Децата, училището и ние

  • 7 884
  • 309
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 18 717
Със сигурност има такива изключения в шести клас, но както писаха напред, това е избор на семейството, а не дефект на системата. Едва ли някой очаква във всеки квартал да има да речем математическа гимназия с прием след четвърти клас, за удобство на гражданите. Затова и въпросите "кога се очаква детето ми да си почива и да учи" не са съвсем на място.
Същото се отнася и за извънкласните занимания - по избор са, родителите трябва да съобразят дали, колко, как, къде...

# 61
  • Мнения: 29 910
Разбира се, че е така. Всеки взема решения за детето си, съобразени с вътрешната си нагласа. Ако установи, че на детето му "идва в повече", спира някое от допълнителните занимания. Ако училището не е за него, винаги може да го премести в кварталното. Не са решения, които нямат връщане назад.

# 62
  • Мнения: 41 645
Но има много мераклии извън онези 10% с качества за отличници, които искат да са също такива. Но само искат, без да имат мотивация, условия, качества... И на тях им е крива системата. И баш те правят истерията с изпитите и частните уроци.

По-скоро на тях им се иска да са в онези 10%, но не им се дават пари за подготовка, а, ако може просто ей така да се случват нещата....

На друго мнение съм. Онези 10% по принцип са си на нивото да влязат и да учат в желаните топ училища. Онези под тях обаче искат да ги изместят и за да го направят тръгват на уроци. Тогава пък тези от 10-те процента и те тръгват на уроци за да не бъдат изместени и понеже са си с по-високи качества успяват да си запазят предимството. И накрая всичко си е пак същото, но с доста пари и време похарчени за уроци.


Защо 90 деца трябва да страдат,заради 10 деца-гении?! Yum "Неграмотните" и "бездарни" деца вместо да учат втори език,боравене с Фотошоп или шев и кройка,те зубрят безсмислици,(интеграли и прочие),щото Станчо от съседният чин трябвало да стане гений!!! Laughing Станчо като вземе Нобеловата награда по математика,колко пари от нея ще даде на 90-те "бездарни" свои съученици?! Yum

Ама моля ти се,  системата изобщо не ги кара да страдат. Системата дава шанс на 10-те процента да си учат интегралите в МГ, а другите 90% да го карат айляк в обикновени училища. Точно това за мен и е хубавото на системата. Но това хубаво се прецаква от родителки амбиции, които с уроци се опитват да напомпат децата си и да ги вкарат в училище, където ще се мъчат. Къде е вината на системата???

Последна редакция: пт, 28 яну 2022, 14:02 от Черна станция

# 63
  • Мнения: 12 492
Точно, така. Ние избираме. Исках дъщеря ми да се захване със спорт, а тя искаше и народни танци. Опитахме, оказа се наудачно за нея и се отказахме. За спорт 3 различни пробвахме през годините, веднъж и народните танци. Вечер точно не е нейното време, това също оказва влияние.
Синът ми така се отказа от китарата, защото учителят можеше да предложи само от 18,30 и 19 час за урок, а детето просто не искаше по това време на денонощието и отказа да ходи. Другите свободни часове бяха сутрин, което за първокласник първа смяна не може да стане. Продължава с пианото и солфежа веднъж седмично за 60 минути, но там е обедно занятие. За втори клас обмислям да потърся някакъв математически клуб и театрална школа, но много зависи в какъв ден и от колко часа ще се провеждат заниманията. Явно моите и двете не са работоспособни след 17 часа и не виждам смисъл да ги мъча вечерно с допълнителни дейности. Не знам как се справят други деца, вероятно си е до дете. Нямаме против, ако допълнителните занятия са в събота, като цяло оставяме неделята свободна.

# 64
  • Пловдив
  • Мнения: 23 869
Но извън форума съществува един цял свят на деца, които никога и никъде не ходят на частни уроци. Лично познавам такива. И това на практика са повечето деца. За Пловдив има около 50 средни училища. Частни уроци за да влезеш трябват за 5 и някои специалности в още 5. Остават 40 училища. Тоест системата предоставя избор на всеки.

