Прием на ученици в първи клас в общинските училища - София - 10

  • 32 904
  • 739
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 1 827
И аз наблюдавам с интерес ситуацията с 55-то , и то точно защото на квартален принцип баткото го приеха в ПГ и буквално месец преди кандидатстването в 1-ви клас , ни промениха прилежащия район и ни пратиха в 105-то.
Като цяло в район Студентски се строи страшно много - на изпроводяк старият кмет раздаде разрешителни за строеж на всичко живо/гербаджийско ..и сега има проблем. Още повече , се утежнява ситуацията с това, че 11-то училище ( което също не пое всички деца от 1-ва група) , е прилежащо за голяма част от кв. Витоша (май дори части на Лозенец ). Та принципът за най-близко училище, не действа тука - и никога не е действал - сега най-близкото ми училище е 8-мо , след като ние живеем до колежа по Телекомуникации ( т.е. това е най-далечното възможно).
За наредба номер 10 ..ще ме извинявате, но там е заложено единствено, че основен принцип за класиране на децата трябва да е близостта .....в този смисъл спрямо точно тази наредба, СО/РУО е в нарушение спрямо мен и повечето деца в квартала ....защото този принцип за 5 години , нито веднъж не е спазен. Още повече, че в наредбата не пише въобще нищо за "прилежащи училища"/"микро-райониране"  - където 1 училище е единственото, в което ти се зачита уседналостта- освен ако нямаш 2 адреса и батко в 3-то училище. Много ще ме извиняват , но бозите дето ги натвориха Чобанов/Стаматов и другари нямат нищо общо с Наредба 10 - както и "новият" алгоритъм , с който отнеха и последния шанс на родителите.
Аз лично няма да спра да се бунтувам , срещу тази глупава система и да настоявам да се уеднаквят правилата за прием с тези за ПГ ( уседналост, която може да се ползва в няколко близки училища + точки за поредност на желание ).
Не веднъж съм писала, и не само аз , а и доста НПО -та , за това , че не може да приемаш едни деца в ПГ , и след това ДА НЕ ГИ приемаш в 1-ви клас ( което се случва масово точно с 55-то) - не само че децата се травмират , ами има и деца, които имат обучителни затруднения или не са приети в ДГ до 4/5  годишна възраст и родителите им искат да започнат да се адаптират в ПГ в училище ....да , ама не .... ако прилежащото ти училище няма ПГ , ви остава само да го запишете някъде и да се надявате другата годна да стигнат до 4-та група или детето "хвърчи" ...ама за СО , децата са едни бюджети и едно усвояване на сградния фонд.
На мен ми остава надеждата , че след като построят след 5-6-8 години училището в Студентски , че вече нещата ще се пооправят - но до тогава вече ще се вълнувам от приема за гимназия.

Последна редакция: пн, 14 юни 2021, 19:56 от paulieM

# 136
  • Sofia
  • Мнения: 6 142
Аз и затова написах "уж" най-близкото училище, защото понякога училището, към което е разпределено детето изобщо не му е близко.
Друг път пък адресът на детето не попада в прилежащия район на най-близкото у-ще, просто защото адресът и училището ги дели булевард.

# 137
  • Мнения: 9 906
С риск да разбуня духовете, дали с ПГ не се прави същата "врътка" като записване и неходене на ясла заради заветната точка при кандидатстване в ДГ? Поне преди 5-6 години, имаше родители, които кандидатстваха за общинска ясла, приемаха ги (по един или друг начина), а децата на практика не посещаваха. Баби/частни ясли гледаха децата, таксата към общинската ясла се плащаше, заради заветната точка при кандидатстване в ДГ.

И районирането очевидно не е направено адекватно, очевидно е дори липсата на елементарен количествен анализ по данните на ГРАО колко деца на 7 години има в определените прилежащи райони. Това е елементарно да се вземат данните - дори ще бъде ясно колко деца в първа, колко във втора, колко в трета ще има.

