Какво ви е мнението за образованието?

  • 10 421
  • 221
  •   1
Отговори
# 60
  • София
  • Мнения: 8 021
С тази разлика, че помагалата обикновено остават за работата вкъщи и ако родителят не работи допълнително с детето или не плаща на някого за това, резултатът е 4. Но всички си даваме сметка, че това 4 в малките класове отива към 2 и 3 по-нагоре.

# 61
  • Мнения: 24 467
Дъщеря ми е 6клас.Справя се отлично,но полага доста усилия.
Тя тръгна в предучилищна група в училище и това оказа голямо влияние.За първи клас беше подготвена и адаптирана.
Никога не е ходила на занималня.
Следях ,следя и сега да няма пропуски.
Четене на книги- това е много важно.
За да има богат речник,за да може да разказва,детето трябва да чете.
Математика-до 4 клас -това е основата.
Извънкласните занимания -само в събота и неделя.

Имахме късмет да попаднем на много кадърни учители.
А това също е важно.

Помагалата-да,прекалено много са и половината са ненужни.
Случайно научих,че всъщност те не са задължителни.
Например в някои малки градове и особено по селата не ползват помагала.
В големите градове обаче ни ги пробутват.

Аз също не одобрявам обединението на алгебра и геометрия в общ предмет.

Не одобрявам и матурите за 4 клас.

По подчертаното - математиката едва почва в начална степен. За да не изпадне един наш ученик в състоянието, в което са около 90% от съучениците му, т.е. след 4-ти клас да не включат нищо от предмета, по него трябва да се решават допълнително задачи всеки ден и да има индивидуална работа с ученика. Иначе не го виждам изобщо. Обучението по този предмет клони към нула в общите училища - натрупан ежеденевно и неупражняват материал. Не средното ниво, покриване на на основното ниво по предмета изисква извънкласна работа с учител или ангажиран родител. Положението по този предмет е вече страшно в гимназиален етап, що се касае до масата. Оценки просто се подаряват. За да няма оставащи.
Математика започва истинската си част в 5-ти клас и точно тогава масата я изпуска безвъзвратно.

Излишни са и НВО в 10-ти клас. В четвърти - да, категорично. Моят малък син не отиде дори на две от тях и нищо от това.

С тази разлика, че помагалата обикновено остават за работата вкъщи и ако родителят не работи допълнително с детето или не плаща на някого за това, резултатът е 4. Но всички си даваме сметка, че това 4 в малките класове отива към 2 и 3 по-нагоре.
Учителят може да изисква пазаруване на помагала само тогава, когато той има план да работи с учениците, като ги ползва. В противен случай няма какво да ме ангажира да му пазарувам подобни. След като ми оставя аз да уча децата, значи аз трябва да мога да си преценя дали и какво да им купя.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 11:17 от Judy

# 62
  • Мнения: 41 789
А защо НВО в 4 клас да е излишно? Сами казвате, че от 5 клас започва сгромолясването. Тоест краят на 4 клас е и крайният срок да се навакса изпуснатото и НВО дава точно тази информация. Това си е полезна обратна връзка за наученото в основния курс и за учители и чиновници, и за родители. Даже за вторите в много по-голяма степен, защото първите нищо няма да направят, а вторите имат личен интерес.  За мен това е много важно. А фактът, че не служи за нищо, също е ОК, защото това сваля от стреса и не е като след 7 клас.

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако в четвърти клас НВО се провежда както трябва, както беше през първите две години навремето, то може да даде снимка на моментното състояние с каква степен на грамотност и знания по материала излизат децата от начална степен.

# 64
  • София
  • Мнения: 8 021
С тази разлика, че помагалата обикновено остават за работата вкъщи и ако родителят не работи допълнително с детето или не плаща на някого за това, резултатът е 4. Но всички си даваме сметка, че това 4 в малките класове отива към 2 и 3 по-нагоре.
Учителят може да изисква пазаруване на помагала само тогава, когато той има план да работи с учениците, като ги ползва. В противен случай няма какво да ме ангажира да му пазарувам подобни. След като ми оставя аз да уча децата, значи аз трябва да мога да си преценя дали и какво да им купя.
Ама за какво говорим изобщо....Миналата седмица любезно ни помолиха да инсталираме програма на телефоните/таблетите на децата, защото в училището нямало компютри за малките, на които да работят. Устройството трябвало да има и интернет. Класната щяла да преподава Компютърното моделиране, за което нямат нито госпожа по ИТ, нито технически възможности да се преподава този предмет...Необходимо ли е да споменавам, че моят третокласник няма телефон/таблет, защото миналата година купихме десктоп, на който да върви ДО. Тази сряда ги искат със създаден акаунт и устройство. Проблемът е решен.

