Образователен говорилник - 22 - Мир и светлина. И търпение

  • 22 617
  • 305
  •   1
Отговори
# 180
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Аз нямам такива впечатления в гимназията на дъщеря ми.

Може и да е някаква инерция от 7 клас.

# 181
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Ашли, колко да е масово?
Масово е в твоята, моята, нашата среда. В ученическа възраст не е масово. Ако беше, нямаше да има подобен резултат - 307 училища с три и под три.
За да говорим за едно явление като честота, трябва да определим извадката. Според мен не е масово, а само в определен кръг хора.
Аз също смятам, че с малки изключение (някои неизучавани неща по мат, за някои университети) не се налага за средностатистическо дете да посещава уроци. Проблемът е много по-сериозен и той е резултатът от липсата на грамотност години наред и съответно невъзможността на държавата да произвежда интелигентни продукти с добавена стойност. Ресурси и аграрна дейност ни чака...

# 182
  • Мнения: 6 385
Аз визирам масово ходене на уроци след 8ми клас с цел усвояване на материала. Поне родители това ми казват. На детето не му стигат часовете в училище и се нуждае от допълнителни обяснения. Ама масово??!!!???!!!

Ами уточнявайте ги тези неща предварително.
Аз пък визирам точно 7 клас. И сега след 7 клас не е масово ходенето, а само при нужда за успех на ДЗИ и бъдещи изпити за университет. И преди в 11/12 клас СЕ ходеше на уроци.

А началото на темата е в друга насока. Масово населението е неграмотно. И ще става все по-неграмотно. Преди поне имаше повече техникуми, та хващаха професия.

Последна редакция: нд, 21 авг 2022, 09:46 от Fancy

# 183
  • Русе
  • Мнения: 12 249
В гимназията ,в която учеше синът ми - езикова,втора по приемен бал в града, децата ходеха на уроци за да хванат 3 при определен учител. Като стана въпрос за поне половината деца. Приятелката ми ме помоли да се занимавам с дъщеря и тази година в 8 клас. Много умно и амбициозно дете, с две години уроци при спряганата за най-добрата учителка в града, но при въпросната "забележителна учителка" , която преподаваше и на випуска на моя син, не можеше да изкара повече от 3 и 4. Оправихме работата и детето от едвам 4 в първия срок се бореше за 6 втори срок. Имам наблюдения от материала, изискванията и работата на този преподавател - наясно съм с причината. За съжаление не е само тя. Математическа гимназия в града - подобен случай. В 8 клас доста деца ходеха на уроци за повече от 3 по математика. 5 години по-късно след матурите в тази именита гимназия има деца, из между най-добрите ученици в града, които бяха скъсани на втори матури. Понеже познавам някои от тези деца, мога да кажа , че причината не е в децата и родителите.

# 184
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Вижте, проблемът на страната не е в тези, които ходят на уроци, а в огромното мнозинство, които не ходят😂😂😂
Утре тези неграмотни люде ще са ваши работници, служители, клиенти и по-лошо съграждани и избиратели.

# 185
  • Мнения: 52 202
Трудно ми е да коментирам това "масово" ходене на уроци в гимназията, защото не съм го срещала и преживяла. Някои деца ходят на уроци за матурата, но само тези, на които им е важна за университета (някои университети чувам, че искали пълна шестица). А на уроци по другите предмети ходят тези, които ще кандидатстват с тях (но това винаги е било така). Кога кандидат прависти не са ходили на уроци по БЕЛ или кандидат лекари на уроци по химия и биология? А сега има и разминаване между нашата програма по математика и изискванията за някои чужди университети, което пак налага ходене на уроци. Да, в СМГ им преподават липсващото в програмата, но едва ли навсякъде е така. Може би и по други предмети има такива разминавания. И пак не мисля, че е толкова масово. По-скоро се срещаш с такива хора и ако го чуеш от петима или десетима решаваш, че е масово.

А за редовното ходене на уроци за наваксване с материала според мен (където го има) е резултат на форсираното вкарване на деца без нужните качества в училища над нивото им. Или малшанс с някой преподавател. Но иначе не мога да си го обясня.

