Труден избор - избор профилиращ предмет в 10 клас и кандидатстване във ВУЗ

  • 3 141
  • 22
  •   1
Отговори
# 15
  • столицата
  • Мнения: 3 804
Материалът от профилите от тази учебна година целял да улесни изучаването на тези предмети във ВУЗ-овете. Имайте предвид, че например по математика се учи висша математика. Вярно, че е на сравнително базово ниво,  но  не е лесно. Като се съчетае с обстоятелството, че и за самите гимназиални учители това е нова за преподаване материя, си направете сами извода дали да не запишете БЕЛ Simple Smile

# 16
  • Мнения: 387
Да улесни? Кому е нужно да улеснява? То па да не е невъобразимо сложно, а и затова е  Университет. Децата ни не са глупави (очевидно, след като поемат университетски материал още в гимназиална степен на образование). Мъка.

# 17
  • Варненска клюкарка
  • Мнения: 15 441
В момента ДЗИ БЕЛ се иска във всички ВУЗ-ове. В различните  специалности в балообразуването  участва с различна тежест. За МУ и специалностите с математика и информатика при отлична оценка, носи  6 точки към бала. Втората матура по профилиращ предмет не е балообразуваща и не е задължително да е свързана със специалността, в която ще се кандидатства. Изискванията са да е проведен самия изпит, но реално оценката от него не влиза в бал с който се кандидатства. В повечето паралелки в хубавите училища има по няколко профила, стигат до 4  - изискванията освен ДЗИ БЕЛ е за само още една задължителна матура, така че няма как за кандидатстване в МУ да се искат оценки от матура по  биология и химия по каквито предмети има изпити в университетите. И догодина не виждам как биха могли да изискват нещо такова... В университетите, в които си има приемни изпити, втората матура няма никакво значение. Даже самите учители в училищата  съветват точно  матури по химия и биология да се избягват, а децата да се насочват към най-леките изпити, стига разбира се да имат възможност със съответен профил. Синът ми например тази година ще се яви на ДЗИ по английски. Има още два профилиращи предмета - химия и биология, но няма пречки да си кандидатства в който и да е МУ в БГ с втори ДЗИ с езиков профил (дано тъпите ни продажни политици не прецакат нещата с бъдещето на децата ни, докаравайки войната тук) Единствените оценки които са балообразуващи са тези от изпитите в университетите и разбира се ДЗИ по БЕЛ.
В началото на тази учебна  година 2021/22 във варненския МУ имаше среща на учители с ръководството на университета. Знам че са настоявали за допълнителен коефициен за кандидатстващите от ПМГ и профилирани с биология и химия паралелки от други училища. Предложението е било отхвърлено  по причина, че поставя в неравностойно положение кандидатстуденти от училища където тези предмети не се изучават във втори гимназиален етап и съответно дори нямат оценки. Затова и оценките в дипломата по тези предмети вече не влизат в балообразуването за МУ.
Ще има неща, които допълнително ще се изглаждат нататък, но едва ли ще задължат децата да правят толкова матури, колкото и профилиращи предмети имат.
Профилите химия и биология по тазгодишната разширена подготовка са много сложни и децата лесно изпускат нишката и губят мотивация. Както каза една от учителките на сина ми, става въпрос за ниво към първа-втора година в университет, а в същото времме същия този сложен материал е доста далеч от профила на изпита по химия за МУ примерно. Общото е някъде на ниво органична и неорганична химия и до там.... Не виждам смисъл от изучаване на огромен и сложен материал и натоварване със знания които реално нямат приложение. А математиката която се изучава в МГ и математически паралелки намира много по-голямо приложение. С нея реално може да се кандидатства в специалности с математическа и IT  насоченост даже и без допълнителни уроци.
Колебанието на учителите по химия идва от там, че още нямат представа за  задачите които ще бъдат пуснати на изпитите, някъде  даже няма издадени сборници със задачи за подготовка и карат на сляпо. Сред проверяващите учители е имало спорове за някои задачи дори когато са работили и оценявали по утвърдени стандарти от много години, а сега по новата програма  и липсващи сборници с примерна подготовка, са още по-несигурни.  
Впрочем, днес е бил предварителния  изпит по биология в университета в Стара Загора. Онлайн Scream Било е някакво  бясно преписване и подсказване. Другата събота е по химия.

ПП Сега видях че вече съм писала в тази тема на предната страница, но няма да се трия...

Последна редакция: нд, 20 мар 2022, 09:28 от Беллора

# 18
  • Мнения: 387
В допълнение, от това, което виждам и чувам, доста учители по химия - самите те имат колебания в правилността на някои отговори по някои въпроси от примерните, които са дадени в момента. Те са много малко, ориентировъчни уж, но щом в самите преподаватели будят притеснения, не е на добре работата.
Категорично, в този му вид, профил химия/биология е нелогичен, недомислен и не носи нищо. След като не може с него да се кандидатства, това ниво на сложност е напълно излишно.
Хвала на Старозагорци. То да беше само при тях така, с мед да ги намажем. Така се преписваше още на НВО след 7 клас у нас, пък все на някой не му се вярва. Имам усещането, че сме нация в двете крайности-или си зубрач (то тук нямаш особен шанс, изпитите са на база точно зазубрени текстове), или си преписвач.
Извън всичко това, крайно време би било да уеднаквят изпитите за МУ-тата в БГ. Всеки с негова си версия и модел.

# 19
  • Мнения: 315
Аз от две години слушам, че профил се избира в края на 10 клас. В ЕГ на сина ми събраха декларациите средата на март Stuck Out Tongue Winking Eye
Той ходи на уроци по математика, защото му е трудно и учителката категорично препоръча да НЕ записва  профил математика, защото материалът е много тежък и трудно ще изкара добри оценки.
Той се метна на химия и биология и се чудя дали взе правилното решение и дали това няма да го откаже да кандидадства с тези предмети.
Ако нещата не се променят, с тези предмети може да влезе само в два приложни университети в Холандия Life Science,  които искат да видят в дипломата химия, биология и математика. В другите университети в Холандия за същите специалности искат физика, математика и химия. В България изискванията са коренно различни.
Въобще пълен мазаляк.

# 20
  • Мнения: 3 914
Всичко силно зависи къде точно учи конкретен ученик. Някъде някои преподаватели го карат на "проекти", та дори и една химия/биология могат да се окажат песен. Ако се вземат на сериозно обаче, материалът е силно академичен и по химия само с училище няма да му се получи, ако ще държи и изпити. Ако ще влиза някъде само с оценки от диплома - лесна работата, особено ако е в "лежерна" гимназия, където е въпрос на политика с каква диплома ще приключиш на финала.

# 21
  • Мнения: 315
Всичко силно зависи къде точно учи конкретен ученик. Някъде някои преподаватели го карат на "проекти", та дори и една химия/биология могат да се окажат песен. Ако се вземат на сериозно обаче, материалът е силно академичен и по химия само с училище няма да му се получи, ако ще държи и изпити. Ако ще влиза някъде само с оценки от диплома - лесна работата, особено ако е в "лежерна" гимназия, където е въпрос на политика с каква диплома ще приключиш на финала.

Не му е многи лежерна гимназията, но това е избрал, това ще учи 11 и 12 клас. Само се надявам да не се отврати от химия и биология и тези 2 години да бе са напразно

# 22
  • Мнения: 3 914
Пак казвам - зависи заради какво ги е избрал и само диплома ли гони. Ако е само диплома-лесно. За МУ се очакват уроци паралелно, изпитният материал е различен.

Общи условия

Активация на акаунт