Алтернативно образование от първи клас

  • 4 868
  • 91
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 50 609

И децата от елитните училища излизат с образование, равностойно на децата от където и да е по света.
Нищо подобно. И говоря от директен опит. В някои частни училища успяват да постигнат приемливи резултати.


Да, да, прав си разбира се. Само децата от някои ЧУ имат що годе приемливи резултати, останалите са образователен отпадък. Жалко, че не съм те срещнала по-рано за да ме светнеш, тогава нямаше да си съсипя детето в разни държавни и общински училища. Ама каквото било, било, нека родителите с малки деца черпят от мъдростта ти.

# 31
  • Мнения: 35 367
Личното ми мнение е, че въпреки някои учители без подход, държавното образование е на ниво. Някои училища са много добри, стига детето да има амбиции и акъл, разбира се.
Много родители имат нуждата да обвиняват неща извън детето за неговия неуспех, като например - "Учителката не е обяснила добре, затова не е научил/а.", "Иванчо го/я е разсеял, затова не е могъл/ла да си направи контролното.", което е тотално погрешно. Подобно на авторката - Учителите са такива и онакива и няма да научат детето......

Проблемите на частните училища са различни от тези на държавните, но ги има. Имат и плюсове, разбира се.... Не ми се ще да зачеквам темата....

# 32
  • Пловдив/София
  • Мнения: 2 828
Интересна тема. Според мен обаче ключът се крие в заглавието- "първи" клас. В първи клас мястото на детето е в училище, с деца. Дори средна класа общинско училище е по-добре от най-великото онлайн обучение за тази възраст.
Сдруженията са Шилер и Луис Карол, може да гугълнете много за тях, но се влиза с изпит и късмета да имате училище в района. Плюс е отличната езикова подготовка (поне на Шилер) и подбора на децата, но методите по останалите предмети са си класически.
Не разбрах какво означава смарт за първи клас. Силно се надявам да не е свързано с технологии и да осъзнавате важността на писането на ръка, защото то развива един куп мозъчни връзки, не е просто нещо "демоде".
И аз имах високо самочувствие и елитарни разбирания, с едното дете минах през чуждоезикова градина, Монтесори, класическо училище, уви нищо не е черно или бяло, за всяко дете работи нещо различно. Най-важна за първите години (до 4ти клас) е подкрепящата семейна среда (което не значи свръхобгрижваща). Помислете дали вкореняването на усещането "ти си повече от всички други" е успешна стратегия за детето в дългосрочен план. Нямам точен отговор, израснала съм с това отношение и има много плюсове, но май минусите са повече.
Добронамерен съвет, ако позволите- работете над очакванията си. Няма перфектна система, няма перфектни деца, няма перфектни родители. Ако имате възможност обмислете частно училище, дори да е класически подход, ще намерите много "иновативни" неща в повечето.
Относно базата- случайно видях в малък морски град у нас най-яките съорежения за игра на училищен двор. Не съм виждала подобни в нито едно столично ЧУ.

# 33
  • Пловдив
  • Мнения: 2 001
Здравейте,
Не съм фен на българската образователна система и изтръпвам при мисълта, че големият ми син би трябвало да навлезе в нея догодина. Интересува ме (извинявам се предварително ако вече има такава тема), от алтернативни методи на начално и в последствие средно обучение в България. Чувала съм за Прогресивното училище, но ме интересува и дали някой от вас е имал опит с онлайн форми на обучение към чуждестранни учебни заведения или нещо в България извън системата. Практикува ли се в България домашно обучение, някой да сподели опит. Благодаря
Практикува се. Най-лесно е да чукнете в гугъл и ще намерите много статии и интервюта. Аз лично имам съученик, за когото знам, че обучава децата си в къщи.  По точно, не той, а съпругата му. Той работи, тя е посветена на децата. Знам, че в България не признават образованието им. Но голямата, кандидатства в чужбина (там го признават) и вече е студентка. Предполагам, че с малките ще се случи същото. Четири деца са. Знам, че свирят  на пиано, изнасят концерти. Спортуват различни спортове, в които имат немалко отличия. Изобщо, отстрани изглежда, че се справят добре. Но както писах, майката е посветена на децата и образованието им. Чела съм им интервюта, как протича деня им.  При вас, при положение, че не сте с бащата, не знам как би се случило. Иначе, ето малко информация, на която попаднах току-що, заради вас, в гугъл:
http://www.homeschoolingbg.com/index.php?id=389#.YNHOgOgza70
/Виждам, че съученикът ми е в Управителния съвет на асоциацията/