# 186
  • Отвъд алеята зад шкафа
  • Мнения: 8 207
Съгласна съм с Черна станция, моите впечатления са същите.
За 91 НЕГ е имало в годините ходене на уроци по немски заради лош преподавател и борба за лайстунг. Среща се и ходене на допълнителни школи по втори западен език, заради малкия хорариум в училище.

# 187
  • Мнения: 6 385
А за редовното ходене на уроци за наваксване с материала според мен (където го има) е резултат на форсираното вкарване на деца без нужните качества в училища над нивото им.

Тук не съм съгласна. Какво значи училища над нивото им?
Вярно е казаното, че не всички сме еднакво умни, но в крайна сметка материалът не е за Нобелови лауреати.
Аз смятам, че масово нивото на училищата, като качество на преподаване и обучение е ниско.
И освен това смятам, че не е полезна тенденцията да се "измисля нова математика" до 4 клас, за да се усложни максимално изпита за СМГ, както е в момента. На базата на хвърлени едни пари в конкретни курсове, учителите от които са част от "измислянето" на тази математика. И да се стигне до там, че една майка да твърди, че истинските математици били тези влезли в СМГ след 4 клас, а не тези след 7 клас (защото след 7 клас влизали заради оценката по Бел).
От друга страна добрите училища след 7 клас не са толкова много, колкото са амбициозните деца/родители. Говоря за СОфия. В провинцията в добро ЕГ се влиза с бал под 400, което е трагедия.

# 188
  • Мнения: 52 202
Тук не съм съгласна. Какво значи училища над нивото им?
Ами значи деца, "напомпани" здраво с уроци, но иначе без мотивация, амбиция или качества да поддържат високото ниво дълго време без допълнителни уроци. Все пак имам опит със СМГ и знам, че моето дете домашни на практика не е писало (написваше си ги в клас) и не се е преучило. А чувам истории как го скъсвали от домашни и уроци... Как да си обясня такава фундаментална разлика?
Вярно е казаното, че не всички сме еднакво умни, но в крайна сметка материалът не е за Нобелови лауреати.
Аз смятам, че масово нивото на училищата, като качество на преподаване и обучение е ниско.
Не споря, в масовите училища няма как да не е така - като няма интерес учителите са повече пъдари, по-малко преподаватели, а и нямат мотивация. То си е танто за кукуригу  и деца от една страна и учители и преподаване от друга са в равновесие.
И освен това смятам, че не е полезна тенденцията да се "измисля нова математика" до 4 клас, за да се усложни максимално изпита за СМГ, както е в момента. На базата на хвърлени едни пари в конкретни курсове, учителите от които са част от "измислянето" на тази математика. И да се стигне до там, че една майка да твърди, че истинските математици били тези влезли в СМГ след 4 клас, а не тези след 7 клас (защото след 7 клас влизали заради оценката по Бел).
Съжалявам, ама права е майката. Аз почти не познавам дете с успехи на състезания, влязло след 7 клас, а не след 4.  И "измислената" математика разкрива различното мислене. Лошото е, че с "яко напомпване" е възможно временно вдигане на нивото на някои деца - задачите не са толкова много като типаж и заучаване може да се постигне. Но влизане в СМГ след 7 клас със задачи от НВО е абсурд. Те са безобразно лесни и се отнемат точки за запетайки и правопис.
От друга страна добрите училища след 7 клас не са толкова много, колкото са амбициозните деца/родители. Говоря за СОфия. В провинцията в добро ЕГ се влиза с бал под 400, което е трагедия.

# 189
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Трябват спешни мерки за покачване на нивото на основните училища и на гимназиите, а не сваляне на трудността на изпитния материал. Независимо дали са частни или държавни.
Уроците са частен/личен феномен и не са важни извън двойката родител/дете.

# 190
  • Мнения: 6 385
Черна станция, аз пък мисля много различно за "състезателите". Не е нужно, нито задължително да си добър математик и да си състезател едновременно. Добри математици не са само тези, които се явяват на състезание. И не създаването на състезатели е основната функция на СМГ.
Това със състезанията е за единици и винаги е било така.

