МОН - промените продължават (5)

  • 90 129
  • 767
  •   1
Отговори
# 300
  • Sofiq
  • Мнения: 723
Няма училища със свободни места след 10 клас.  А и идеята е да си завърши тази гимназия. Все пак е по професия , която има добро бъдеще. По отношение на бала учениците , които влизат там са с много по-висок бал в сравнение с английска езикова гимназия с профил математика. Не виждам причина да нямат право да се явяват на матура за профил математика и по този начин да бъдат ощетявани за прием в СУ
СУ приема с всякакви матури -  тези от профилираните с тяхната си матура,  тези от професионалните - с допълнителна избираема матура по математика , и отделно всички могат да се явят и на изпит по математика в СУ, стига да не ги хване мързелът.
При балообразуването коефициентът за изпита в СУ е малко по-нисък от този за матурата в профилираните гимназии,  което вече е дискриминационно и може да бъде оборено в съд , ако на някой му се занимава. Според мен, деца с шестици на изпита,  дори и от професионални паралелки, ще бъдат приети в някоя от специалностите в университета. Въпросът е, като влязат, какво ще стане.
Племенникът ми, който в момента учи в СУ специалност Софтуерни инженерство, ми каза тревожния факт, че близо 100 деца от випуска му там са отпаднали и са се отказали, още след първата година от специалността си. Масово (около 95% ) изкарват двойки на изпитите в университета (особено на тези по висша математика) и положението хич не е цветя и рози.  Явно студентите масово си нямат понятие какво ги очаква, след влизането и не е лошо да се запознаят предварително и да помислят сериозно дали могат да се справят.

# 301
  • Мнения: 1 359
Успокоенията, че "може да се кандидатства всичко", са излишни. Ако университетите приемаха само с изпити/матури по профили, това би означавало, че на практика още с кандидатстването в 7 клас децата до голяма степен избират и висше образование. Което е абсурдно.  Така че те очевидно се опитват да не поставят такива ограничения. И естественият въпрос е: кому тогава са нужни тези две години профилиране, в които на много места се учи материал като за 1-2 курс от съответната специалност? Да не говорим, че в много училища първоначално липсваха учебни планове за последните две години; с появата им се оказа, че отново е заложено на повече материал, а не на задълбочаване в материята (не че това е особена изненада, нали).
Второ, смяната на училище/профил след 10 клас е възможна почти само на теория - в едни градове, защото няма голям избор, в други - защото няма свободни места.
Но най-вече изключително подкрепям изказаното по-горе мнение, че се сетихме за профилирано образование чак след като то изживя времето си.

# 302
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 837
Успокоенията, че "може да се кандидатства всичко", са излишни. Ако университетите приемаха само с изпити/матури по профили, това би означавало, че на практика още с кандидатстването в 7 клас децата до голяма степен избират и висше образование. Което е абсурдно.  Така че те очевидно се опитват да не поставят такива ограничения. И естественият въпрос е: кому тогава са нужни тези две години профилиране, в които на много места се учи материал като за 1-2 курс от съответната специалност? Да не говорим, че в много училища първоначално липсваха учебни планове за последните две години; с появата им се оказа, че отново е заложено на повече материал, а не на задълбочаване в материята (не че това е особена изненада, нали).
Второ, смяната на училище/профил след 10 клас е възможна почти само на теория - в едни градове, защото няма голям избор, в други - защото няма свободни места.
Но най-вече изключително подкрепям изказаното по-горе мнение, че се сетихме за профилирано образование чак след като то изживя времето си.

Скоростта, с която се промени пазара на труда в последните години само показва, че не може да се налагат образователни промени със закон, чието влизане в сила да е след 5 години, просто защото не е ясно след тези 5 години дали точно тези промени са нужни. Та ефектът "Кунева" не бива повече да се допуска в образованието, което и без това страда от адаптивност.

# 303
  • Мнения: 4 695
Аз от както се помня, 45+, от моето детство и ученически години, все има “Нови програми”, все някое поколение, набор е “опитно зайче”…
Така ли е и в другите държави ?
Те повечето са на запад от нас, така че да не квалифицирам по това държавите…

# 304
  • Мнения: 66
Здравейте, бих искала да попитам има ли вариант за освобождаване от НВО 10 клас и какви ще бъдат последствията от това?

# 305
  • София
  • Мнения: 16 315
НВО не е задължително - просто не се явява ученикът. Няма последствия.

# 306
  • Мнения: 2 320
Санака, чудесно звучи, обаче в нашата гимназия са ги заплашили, че точките/оценката от НВО щели да бъдат решаващи за годишната оценка. Чудно ми е как точно ще стане, като резултатите излизат ден-два преди края на срока? Сън няма да спят да ги оформят в последния момент.

