, там където е възможно.
Има и паралелки в училища с подбрани с изпит деца, които показват високи резултати и всички гледат към тях без да се замислят, дали те са подходящи за техните деца.

Как бихте реагирали, ако изправят детето ви пред класа с тетрадката и да го критикуват за написаното от него? Дали няма да се ядосате, на учителката за методите и? Ще подадете ли жалба? Ще говорите ли с нея или директора? Каквото и да направите, това е реална случка от "елитно" училище.

Последна редакция: ср, 09 юни 2021, 09:24 от Monza

# 17
  • Мнения: 6 192
Монца, мен са ме изправяли пред класа и са ме изпитвали, за да докажат, че не съм учила. Вече не си спомням, 4 или 5 ми писаха, вместо 6. И това го направи една елитна по времето на соц-а учителка - "светило" по български.
Няма да спамя темата със спорове за децата с различни възможности.
Ще маркирам примерно какво аз не бих искала да има в училището на моето дете (видяла съм тези неща лично като родител и като учител, макар и за кратко):
- пълна незаинтересованост на директора какво правят подчинените му учители;
- директорът и психологът в 10,30 ч. сутринта вече да привършват първата бутилка водка;
- в случай на непристойно поведение от ученик спрямо учителя виновен за това да е учителят, че "не е овладял" класа;
- постоянна смяна на учители, назначаването им  (с изключение на приближената на директора кохорта) на срочен договор само за учебната година и освобождаването им в края на учебната година - директорът и кохортата икономисват ФРЗ през лятото за ДМС, а читавиге учители си търсят друго училище с постоянен договор и нормални условия за работа. Наличните учители са на работа, за да си изкарат часовете и да си вземат заплатата, само и единствено това, с минимално вложени усилия.
- родителите да знаят кои ученици пласират дрога, но директорът да не прави нищо по този въпрос;
- директорът винаги да е зает или да го няма - все да е в СО, в МОН или някъде другаде;
- директорът да не взема мерки по отношение на разпасали се ученици и учители - когато вземе мерки, това винаги си личи по поведението на съответните ученици/учители след това;
- винаги ученикът и родителите му да са виновни, прехвърляне на отговорност за липса на педагогически умения/желание за работа върху ученика и родителите;
- учителите да си правят каквото си искат и в зависимост от това кой от тях е най-властен, да го играе началник, а останалите да се събират по приятелски кръгове да клюкарят и плюят по началника;
- вилнеещи по коридорите и в двора ученици, без никакъв контрол, директорът го няма/зает е, а учителите си клюкарят в учителската;
- не на последно място, разбира се, а някъде в челото - учители, които тормозят психически ученици (има такива примери от практиката, четем ги и ги слушаме по медиите), а директорът все прави проверка, но не взема мерки;
- учители/директор, поддаващи се на натиск от родителки-активистки/на манипулация от мазнещи се родителки/на индиректно облагодетелстване (за училището) от родители-спонсори.
Пак подчертавам, не е изчерпателен този списък.  
И при районирането в класовете дори и в търсените и желаните училища има деца с различни възможности, но няма такива пракитики като неизчерпателно изброените по-горе. Иначе нямаше да има това, за което вече писах - 2 съседни училища в един квартал - едното желано, а другото - не. При положение, че кварталът е един и същ, ерго децата и родителите им са приблизително едни и същи, кофти имидж на едното училище по правило произтича от управленски пракитики като посочените от мен, а не от различното ниво на децата или на родителите им.

А за предимството за по-голямо дете, учещо в училището - да, несправедливо е за родителите на първокласници от прилежащия район, но липсата на такова предимство би било несправедливо и за родителите на породените деца извън този район, ако това предимство го нямаше. Да кажа, че не ползвам такова предимство, да не си помислиш, че е лично.

# 18
  • Мнения: 2 076
Точно такава директорка имаше в кварталното училище преди десетина години, когато дъщеря ми учеше там. Много от добрите тогава учители избягаха, но не бих казала, че останалите не си вършеха работата. Имаше и много добри, но и незаинтересовани. Проблемът е, че никой не става директор без да има връзки. И изгонването на подобни индивиди на практика и невъзможно. То и Робинзонова е несменяема на поста си. Директорите са феодали и правят каквото си искат.
В градината на моите деца преди години постъпи нова, млада учителка на видима възраст не над 30. Беше ни представена, като бъдещия директор на градината. Трябваше да изчака 3 години да се пенсионира сегашната директорка. След година и половина учителка на изненадващо напусна заедно с детето си. След няма и месец я гледах в новините. Беше станала директор на друга софийска градина, в която случайно се беше освободило място. Как и кой успя да прозре таланта и и да направи точно нея директор, не успях да разбера. Другия интересен момент беше, че при отсъствие една от старшите учителки заместваше директорката. За да се оправят нещата трябва този модел да бъде разбит. Тази кметица няма да го направи.
Относно униженията в училище съм съгласна, че ги имаше, когато ние бяхме деца. Аз и шамари съм яла от другарката. Върхът обаче беше в градината, когато доведоха няколко провинили се момчета и за назидание ги накараха да си смъкнат гащите и да се обърнат да ги видят всички деца. Сега времената са други. Ако се случи нещо подобно, не ще дойде телевизия, а направо до съд ще се стигне. Не може да оправдаваме подобно поведение, само защото преди 30-40 години е било така.
Защо да е несправедливо да не бъде дадено предимство на второто дете да учи при първото? Имате училище по район, но сте записали голямото си дете в друго училище. Ами оправяйте се. Никой не е длъжен да се съобразява с личния ви избор. Тук изключение прави единствено казуса, когато когато голямото дете си е влязло по район и после адреса е прехвърлен към друго училище. В момента има много такива адреси. Първата година когато се заговори за прилежащи райони от Студентска община обявиха, всички деца от района могат да кандидатстват и в двете училища равнопоставено. Но когато си преместиш голямато в трети клас за да имаш предимство за малкото, не си за жалене.