Лейка, аз не говоря за намаляване трудността на изпитите, а за прекратяване тенденцията да се измисля математика извън учебния материал, с която да се влиза в училища за следващ образователен етап. Това захранва допълнително колелото на курсове, уроци и много, много парични потоци.
Полезно ще е да се промени системата за вход след 7 клас и да има втори модул с по-труден материал за математическите училища и някои други.

Но пък от друга страна не разбирам какво толкова. Все пак в СМГ след 7 клас се влиза с бал 3*МАТ + 1* Бел, т.е. минимизирано е влиянието на Бел. И ако дете от СМГ не е успяло да се пребори, това значи, че с неговите знания, умения и тренинг не е успяло да хване 100 точки по МАт на това лесно НВО. И не разбирам тогава на кого се сърди тази майка.

Последна редакция: нд, 21 авг 2022, 10:45 от Fancy

# 191
  • в страната на чудесата
  • Мнения: 8 635
Напълно съгласна съм с това, което казваш.
Въпросната майка не е частен случай, на крива ракета космосът и крив.

# 192
  • Мнения: 7 349
Още с колко да я намалят тази трудност на изпитите при 500 седмокласници с над 95 точки по математика в София (мисля, че това е тазгодишната статистика)? Не е редно да замитат под килимчето лошото преподаване и тъпото ДО, което причиниха на децата с понижаване на сложността на НВО.
И тези състезатели - те се знаят поименно за всеки от випуските.
Проблемът е в София. От тази година тръгна видимостта върху големите набори. Влошеното качество на образованието като цяло ще увеличи конкуренцията за определени училища.
Тази година в Добрич за второ класиране балът на ЕГ беше паднал със 100 точки, в ЕГ в Хасково преспокойно се влиза с бал  под 300.
Онази майка, която изложи максимално детето си с претенции без покритие, едва ли някога ще разбере какъв им е семейния проблем, но звучеше да е много тежък. Толкова много въздух под налягане имаше в този балон.   

# 193
  • София
  • Мнения: 7 632
Това повдига толкова много въпроси...
1. Защо родителите не са заинтересовани децата им да "минат" матурите?
2. Защо децата не са заинтересовани да изкарат поне 3?
3. Защо учителите не могат да достигнат до цял един випуск, за да му помогнат да усвои материала?
4. Защо този материал е толкова далече от тези деца, че дори елементарен минимум от него не могат да усвоят?

...

Знам, че това, което ще разкажа е много частен случай, но се замислям дали е толкова частен, или е симптоматичен за цели региони. От село в Северозападна България съм, разположено на р. Дунав, малко, няма вече училище, карат децата /2-3 макс в цялото село са/ в съседно село на училище. Ходя си 3 пъти годишно през лятото и оставам за 3-4 дни, обикновено посещавам читалището там, двете дами библиотекарки са много дейни и непрекъснато се опитват да правят някакви инициативи, за да съживят това умиращо селце и да приобщят децата, колкото са останали или колкото идват през лятото. Тази година видях момченце, от ромски произход, завършило 4 клас, което е в приемно семейство при хора от селото от септември миналата година. Колко е ходило преди това на училище не е ясно, щом е отнето от семейството си и дадено в приемно семейство, будно дете изглеждаше, без някакви видими проблеми в развитието, говорих си с него няколко пъти - ами, той не може да чете. Тази година ще бъде в 5 клас и за мен е загадка как преминава от клас в клас, но факт е, че е записан в 4 клас в съседното село и го е завършил, без да може да чете. Двете жени в читалището се занимават с него цяло лято, казаха, че е много трудно, сричал, всъщност даже не можел и да разделя думата на срички точно, прибавял звука Ъ към всяка буква... Дете в бъдещ 5 клас! Та не ме учудват вече тези училища, в които нито един не е успял да изкара поне 3 на матурата. Но това са бъдещите съграждане и гласоподаватели - да, а ние тук си живеем в един много малък измислен балон.

# 194
  • София
  • Мнения: 16 320
Всъщност, във всички тези училища, които са със среден успех 2 на матурата, "випуските" са от по 3,5,7 деца. Общо към 150 деца са от тези 27 училища.
Масово ходене по уроци за наваксване на материала и аз не съм забелязала. Това ми влиза в графата "градски митове и легенди".

Общи условия

Активация на акаунт