# 34
  • Мнения: 1 359
Аз имам такъв опит. Обучавам децата си вкъщи от 5 г., като сме избрали т. нар. самостоятелна форма на обучение - учат изцяло у дома, в края на годината се явяват на изпити по всички предмети в училището, в което са записани. Синът ми беше така от 5 до 7 клас вкл.,  подготви се за НВО и продължи в гимназията и профила, които си беше избрал. Дъщеря ми е в СФО от 1 клас, вече е 5, засега и тя има желание след 7 да продължи в училище, но дотогава предпочита да е вкъщи. Третото дете още не е в училищна възраст, но и с него вървят натам нещата.
Бих искала да уточня някои неща, както и да разсея някои заблуди.
- СФО  не е точно домашно образование (homeschooling) - второто е изцяло независимо от образователната система. В България то все още не е разрешено, въпреки че немалко хора го практикуват успешно, с или бе дистанционно обучение към  чуждестранни училища. При СФО все пак имаме ангажимента освен личните интереси и приоритети на детето и семейството, да се покрият и държавните образователни изисквания. Опитът ми обаче сочи, че ако детето така или иначе учи, целенасочената подготовка за изпитите става лесно и не отнема много време.
- СФО от 5 г. насам е законно регламентирана и желанието на родителите е достатъчно основание. Не е необходимо да има други "уважителни причини".
- Децата във всички тези форми - СФО, домашно образование и пр. - ни най-малко не са десоциализирани, тъкмо напротив. В много случаи те общуват с повече деца и възрастни и в по-разнообразни ситуации, отколкото децата в училище.
- Не е задължително единият родител да не работи. У дома с обучението на децата се занимавам предимно аз, но също работя, просто вкъщи. Въпрос на малко организация и най-вече възпитаване на децата да учат самостоятелно с малка помощ отвън, което е едно от уменията, които бих искала да усвоят.
- Образованието извън "системата" може да става по най-различни начини. Граничният вариант са частните училища, но там отново се опира до задължителната учебна програма, задължително присъствие, оценки и пр. особености на образователната система. Има ЧУ, които наблягат на академичните знания, и децата там учат на изключително високо ниво и постигат високи резултати по изпити, състезания и пр. Има такива, които наблягат повече на личните интереси на децата, развиване повече на умения, отколкото изпитно ориентирани знания. Има и всякакви други, затова човек трябва внимателно да подбере такова, което отговаря на собствените му приоритети. Следващият са центрове като Пътеки, Демократични училища и др., които не се съобразяват с изискванията на системата, т.е. не са лицензирани от МОН, и съответно децата не получават дипломи. Ако желаят такива, отново трябва да се запишат в СФО в някое училище. Третият вариант е обучение изцяло вкъщи с допълване с школи, уроци и пр., кой каквото си иска; с или без записване в СФО (според желанието да получи или да не получи диплома). Този вариант е по-евтин, особено ако голяма част от заниманията могат да се поемат вкъщи. При нас например децата учат  у дома и ходят предимно на школи по изкуства и спортове, евентуално ако пожелаят език, който аз не владея. Както споменах, съществуват и варианти с дистанционно обучение към чуждестранни училища - както за знания, така и за получаване на диплома от тях, но в тази посока нямам опит. Впрочем, дори детето да не е записано в СФО през първите години, поне до 4 клас, ако не и до 7 (трябва да се провери, не помня), в момента, в който реши да тръгне на училище (дневна форма или СФО), не могат да му откажат да го запишат в класа, съответстващ на възрастта му.
Засега това се сещам Simple Smile
А, и да завърша като Катон, образователната ни система не става за нищо и трябва да бъде по спешност заличена и изградена наново.