Andariel, дори да се провежда НВО както преди, това пак няма да даде истинска представа за нивото на преподаване и ограмотяване на децата. Голяма част от родителите са ангажирани под пряка или косвена форма в образованието. По-горе споделих как училището решава техническия проблем по Компютърно моделиране. Ако сега тестват детето, ще е на добро ниво, защото 3-та година ходи на програмиране и използва същата програма, класира се и за състезания, но не е благодарение на образователната система.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 11:43 от милинка

# 65
  • Мнения: 24 467
А защо НВО в 4 клас да е излишно? Сами казвате, че от 5 клас започва сгромолясването. Тоест краят на 4 клас е и крайният срок да се навакса изпуснатото и НВО дава точно тази информация. Това си е полезна обратна връзка за наученото в основния курс и за учители и чиновници, и за родители. Даже за вторите в много по-голяма степен, защото първите нищо няма да направят, а вторите имат личен интерес.  За мен това е много важно. А фактът, че не служи за нищо, също е ОК, защото това сваля от стреса и не е като след 7 клас.

Защото е елементарно. Нищо не измерва обективно. Надутите отлични оценки са масови. Те изкривяват представите за реалността на родители и ученици. Преписванията и подсказванията са масови. Лично съм чувала, с моите уши, от начален учител препоръка децата да преписват на тези т.нар. проверки. Защото това е плюс за всеки класен. Материалът е такъв, че всеки що-годе грамотен човек може да подскаже като квестор. НВО не служи за нищо на този етап в този си формат. А дали детето изостава до края на 4-ти клас се вижда ясно от всеки читав учител, който би го съобщил на родителите, както и от контролните и изпитванията, които често са с по-голяма сложност от тези НВО-та.

Както вече писах - голямото изоставане започва масово в пети клас. До края на четвърти е начално ограмотяване, с което що-годе децата се оправят.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 12:18 от Judy

# 66
  • Мнения: 41 789
Значи проблемът не е НВО по принцип, а побългаряването на иначе нелошата идея?

# 67
  • София
  • Мнения: 62 595
Още в края на четърти клас масово са изостанали. Пети клас само засилва ефекта. Официално до края на четвърти клас е процесът на ограмотяване. В четвърти клас все още има много деца, които не могат да четат с разбиране някакъв текст, четат бавно. Очаква се в пети клас изведнъж да учат всеки път уроци от по два листа. Как да стане? Някак ги бутат до четвърти клас и толкова - в пети да се оправят.

# 68
  • Мнения: 24 467
Значи проблемът не е НВО по принцип, а побългаряването на иначе нелошата идея?

Не обсъждаме "по принцип", а конкретно нашето образование, в нашите масови училища и по нашата настояща система и програми. Така е зададена темата.
Значи обсъждаме - нашето НВО в случая, в края на 4-ти клас, такова, каквото е и смисълът от това, което е. За мен в тази му форма този смисъл липсва изцяло.

Още в края на четърти клас масово са изостанали. Пети клас само засилва ефекта. Официално до края на четвърти клас е процесът на ограмотяване. В четвърти клас все още има много деца, които не могат да четат с разбиране някакъв текст, четат бавно. Очаква се в пети клас изведнъж да учат всеки път уроци от по два листа. Как да стане? Някак ги бутат до четвърти клас и толкова - в пети да се оправят.