# 138
  • Sofia
  • Мнения: 6 142
С риск да разбуня духовете, дали с ПГ не се прави същата "врътка" като записване и неходене на ясла заради заветната точка при кандидатстване в ДГ? Поне преди 5-6 години, имаше родители, които кандидатстваха за общинска ясла, приемаха ги (по един или друг начина), а децата на практика не посещаваха. Баби/частни ясли гледаха децата, таксата към общинската ясла се плащаше, заради заветната точка при кандидатстване в ДГ.
Не ми се вярва. Има родители, които не искат да си пускат децата на ясла (има кой да ги гледа, а и на тази възраст много боледуват). И наистина в този случай е важна точката за ДГ.
Но в ПГ все пак имат и материал, който да минат. Едва ли ще има много баби, които ще се наемат да си обучават внучетата. А и идеята на ПГ в училище е детето да свикне с училищната среда и дисциплината, именно за да е по-плавен преходът към първи клас.

# 139
  • Мнения: 358
Само вметвам относно анализа на децата, подлежащи на задължително обучение. Училищата получават такъв списък.
Въз основа на него се решава дали да е 22 бройката или 24 и колко паралелки.

# 140
  • Sofia
  • Мнения: 6 142
Странно, мислех че бройката е по-скоро свързана с капацитета на училището.
От години следя едно у-ще и винаги е имало 4 паралелки/общо 96 места за първи клас.

# 141
  • Мнения: 358
Странно, мислех че бройката е по-скоро свързана с капацитета на училището.
От години следя едно у-ще и винаги е имало 4 паралелки/общо 96 места за първи клас.
Да.. то и това е така... но става въпрос ако училиещто може да побере повече..

# 142
  • Мнения: 9 906

Не ми се вярва. Има родители, които не искат да си пускат децата на ясла (има кой да ги гледа, а и на тази възраст много боледуват). И наистина в този случай е важна точката за ДГ.
Но в ПГ все пак имат и материал, който да минат.

Щом смятат, че децата са малки или има кой да ги гледа, да не заемат места за децата, чийто родители нямат тези възможности. Аз съм от безчувствените родители, които са си "хвърлили" малкото дете на 1 година, въпреки че много боледуваше. Не ми се струва морално редно това да си плащаш на частна ясла и да заемаш мястото на дете, чийто родители не могат да си позволят ЧДГ или нямат налична безработна баба.
Уговорки с ПГ също са възможни, поне теоретично - плащаш си таксата, но все пак изпити няма, а просто се дава една бележка, без която не можеш. За учителите е добре - по-малко деца, за родителите - също, вземат си тапията. В такъв случай, щом има точка/точки за ПГ, да има и за посещаващите детски градини. Или въобще да отменят тези точки, защото ми се струват безсмислени. Защо едно дете, завършило ПГ към дадено училище, ще има предимство пред дете, завършило ДГ? Един и същи материал трябва да са усвоили. А пък от гледна точка на социализацията, 4 години ДГ е повече от 2 години по половин смяна. Което пак поставя по-добро положение при кандидатстване в 1 клас децата, които има кой да ги гледа/родителите им имат повече пари за частни занимални и т.н. В един генерализиран пример 2 деца от съседни апартаменти, родени на този адрес, едното в ПГ, а другото - в ДГ, първото ще го приемат в търсено училище, а другото - не.

Училищата и да получат списъците, нали те не определят прилежащия район, поне аз така съм разбрала? Общината би трябвало да определя прилежащия район, предполага се въз основа на анализ на обективните данни като брой деца примерно. Ако пък ползват и карта, ще е добре, както и други фигури освен правоъгълници (карета от улици), примерно кръгове - да боднат един пергел в училището и да очертаят периметър. За да не четем как децата живеят срещу училището, но от грешната страна на булеварда.

# 143
  • Мнения: 2 190
Man_darin_ka, без да се сърдиш - ГРАО и районирането са най-слабият инструмент за решаване на проблема. Много деца и малко места - как да помогне районирането.  Както в Студентски - строят се много жилища и никакви училища.
Лично мнение - районите трябва да са стабилни, промени на 10-20 години, след обсъждане с живеещите. Или като построят ново училища (а дано).
И какво правим с фалшивите регистрации до най-желаните училища? Реално живеещите деца през 5 блока ги пращаме в по-далечно и по-лошо училище?
Фен съм на предишната ти идея - сближаване нивото на близките училища, за да намалее натискът.