Последна редакция: пт, 25 юни 2021, 11:30 от easy rider

# 35
  • Мнения: 5 425
А, и да завърша като Катон, образователната ни система не става за нищо и трябва да бъде по спешност заличена и изградена наново.
ДЪРЖАВНАТА ни образователна система не само не става за нищо, но е и вредна. В частното образование все още се намират проблясъци.

# 36
  • Мнения: 1 359
А, и да завърша като Катон, образователната ни система не става за нищо и трябва да бъде по спешност заличена и изградена наново.
ДЪРЖАВНАТА ни образователна система не само не става за нищо, но е и вредна. В частното образование все още се намират проблясъци.

Съгласна, с уточнението, че държавната система вреди и на частната с изискванията си за задължителни учебни програми, оценяване и пр. Както и с изискванията си към формалната квалификация на учителите, а всъщност ги подготвя в университетите по напълно негоден за съвремието начин, но да не отклонявам темата Simple Smile

# 37
  • СИ
  • Мнения: 4 403
А, и да завърша като Катон, образователната ни система не става за нищо и трябва да бъде по спешност заличена и изградена наново.
ДЪРЖАВНАТА ни образователна система не само не става за нищо, но е и вредна. В частното образование все още се намират проблясъци.

Звучи ми по-скоро като изхвърляне. А за нивото на частното образование в България, много не ми се приказва. Повечето е по-зле и от държавното.
Като чета по-горе писаното от тия, които сами си образоват децата, малко ме избива на смях. Много интересно ми стана, как точно си подготвят децата за съвремието? И въобще толкова клиширано звучат, но даже май и не го усещат. Освен това тия майки са някакви невероятни таланти. Всестранно развити личности. Разбират и владеят всякакви науки. Това математика, химия, физика, литература, история... Абе, тайни нямат никакви. И децата им също. Направо родени гении... И докато си почиват, може да свирят на пиано и да рисуват.         Wink

# 38
  • Мнения: 1 359
На коментара на SeaHorse  мога да кажа само: "И сказал он: Ерунда! Не бывает никогда..." Grinning
Впрочем училището готви прекрасно децата; според резултатите от НВО на десетокласниците средният успех е 45 % по БЕЛ и 28 % по математика. Навсякъде по света границата между "не" и "да" на изпит е 50 %.  Демек, средният успех е чисто и просто "слаб". И това по собствените програми и критерии на МОН, щото нали последните ни места в Европа на PISA все ги оправдаваме с това, че не бил свойствен за нашите деца изпит... Та нека ние се справяме зле с обучението вкъщи. Аз впрочем никого не убеждавам, че е добър вариант, напротив, доста усилия и предварително натрупани основи иска, не е за всеки Simple Smile

Последна редакция: сб, 26 юни 2021, 12:48 от easy rider

# 39
  • Мнения: 5 425
Ако въобще НВО е критерии, погледни средните резултати на топ 10-те частни училища в София. После си сложи ръка на сърцето и кажи на всички, че ще се справиш по-добре.

Последна редакция: пт, 25 юни 2021, 16:43 от Ezhko

# 40
  • Мнения: 35 367
А, който иска, нека си експериментира върху децата с домашно обучение. Аз против нямам.

Ако това беше добро, нямаше да има учител, специализирал дадена област, учил за това 5+ години и продължаващ да учи през цялото време с курсове и квалификации.
Или твърдиш, че имаш знанията на всеки един учител по химия, математика, биология, география, история, български език, западен език, физика и т.н. и знаеш точния начин, по който да предадеш тези знания на дете....?!? Хмммм.....