За жалост НВО-то не показва обективните факти, а само замазва очи с идеята да покажем как добре върви образованието. Което никак не е така.
А сричащите петокласници са резултат както и зле функциониращата ни система, така и от забраната за оставане в клас от ученици, непокрили  санитарния минимум. Не виждам какво прави дете в 5-ти клас със знания за първи. Не му се помага по никакъв начин, като му се подаряват три години нагоре. Никак. Вместо  навреме да се установяват липсите и пропуските, каквато следва да е функцията на регулярните проверки, и да се работи за отстраняването или поне минимизирането им своевременно  и качествено, от училищен педагог, само отчитаме бройка деца, които минават от клас в клас. И то навреме да е намесата. А не след изкарани вече 4 години. Безсмислица е това.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 12:15 от Judy

# 69
  • София
  • Мнения: 62 595
Така е, според мен е сериозен проблем това, че ги бутат от клас в клас, защото са приети някакви глупави идеи, че детето не може да повтаря, ако не покрие критериите, а трябвало да се работи с него допълнително. Е, как да стане, то е като да издуеш процесора до последно, а той да е с по-слаби параметри и да си мислиш, че ще заработи по-мощно. Няма да заработи, а ще изгори накрая. Учителите са чувствителни на тема оставане на деца да повтарят, защото го приемат като несправяне, отделно им дуднат. И за децата със СОП не е добре, защото те много бързо осъзнават, че изостават, другите деца започват да ги отбягват или да гледат на тях снизходително, става още по-зле. Кому е нужно не знам, заради пари ли го правят пак не знам. Но е зле за всички.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 12:15 от Andariel

# 70
  • Мнения: 24 467
Питах се и аз навремето, когато го решиха, но не открих нито една причина, която да си струва. Че то точно за изоставащите това бутане по-нагоре, без да имат основата, е най-зле. Те все повече изостават. За да се отчита добра успеваемост, нагоре пак им подаряват и оценки, и дипломи. Но какво от това?
По-добре оценката на учителя и на училището по никой начин да не зависи от броя на тези деца. Просто най-важно е да се прави обективна и пълна оценка на знанията и слабостите, за да може да се отработят последните навреме. Това е функцията на всяко образование, а не отчитане на кухите бройки.
...
Аз, дето не работя с ученици, познавам деца, които са отличници по НВО-тата, а в пети клас не могат да се оправят със задачите си по математика, а и по БЕЛ не са особено цветущи. Тук още по-добре ще изложи проблемът учител, работещ с 5-7 клас.

# 71
  • София
  • Мнения: 38 985
НВО /всичките нива/ е... Първо е национално външно оценяване. Т.е. - учителите не би трябвало въобще да ги засяга и съответно не би трябвало да го тикат на децата като стимул. Ако не знаете, стимул означава пръчка за ръгане на добитък.
Второ... е тест. Който от година на година се влошава.
Трето. Се използва като оценка за кандидатстване. Което също НЕ трябва да се прави.

# 72
  • Мнения: 41 789
Проблемът с изкривеното НВО в 4 клас не е проблем на системата, а е изкривяване на системата. И понеже няма да се махне, а и според мен не е хубаво да се маха, натискът може да се насочи към честното провеждане. В 7 клас как преписването и подсказването на НВО на практика го няма, поне в големите градове. Парашутистите влизат по друг начин, защото е по-лесно от преписване и подсказване или друго манипулиране на изпита.

Иначе съм 100% съгласна, че бутането на изоставащи е вредно за всички.

# 73
  • Мнения: 24 467
Без значение е как ще го наименоваш. Изкривената система си е проблематична система.
От значение е това, че в този си вид НВО за 4-ти клас, че и за 10-ти, е излишно и дори вредно, поради вече посоченото и отговорността за това е на управляващите системата органи, които въпреки това го реализират по този начин с години.
Иначе който за каквото си иска да "натиска".
За мен натискът не е важен, когато се осъществява за един единичен отделен изпит. Не бих се хабила за такова нещо. Образованието не е един или пет изпита. Тежестта и значението им се надценяват доста от някои родители.
Акцентът трябва да е върху цялостния съпътстващ контрол по време на учебния процес и методите за отстраняване на слабостите.

Последна редакция: пн, 27 сеп 2021, 12:41 от Judy

# 74
  • София
  • Мнения: 8 021
Навремето, когато се прие да няма повтаряне на деца от начален курс, мотивът беше, че така се демотивирали децата от етническите малцинства (едно по-конкретно). Сега берем "плодовете" на тази глупост. Децата се тикат напред, независимо от фазата им на развитие и обемите (не)усвоен материал, а в 5-ти клас настава всеобщата лудост, когато лъсват всички липси в пълен блясък.

Общи условия

Активация на акаунт