И това са държавните (общински), безплатните. Частните не съм ги поглеждала даже, но знам, че има.

# 65
  • Мнения: 29 910

На друго мнение съм. Онези 10% по принцип са си на нивото да влязат и да учат в желаните топ училища. Онези под тях обаче искат да ги изместят и за да го направят тръгват на уроци. Тогава пък тези от 10-те процента и те тръгват на уроци за да не бъдат изместени и понеже са си с по-високи качества успяват да си запазят предимството. И накрая всичко си е пак същото, но с доста пари и време похарчени за уроци.
Може и така да е....

Показателно е, че с всяка година задачите по състезания стават все по-трудни. Тази година на общинската НОМ за 4 клас беше задача от кенгуруто за 7 клас. Явно не е нерешима, понеже има деца, които са я решили, но не е там въпросът. Ако беше дадена на областния кръг, нямаше да имам против (не, че някой ме пита), но общинският се предполага да е на училищно ниво.....хайде, една идея по-сложно да е, но чак пък толкова.

Но извън форума съществува един цял свят на деца, които никога и никъде не ходят на частни уроци. Лично познавам такива. И това на практика са повечето деца. За Пловдив има около 50 средни училища. Частни уроци за да влезеш трябват за 5 и някои специалности в още 5. Остават 40 училища. Тоест системата предоставя избор на всеки.

И това са държавните (общински), безплатните. Частните не съм ги поглеждала даже, но знам, че има.

Едно време не съм ходила на никакви уроци, само на едни кръжоци от училище...СИП ли му викаха, вече не помня. Обаче тогава нещата бяха различни...
Сега след 4 клас има поне 1200 деца за 150 места в СМГ. Задачите за кандидатстване не се изучават в училище. Ако родителят не е математик, почти няма шанс да успее да обясни добре. Не, че е невъзможно без уроци/курсове, но ще е трудно...

# 66
  • Houston, TX
  • Мнения: 15 888
По принцип олимпиадите са за напреднали деца. Не можем да очакваме, че ще е училищен курс. Ако очакваме, то очакванията не са нереалистични. Аналогично е и със спортните олимпиади.

# 67
  • Пловдив
  • Мнения: 23 869
Това е състезание, още на училищно ниво могат да дават колкото си искат трудни задачи. Това е изцяло по желание и по амбиции на детето/родителите. Даже съм на мнение още в училище да дават много трудни задачи за да не ми губят времето да се влача по състезания.


Сега след 4 клас има поне 1200 деца за 150 места в СМГ. Задачите за кандидатстване не се изучават в училище. Ако родителят не е математик, почти няма шанс да успее да обясни добре. Не, че е невъзможно без уроци/курсове, но ще е трудно...
Има, поради БОЛНИ амбиции. Щото то 1200 деца са математически гении.

Пак повтарям - не ми е кисело гроздето. Едното от децата ми е доста надарено в математиката. Поради пък особености на характера целенасочено не го бутам по състезания. И понеже с мъжа ми доста се опъваме да си жертваме уикендите на практика почти не ходи на състезания. Обаждали са се учителки да ни карат да го пускаме, да се молят. И ходеше на уроци по математика, за кеф, защото иска.

Отделно имам дете, което без да учи, при целия си мързел, без уроци по химия се класира на областно ниво на олимпиадата по химия. Областно ниво ли е - третото ниво?