Последна редакция: ср, 09 юни 2021, 09:54 от Monza

# 19
  • Мнения: 856
paulieM, Стаматов в разговора призна, че имало записвания под масата от директорите Grinning.
Беше малко изтървано, като оня другия където разправяше, че сега сменят едни корупционни схеми с други. Абе пълна лудница! Ако ти е интересно може да чуеш какви ги бръщолеви и кмета на Люлин - около 1:19 минута.

Дали може да сложите в заглавната страница, че не могат да се подават заявления с КЕП? Че може да има хора, които разчитат на това, а се оказа, че има проблем(не знам дали някой е изненадан).

# 20
  • Мнения: 86
Аз само да вметна едни размисли, които са индиректно свързани с приема на деца в 1 клас.
Та от СО, като работодател на директорите в нежеланите училища, защо не вземат да ги попитат защо родителите не харесват това училище?
Районирането единствено с цел запълване на бройките на кофти училища (делегирани бюджети и т.н.) не може да е самоцел, макар и прикрита под благовидния предлог да е по-удобно за децата и за родителите.

Напълно съм съгласна с коментара Ви - точно така е и мисля, че всеки нормален човек не само ще се съгласи, но и лесно би достигнал до тези изводи. Ето защо съм убедена за себе си, че от СО, МОН или който е отговорен за контрола, а и бюджетирането на училищата, нарочно не взема никакви мерки. Защото тези всички проблеми не са от година - две, а от поне 10, а може и повече (аз поне от толкова ги следя). Така че до сега 100 пъти щяха да анализират ситуацията и ако решат да променят нещата. Още повече, че има примери за това - училища, които нямат добър имидж и по-скоро са отбягвани от родителите, сменя се директорът и след няколко години настъпва видим напредък, все повече деца биват записвани в тях и т.н. Да не говорим пък за това, че изникнаха нови квартали, а децата (които са доста поради това, че са все млади семейства) ги районираха към съседните квартали, където стана страшно - няма места нито за едни, нито за другите. И това не е станало за 5 години, а много повече. Ама общината си издава разрешителните, прибира си парите от всичко, а да помисли, че тези деца ще ходят на градина, на училище - няма нужда.
За мен това е единственото решение  - да се гони едно добро ниво на обучение, дисциплина, матриална база, ниво на учителски състав и директор навсякъде - и в бъдеще само то ще гарантира известна справедливост. Защото иначе всеки критерий ще бъде справедлив за един и несправедлив за друг. Както сега се получава с брат/сестра до 12 години. От една страна така едно дете, което не живее в района може да измести друго в отсрещния блок, от друга - ако детето така или иначе си е в първа група заради адрес, то не получава допълнителна точка, която получават тези с деца над 12 години, което пак е несправедливо...А пък тези, които са втора и трета група никой не ги мисли - защото те не са живяли дълго на адреса чеасто няма големи шансове.
 И да се построи поне едно училище - що МОЛ-ове, небостъргачи, квартали се появиха, едно училище да не може?!?
И накрая едно лично мение - не е вярно, че детето или си учи и е умно, или не учи и е мързеливо и няма значение училището. Аз вярвам, че средата, в която попада детето, както и учителят (но не само конкретния, а цялостно учителски екип и директорът като глава на този екип) могат много да повлияят и да направят чудеса, както и обратно - големи поражения. Когато около теб виждаш един добър, изискващ учител, който успява да поддръжа добра дисциплина и хубав микроклимът, когато това е микроклимътът и в другите класове, когато ученето не е неглижирано, когато се държи на обноски, на поведение, на възпитание, то тогава и детето като гъба попитва всичко. И обратно - и да е много съвестно, ако около себе си вижда хаос, всеки си прави каквото си иска, не се дават, не се проверява домашни - е, много малко деца въпреки това ще имат мотивация за учене. Не обобщавам, сигурно винаги има изключения, но за мен правото на избор на училище в сегашното положение е важно.