# 307
  • София
  • Мнения: 16 315
В много училища миналата година учители си позволиха да впишат резултата от НВО като текуща оценка, въпреки че нямат нормативно основание за това, нито има скала за преобразуване на точките в оценки. Но ако не се яви просто, какво ще му пишат?

# 308
  • Мнения: 2 320
Дъщеря ми ще има двойка по математика, ако пропусне НВО - официално заявено пред целия клас, понеже си е позволила да попита какво следва, ако не се яви! Чакам с нетърпение родителската среща след ваканцията, за да си задам въпроса на Директорката, макар че девойката се притеснява, че ще си навлече съвсем гнева на математичката. Но да кажем, че ние сме частен случай…а в протест срещу новия учител по БЕЛ класът обмисля да предаде празни листи на НВОто по БЕЛ. Изобщо големи бунтари се извъдиха, но да видим 😃

# 309
  • Мнения: X
BoeL, надявам се да не възникне подобна необходимост, но ще ти съдействам с каквото мога, ако се наложи.

# 310
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
И понеже учениците разбраха, че няма смисъл за тях това НВО, то и не се стараят много. Няма и как да бъдат зачетени точките от учителя, понеже късно излизат. Накрая се отчитат масово ниски резултати и какво решава МОН? Решава, че трябва да им предостави повече учебно време и съкращава лятната ваканция.
Голяма работа ще стане, ако се напънат малко да покажат нещо на това НВО. Но така е направено, че негативите пак се връщат при нас. Математиката ще им трябва и след това, когато ще се сетят, че ще им трябва и диплома, но какво им пука, колкото повече се противопоставят, толкова по-горди се чувстват.
Аз съм казала на моите десетокласници, че за мен и за тях точките от НВО нямат значение, но крайната им оценка ще е според това, което смятам, че ще покажат на НВО. Следва да им направя няколко проверки доколко ще са адекватни на НВО. Защото после ще им трябват тези знания в 11 и 12 клас.

# 311
  • Мнения: 1 340
Логично би било резултатите от НВО при колебливи проекто-срочни оценки да са в полза на ученика (ако са високи, разбира се). Резултатите сигурно ги ползват за статистика и затова така ултимативно се обява като задължително явяването в някои случаи. Ако се явят 50:50 няма база за статистика. Ами да го бяха оформили и нормативно, за да няма обсъждания между двете страни по въпроса за характера на НВО след 1О клас. То и за 4 клас сигурно е така, но 4-токласниците си се явяват с песен всичките😀 - не си задават въпроси като големите. Аз бих се явила, ако се надявам на по-добър резултат и ще ми е необходим за оформяне на годишна оценка, или ако търся варианти за местене  в друго училище заради профили (там, където има такава възможност). Другото е протоколно явяване. Но то пък какво пречи да се яви човек, след като не е необходимо дори да се готви допълнително.

# 312
  • София
  • Мнения: 3 725
А според мен ще стане обратното. Ако 10 клас не ходят на уроци и не потрошат по един месец за подготовка - МОН няма да има избор и ще свали трудността. Ще стане с трудността на класно по БЕЛ и МАТ. С това драмата ще свърши.
А школите и частните учители се сега наблюдават и се надяват да не им вземат кокала.

# 313
  • Мнения: X
Късно, късно...и аз така мислех преди първото провеждане. На практика на доста места се случи това, което Санака е описала. В наредбата изрично е посочено, че резултатът се записва в точки. Няма скала, няма преобразуване, няма вписване като текуща оценка за разлика от резултите в четвърти клас, за които изрично е записано, че се приравняват към оценки.

# 314
  • Там, където мечтите се сбъдват
  • Мнения: 837
Как така са си позволили да напишат резултат от НВО като оценка. Няма ли проверка, нали им е разписано според броя часове колко оценки следва да има ученика и за всяка оценка има инфо - дали е от устно, писмено изпитване и т.н.
Идеята на НВО е друга,то няма връзка с текущите оценки. За мен е по-добре просто да се премахнат НВОтата в 4 и 10 клас или да се провеждат след годишното оформяне на учениците.
Едното ми дете е в 4ти клас, отсега са почнали да правят пробни НВОта. И без това материалът е нагъчкан и нямат време за упражнения, ами и малкото време, което имат го влагат за да правят пробни НВО.

Качен е за обществено обсъждане Проект на Решение за одобряване на национални програми за развитието на образованието https://www.strategy.bg/PublicConsultations/View.aspx?lang=bg-BG&Id=6712. Срокът за обществено обсъждане е 26 април 2022г.

Общи условия

Активация на акаунт