Последна редакция: пн, 14 юни 2021, 21:17 от biborana

# 144
  • Мнения: 358
Училищата и да получат списъците, нали те не определят прилежащия район, поне аз така съм разбрала? Общината би трябвало да определя прилежащия район, предполага се въз основа на анализ на обективните данни като брой деца примерно. Ако пък ползват и карта, ще е добре, както и други фигури освен правоъгълници (карета от улици), примерно кръгове - да боднат един пергел в училището и да очертаят периметър. За да не четем как децата живеят срещу училището, но от грешната страна на булеварда.
Фактически да. Училищата получават списъците на тези, които им се падат в прилежащия район. Поне в Младост мисля, че що-годе е адекватно разпределението. Но със сигурност Студентски е ужасно

# 145
  • Мнения: 2 190
Допълвам за районирането (информацията е от преди 3-4 години, но предполагам, че още е така):
1. Голяма община праща предложение до районите. Имало е случай да теглят черти по картата и един блок да попада в 3 района.
2. Районът говори с училища и ако решат правят промени. Връщат на СО, където се утвърждава.
Следствие 1: проблем с булеварди, делящи 2 района. Училището е срещу прозореца, но е друг административен район.
Следствие 2: ГРАО е само един показател. Чисто математически така мога да наместя районите, че живеещи=прием. Имам 100 места в желано и 100 места в нежелано. Само чертая по картата (+/- 5 деца) И ще създам още по-голям хаос. Защото не мога (и не искам) да определя административно (насила) кое дете къде да учи.

# 146
  • Sofia
  • Мнения: 6 142
Man_darin_ka, за яслите съм абсолютно съгласна с теб, но това няма отношение към настоящата тема.
А точките за ПГ не са толкова много, че да си заслужава родителите да правят шмекерии. Едно дете с адрес извън прилежащия район, но с точки от ПГ, няма как да измести дете от района, което не е било ПГ в даденото училище.

# 147
  • Мнения: 1 624
man_darin_ka, в ПГ не се ли пишат отцъствия както в първи клас?
Аз съм чувала хора да не си пускат деца в яслата и да държът място, но за ПГ не съм чувала. Теоретично сигурно може да има такива случаи, но не вярвам да са много...

# 148
  • Мнения: 9 906
Да, ясно ми е, че в дадени райони просто няма достатъчно училища. Да, трябва да има стабилност - не тази година едни улици, другата година - други. И да, трябва да има анализ от СО, и този анализ може да се прави с перспектива от 1 до 7 години. Всяка година децата от даден набор в даден район са ясни - да, ще има флуктуации (местене в друго жилище), но в рамките на 1-2-3 години тенденцията ще е ясна - намаляват, увеличават се или почти няма промяна. И да се вземат мерки овреме, а не само да ни каканижат по телевизията с разни извинения. В тези райони, в които няма места дори за цялата първа група, училищата са нови, вероятно в някои от тях има място в дворовете за пристройки. От 1 до 6 години има време за изготвяне на проект и приключване на строежа на пристройката. 1-2 паралелки повече хич не са малко като бройка.

За Шилер се споменаваше, това значи ли, че са дали част от общинското училище на частното?

Биборана, оказа се, че не могат да вземат мерки от общината за кофти училищата, защото не избират те директорите, т.е. не ги контролират по същество на учебния процес.

Ето, нежеланото в моя район 1 СОУ са си сложили като реклама в системата данните от изпитите след 4 клас - отличници. Но това не е направило училището по-желано. Все още, дори след второ класиране има свободни места.

Нали има училища, в които няма места дори за децата от първа група. Та в тази група 3 т. повече за ПГ (толкова ли са?) на практика ти гарантират влизането в училището. А децата от първа група с 0 т. ще отидат на лотария и пак част от тях няма да бъдат приети. Та не е без значение явно ПГ.

# 149
  • Sofia
  • Мнения: 6 142
Не всяко училище предлага ПГ.
Пример - в 20 ОУ няма ПГ.

Шилер не е частно училище, а сдружение, което предлага извънкласни занимания.

Общи условия

Активация на акаунт