# 68
  • Мнения: 12 492
Частните уроци на щерката са развиващи - три години се занимава с рисуване, сега подхванахме английски и солфеж, но без някакви амбиции. Английският й е втори език по програма в училище, учебникът е труден, за деца които учат първи чужд. На нея частните уроци по друг учебник са й по-интересни и реално там научава основното. Но не виня системата, това беше моят избор. Солфежът и пианото  си ги поиска сама, понеже и брат й ходи. Опитвам се да й давам възможност да открие и развива различни свои страни. Горе-долу на същия принцип смятам да действам и с брат й - музика, рисуване, театър и допълнително математика, която му е силна страна и в час скучае. Но той е артистично дете. Самият той иска футбол, за съжаление е предразположен към доста падане и контузии понеже е с хиперподвижни стави.
На този етап за щерката мисля професионална гимназия, а за първокласника е още рано, но и той ще има богат избор - ЕГ, МГ, НУИ или пък, ако реши защо не и професионална.
И да, има много деца, които се справят чудесно и без частни уроци, а поне при нас в провинцията има и доста разнообразни безплатни възможности или такива с минимална такса и за спорт, и музикални (инструмент, танци, вокални групи), рисуване, технически... Така че възможности има за всеки вкус и джоб. Все пак е добре родителите да стимулират детето за нещо допълнително.

# 69
  • Мнения: 41 645
По принцип олимпиадите са за напреднали деца. Не можем да очакваме, че ще е училищен курс. Ако очакваме, то очакванията не са нереалистични. Аналогично е и със спортните олимпиади.

Първият кръг (общински май) е по силите на отличниците в нормалните училища. Вече вторият кръг е за напреднали, там и аз никога не съм се класирала, но първи кръг го минавахме редовно много хора от класа.

# 70
  • Мнения: 29 910
По принцип олимпиадите са за напреднали деца. Не можем да очакваме, че ще е училищен курс. Ако очакваме, то очакванията не са нереалистични. Аналогично е и със спортните олимпиади.

Първият кръг (общински май) е по силите на отличниците в нормалните училища. Вече вторият кръг е за напреднали, там и аз никога не съм се класирала, но първи кръг го минавахме редовно много хора от класа.

Така би трябвало да е, но всяка година задачите стават все по-сложни.

# 71
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 301
Ако детето не учи в елитно училище, какъв е проблемът? Целта на средното образование е да се получат базисни знания.  Университетът е по- важената част.
Тези еквилибристики с пътуването, изхранването и т.н. за мен са неоправдани.
Как да изискваш от едно дете да бъде в кондиция и свеж ум за домашни, като всеки ден прекарва часове в път? И за какво? За да бърнаутне още на 12?

# 72
  • Мнения: 12 492
Определено олимпиадите и състезания извън тези на СБНУ са за надарени деца, които надграждат извън училище. Докато състезанията на СБНУ са си точно върху материала в училище, на тях и моето сопаджийче ходеше и постигаше доста прилични резултати, без допълнителни занимания и без математиката, която при нея е най-големия проблем (дискалкулия). Общинският кръг като цяло си е масов, но пък служи да се отсеят изявените деца, което ще представят училището на следващото ниво.

# 73
  • Мнения: 656
Дали?
Разликата м/у тези училища някое крайно градско е огромна. Направо нямат нищо общо.
Знаете ли колко родители от Перник всяка сутрин си карат децата на училище в София?
Това  не е избор.


Перник - София по-лесно мога да го разбера. Тук обаче говорим в радиус от един час и половина с градския транспорт да няма и едно друго читаво училище, поне една идея по-близко и удобно? Не ми се струва вероятно, но съм съгласна някой с по-богат опит да ме поправи, ако греша.

# 74
  • Мнения: 29 910
Ако детето не учи в елитно училище, какъв е проблемът? Целта на средното образование е да се получат базисни знания.  Университетът е по- важената част.

Не, бе, проблем няма! Както сега се казва: "Всеки сам си преценЯ!"

Перник - София по-лесно мога да го разбера. Тук обаче говорим в радиус от един час и половина с градския транспорт да няма и едно друго читаво училище, поне една идея по-близко и удобно? Не ми се струва вероятно, но съм съгласна някой с по-богат опит да ме поправи, ако греша.

В час пик, от който и краен квартал да тръгнеш, все си е час и нещо пътуването до центъра.

Общи условия

Активация на акаунт