# 21
  • СОФИЯ
  • Мнения: 10 245
...
Дали може да сложите в заглавната страница, че не могат да се подават заявления с КЕП? Че може да има хора, които разчитат на това, а се оказа, че има проблем(не знам дали някой е изненадан).
Защо и на какво основание не може да се подават заявления с КЕП?
На сайта на ИСОДЗ тази новина си стои

Записване на класирано дете в първи клас - 07.06.2021

Уважаеми родители,

Записването на приетите в първи клас деца стартира днес 07.06.2021 г. и приключва в 17.00 ч. на 11.06.2021 г. Процесът по записване започва със заявяване, включва работата на училищната администрация и отнема техническо време.

При подаване на заявление с електронен подпис, той се проверява за валидност (тип подпис, издател, срок на валидност) и съответствие между данните от подписа и данните на лицето, което подава заявлението. При положителен резултат от извършената проверка, заявлението се пренасочва към Директора на училището за обработка. При отрицателен резултат, родителят ще получи е-мейл с информация за това и трябва да предприеме мерки за записване на място в училището, в което е прието детето.

В тази връзка, препоръчваме всички родители, които ще запишат децата си както чрез електронно подписано заявление през системата, така и на място в училище, да го направят своевременно.

Благодарим за разбирането.
Столична община

# 22
  • Мнения: 856
Нямам идея защо не може записване с КЕП, но из ФБ страниците потребителите се оплакват, че е невъзможно да го използват и отиват на място!
Според мен е редно и в ИСОДЗ да има съобщение, но едва ли ще са навити официално да признаят поредния бъг на системата!

Споделям го тук, за да може ако някой си е направил планове да го използва в последния момент, то ще има проблем.

# 23
  • Мнения: 6
...
Дали може да сложите в заглавната страница, че не могат да се подават заявления с КЕП? Че може да има хора, които разчитат на това, а се оказа, че има проблем(не знам дали някой е изненадан).
Защо и на какво основание не може да се подават заявления с КЕП?
На сайта на ИСОДЗ тази новина си стои

Записване на класирано дете в първи клас - 07.06.2021

Уважаеми родители,

Записването на приетите в първи клас деца стартира днес 07.06.2021 г. и приключва в 17.00 ч. на 11.06.2021 г. Процесът по записване започва със заявяване, включва работата на училищната администрация и отнема техническо време.

При подаване на заявление с електронен подпис, той се проверява за валидност (тип подпис, издател, срок на валидност) и съответствие между данните от подписа и данните на лицето, което подава заявлението. При положителен резултат от извършената проверка, заявлението се пренасочва към Директора на училището за обработка. При отрицателен резултат, родителят ще получи е-мейл с информация за това и трябва да предприеме мерки за записване на място в училището, в което е прието детето.

В тази връзка, препоръчваме всички родители, които ще запишат децата си както чрез електронно подписано заявление през системата, така и на място в училище, да го направят своевременно.

Благодарим за разбирането.
Столична община

Днес мой познат каза, че се бил свързал след многобройни опити с дирекция образование с въпроса кога ще се отрази записването с КЕП и директно го "посъветвали" да запишат детето на място в училището. Дано няма оптимисти, решили да ползват КЕП и да са извън София или по-тъпо извън България...

# 24
  • Мнения: 1 004
Аз съм един доволен от новата система човек! Най-после имам шанс детето ми да учи в най-близкото до нас училище:) Там, досега беше пълно само с връзкарчета...

# 25
  • Мнения: 208
Вчера споменах, че една майка в понеделник е пуснала заявление чрез КЕП, но дойде да се запише на място. Днес ни дойде известието, че имаме такова заявление... Какъв е проблемът... Детето вече е записано при нас от понеделник и в момента очакваме отговор от администраторите какво да го правим подписаното с КЕП заявление Grinning
Няма да коментирам, че явно са нужни 3 дни, че да дойде при нас Grinning

# 26
  • Мнения: 6 192
Явно и "обработката" на документите на място отнема време - предполагам, че всяко училище си има собствена организация на работа. Записващите имат една разпечатка, таблица с имената на децата и някакви данни, за ползване на допълнителни критерии искат документ за сверка.

# 27
  • Мнения: 28
Нямам идея защо не може записване с КЕП, но из ФБ страниците потребителите се оплакват, че е невъзможно да го използват и отиват на място!
Според мен е редно и в ИСОДЗ да има съобщение, но едва ли ще са навити официално да признаят поредния бъг на системата!

Споделям го тук, за да може ако някой си е направил планове да го използва в последния момент, то ще има проблем.

Записах детето си електронно с КЕП, без никакви забележки. Даже е отразено в системата!

# 28
  • Мнения: 856
До вчера със сигурност имаше проблем. Вие днес ли го записахте с КЕП?

# 29
  • Мнения: 28
До вчера със сигурност имаше проблем. Вие днес ли го записахте с КЕП?

В понеделник още!

Общи условия

Активация на акаунт