Отдаване и наемане на имоти - какво се случва реално? - ТЕМА 24

  • 34 973
  • 750
  •   2
Отговори
# 135
  • Мнения: 11 210
Понеже не съм чела примерния договор, да допълня, ако не е предвидено:
1) Да е написано как се връчват уведомления - включително за прекратяване на договора - препоръчвам да е по електронна поща И смс/вайбър, като за дата на уведомлението се смята датата на изпращане. От опит - ако тръгнат да въртят номера наемателите, не отговарят на телефона, изключват го, били го загубили, счупили, тинтири-минтири. На място да ходиш да им връчваш - могат да не ти отворят или да не ти подпишат, може да са отпрашили на морето, вместо да ти платят, иди ги търси да им връчваш лично.
2) Предплащане на наема - примерно ако договорът е сключен на 01.09., наемът се плаща от 01-05 число на текущия месец. Ако предпочитат друга дата (в зависимост от това кога получават заплата) - пак е ОК да се впишат 5 календарни дни от Х до У число на текущия месец. Правиш изравняване в сумата за първия редовен месец, ако предпочитат друга дата. Т.е. на първия редовен наем (началото на втория месец). Обикновено при подписване нямат толкова пари накуп - 1/2 наем за агенция, 1 депозит, 1 наем, ако е повече от едномесечен период. Затова на втория месец да си доплатят към редовния наем и допълнителните дни, при различна дата, която сте уговорили.
3) При неплащане на наем и консумативи в уговорените срокове, договорът се прекратява автоматично и наемателят е длъжен да напусне жилището в срок от 3 календарни дни от датата на изтичане на срока за плащане, като върне ключовете и заплати всички дължими суми към момента на напускането. (Това с плащането е силно пожелателно и трудно осъществимо на практика, ама все пак да си го има в договора). И да уведоми хазяина за датата и часа на напускане по мейл И каквото там сте се разбрали.  Че да не каже - аз звънях и предупредих, ама тя не дойде.

# 136
  • Варна
  • Мнения: 6 804
Въпросните документи са приемо-предавателния протокол и един елементарен документ, в който се казва примерно: Днес, ...., Х и У прекратиха наемния договор, сключен на .... дата.....

Този елементарен документ "декларация" ли да го пиша? Не ми звучи добре без заглавие.

# 137
  • Мнения: 10 533
Въпросните документи са приемо-предавателния протокол и един елементарен документ, в който се казва примерно: Днес, ...., Х и У прекратиха наемния договор, сключен на .... дата.....

Този елементарен документ "декларация" ли да го пиша? Не ми звучи добре без заглавие.
аз го пиша това в Приемно-предавателия протокол ( в по-тривиалните случаи).
Само сменям имената на "приемащ" и "предаващ". Пиша, че договорът се прекратява по чл.. от договора или по каква причина се е прекратил. Пак пиша имуществото - списък, евентуално допълвам с коментар, ако нещо е счупено.
Пиша показанията на уредите.
Накрая слагам един текст относно финансовата страна на въпроса - кога ще върна депозита, или че депозитът е върнат в еди-какъв си размер и т. н. Заключение:  "И с това финансовите претенции на страните са удовлетворени" (много важно изречение).

Ако имаме много да пишем по тази финансовата част, понякога правя първо един Анекс N ....  или Допълнително споразумение N .... към договора и описвам какво сме се договорили. И Приемно-предавателният протокол се подписва след това.

# 138
  • Мнения: 11 210
Ами можеш да го кръстиш Анекс, плюс Приемо-предавателния протокол.

И още един съвет - правиш си папка и си събираш всички документи по наема в нея - договор, първоначалния приемо-предавателен протокол. Държиш си разпечатани и поне 2 екземпляра от приемо-предавателен договор за напускане (ако в първоначалния няма графи за напускане), както и въпросният документ (анекс примерно) за напускане. Защото наемателите много обичат рязко и изведнъж да напуснат, да звъннат и да кажат Напускам, да се видим след час-два-три да дам ключовете! (това ако са любезни). Та не винаги можеш да реагираш бързо с разпечатване. А така само грабваш папката и си готова с почти всичко.

# 139
  • Варна
  • Мнения: 6 804
А тези от вас, които вземат наема на ръка, давате ли някакви разписки на наемателите?

# 140
  • Мнения: 11 210
Да, естествено. В 2 екземпляра, моите екземпляри си ги събирам в папката. Освен наема, там са описани и показанията за консумативите (ток, вода), които ги отчитам в момента на вземане на наема и ми ги плащат. Но са си на отделни редове. Така нямам забавяне до месец, заради излизането на фактурите и ако се изнесат изведнъж, ще имам по-малко загуби.
Аз си ги плащам фактурите с онлайн банкирането, независимо дали наемателите са ги платили или не.

# 141
  • Мнения: 110
По принцип трябва да се дават, ако с наематели минете 1 година и вече се разберете да останат, съм спирал да давам и не съм обявявал договора на НАП, но пък не съм им вдигал наема.

Юридически погледнато най добрият вариант за наемодателя е да дава разписки от кочан с подпис на наемателя първите 3-6 месеца,  после да се направи на ударен по някакъв начин. Така може да съди наемателите за другите наеми( но ако няма нито една разписка е трудно да се докаже, че въобще е издавал). Правил съм го като съм заварвал животно (въпреки, че ги обичам, просто не бях предупреден). За всеки случай.

# 142
  • Мнения: 11 210
Всеки един наем съм взела с разписка, от първия до последния.

# 143
  • Мнения: 75 459
Аз давах, но жената веднъж ми каза, че ги хвърляла Grinning

# 144
  • Мнения: 11 210
Ами то това си е неин проблем, така хазяинът може още веднъж да си поиска наем, ако е некоректен.

# 145
  • Мнения: 75 459
Беше коректна жената. Аз също.
То нямаме ли си доверие, и сто разписки да пиша..ехе, и да я осъдя, като няма имущество..само пари и нерви на вятъра...

Иначе аз си давам де, разписки. Но далеч не смятам, че ми дават кой знае каква защита ..

# 146
  • Мнения: 11 210
Е, аз предпочитам всичко да си ми е точно и ясно, пазя си документите, като държавния архив съм. Laughing
От документална гледна точка смятам, че съм длъжна да дам екземпляр на наемателя, пък той какво прави с нея си е негова работа.

# 147
  • In the land of Never Never
  • Мнения: 1 979
Само да вметна, че плащания до 10 000 лева могат да се извършват в брой, над тази сума, само по банков път. Смята се общата сума, която се дължи по договора, т.е. при едногодишен договор, ако е по 900 лева наема, вече е над нея.
Не че се спазва масово, но ако решат данъчните да проверяват, това е нарушение. Глобата е 25% от сумата.

# 148
  • Мнения: 11 210
Не се заяждам, само питам каква би била сумата по договор за 1 година, ако на петия месец наемателите напуснат? Месечен наем х 5 или х 12?
Безумно е измислена тази разпоредба, няма да преборят сивата икономика с нея. Големите кешови плащания няма да ги хванат, защото там играят добри адвокати и счетоводители. Най-много показно да се похвалят пред медиите с глоба на баба Пенка, дето си дава панелката под наем, но банкова карта и банков превод - само през трупа ѝ. И пенсията си я взима на ръка от пощата.

# 149
  • Мнения: 4 221
По официални данни в София живеят около 1.3м.
Според вас колко
1. е реалната бройка?
2. човека живеят под наем в София?
3. апартамента се отдават под наем в София?

Общи условия

Активация на акаунт