# 41
  • СИ
  • Мнения: 4 403
Ако въобще НВО е критерии, погледни средните резултати на топ 10-те училища в София. После си сложи ръка на сърцето и кажи на всички, че ще се справиш по-добре.

На коментара на SeaHorse  мога да кажа само: "И сказал он: Ерунда! Не бывает никогда..." Grinning
Впрочем училището готви прекрасно децата; според резултатите от НВО на десетокласниците средният успех е 45 % по БЕЛ и 28 % по математика. Навсякъде по света границата между "не" и "да" на изпит е 50 %.  Демек, средният успех е чисто и просто "слаб". И това по собствените програми и критерии на МОН, щото нали последните ни места в Европа на PISA все ги оправдаваме с това, че не бил свойствен за нашите деца изпит... Та нека ние се справяме зле с обучението вкъщи. Аз впрочем никого не убеждавам, че е добър вариант, напротив, доста усилия и предварително натрупани основи иска, не е за всеки Simple Smile

Хубаво или лошо НВО показва, че в системата на образование има проблеми. Това не е някаква тайна. Да, нивото на учениците е ниско. И то масово. Тук-там има училища, които поддържат някакво име и дават нелоша подготовка. Не са много, но има и такива. Стига детето да иска и да има възможности.
Но не съм чул още за дете, което е подготвяно у дома от майка си, да е отишло на международна олимпиада по нещо си и да се е върнало с награда. Някой чувал ли е?

# 42
  • Мнения: 1 359
Пропускаме някак, че децата ми не ходят на училище, защото не одобрявам акцентите и критериите в образователната система. Следователно, НВО не са никакъв критерий за успеха им. Въпреки това синът ми изкара след 7 клас 75 % по математика, 83 % по БЕЛ  и 75 % по физика, без допълнителни уроци. Викам, да сме се справили прилично, дори на фона на ЧУ. Така или иначе, авторката търсеше информация за това, как стават нещата у нас, споделих опит, без никого в нищо не убеждавам. 

П.П. Виждам, че докато публикувам коментара, са се появили нови. Това беше отговор към Ezhko. На въпроса на Sea Horse за международните олимпиади - има такива случаи. И по света,  и дори у нас, въпреки малкия процент обучаващи се по този начин деца, гугъл ще ви ги каже Simple Smile  И изобщо, за трети път: никого не убеждавам, споделих опит. Важното е всеки да намери най-добрия вариант за образование на децата си. Няма универсално идеално решение за всички. Няма нито най-добро за всички деца училище, нито най-добър за всички подход. Така че хайде да оставим нападките и иронията за някъде другаде Simple Smile 

Последна редакция: пт, 25 юни 2021, 17:02 от easy rider

# 43
  • Мнения: 5 425
Пропускаме някак, че децата ми не ходят на училище, защото не одобрявам акцентите и критериите в образователната система. Следователно, НВО не са никакъв критерий за успеха им. Въпреки това синът ми изкара след 7 клас 75 % по математика, 83 % по БЕЛ  и 75 % по физика, без допълнителни уроци. Викам, да сме се справили прилично, дори на фона на ЧУ. Така или иначе, авторката търсеше информация за това, как стават нещата у нас, споделих опит, без никого в нищо не убеждавам.  Така че нападките някъде другаде, моля Simple Smile

По математика и по физика няма особено различни акценти, а критериите са под нивото на паркета. При което положение, резултатите на сина Ви са посредствени. И далеч под нивото на ЧУ-тата. Съжалявам, нищо лично.

# 44
  • СИ
  • Мнения: 4 403

... Пропускаме някак, че децата ми не ходят на училище, защото не одобрявам акцентите и критериите в образователната система...


Кои по-точно?

Общи условия

Активация на акаунт